IPTPB3/423-197/14-2/GG,IPTPB2-436-72/14-2/KK,IPTPP2-443-421/14-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-197/14-2/GG,IPTPB2-436-72/14-2/KK,IPTPP2-443-421/14-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 3 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekształceniem spółki komandytowo-akcyjnej w Sp.K lub w Sp.J. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna (dalej jako: Spółka lub Wnioskodawca) z siedzibą w, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów silnikowych.

W świetle przepisów przejściowych ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. poz. 1387, dalej jako: Ustawa zmieniająca) do dnia 30 listopada 2014 r. Spółka pozostanie spółką niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

Wspólnikami Spółki są: i) T Poland Sp. z o.o. działający jako komplementariusz Wnioskodawcy (dalej jako: T Poland) oraz ii) I 71 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych, działający na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 157 z późn. zm., dalej: ustawa o funduszach inwestycyjnych), będący akcjonariuszem (dalej jako: Fundusz) Spółki.

W związku z restrukturyzacją planowaną w Grupie T International (do której należy Wnioskodawca), Fundusz wniesie całość posiadanych akcji w Spółce do spółki osobowej utworzonej zgodnie prawem luksemburskim - SCSp (dalej jako: SCSp) w zamian za papiery wartościowe wyemitowane przez SCSp zgodnie z prawem jej właściwym inkorporujące prawa do udziału w tej spółce. Na podstawie przepisów prawa luksemburskiego, SCSp nie posiada osobowości prawnej i jest transparentna z perspektywy podatku dochodowego (nie podlega w Luksemburgu opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania - obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od dochodów osiąganych przez SCSp ciąży na jej wspólnikach).

W wyniku opisanej wyżej restrukturyzacji SCSp stanie się bezpośrednim większościowym udziałowcem Wnioskodawcy, natomiast udziałowcem mniejszościowym pozostanie T Poland. Jednocześnie, wspólnikiem luksemburskiej spółki osobowej SCSp, a tym samym pośrednim udziałowcem Spółki będzie m.in. Fundusz.

Docelowo Spółka zostanie przekształcona w spółkę komandytową lub jawną (dalej łącznie jako: Spółka osobowa albo odrębnie jako odpowiednio: Sp.K. lub Sp.J.) w trybie art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm., dalej: k.s.h.), której wspólnikami będą i) luksemburska spółka osobowa SCSp oraz ii) T Poland.

Na dzień przekształcenia w Spółce może wystąpić kapitał rezerwowy lub zapasowy utworzony z zysków wypracowanych przez Spółkę w latach ubiegłych.

W ramach powyższej restrukturyzacji (tekst jedn.: na moment przekształcenia Spółki w Spółkę osobową):

a.

do Spółki nie przystąpi żaden nowy podmiot (w wyniku przekształcenia Spółki w Spółkę osobową nie zmieni się struktura udziałowa Spółki),

b.

nie dojdzie do zwiększenia majątku Spółki - w szczególności:

* w związku z przekształceniem do Spółki nie zostaną wniesione żadne nowe wkłady (tym samym Spółka przekształcona w Spółkę osobową nie otrzyma żadnego dodatkowego majątku w wyniku przekształcenia w porównaniu do jej majątku przed przekształceniem),

* w konsekwencji, majątek Spółki przekształconej nie będzie wyższy od majątku spółki komandytowo-akcyjnej istniejącego na dzień poprzedzający dzień przekształcenia; w szczególności w wyniku przekształcenia wartość wkładu komplementariusza Sp.K./wspólnika Sp.J. odpowiadać będzie wartości wkładu komplementariusza Spółki, natomiast wartość wkładu komandytariusza Sp.K./drugiego wspólnika Sp.J. odpowiadać będzie wartości udziału akcjonariusza Spółki w jej kapitale zakładowym; wartość kapitału zapasowego Spółki osobowej (przekształconej) pozostanie natomiast na takim samym poziomie jak w Spółce (spółce przekształcanej); w konsekwencji udziały poszczególnych wspólników Spółki osobowej w zyskach/stratach tej spółki (w przypadku Sp.K. odpowiednio komandytariusza jak i komplementariusza) pozostaną na takim samym poziomie, jak odpowiednio udziały w zyskach/stratach akcjonariusza oraz komplementariusza Spółki;

* tym samym, również w ujęciu bilansowym, wartość oraz struktura kapitału własnego Spółki osobowej (spółki przekształconej) będzie równa wartości kapitału własnego Spółki przed przekształceniem;

c.

po przekształceniu Spółka nadal będzie miała siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Po dokonaniu restrukturyzacji:

a. SCSp oraz Tower Poland mogą uzyskiwać przychody z tytułu udziału w Spółce (przekształconej w Spółkę osobową),

b. Fundusz, jako wspólnik SCSp (transparentnej podatkowo) będzie uzyskiwał przychody z tytułu udziału w tej spółce, w formie odpowiedniej części dochodów zrealizowanych przez Spółkę osobową (transparentną podatkowo w Polsce).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przekształcenie Spółki w Sp.K. lub w Sp.J. nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej p.c.c.).

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przekształcenie Spółki ze spółki komandytowo-akcyjnej w Sp.K lub w Sp.J. nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z którym Spółka byłaby zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego jako płatnik podatku.

3. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przekształcenie Spółki ze spółki komandytowo-akcyjnej w Sp.K. lub w Sp.J. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z przychodami uzyskiwanymi przez Fundusz z udziału w Spółce prowadzącej działalność w formie Spółki osobowej, za pośrednictwem SCSp, Spółka nie będzie zobowiązana, jako płatnik, do pobrania i wpłaty podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Fundusz na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, na skutek przekształcenia Spółki ze spółki komandytowo-akcyjnej w Sp.K lub w Sp.J. nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), w związku z którym Spółka byłaby zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku jako płatnik podatku.

1. Zgodnie z:

a.

art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej lub przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki; w świetle art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej ww. przepis stosuje się odpowiednio m.in. do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej;

b.

art. 4 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. poz. 1387), w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej spółce, z zastrzeżeniem art. 6 w tym z tytułu objęcia (nabycia) udziałów takiej spółki, przepisy ustaw wymienionych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym mniejszą ustawą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.;

c.

art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.), przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania albo przy ustalaniu straty nie uwzględnia się m.in. strat przedsiębiorców przekształcanych w razie przekształcenia formy prawnej, z wyjątkiem przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową;

d.

art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w analizowanej sprawie, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału; (akcji), w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe;

e.

art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawne oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych m.in. w art. 22 ust. 1 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat;

f.

art. 16g ust. 9 i 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w razie przekształcenia formy prawnej dokonywanej na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych: prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podmiotu przekształcanego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi. Przepis ten ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego;

g.

art. 16h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia co do zasady, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony.

2. Zgodnie z:

a.

art. 552 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm.), spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia);

b.

art. 553 § 1 i 3 k.s.h. spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej, a wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.

3. Biorąc pod uwagę, że:

a.

zgodnie z powyższymi przepisami przekształcenie spółki uznawane jest za zmianę formy prawnej przy zachowaniu jej podmiotowości prawnej,

b.

spółka przekształcona staje się sukcesorem prawnym i podatkowym spółki przekształcanej,

c.

na skutek przekształcenia Spółka osobowa nie uzyskuje żadnego przysporzenia,

d. Spółka osobowa (przekształcona) ma obowiązek kontynuować zasady amortyzacji przyjęte przed przekształceniem,

e.

przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. (a zatem w stanie prawnym obowiązującym Spółkę), nie zawierają szczególnej regulacji dotyczącej opodatkowania w odniesieniu do transakcji przekształcenia spółki osobowej (niebędącej podatnikiem podatku dochodowego) w inną spółkę osobową niebędącą podatnikiem podatku dochodowego

- przekształcenie Spółki w Spółkę osobową nie będzie skutkować powstaniem jakiegokolwiek przychodu podlegającego opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z którym Spółka byłaby zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku jako płatnik podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl