IPTPB3/423-181/14-3/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-181/14-3/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2014 r. (data wpływu 23 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (pytanie nr 1 i nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej również: Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku dochodowego od całości swoich dochodów na terenie Polski. Spółka posiada Zezwolenie nr (...) z dnia (...) 2006 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Zezwolenie udzielone zostało do dnia 28 maja 2017 r. i ustala następujące warunki prowadzenia działalności:

1.

poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych rozumianych zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie (...) specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 2015, poz. 2183, z późn. zm.) w wysokości co najmniej 7 960 200 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r.,

2.

zatrudnienie na terenie Strefy co najmniej 30 osób w terminie do dnia 31 grudnia 2007 r. i utrzymanie tego zatrudnienia do dnia 31 grudnia 2012 r.,

3.

przestrzeganie Regulaminu Strefy.

Spółka warunki określone w Zezwoleniu wypełniła.

Komisja ds. Kontroli Realizacji Zezwoleń w protokole z dnia (...) 2010 r. potwierdziła, że kwalifikowane wydatki inwestycyjne zostały poniesione przez Spółkę w wysokości 14 818 631 zł 73 gr do dnia 31 grudnia 2009 r. Ponadto Komisja potwierdziła również, że liczba zatrudnionych przez Spółkę pracowników wynosi 172 osoby, czyli znacznie przewyższa wymaganą ilość 30 osób. Podsumowując Komisja ds. Kontroli Realizacji Warunków Zezwoleń stwierdziła, że Spółka zrealizowała podlegające kontroli warunki udzielonego zezwolenia w zakresie poniesienia nakładów inwestycyjnych w kwocie co najmniej 7 960 200 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. oraz utrzymywania zatrudnienia na terenie Strefy na poziomie co najmniej 30 osób.

Wydatki Spółki znacznie przewyższyły limit określony w Zezwoleniu.

W skład tych wydatków zaliczone są m.in. koszty nabycia działki gruntu - 1 543 686 zł 12 gr oraz budowy hali nr 1 w kwocie 10 137 678 zł 77 gr (dalej odpowiednio: Działka lub Hala). Działka i Hala wprowadzone zostały do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy z dniem 31 grudnia 2007 r. Spółka kontynuowała inwestycję zakupując w latach następnych (do 2009 r.) inne środki trwałe (urządzenia i maszyny), zaliczając poniesione wydatki w poczet kosztów kwalifikowanych.

Niezależnie od powyższego Wnioskodawca otrzymał również zezwolenie nr (...) z dnia (...) 2012 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W ramach tego zezwolenia Spółka nie korzystała z pomocy publicznej. Aktualnie trwa postępowanie w zakresie cofnięcia Zezwolenia nr (...).

Spółka planuje dokonanie transakcji zbycia ww. Działki gruntu i Hali, o których mowa powyżej, by następnie wynajmować nieruchomość od nabywcy. Transakcja ta ma zapewnić Wnioskodawcy pozyskanie środków finansowych umożliwiających zachowanie płynności finansowej. W ramach tej transakcji rozważane jest również zbycie innych środków trwałych (maszyny urządzenia).

Tytułem pomocy publicznej (ulgi podatkowej) w ramach Zezwolenia nr (...) Spółka wykorzystała do 2013 r. łącznie kwotę 2 701 559 zł 92 gr.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w opisanym stanie faktycznym, po transakcji zbycia Działki i Hali, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanej pomocy publicznej rozumianej jako niezapłacony podatek dochodowy obliczony od dochodu osiągniętego z działalności prowadzonej na terenie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie posiadanego Zezwolenia nr (...).

2. Czy przeniesienie prawa własności środków trwałych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia niniejszych środków trwałych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, skutkuje utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego w całości, czy też przeniesienie prawa własności środków trwałych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, przed upływem 5 lat skutkuje utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tej części, w jakiej zwolnienie związane było z tymi środkami trwałymi, których własność została przeniesiona.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm., dalej: Ustawa o SSE), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie otrzymanego zezwolenia są zwolnione z podatku dochodowego na zasadach określonych w ww. ustawie. Z ustawy tej wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie określonym w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.).

Zdaniem Spółki, przepis § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548, z późn. zm. - dalej Rozporządzenie) warunkuje zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji od utrzymania własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W stosunku do ww nieruchomości (Działki i Hali) pięcioletni okres, o którym mowa w cytowanym przepisie, upłynął z dniem 31 grudnia 2012 r.

Ponieważ ww. przepis nie mówi o inwestycji jako całości, lecz jedynie o poszczególnych składnikach majątkowych i momencie ich ujawnienia w księgach, uznać należy, że rozpatrywanie ewentualnego obowiązku zwrotu pomocy winno odnosić się do poszczególnych środków trwałych w kontekście spełnienia wymogów określonych przepisami Rozporządzenia. W przedmiotowej sprawie, skoro zbywane składniki majątkowe w postaci Działki i Hali ujawnione były w księgach Spółki przez okres dłuższy niż 5 lat - obowiązek zwrotu ulgi nie wystąpi.

Z kolei sprzedaż innych środków trwałych (maszyn i urządzeń) zaliczonych do wydatków kwalifikowanych, co do których okres 5 lat, o którym mowa w § 5 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia nie minął, skutkować będzie utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego, w tej części, w jakiej zwolnienie związane było z tymi środkami trwałymi, których własność została przeniesiona.

Stanowisko to zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 października 2010 r. (IBPBI/2/423-965/10/AP) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 maja 2010 r. (ITPB3/423-107/10/MK).

Spółka zwraca także uwagę na nieoficjalne stanowisko Ministerstwa Finansów przedstawione w piśmie (sygn.....).

W powołanym piśmie stwierdzono m.in., że: "przeniesienie w jakiejkolwiek formie składnika majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne - przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia go do ewidencji - stanowi wystarczającą przesłankę do utraty prawa do zwolnienia pdatkowego w tej części, w jakiej związane było ono z tym składnikiem majątku, którego własność została przeniesiona".

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko potwierdzone zostało wielokrotnie przez organy podatkowe, m.in. w interpretacji z dnia 8 lipca 2009 r. (IBPBI/2/423-419/09/AM) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się z podatnikiem, że "przeniesienie własności składnika majątkowego, z którym z wiązane były wydatki inwestycyjne przed upływem 5 lat w każdej z ww. form stanowi jedynie przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego w tej części, w jakiej związane było ono z tym składnikim majątku".

Podobne stanowisko prezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 4 września 2008 r. (ILPB3/423-341/08-2/MM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tutejszy Organ informuje, że w Dz. U. z dnia 27 czerwca 2014 r., poz. 851 zostało opublikowane obwieszczenie Marszałka Sejmu RP w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl