IPTPB3/423-180/11-4/IR - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych należności licencyjnych wypłacanych przez polską spółkę akcyjną na rzecz podmiotu dominującego z siedzibą na terytorium Francji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-180/11-4/IR Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych należności licencyjnych wypłacanych przez polską spółkę akcyjną na rzecz podmiotu dominującego z siedzibą na terytorium Francji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu dnia 10 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od wypłacanych podmiotowi zagranicznemu należności licencyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatku dochodowego od wypłacanych podmiotowi zagranicznemu należności licencyjnych.

Z uwagi na braki formalne wniosku Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) pismem wystąpił do Wnioskodawcy o uzupełnienie wniosku. W odpowiedzi na ww. wezwanie wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółka Akcyjna jest podmiotem zależnym. Podmiotem dominującym dla Wnioskodawcy jest polska spółka akcyjna. Do krajowego podmiotu dominującego należy 99,77% kapitału akcyjnego. Właścicielem kapitału akcyjnego podmiotu dominującego grupy kapitałowej, do której należy Wnioskodawca jest francuska osoba prawna. Firma francuska w stosunku do Wnioskodawcy jest podmiotem dominującym wyższego szczebla.

Wnioskodawca zawarł umowę z firmą francuską (podmiotem dominującym wyższego szczebla) o świadczenie usług, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (należności licencyjne).

Stosownie do uregulowań prawnych zawartych w art. 12 ust. 2 umowy zawartej pomiędzy Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5) podatek od należności licencyjnych przekazywanych na rzecz kontrahenta francuskiego pobierany jest w Polsce do wysokości 10%.

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) podatek ten został obniżony na okres od 1 lipca 2009 r. do 30 czerwca 2013 r. do wysokości 5%. Warunkiem jednak tego obniżenia jest spełnienie wymogów, o których mowa w art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca poinformował, że podmiot dominujący wyższego szczebla nie jest Jego akcjonariuszem.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, iż:

1.

Należności podmiotowi francuskiemu będą wypłacane od przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to jest z tytułu:

* udostępnienia receptur produkcyjnych,

* zorganizowania procesów produkcyjnych,

* udostępnienia technologii związanych z tymi procesami,

* przekazania informacji związanych ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej,

* przekazania informacji związanych ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie handlowej.

2.

Z art. 12 ust. 2 umowy zawartej pomiędzy Rządem Polski Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie unikania podwójnemu opodatkowaniu (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5) wynika, że podatek od należności licencyjnych przekazywanych na rzecz kontrahenta francuskiego pobierany jest w Polsce do wysokości 10%. Jednak na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) podatek ten został obniżony na okres od 1 lipca 2009 r. do 30 czerwca 2013 r. do wysokości 5%. Warunkiem tego obniżenia jest łączne spełnienie wymogów, o których mowa w art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Biorąc pod uwagę, że uzyskującym przychody jest spółka będąca osobą prawną mającą siedzibę we Francji ma do niej zastosowanie art. 21 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Mając na względzie, że w art. 21 ust. 3 uchylono punkt 3c, tym samym aby było możliwym zastosowanie stawki podatkowej w wysokości 5% winien być spełniony warunek zawarty w art. 21 ust. 3 pkt 3b, z którego wynika, że spółka francuska winna posiadać bezpośrednio nie mniej niż 25% akcji w kapitale Wnioskodawcy. Spółka francuska nie jest akcjonariuszem Wnioskodawcy, natomiast jest w stosunku do Wnioskodawcy podmiotem dominującym wyższego szczebla. Właścicielem 97,77% kapitału akcyjnego Wnioskodawcy jest polska spółka akcyjna, natomiast ponad 90% akcji tej polskiej spółki (podmiotu dominującego w stosunku do Wnioskodawcy) jest spółka francuska, której Wnioskodawca będzie płacił należności licencyjne. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi sformułowanie zawarte w art. 21 ust. 3 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z którego wynika, że spółka francuska winna posiadać bezpośrednio 25% kapitału akcyjnego Wnioskodawcy. Spółka francuska nie posiada bezpośrednio akcji Wnioskodawcy.

3.

Wnioskodawca jest w posiadaniu certyfikatu rezydencji podatkowej uzyskanego od spółki francuskiej, której będą wypłacane należności.

4.

Należności, o których mowa wyżej będą wynikały z faktur wystawionych przez spółkę z siedzibą we Francji. Wnioskodawca będzie przekazywał należności dla spółki francuskiej po potrąceniu podatku od przychodów uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podatek ten w terminie do dnia 7 następnego miesiąca, w którym dokonano płatności na rzecz kontrahenta francuskiego, zostanie przekazany do Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Według jakiej stawki Spółka winna pobrać i zapłacić podatek u źródła od należności licencyjnych płatnych na rzecz podmiotu dominującego wyższego szczebla mającego siedzibę we Francji, który nie posiada bezpośrednio akcji Spółki lecz będąc właścicielem kapitału akcyjnego podmiotu dominującego w stosunku do Spółki ma wpływ decydujący na zarządzanie Spółką.

Zdaniem Wnioskodawcy od należności licencyjnych płaconych przez Spółkę dla podmiotu wyższego szczebla należy zastosować podatek u źródła w wysokości 5%. Wprawdzie podmiot dominujący wyższego szczebla nie posiada akcji Spółki lecz będąc właścicielem kapitału akcyjnego podmiotu dominującego grupy kapitałowej, do której należy Spółka ma decydujący wpływ na zarządzanie Spółką.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał następującą argumentację.

Z analizy art. 12 ust. 2 umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania wynika, że należności licencyjne winny być opodatkowane u źródła wg stawki podatkowej nie wyższej jak 10%.

Artykułem 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) ograniczono powyższy podatek do 5% pod warunkiem spełnienia wymogów zawartych art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Analiza norm prawnych zawartych w art. 21 ust. 3 pkt 2 oraz 3b (pkt 3c został uchylony) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że niespełniony jest warunek bezpośredniego posiadania przez spółkę francuską co najmniej 25% akcji w kapitale Spółki. Właścicielem kapitału Spółki w 99 77% jest polska spółka akcyjna. Spółka ta jest podmiotem dominującym dla Spółki. Ponad 90% kapitału akcyjnego polskiej spółki akcyjnej, która jest podmiotem dominującym Wnioskodawcy należy do spółki francuskiej. Tym samym firma francuska jest podmiotem dominującym wyższego szczebla dla Wnioskodawcy.

Mimo nie spełnienia warunku bezpośredniego posiadania 25% akcji przez spółkę francuską, zdaniem Wnioskodawcy, od należności licencyjnych płaconych przez Wnioskodawcę dla tej spółki należy pobrać podatek dochodowy u źródła w wysokości 5% i odprowadzić do właściwego polskiego urzędu skarbowego ponieważ:

1.

Spółka francuska posiadając ponad 90% kapitału akcyjnego podmiotu dominującego w stosunku do Wnioskodawcy pośrednio, również jest właścicielem kapitału Wnioskodawcy.

2.

Rada Nadzorcza Wnioskodawcy składa się wyłącznie z przedstawicieli firmy francuskiej, czyli podmiotu dominującego wyższego szczebla.

3.

Przedstawiciele podmiotu dominującego nie zasiadają w Radzie Nadzorczej Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W stosunku do niektórych dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku od tych dochodów spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności.

Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how), ustala się w wysokości 20% przychodów.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca podał, iż jest Spółką Akcyjną - podmiotem zależnym. Spółka francuska której Wnioskodawca będzie płacił należności licencyjne nie posiada bezpośrednio akcji Wnioskodawcy.

Podmiotem dominującym dla Wnioskodawcy jest polska spółka akcyjna. Do krajowego podmiotu dominującego należy 99,77% kapitału akcyjnego. Właścicielem kapitału akcyjnego podmiotu dominującego grupy kapitałowej, do której należy Wnioskodawca jest francuska osoba prawna.

Wnioskodawca zawarł umowę z firmą francuską (podmiotem dominującym wyższego szczebla) o świadczenie usług, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (należności licencyjne).

Podmiotowi francuskiemu będą wypłacane należności tytułem przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to jest z tytułu:

* udostępnienia receptur produkcyjnych,

* zorganizowania procesów produkcyjnych,

* udostępnienia technologii związanych z tymi procesami,

* przekazania informacji związanych ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej,

* przekazania informacji związanych ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie handlowej.

Wnioskodawca jest w posiadaniu certyfikatu rezydencji podatkowej uzyskanego od spółki francuskiej, której będą wypłacane należności.

Należności, o których mowa wyżej będą wynikały z faktur wystawionych przez spółkę z siedzibą we Francji. Spółka będzie przekazywała należności dla spółki francuskiej po potrąceniu podatku od przychodów uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Podatek ten w terminie do dnia 7 następnego miesiąca, w którym dokonano płatności na rzecz kontrahenta francuskiego, zostanie przekazany do urzędu skarbowego.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533), podatek dochodowy od przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 tej ustawy, ustala się w wysokości:

1.

10% przychodów - od dnia 1 lipca 2005 r. do dnia 30 czerwca 2009 r.,

2.

5% przychodów - od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2013 r.

- jeżeli spełnione są łącznie warunki określone w art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 powołanego w zdaniu poprzednim artykułu, przepisy art. 21 ust. 4-8 i art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku dochodowego przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest:

a.

spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b.

położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład spółki podlegającej w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli wypłacone przez ten zagraniczny zakład należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka:

a.

o której mowa w pkt 1, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2, lub

b.

o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,

4.

odbiorcą należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest:

a.

spółka, o której mowa w pkt 2, albo

b.

zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2, jeżeli dochód osiągnięty w następstwie uzyskania tych należności podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Zgodnie z art. 21 ust. 3a, ust. 3b i ust. 3c ww. ustawy warunek posiadania udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 3 pkt 3, uważa się także za spełniony, jeżeli zarówno w kapitale spółki, o której mowa w ust. 3 pkt 1, jak i w kapitale spółki, o której mowa w ust. 3 pkt 2, inna spółka podlegająca w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, posiada bezpośrednio - nie mniej niż 25% udziałów (akcji). Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 21 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepis ten ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółki o których mowa w ust. 3 pkt 3 posiadają udziały (akcje) w wysokości, o której mowa w ust. 3 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5) - dalej: Umowa - należności licencyjne pochodzące z Umawiającego się Państwa wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Państwie. W każdym razie takie należności mogą być opodatkowane także w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstały, i zgodnie z prawem tego Państwa, lecz gdy osoba pobierająca należności licencyjne jest ich rzeczywistym odbiorcą, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty tych należności.

W myśl art. 12 ust. 4 ww. Umowy, określenie "należności licencyjne" użyte w tym artykule oznacza wszelkiego rodzaju należności, które są płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami i dziełami zarejestrowanymi dla radia i telewizji, do patentu, znaku przemysłowego lub handlowego, rysunku, modelu, planu, formuły, technologii produkcyjnej i za informacje związane z doświadczeniem zdobytym w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej albo z umiejętnością (know-how).

Zgodnie z art. 12 ust. 5 ww. Umowy postanowień ustępów 1, 2 i 3 nie stosuje się jeżeli odbiorca należności licencyjnych posiadający miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, z którego pochodzą należności, bądź działalność przemysłową lub handlową za pośrednictwem położonego w tym Państwie zakładu, bądź wolny zawód w oparciu o stałą placówkę położoną w tym Państwie, a prawa lub wartości majątkowe, z tytułu których wypłacane są należności licencyjne rzeczywiście należą do tego zakładu lub są związane z wykonywaniem wolnego zawodu. W tym przypadku postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14 mają odpowiednie zastosowanie.

W myśl art. 21 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli w wyniku szczególnych powiązań, o których mowa w art. 11 ust. 1, między podmiotem wypłacającym i uzyskującym należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, w wyniku czego kwota wypłaconych należności jest wyższa od tej, jakiej należałoby oczekiwać, gdyby powiązania te nie istniały, zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, stosuje się tylko do kwoty należności określonej bez uwzględniania warunków wynikających z tych powiązań. Przepisy art. 11 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Z cytowanego wyżej art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw wynika, że stawkę podatku dochodowego 5% od przychodów - od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2013 r. stosuje się - jeżeli spełnione są łącznie warunki określone w art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z analizy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że nie są spełnione łącznie warunki określone w art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ Wnioskodawca jako podmiot wypłacający należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki uzyskującej te należności lub podmiot uzyskujący ww. należności nie posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej należności.

Zatem, będzie miał zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym stawka podatku od wypłaconych należności licencyjnych wynosi 20%. Przepis ten, w myśl art. 21 ust. 2 ww. ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jeżeli więc nie będą spełnione łącznie warunki określone w art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wówczas stawka zryczałtowanego podatku dochodowego, do obliczenia, pobrania i odprowadzania którego zobowiązany będzie Wnioskodawca, zgodnie z treścią cytowanego wyżej art. 12 ust. 1 i 2 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku będzie wynosić 10% kwoty tych należności.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 26 ust. 3 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe i przedstawione wyżej uregulowania prawne w przypadku wypłaty należności licencyjnych na rzecz podmiotu mającego siedzibę we Francji Wnioskodawca stosownie do postanowień art. 26 ust. 1 i ust. 3 winien pobrać jako płatnik zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% przychodów i przekazać na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl