IPTPB3/423-175/13-4/GG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-175/13-4/GG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r., w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodu przeznaczonego na remont dachu siedziby - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodu przeznaczonego na remont dachu siedziby.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), pismem z dnia 5 lipca 2013 r., nr IPTPB3/423-175/13-2/GG, (doręczonym w dniu 11 lipca 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 22 lipca 2013 r. (data nadania 18 lipca 2013 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku z zachowaniem ustawowego terminu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem kultury fizycznej prowadzącym działalność gospodarczą. Zysk z działalności przekazywany jest na działalność statutową. W siedzibie firmy prowadzona jest działalność gospodarcza oraz działalność statutowa. W obecnym roku kalendarzowym powyższa działalność gospodarcza przynosi stratę, dlatego Wnioskodawca nie posiada środków na remont dachu siedziby.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, że jest stowarzyszeniem kultury fizycznej prowadzącym działalność gospodarczą, przez co jest jednostką samofinansującą się. Działalność statutowa wiąże się z organizowaniem i prowadzeniem treningów w sekcjach sportowych, organizowaniem imprez sportowych oraz innych form czynnego wypoczynku oraz wszechstronne przygotowanie sportowców niepełnosprawnych do udziału w zawodach lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych.

Działalnością gospodarczą jaką prowadzi Wnioskodawca są usługi hotelarskie oraz wynajem pomieszczeń biurowych.

Na podstawie umowy dzierżawy zawartej 30 kwietnia 1997 r. z Zarządem Miasta.... Wnioskodawca otrzymał w dzierżawę działkę nr 230/1 zabudowaną nieruchomością tj. budynkiem hotelowo-socjalnym, wybudowanym przez Związek Sportu Niepełnosprawnych W budynku tym mieści się siedziba stowarzyszenia Związku oraz pomieszczenia hotelowe i biurowe. Koszty utrzymania budynku, tj. dzierżawa, energia cieplna, energia elektryczna itp. zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością gospodarczą. Działalność statutową Wnioskodawca prowadzi ze środków uzyskanych z działalności gospodarczej poprzez przekazanie dochodu, wypracowanego z usług hotelowych i wynajmu pomieszczeń biurowych, wykazywanego w CIT-8. Dochód ten w CIT-8 Wnioskodawca wykazał jako wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przeznaczone na cele statutowe lub inne cele wymienione w tym przepisie.

W ostatnich latach pogorszył się stan dachu budynku będącego siedzibą Stowarzyszenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Zimą 2012/2013 r. zalało kilka pomieszczeń hotelowych i biurowych przez co Wnioskodawca jest zmuszony do remontu całej powierzchni dachu co wiąże się z dużymi kosztami. Remont ten Wnioskodawca chciałby pokryć z zysku (nadwyżki bilansowej) z 2011 r. oraz z 2012 r. (wykazanego w CIT-8 odpowiednio za 2011 r./ za 2012 r.).

Planowana zmiana przeznaczenia wypracowanego zysku z lat ubiegłych będzie wiązać się z jego przeznaczeniem w całości na działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w ramach działalności statutowej Wnioskodawca może wykonać remont dachu siedziby Stowarzyszenia.

2.

Czy w związku ze zmianą przeznaczenia wypracowanego zysku z lat ubiegłych, z działalności statutowej na remont dachu siedziby, Wnioskodawca będzie zobowiązany zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych.

W uzupełnieniu wniosku sformułował ostatecznie pytanie w następujący sposób:

Dochód z lat ubiegłych, który w deklaracjach CIT-8 został wykazany jako zwolniony od podatku (na postawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przeznaczone na cele statutowe lub inne cele wymienione w tym przepisie), jako przekazany na cele działalności statutowej; czy po przekazaniu tego dochodu na remont dachu budynku hotelowo-socjalnego będącego również siedzibą Związku Sportu Niepełnosprawnych Wnioskodawca będzie zobowiązany zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypracowany zysk z działalności gospodarczej, w całości przeznaczany jest na działalność statutową.

Bez remontu dachu Wnioskodawca ograniczy w dużej mierze działalność gospodarczą, dlatego uważa On, że przeznaczenie zysku z lat ubiegłych na remont dachu siedziby Stowarzyszenia nie będzie powodował opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W uzupełnieniu wniosku Stowarzyszenie wskazało, że wypracowany zysk z działalności gospodarczej w całości przeznaczany jest na działalność statutową. Działalność gospodarczą Stowarzyszenie prowadzi wyłącznie w budynku będącym również siedzibą Związku Sportu Niepełnosprawnych. Bez remontu dachu Wnioskodawca ograniczy w dużej mierze działalność gospodarczą, co może spowodować zmniejszenie lub brak środków do przekazania na działalność statutową.

Zysk dwóch lat ubiegłych Wnioskodawca wykazywał w deklaracjach CIT-8 jako zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy przeznaczenie zysku z lat ubiegłych na remont dachu budynku hotelowo-socjalnego będącego siedzibą Stowarzyszenia nie będzie powodował opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), jako podmioty zwolnione od podatku.

Zatem, stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Należy zwrócić uwagę na to, że z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy wynika, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, a więc w przepisie art. 17 ust. 1 w tym pkt 4, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Już zatem przepis art. 17 ust. 1a wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego także w art. 17 ust. 1 pkt 4 tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje. Istotne jest to, że tylko przeznaczenie dochodu na cele wskazane w tych przepisach nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie dochodu na inny wskazany cel to zwolnienie unicestwi.

Warunkiem zwolnienia jest przeznaczenie zysku na cel statutowy, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Przepis ten nie przewiduje innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i co do terminu ich wydatkowania.

Nie spełnienie któregokolwiek z wyżej określonych warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przedmiotowego skutkuje tym, iż Wnioskodawca musi się liczyć z obowiązkiem poniesienia ciężaru podatku dochodowego.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że posiada osobowość prawną i jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W siedzibie firmy prowadzona jest działalność gospodarcza oraz działalność statutowa. Działalność statutowa Wnioskodawcy wiąże się z organizowaniem i prowadzeniem treningów w sekcjach sportowych organizowaniem imprez sportowych oraz innych form czynnego wypoczynku oraz wszechstronne przygotowanie sportowców niepełnosprawnych do udziału w zawodach lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych.

Działalnością gospodarczą jaką prowadzi są usługi hotelarskie oraz wynajem pomieszczeń biurowych. Na podstawie umowy dzierżawy zawartej 30 kwietnia 1997 r. z Zarządem Miasta. Wnioskodawca otrzymał w dzierżawę działkę nr 230/1 zabudowaną nieruchomością tj. budynkiem hotelowo-socjalnym, wybudowanym przez Związek Sportu Niepełnosprawnych. W budynku tym mieści się siedziba stowarzyszenia Związku oraz pomieszczenia hotelowe i biurowe.

Koszty utrzymania budynku tj. dzierżawa, energia cieplna, energia elektryczna itp. zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością. Działalność statutową prowadzi ze środków uzyskanych z działalności gospodarczej poprzez przekazanie dochodu wypracowanego z usług hotelowych i wynajmu pomieszczeń biurowych, wykazywanego w CIT - 8. Dochód ten w CIT-8 wykazał jako wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przeznaczone na cele statutowe lub inne cele wymienione w tym przepisie.

W ostatnich latach pogorszył się stan dachu budynku będącego siedzibą stowarzyszenia oraz w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Zimą 2012/2013 zalało kilka pomieszczeń hotelowych i biurowych przez co Wnioskodawca jest zmuszony do remontu całej powierzchni dachu co wiąże się z dużymi kosztami. Remont ten Wnioskodawca chce pokryć z zysku (nadwyżki bilansowej) z 2011 r. oraz z 2012 r. (wykazanego w CIT-8 odpowiednio za 2011 r./ za 2012 r.).

Planowana zmiana przeznaczenia wypracowanego zysku z lat ubiegłych będzie wiązać się z jego przeznaczeniem w całości na działalność gospodarczą.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w związku z wydatkowaniem wypracowanego zysku z lat ubiegłych z działalności gospodarczej na remont siedziby Wnioskodawcy wystąpi negatywna przesłanka uniemożliwiająca zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

A zatem, zysk z działalności gospodarczej w części w jakiej zostanie przeznaczony na remont nieruchomości, w części w jakiej ta nieruchomość będzie wykorzystywana w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Podkreślić należy, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym.

Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie w części przeznaczonej na te cele oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów", nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który Wnioskodawca najpierw dochód przeznaczy, a następnie wydatkuje. Jednocześnie podkreślić należy, że działalność statutową Stowarzyszenia stanowi tylko i wyłącznie działalność, która została ujęta w Jego statucie. Przy czym trzeba mieć na uwadze, że określenie celów statutowych Wnioskodawcy pod kątem jego uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi tu bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Wydatkowanie dochodu z działalności gospodarczej na remont nieruchomości w części w jakiej ta nieruchomość będzie wykorzystywana na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nie można utożsamiać z wydatkowaniem dochodu na preferowane przez ustawodawcę cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że Wnioskodawca wydatkując na remont dachu budynku swojej siedziby dochód, który w deklaracjach o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8, został wykazany jako wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zobowiązany będzie obecnie zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych, w trybie art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Termin wpłaty ww. podatku upływa 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku.

Reasumując, w świetle art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek naliczenia i wpłacenia podatku dochodowego z tytułu dochodów z lat poprzednich przeznaczonych na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wydatkowanych na inne cele niż wskazane w tym przepisie - mimo ponoszenia straty podatkowej w roku, w którym tych wydatków dokonano. Podatek dochodowy z ww. tytułu nalicza się i opłaca w trakcie roku do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatków.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl