IPTPB3/423-170/13-2/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-170/13-2/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (...), przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2013 r. (data wpływu 8 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania zeznania podatkowego CIT-8 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania zeznania podatkowego CIT-8.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka (dalej również: "Wnioskodawca") w latach 2010, 2011 i 2012 prowadziła jedynie działalność rolniczą i leśną. Była samoistnym właścicielem gruntów rolnych. Z tego tytułu płaciła na rzecz gminy podatek leśny oraz podatek rolny. W tym okresie nie prowadziła żadnej innej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych oraz nie uzyskiwała przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W deklaracjach CIT-8 składanych w Urzędzie Skarbowym w rubryce 27 (przychody ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP) Spółka nie wykazywała przychodów uzyskiwanych z działalności rolniczej i leśnej, a ponieważ nie prowadziła innej działalności i nie uzyskiwała innych przychodów wykazywała przychód 0,00 zł.

W rubryce 31 (koszty uzyskania przychodów wymienionych w pkt 27) Spółka nie wykazywała kosztów poniesionych w związku z prowadzeniem działalności rolniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Spółka prawidłowo sporządzała deklaracje CIT-8 nie wykazując w nich przychodu z działalności rolniczej.

2. Czy Spółka w deklaracji CIT-8 nie powinna była wykazać przychodów z działalności rolniczej i leśnej oraz w deklaracji podatkowej CIT-8/O wskazywać te przychody jako zwolnione z podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy taki sposób sporządzenia deklaracji był prawidłowy, a przychód z działalności rolniczej nie powinien być wykazywany w deklaracji CIT-8.

Artykuł 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednoznacznie stwierdza, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, za wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Ponieważ tylko z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika obowiązek sporządzania deklaracji CIT-8, jak również definiuje ona co jest, a co nie jest przychodem Spółki oraz co jest kosztem uzyskania przychodów, a dokumenty będące załącznikami do tej ustawy określają wzory deklaracji CIT-8, zatem przychody i koszty, do których przepisów tej ustawy się nie stosuje, nie powinny być w tej deklaracji uwzględniane.

Działalność rolnicza opodatkowana jest w formie zryczałtowanej poprzez zapłatę podatku rolnego, którego wysokość określa ustawa o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r. z późn. zm.. Nakłada ona na podmioty prowadzące działalność rolniczą (zwane w treści ustawy rolnikami) obowiązek sporządzania deklaracji DR-1. Podatek ten należy uznać za podatek przychodowy - przemawia za tym fakt, że za podstawę jego wymiaru służą takie dane jak wielkość gospodarstwa rolnego, klasa gruntów, położenie gospodarstwa rolnego, które to parametry rzutują na wysokość osiąganego z gospodarstwa dochodu.

W tej sytuacji nielogiczne byłoby wymaganie przez ustawodawcę, aby wykazywać te same dane (przychód z działalności rolniczej oraz koszty związane z tym przychodem) w dwóch różnych ale równorzędnych deklaracjach podatkowych, zwłaszcza w sytuacji, kiedy jednoznacznie stwierdza on w ustawie, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (a zatem i obowiązki nałożone tą ustawą) nie dotyczą działalności rolniczej i leśnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy.

Dla celów podatku dochodowego działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ww. ustawy, w którym wskazano, że działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Definicja ta określa jedynie w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności zaliczanych do działalności rolniczej. Przyjmując tę działalność za źródło przychodów, uzasadnione jest uznanie wszystkich przychodów z tego źródła.

Z kolei na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2 omawianego aktu prawnego przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach.

Gospodarka leśna, w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.) oznacza działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu.

Z powyżej przytoczonych przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podmiot prawa podatkowego prowadzi tylko i wyłącznie działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, i/lub działalność leśną w rozumieniu ustawy o lasach, tj. uzyskuje przychody jedynie z tych źródeł, to przepisy tej ustawy podatkowej, w tym dotyczące obowiązku składania rocznego zeznania podatkowego nie mają do niego zastosowania. W konsekwencji na podmiocie takim nie będzie spoczywał obowiązek składania rocznego zeznania podatkowego.

Mając zatem na względzie przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny z którego wynika, że Spółka nie osiągnęła dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych stwierdzić należy, że na Spółce nie spoczywał obowiązek składania zeznania podatkowego CIT-8 "Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych", a tym samym wykazywania w nim przychodów z działalności rolniczej i leśnej oraz wskazywania w "Informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku" (tekst jedn.: w załączniku CIT-8/O) przychodów z działalności rolniczej i leśnej jako zwolnione z podatku dochodowego.

Jednocześnie, Organ podatkowy wskazuje, iż w przedmiotowej interpretacji ustosunkowuje się wyłącznie do argumentacji i stanu faktycznego zawartych we wniosku Wnioskodawcy. Regulacje art. 14a-14d ustawy - Ordynacja podatkowa nie przewidują bowiem prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl