IPTPB3/423-142/13-4/PM - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu wspólnoty mieszkaniowej uzyskanego z tytułu wydzierżawienia części parkingu oraz trawnika na rzecz osób trzecich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-142/13-4/PM Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu wspólnoty mieszkaniowej uzyskanego z tytułu wydzierżawienia części parkingu oraz trawnika na rzecz osób trzecich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w X działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 12 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Wspólnota Mieszkaniowa powstała w miesiącu kwietniu 1995 r. Mieści się w budynku położonym na działce Nr ewidencyjny 2/23 o pow. 4.910 m2. Jest to budynek 5 kondygnacyjny - 65 lokali mieszkalnych - VI - klatkowych - 3.288,40 m2 p.u.

Wspólnota Mieszkaniowa wydzierżawia część parkingu i trawnika osobom trzecim. Dzierżawione są powierzchnie stanowiące cześć wspólną i będącą współwłasnością członków Wspólnoty - za ich zgodą od roku 2001 pobiera z tego tytułu czynsz dzierżawny i wpłaca na konto Wspólnoty. Kwota uzyskana z dzierżawy przeznaczana jest na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi - utrzymanie części wspólnej. Od tych przychodów z pożytków od chwili zgłoszenia rejestracyjnego płatnika - marzec 2001 r. przekazywany jest comiesięcznie podatek VAT - 22%/23% na konto Urzędu Skarbowego wraz z deklaracją VAT - 7.

Wspólnota Mieszkaniowa traktowała dochód z dzierżawy części parkingu i trawnika jako dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Środki te za rok 2012 zostały przeznaczone na kapitalny remont 20 szt. balkonów, zgodnie z uchwałą Walnego Zebrania Wspólnoty.

Z posiadanej wiedzy i kilkunastoletniej działalności Wnioskodawca jest zdania, że uzyskany dochód z gospodarki zasobami jest zwolniony z podatku od osób prawnych.

Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: "Zasobów mieszkaniowych" oraz gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Niemniej wskazuje trzy warunki, które należy spełnić aby dochód korzystał ze zwolnienia. Wspólnota te warunki spełnia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychód z dzierżawy części parkingu i trawnika będącego w zasobach mieszkaniowych Wspólnoty jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy dotychczas płacony podatek VAT - 7 od 2001 r. jest zasadny.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 (zdarzenie przyszłe), dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z pożytków jakim jest dzierżawa części parkingu i trawnika - wchodzącego w skład zasobów mieszkaniowych jest dochodem zwolnionym z podatku dochodowego pod warunkiem, że zostanie w całości przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Istotne jest tutaj określenie, co należy rozumieć przez zasoby mieszkaniowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 7 stycznia 2011 r., nr IPTPB3/423-738/10-4/MC wskazał, że do zasobów mieszkaniowych należy zaliczyć cyt.: budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu mającego wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych jak, np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi przychody, jak i sfinansowane z nich koszty są przychodami i kosztami gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz stanowią odpowiednio przychody i koszty podatkowe na podstawie, których ustala się dochód, a który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest wolny od podatku dochodowego, o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z tego przepisu. Wspólnota spełnia wszystkie przesłanki wynikające z tego przepisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zakres i kompetencje działania wspólnoty mieszkaniowej zostały ściśle określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

Wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 powyższej ustawy, przychodami (...) są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne (pkt 1), jak również inne, niewymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez Wspólnotę z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty Mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód.

Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez Wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem, są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Dochodem Wspólnoty, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która - w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy - stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Aby prawidłowo zastosować powyższe przepisy w odniesieniu do Wspólnoty Mieszkaniowej i Jej działalności w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, należy przywołać także art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl tego przepisu, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu, należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, składają się wpływy z opłat (zaliczek) pobieranych od właścicieli oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (zaliczek) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (zaliczki) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody wspólnot mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Tak więc, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa wydzierżawia część parkingu i trawnika osobom trzecim. Dzierżawione są powierzchnie stanowiące cześć wspólną i będącą współwłasnością członków Wspólnoty - za ich zgodą od roku 2001 pobiera z tego tytułu czynsz dzierżawny i wpłaca na konto Wspólnoty. Kwota uzyskana z dzierżawy przeznaczana jest na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi - utrzymanie części wspólnej. Od tych przychodów z pożytków od chwili zgłoszenia rejestracyjnego płatnika - III 2001 r. przekazywany jest comiesięcznie podatek VAT - 22%/23% na konto Urzędu Skarbowego wraz z deklaracją VAT - 7.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej uregulowania, w ocenie tut. Organu dochód uzyskiwany przez Wspólnotę Mieszkaniową z tytułu czynszu dzierżawnego uzyskiwanego z wydzierżawienia części parkingu i trawnika, (które jak słusznie Wnioskodawca wskazał wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych) otrzymywane od osób trzecich nie mogą być zaliczone do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ponieważ nie jest to dochód z podstawowej działalności Wspólnoty.

Uzyskany dochód z ww. tytułu pochodzi z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, co skutkuje obowiązkiem jego opodatkowania stosownie do regulacji art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na cel na jaki zostanie przeznaczony. Dochód ten, jako niepochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, nie będzie spełniał warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. Nieistotne w tym przypadku jest także to, że otrzymany w ten sposób dochód zostanie przeznaczony na utrzymanie części wspólnych nieruchomości (zasobów mieszkaniowych), bowiem nie został spełniony warunek, co do źródła ich pochodzenia.

Reasumując, dochód z pożytków uzyskiwanych przez Wspólnotę Mieszkaniową od osób trzecich z dzierżawy części parkingu i trawnika podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na cel na jaki zostanie przeznaczony.

Należy także zwrócić uwagę na fakt, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości oraz powszechności opodatkowania i tym samym, powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Dodatkowo należy stwierdzić, iż powyższej interpretacji udzielono na podstawie opisanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w X.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl