IPTPB3/423-141/12-2/KJ - Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek z oprocentowania środków pieniężnych gromadzonych na koncie funduszu likwidacji zakładu górniczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-141/12-2/KJ Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek z oprocentowania środków pieniężnych gromadzonych na koncie funduszu likwidacji zakładu górniczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, Spółki Akcyjnej (...) reprezentowanej przez (...), przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek z oprocentowania środków pieniężnych gromadzonych na koncie funduszu likwidacji zakładu górniczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek z oprocentowania środków pieniężnych gromadzonych na koncie funduszu likwidacji zakładu górniczego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę (dalej również: "Spółka") obejmuje m.in. wydobywanie kopalin ze złóż. W związku z tym Spółka, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981, dalej: prawo geologiczne i górnicze) tworzy fundusz likwidacji zakładu górniczego (dalej: "fundusz").

Wnioskodawca dokonuje odpisów na fundusz zgodnie z obowiązującymi przepisami w odpowiedniej kwocie. Odpisy przekazuje na wyodrębniony, oprocentowany rachunek bankowy. Powstałe wpływy z oprocentowania środków pieniężnych dopisywane przez bank do rachunku funduszu, zgodnie z przepisami ustawy prawo geologiczne i górnicze, zwiększają środki funduszu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odsetki z oprocentowania środków pieniężnych gromadzonych na koncie funduszu likwidacji zakładu górniczego stanowią koszt uzyskania przychodu w momencie ich uwzględnienia na rachunku bankowym funduszu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podstawy prawne funkcjonowania funduszu likwidacji zakładu górniczego:

Artykuł 128 ust. 1 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze nakłada na każdy podmiot posiadający koncesję na działalność górniczą obowiązek utworzenia funduszu likwidacji zakładu górniczego.

Artykuł 128 ust. 3 oraz 4 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze wskazuje, że środki funduszu stanowią:

* odpisy na fundusz, które w przypadku wydobywania kopalin metodą odkrywkową określa się jako równowartość 10% należnej opłaty eksploatacyjnej,

* wpływy z oprocentowania środków pieniężnych.

Środki zgromadzone na rachunku funduszu, mogą być wykorzystane wyłącznie w celu pokrycia kosztów likwidacji zakładu górniczego lub jego oznaczonej części, a także zbędnych ze względów technicznych i technologicznych urządzeń, instalacji, obiektów lub wyrobisk górniczych tego zakładu. Wypłata przez bank tych środków, następuje dopiero po przedstawieniu przez Wnioskodawcę ostatecznej decyzji właściwego organu nadzoru górniczego zatwierdzającej plan ruchu likwidowanego lub jego oznaczonej części (art. 128 ust. 9 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze).

Obowiązki przedsiębiorcy zostały doprecyzowane w art. 129 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, z którego wynika, że jest on zobowiązany:

1.

zabezpieczyć lub zlikwidować wyrobiska górnicze oraz urządzenia, instalacje i obiekty zakładu górniczego;

2.

zabezpieczyć niewykorzystaną część złoża kopaliny;

3.

zabezpieczyć sąsiednie złoża kopalin;

4.

przedsięwziąć niezbędne środki chroniące wyrobiska sąsiednich zakładów górniczych;

5.

przedsięwziąć niezbędne środki w celu ochrony środowiska oraz rekultywacji gruntów po działalności górniczej.

Ujęcie podatkowe środków funduszu likwidacji zakładu górniczego:

Zgodnie z art. 128 ust. 8 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze środki funduszu stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Z literalnego brzmienia przepisu art. 128 ust. 8 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze wynika, że prawodawca kwalifikuje w ten sposób całość środków funduszu - uwzględniając zatem nie tylko odpisy dokonane na Fundusz, ale także wpływy z oprocentowania środków-jako koszt uzyskania przychodu.

Spółka zwraca w tym miejscu uwagę, że zgodnie z zakazem wykładni homonimicznej, takim samym zwrotom nie należy nadawać odmiennych znaczeń, tym bardziej, jeśli funkcjonują one w ramach jednego aktu prawnego lub danej gałęzi prawa. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, ewentualna interpretacja zwężająca art. 128 ust. 8 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, która ograniczałaby możliwość zakwalifikowania jako koszt uzyskania przychodów wyłącznie do odpisów przekazywanych na ten fundusz, byłaby sprzeczna z jednoznacznym wynikiem wykładni językowej tego przepisu.

Ponadto, gdyby celem ustawodawcy było odmienne traktowanie odsetek od środków zgromadzonych na koncie funduszu od odpisów dokonanych na ten fundusz, zgodnie z zasadą racjonalnego ustawodawcy, zostałoby to wyraźnie wskazane w przepisach.

Spółka zwraca przy tym uwagę, że powyższe przepisy ustawy - Prawo geologiczne i górnicze stanowią lex specialis w stosunku do przepisów ogólnych, dotyczących kwalifikacji wydatków jako kosztów uzyskania przychodów w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). Jednakże Spółka podkreśla, że przedstawiona przez Nią wykładnia przepisów jest zgodna z regulacjami ww. ustawy, dotyczącymi kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W literaturze wskazuje się, że koszt uzyskania przychodu stanowią zarówno wydatki pozostające w związku bezpośrednim z konkretnym przychodem, jak i w związku pośrednim, o ile podatnik wykaże się, że zostały poniesione racjonalnie w celu uzyskania przychodów (B. Dauter w: Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Oficyna Wydawnicza "UNIMEX", Wrocław 2007). Z kolei już w wyroku z dnia 12 maja 1999 r. Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że: "W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów)" (wyrok NSA z dnia 12 maja 1999 r., I SA/Wr 482/97). Biorąc pod uwagę fakt, że ustawodawca nakłada bezwzględny obowiązek utworzenia funduszu likwidacji zakładu górniczego na podmiot prowadzący działalność wydobywczą oraz przekazywania na niego odpowiednich środków, wydatki na fundusz służą niewątpliwie zagwarantowaniu funkcjonowania źródła przychodów.

W omawianym przypadku nie dochodzi również, zdaniem Spółki, do spełnienia negatywnej przesłanki uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, jakim jest jego ujęcie w katalogu zawartym w art. 16 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych

Artykuł 16 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika. Nie dotyczy to jednak podstawowych odpisów i wpłat na fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy. Jak Spółka wykazała powyżej, przepisy ustawy - Prawo geologiczne i górnicze wskazują wprost na obligatoryjny charakter funduszu likwidacji zakładu górniczego oraz stwierdzają, że środki funduszu stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W przypadku funduszu likwidacji zakładu górniczego, środkami tymi będą odpisy podstawowe przewidziane ustawowo oraz wpłaty w postaci wpływów środków pieniężnych pochodzących z oprocentowania, które zwiększają wysokość zgromadzonych na rachunku bankowym środków funduszu.

Kwalifikacja odsetek narastających od środków zgromadzonych na rachunku bankowym funduszu likwidacji zakładu górniczego jako kosztów uzyskania przychodów w momencie ich powstania ma także swoje uzasadnienie gospodarcze. Z racji, że otrzymane odsetki zwiększają środki funduszu, podatnik nie może nimi swobodnie dysponować, gdyż mogą one zostać wykorzystane wyłącznie w ściśle określonym celu - pokrycia kosztów likwidacji zakładu górniczego. Jeżeli by uznać, że nie stanowią one kosztów uzyskania przychodów w momencie "dopisania" ich do rachunku funduszu, koszty podatkowe z odsetek zwiększających środki funduszu mogłyby być zrealizowane dopiero w momencie likwidacji zakładu górniczego (wykorzystania środków funduszu). W związku z tym nastąpiłoby nieuzasadnione zróżnicowanie konsekwencji podatkowych względem środków funduszu pochodzących z różnych źródeł.

Spółka podkreśla również, że Jej stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który stwierdził, że: "wpływy z oprocentowania środków zgromadzonych na rachunku bankowym funduszu likwidacji zakładu górniczego, zwiększające środki tego funduszu, stanowią dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie ich wpływu na rachunek bankowy funduszu, oraz w tym samym momencie koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych." (sygn. IPPB3/423-476/11-2/GJ).

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy wpływy z oprocentowania środków zgromadzonych na rachunku bankowym funduszu likwidacji zakładu górniczego zwiększające środki tego funduszu, stanowią w momencie ich wpływu na rachunek bankowy funduszu koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl