IPTPB2/436-87/14-3/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/436-87/14-3/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży akcji.

Pismem z dnia 23 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.) wniosek został uzupełniony o pełnomocnictwo oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. W toku planowanych działań, Wnioskodawca może nabyć od spółki komandytowej (dalej: "SPV"), w ramach umowy sprzedaży, akcje spółki akcyjnej, założonej zgodnie z prawem polskim (dalej: "Papiery wartościowe"). Papiery wartościowe mogą posiadać formę dokumentu albo być zdematerializowane. W transakcję zaangażowany będzie Dom maklerski lub bank prowadzący działalność maklerską (dalej: "Dom maklerski").

Czynności Domu maklerskiego będą obejmować w szczególności:

* rozliczenie nabycia Papierów wartościowych przez Wnioskodawcę poprzez podjęcie czynności mających na celu przeniesienie Papierów wartościowych;

* ujęcie Papierów wartościowych na rachunku Wnioskodawcy w ewidencji;

* wystawienie dokumentu poświadczającego dokonanie transakcji;

* wsparcie przy sporządzaniu dokumentacji transakcji;

* zapewnienie prawidłowości przeprowadzenia transakcji.

Czynności wykonywane przez Dom maklerski nie będą obejmować znalezienia podmiotu gotowego do sprzedaży Papierów wartościowych, gdyż podmiot ten będzie Wnioskodawcy znany. Za swoje usługi Dom maklerski otrzyma wynagrodzenie. W ramach transakcji, Dom maklerski wystąpi w szczególności jako pełnomocnik Wnioskodawcy lub SPV na podstawie pełnomocnictwa i instrukcji umowy sprzedaży Papierów wartościowych, dokonując sprzedaży lub nabycia Papierów wartościowych w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy lub SPV.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nabycie przez Wnioskodawcę Papierów wartościowych dokonane przy udziale Domu maklerskiego wykonującego wskazane w opisie zdarzenia przyszłego czynności, będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie przez Niego papierów wartościowych, dokonane przy udziale Domu maklerskiego wykonującego wskazane w opisie zdarzenia przyszłego czynności będzie, zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy oraz obowiązek zapłaty podatku z tytułu sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie jednak z art. 9 pkt 9 lit. b ww. ustawy, zwalnia się od podatku "sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych", w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm., dalej: "Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi").

W konsekwencji, aby stwierdzić, czy rozważana transakcja nabycia Papierów wartościowych przez Wnioskodawcę będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku, należy ustalić, czy:

a. papiery wartościowe mogą być zaklasyfikowane jako instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,

b. Dom maklerski zaangażowany w nabycie akcji może zostać uznany za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną na gruncie Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz

c. sprzedaż Papierów wartościowych zostanie dokonana za pośrednictwem Domu maklerskiego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, za instrumenty finansowe uważa się między innymi papiery wartościowe. Natomiast na podstawie art. 3 pkt 1 lit. a tejże ustawy, ilekroć jest mowa o papierach wartościowych, rozumie się przez to między innymi akcje. W rezultacie należy stwierdzić, że Papiery wartościowe stanowią instrumenty finansowe, w rozumieniu Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, do których odnosi się art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 33 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, przez firmę inwestycyjną rozumie się "dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską". W konsekwencji, nie ulega wątpliwości, że Dom maklerski może zostać uznany za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną na gruncie Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiują pojęcia "sprzedaży za pośrednictwem" firmy inwestycyjnej. W konsekwencji, zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami wykładni przepisów prawa podatkowego, w celu rozstrzygnięcia zakresu tego terminu należy odnieść się do jego potocznego rozumienia. Zgodnie z definicją zawartą w Słowiku Języka Polskiego PWN (pod red. Mieczysława Szymczaka, wyd. PWN 1998), przez "pośrednictwo" należy rozumieć: działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron, występowanie w roli łącznika, załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami.

Jak wynika natomiast z praktyki organów podatkowych, "pośrednictwo" na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wiąże się z występowaniem takich elementów, jak: występowanie przez dom maklerski w imieniu sprzedającego lub nabywcy, uczestniczenie Domu maklerskiego w zawieraniu umowy, nastręczanie przez dom maklerski sposobności do zawarcia umowy lub pośredniczenie przy jej zawarciu, wykonywanie przez Dom maklerski zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie.

W szczególności Wnioskodawca podkreśla, że dokonując klasyfikacji nabycia papierów wartościowych na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych organy podatkowe słusznie wskazują, że pojęcie pośrednictwa w sprzedaży akcji nie sprowadza się wyłącznie do działalności domu maklerskiego, polegającej na przyjęciu deklaracji zbycia (nabycia) oraz znalezieniu nabywcy w celu zawarcia umowy. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, brak działań Domu maklerskiego zmierzających do znalezienia podmiotu zainteresowanego zbyciem Papierów wartościowych na rzecz Wnioskodawcy nie wyklucza uznania, że doszło do sprzedaży (nabycia) akcji za pośrednictwem Domu maklerskiego, w rozumieniu art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Również organy podatkowe w wydanych dotychczas interpretacjach indywidualnych wielokrotnie wskazywały na zakres przedmiotowy pojęcia pośrednictwa, wskazanego w art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z dominującym stanowiskiem "pośrednictwo przy zawieraniu umowy sprzedaży akcji ma miejsce w sytuacji, gdy Dom maklerski lub Bank prowadzący działalność maklerską uczestniczy przy dokonywaniu tejże umowy. Pojęcie pośrednictwa obejmuje zatem przykładowo zawarcie umowy przez Dom maklerski w imieniu jednej ze stron transakcji (...)".

Tezę tą wyraził Minister Finansów między innymi za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 13 maja 2011 r., sygn. ILPB2/436-39/11-4/MK, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 16 września 2013 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 lutego 2013 r., sygn. IPPB2/436-603/12-4/AF i Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 26 kwietnia 2013 r., sygn. IPTPB2/436-8/13-4/k.k.

Tym samym, biorąc pod uwagę zakres czynności jakie wykonywane będą przez Dom maklerski w celu realizacji zamierzonej transakcji, w szczególności rozliczenie nabycia Papierów wartościowych przez Wnioskodawcę, poprzez podjęcie czynności mających na celu przeniesienie aktywów oraz ujęcie Papierów wartościowych na rachunku SPV w ewidencji, Dom maklerski powinien być uznany na gruncie przedstawionego przyszłego stanu faktycznego za podmiot występujący w roli łącznika miedzy Wnioskodawcą, a podmiotem sprzedającym Papiery wartościowe (SPV), działającym w celu zawarcia umowy sprzedaży Papierów wartościowych na wspólnie ustalonych warunkach. Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, będzie miało w tym wypadku miejsce pośrednictwo Domu maklerskiego w sprzedaży Papierów wartościowych.

Podsumowując, w świetle przedstawionej powyżej argumentacji, zdaniem Wnioskodawcy, rozważana transakcja sprzedaży (nabycia przez Wnioskodawcę) Papierów wartościowych powinna zostać uznana za sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi na rzecz Wnioskodawcy, za pośrednictwem firmy inwestycyjnej, w rozumieniu art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W rezultacie, zamierzona transakcja podlegać będzie, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu jej dokonania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Biorąc pod uwagę powyższe, zgodnie z przepisem art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl