IPTPB2/436-86/13-2/KK - Możliwość opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/436-86/13-2/KK Możliwość opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania nabycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania nabycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza kupić prawo własności niezabudowanej nieruchomości gruntowej składającą się z działek ewidencyjnych gruntu.

W opinii Wnioskodawcy, powyżej wskazane działki gruntu stanowią gospodarstwo rolne w myśl przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1984 r. Nr 52, poz. 268 z późn. zm., dalej "ustawa o podatku rolnym").

Wnioskodawca nie prowadzi oraz nie zamierza prowadzić gospodarstwa rolnego na przedmiotowej nieruchomości.

Zbywcą nieruchomości będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Zbywca" lub "Spółka"). Przedmiotowa nieruchomość nie jest wykorzystywana przez Zbywcę do prowadzenia jakiejkolwiek działalności, w tym działalności rolniczej.

Przedmiotowa nieruchomość znajduje się w obrębie administracyjnym miasta.

Dla wymienionych powyżej działek ewidencyjnych gruntu wchodzących w skład nieruchomości, której dotyczy niniejszy wniosek prowadzone są przez Sąd Rejonowy księgi wieczyste.

Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, wskazane powyżej działki ewidencyjne gruntu, posiadają oznaczenie użytku jako:

* pastwiska trwałe, oznaczone symbolami:

* PsV,

* PsVI,

* grunty orne, oznaczone symbolami:

* RV,

* RVI,

* RIVb, RV,

* nieużytki (symbol N),

* lasy (symbol LsV)

* grunty zadrzewione i zakrzewione.

Grunty określone przez więcej niż jeden symbol:

* lasy, grunty orne:

* LsV, RV,

* RVI, LsV, LsVI,

* lasy, grunty zadrzewione i zakrzewione:

* LsV, Lz - PsVI,

* RVI, LsV, LsVI,

* lasy, grunty zadrzewione i zakrzewione:

* LsV, Lz - PsVI,

* LsV, Lz - RV,

* LsVI, Lz - RVI,

* lasy, pastwiska trwałe (LsV, PsV),

* grunty zadrzewione i zakrzewione, nieużytki (Lz - RV, N),

* lasy, grunty zadrzewione i zakrzewione, grunty orne (RV, LsV, Lz - PsVI, RV),

* lasy, grunty zadrzewione i zakrzewione, pastwiska trwałe (PsVI, Lz-RVI, LsV),

* grunty zadrzewione i zakrzewione, pastwiska trwałe, grunty orne (Lz - RV, Ls - RVI, PsVI, RV),

Łączna powierzchnia nieruchomości wynosi 64,0992 ha.

Spółka odprowadza podatek rolny od niżej wymienionych działek ewidencyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność prawna sprzedaży prawa własności nieruchomości gruntowej opisanej w stanie faktycznym podlegać będzie zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649, dalej: "ustawa o p.c.c.").

Zdaniem Wnioskodawcy nieruchomość gruntowa opisana w stanie faktycznym stanowić będzie w chwili dokonania jej sprzedaży gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, a zatem zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o p.c.c. sprzedaż prawa własności tej nieruchomości podlegać będzie zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o p.c.c., podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy sprzedaży.

W myśl art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej: "k.c."), umową sprzedaży jest umowa, zgodnie z którą sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Według ustawy o p.c.c., podstawę opodatkowania, przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.c.c., umowa sprzedaży nieruchomości podlega opodatkowaniu stawką podatku od czynności cywilnoprawnych 2% podstawy opodatkowania.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.c.c., moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Zaś obowiązek podatkowy ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 ustawy o p.c.c.).

W związku z powyższym, Wnioskodawca stwierdza, że sprzedaż nieruchomości, co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o p.c.c., natomiast obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o p.c.c. przewidziano sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. I tak, zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o p.c.c., zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca stwierdza, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o p.c.c. ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności:

1.

nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne, albo

2.

nabyte grunty utworzą gospodarstwo rolne lub

3.

nabyte grunty wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Przy czym, ustawa o p.c.c. nie zawiera definicji legalnej pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tym zakresie do odpowiednich przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty, sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 ustawy o podatku rolnym, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku rolnym gospodarstwem rolnym jest obszar gruntów sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z § 68 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S - R, S - Ł, S - Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane; oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B - R, B - Ł, B - Ps,

6.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

7.

rowy, oznaczone symbolem - W.

Natomiast grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:

1.

lasy, oznaczone symbolem - Ls,

2.

grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem - Lz, lub, w przypadku zadrzewień śródpolnych, zaistniałych na gruntach objętych klasyfikacją gleboznawczą - symbolem złożonym z liter "Lz" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, np. Lz - R, Lz - Ł, Lz-Ps.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stwierdza, że wymienione w stanie faktycznym działki ewidencyjne gruntu, stanowiące przedmiotową nieruchomość, zostały sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych.

Bez znaczenia, zdaniem Wnioskodawcy, pozostaje fakt, iż przedmiotem sprzedaży objęte są działki ewidencyjne gruntu, sklasyfikowane w ewidencji gruntowi budynków jako lasy. Bowiem powyższe działki ewidencyjne gruntu, jak już zostało powyżej potwierdzone wraz z pozostałymi działkami ewidencyjnymi gruntu, stanowią jeden kompleks majątkowy, który w chwili dokonania czynności będzie stanowić gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 lutego 2012 r. sygn. IPPB2/436-572/11-2/AF: "Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Spółka prowadzi na terenie Warszawy - działalność gospodarczą polegającą na budowie domów z mieszkaniami i lokalami użytkowymi - w celu ich sprzedaży. Spółka zatrudnia pracowników którzy, pozwalają Spółce na przeprowadzenie pełnego procesu inwestycyjnego (w tym nadzoru nad budową budynków) oraz procesu sprzedażowego (w tym sprzedaży mieszkań i lokali użytkowych).

Spółka zamierza kupić, na podstawie dwóch odrębnych transakcji własność nieruchomości rolnej:

1.

o powierzchni 237,32 ha, która nie znajduje się na terenie miasta. W chwili zawarcia umowy sprzedaży przez Spółkę, nabyta nieruchomość będzie zajęta na prowadzenie działalności rolniczej. Grunty wchodzące w skład gospodarstwa są to grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne, łąki trwałe, lasy, rowy, pastwiska trwałe grunty zadrzewione i zakrzewione oraz nieużytki oznaczone symbolami RIIIb, RIVa, RIVb, RV, ŁIV, ŁV, ŁVI, PsIV, W-ŁV, W-ŁVI, W-LsV, W-RIVa, W - RIVb, W - LsIII, LsIII, LsIV, LsV, LsVl, LzRIIIb, LZ - RIVb, Lz - ŁIV, LZ - RV i N.

2.

o powierzchni 28,3727 ha, która nie znajduje się na terenie miasta. W chwili zawarcia umowy sprzedaży przez Spółkę, nabyta nieruchomość będzie zajęta na prowadzenie działalności rolniczej. Grunty wchodzące w skład gospodarstwa są to grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne, łąki trwałe, lasy i grunty leśne, rowy, grunty zadrzewione i zakrzewione.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca stwierdza, iż umowa sprzedaży nieruchomości rolnych, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych

Zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie podlegać jedynie sprzedaż prawa własności gruntów, które nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. Należy podkreślić, że pojęcie "gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza" oznacza faktyczne zajęcie tych gruntów na prowadzenie takiej działalności. W przedmiotowym stanie faktycznym nieruchomość, której dotyczy niniejszy wniosek nie jest w ogóle zajęta przez Zbywcę na prowadzenie działalności gospodarczej. Przedmiotowa nieruchomość nie jest również wykorzystywana przez Zbywcę na cele prowadzenia działalności rolniczej.

Grunty te nie będą również zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w dacie ich sprzedaży.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stwierdza, że skoro nieruchomość na moment jej zakupu nie będzie zajęta na wykonywanie żadnej działalności gospodarczej, to kolejna z przesłanek umożliwiających zastosowanie zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości zostanie spełniona.

W omawianym stanie faktycznym, łączna powierzchnia działek ewidencyjnych gruntu stanowiących przedmiotową nieruchomość wynosi 64,0992 ha. Bez znaczenia pozostaje jednak fakt, iż powierzchnia niektórych działek ewidencyjnych gruntu wchodzących w skład gospodarstwa rolnego nie przekracza 1 ha, bowiem istotne znaczenie dla celów oceny, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, ma łączny obszar gruntów, a nie obszar poszczególnych działek ewidencyjnych. Takie stanowisko potwierdza doktryna prawa - jak zauważa bowiem L. Etel: "Użytki rolne stanowiące własność i współwłasność podatnika podlegają łączeniu w celu ustalenia normy obszarowej gospodarstwa rolnego. Glosa do wyroku WSA z dnia 16 stycznia 2004 r., sygn. akt III SA 1140/03, "Orzecznictwo Sądów Polskich", Nr 12, s. 155. Powyższe znajduje również odzwierciedlenie w wydawanych interpretacjach prawa podatkowego, np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 sierpnia 2012 r., sygn. ITPB2/436-85/12/MK.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że przedmiotowa nieruchomość spełniać będzie w chwili dokonania jej sprzedaży wszystkie warunki dla uznania jej za gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Wnioskodawca podkreśla, iż wystarczającą przesłanką do tego, aby uznać dany obszar za gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, jest posiadanie gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha. Ponadto za wystarczający do uznania danego obszaru za gospodarstwo rolne jest sam fakt posiadania gruntów rolnych, nie zaś uzyskiwanie z tego tytułu dochodów. Istotne jest również to, aby na danym obszarze nie była prowadzona działalność gospodarcza inna niż działalność rolnicza w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej.

Bez znaczenia, zdaniem Wnioskodawcy, jest również fakt płacenia przez Zbywcę podatku rolnego od poszczególnych działek ewidencyjnych gruntu.

Powyższe wynika bowiem z orzeczenia WSA z dnia 26 kwietnia 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 215/12: "Podsumowując tę część rozważań wskazać należy, że przytoczone wyżej przepisy, przy ustalaniu istnienia zwolnienia podatkowego, wykluczają znaczenie rodzaju podatku, jaki był płacony przed lub po nabyciu gruntu. Nie ma także znaczenia zamiar, jaki będzie towarzyszył nabywcy, dotyczący wykorzystywania gruntu w przyszłości, po nabyciu. Jedynie miarodajny moment, jaki powinien być uwzględniany przy ustalaniu zwolnienia podatkowego, to chwila nabywania gruntu. Nie ma też znaczenia, brak jakiekolwiek oświadczenia nabywcy gruntu o przeznaczeniu nabywanego gruntu, czy też oświadczenia podkreślającego status właściciela gospodarstwo rolnego, w rozumieniu art. 2 ust. 1 u.o.p.r. (posiadanie takiego gospodarstwa), czy też dysponowanie obszarem gruntu sklasyfikowanym w ewidencji pod symbolem R. Nieistotne jest także to, czy nabywca faktycznie prowadził działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 u.o.p.r. Te wszystkie wymienione okoliczności nie mogą być uwzględniane przy stosowaniu zwolnienia podatkowego z uwagi na literalne brzmienie przywoływanych dotychczas przepisów".

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że sprzedaż prawa własności przedmiotowej nieruchomości, na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o p.c.c., podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy również, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie zaś sprzedającego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl