IPTPB2/436-63/11-2/KK - Skutki podatkowe sprzedaży działki nabytej w drodze darowizny przed upływem 5 lat od dnia nabycia.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/436-63/11-2/KK Skutki podatkowe sprzedaży działki nabytej w drodze darowizny przed upływem 5 lat od dnia nabycia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 16 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na mocy aktu notarialnego sporządzonego w lutym 2008 r. Wnioskodawczyni nabyła od osoby obcej (III grupa podatkowa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn) w drodze darowizny gospodarstwo rolne o łącznej pow. 3,71 ha. Zgodnie z wypisami z rejestru gruntów wydanymi przez Starostę Powiatu, grunty te wykazane są w ewidencji gruntów jako grunty orne, łąki trwałe, pastwiska trwałe, nieużytki i użytki rolne zabudowane. Zgodnie z obowiązującym obecnie miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, działki wchodzące w skład gospodarstwa rolnego znajdują się w strefach ekologicznej, rolnej, obejmującej tereny użytków rolnych z występującymi wśród nich niewielkimi terenami lasów, mieszkaniowo - siedliskowej, obejmującej tereny zabudowy rolniczej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej ekstensywnej oraz wszelkiego rodzaju usług nieuciążliwych dla otoczenia. Nieruchomość ta ma charakter nieruchomości rolnej i nie została wyłączona z produkcji rolnej.

Przyjmując darowiznę Wnioskodawczyni zobowiązała się do utworzenia gospodarstwa rolnego i jego prowadzenia przez okres 5 lat od daty sporządzenia aktu notarialnego. W akcie notarialnym określono wartość rynkową całej zabudowanej nieruchomości na kwotę XXX zł, w tym wartość domu mieszkalnego na XXX zł, budynków gospodarczych na XXX zł, zaś nieużytków na kwotę XXX zł; ponadto ustanowiono na rzecz darczyńcy dożywotnią osobistą służebność polegającą na prawie korzystania z całego domu mieszkalnego i całych budynków gospodarczych. Roczna wartość służebności dotycząca domu stanowi kwotę XXX zł, a dotycząca budynków gospodarczych stanowi kwotę XXX zł, co, przy zastosowaniu mnożnika 10, dało skapitalizowane wartości XXX zł i XXX zł.

Czystą wartość domu mieszkalnego stanowi kwota XXX zł. Notariusz pobrał od kwoty XXX zł podatek od darowizny według III grupy podatkowej w wysokości XXX zł, w pozostałej części zaś umowa była wolna od podatku od darowizny, na podstawie art. 4 ust. 1 oraz art. 9 i 14 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wnioskodawczyni informuje, że w nabytym budynku mieszkalnym jest zameldowana na pobyt stały od lipca 2010 r.

W 2011 r. lub na początku 2012 r. Wnioskodawczyni zamierza sprzedać jedną z działek wchodzących w skład Jej gospodarstwa rolnego, stanowiącą grunty rolne o pow. 4.900 m 2. Nabywcą tej działki ma zostać osoba prowadząca swoje własne gospodarstwo rolne, która zamierza zakupioną działkę włączyć do swojego gospodarstwa rolnego i przeznaczyć na cele rolnicze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w przypadku sprzedaży jednej z działek o pow. 4900 m 2 wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni, na rzecz innego rolnika, prowadzącego gospodarstwo rolne, który włączy je do swojego gospodarstwa rolnego, będzie Ona zobowiązana do zapłaty podatku od darowizny, otrzymanej w lutym 2008 r., a warunkowo zwolnionej od tego podatku na podstawie art. 4 ust. 1 oraz art. 9 i 14 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

2.

Czy w przypadku sprzedaży jednej z działek o pow. 4900 m 2, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni na rzecz innego rolnika, prowadzącego gospodarstwo rolne, który włączy je do swojego gospodarstwa rolnego, będzie Ona zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat od daty nabycia.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1 wniosku. W pozostałym zakresie została wydana interpretacja Nr IPTPB2/415-722/11-4/AK z dnia 26 stycznia 2012 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku sprzedaży jednej z działek o pow. 4900 m 2, wchodzącej w skład mojego gospodarstwa rolnego na rzecz innego rolnika, prowadzącego gospodarstwo rolne, który włączy je do swojego gospodarstwa rolnego, będzie zobowiązana do zapłaty podatku od darowizny, otrzymanej w lutym 2008 r., a warunkowo zwolnionej od tego podatku na podstawie art. 4 ust. 1 oraz art. 9 i 14 ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ zbędzie część gospodarstwa rolnego przed upływem 5 lat od daty jego nabycia

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.), podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem darowizny.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, zwalnia się od podatku nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:

a.

budynków mieszkalnych,

b.

budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,

c.

urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców

- pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Powyższy zapis ustawy o podatku od spadków i darowizn oznacza, że na gruncie tej ustawy analizując pojęcie gospodarstwa rolnego należy w niniejszym przypadku posługiwać się wyłącznie definicją gospodarstwa rolnego zawartą w ustawie o podatku rolnym.

Podkreślić należy, że omawiane zwolnienie, podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z wyżej powołanych przepisów prawa wynika, że co do zasady nabycie przez osobę fizyczną tytułem darowizny własności rzeczy i praw majątkowych podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jednak nabycie gospodarstwa rolnego lub jego części tytułem darowizny jest zwolnione od tego podatku, jeżeli w chwili nabycia nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, a nabywca będzie to gospodarstwo rolne prowadził przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Niedotrzymanie powyższych warunków powoduje utratę omawianego zwolnienia.

Na mocy aktu notarialnego zawartego w lutym 2008 r. Wnioskodawczyni nabyła od osoby obcej (III grupa podatkowa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn) w drodze darowizny gospodarstwo rolne o łącznej pow. 3,71 ha. Zgodnie z wypisami z rejestru gruntów wydanymi przez Starostę Powiatu, grunty te wykazane są w ewidencji gruntów jako grunty orne, łąki trwałe, pastwiska trwałe, nieużytki i użytki rolne zabudowane. Zgodnie z obowiązującym obecnie miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działki wchodzące w skład gospodarstwa rolnego znajdują się w strefach ekologicznej, rolnej, obejmującej tereny użytków rolnych z występującymi wśród nich niewielkimi terenami lasów, mieszkaniowo - siedliskowej obejmującej tereny zabudowy rolniczej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej ekstensywnej oraz wszelkiego rodzaju usług nieuciążliwych dla otoczenia. Nieruchomość ta ma charakter nieruchomości rolnej i nie została wyłączona z produkcji rolnej.

Przyjmując darowiznę Wnioskodawczyni zobowiązała się do utworzenia gospodarstwa rolnego i jego prowadzenia przez okres 5 lat od daty sporządzenia aktu notarialnego. Notariusz pobrał od kwoty XXX zł podatek od darowizny według III grupy podatkowej w wysokości XXX zł, w pozostałej części zaś umowa była wolna od podatku od darowizny na podstawie art. 4 ust. 1 oraz art. 9 i 14 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W 2011 r. lub na początku 2012 r. Wnioskodawczyni zamierza sprzedać jedną z działek wchodzących w skład Jej gospodarstwa rolnego, stanowiącą grunty rolne o pow. 4.900 m 2. Nabywcą tej działki ma zostać osoba prowadząca swoje własne gospodarstwo rolne, która zamierza zakupioną działkę włączyć do swojego gospodarstwa rolnego i przeznaczyć na cele rolnicze.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż dla zachowania analizowanego zwolnienia podatkowego, w okresie co najmniej 5 lat od dnia nabycia gospodarstwa rolnego w drodze darowizny, Wnioskodawczyni nie może zbyć (sprzedać lub darować), zarówno całości jak i części nabytego w drodze darowizny gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawczyni chcąc skorzystać ze zwolnienia musi prowadzić gospodarstwo rolne obejmujące wszystkie działki nabyte ww. tytułem. Fakt, że po zbyciu działki nadal będzie prowadziła gospodarstwo rolne, nie powoduje, że zostanie zachowane prawo do zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Powyższe wynika z istoty omawianego zwolnienia, którą jest aby nabyta nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego stanowiło, w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili nabycia gospodarstwo rolne lub jego część albo aby weszło w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i by to gospodarstwo nabywca prowadził przez wskazany w tym przepisie okres 5 lat od dnia nabycia. Powyższe oznacza więc, że w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni nabyła gospodarstwo rolne obejmujące konkretne działki to właśnie to gospodarstwo w całości jest zobowiązana prowadzić przez ww. okres aby zachować prawo do zwolnienia.

Wobec powyższego odpłatne zbycie (sprzedaż) jednej z działek wchodzących w skład gospodarstwa rolnego nabytego w lutem 2008 r. - przed upływem 5 lat od dnia nabycia - oznacza konieczność zapłaty podatku od wartości nabytego gospodarstwa rolnego, bowiem zbycie działki spowoduje utratę przez Wnioskodawczynię w całości zwolnienia określonego w treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. W związku z tym, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl