IPTPB2/436-43/11-4/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/436-43/11-4/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.), uzupełnionego w dniu 17 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy powiernictwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2011 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej wpłynął wniosek Wnioskodawcy o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy powiernictwa.

Pismem z dnia 26 sierpnia 2011 r. Nr IBPB II/1/436-370/11/AA, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, stosownie do art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), przekazał ww. wniosek, celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową, do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 10 listopada 2011 r., Nr IPTPB2/436-43/11-2/k.k., wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 10 listopada 2011 r., (skutecznie doręczono dnia 15 listopada 2011 r.). W dniu 17 listopada 2011 r. uzupełniono przedmiotowy wniosek i wpłacono brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, osoba fizyczna zamierza - nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - zawrzeć z osobą fizyczną (zwaną dalej "Zleceniobiorcą"), umowę powierniczego nabycia nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania nieruchomości, określaną również mianem umowy fiducjarnego nabycia nieruchomości. Planowana umowa powiernicza (fiducjarna) zostanie oparta na przepisach Kodeksu cywilnego dotyczących umowy zlecenia, zgodnie z którymi Wnioskodawca jako Zleceniodawca (fiducjant) będzie uprawniony do żądania od Zleceniobiorcy przeniesienia na swoją rzecz własność nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania nieruchomości.

Umowa powierniczego nabycia nieruchomości zostanie zawarta w formie aktu notarialnego. Gospodarczym celem zawarcia rzeczonej umowy będzie ukrycie przed zbywającym nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania nieruchomości tożsamości Wnioskodawcy.

W związku z planowanym zawarciem umowy powierniczego nabycia nieruchomości Wnioskodawca zamierza zlecić Zleceniobiorcy nabycie nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania w imieniu własnym, ale na rachunek i w interesie Wnioskodawcy. W związku z faktem, iż Zleceniobiorca nie dysponuje odpowiednimi środkami pieniężnymi wystarczającymi na nabycie nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania nieruchomości - Wnioskodawca przekaże na jego rachunek bankowy najpóźniej w przeddzień nabycia nieruchomości środki pieniężne w kwocie, jaką Zleceniobiorca będzie zobowiązany zapłacić zbywającemu nieruchomość, powiększoną o ewentualne koszty związane z nabyciem nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania nieruchomości, takie jak podatek od czynności cywilnoprawnych, taksa notarialna czy opłaty wieczystoksięgowe. Zgodnie z postanowieniami umowy notarialnej powierniczego, nabycia nieruchomości przekazane środki w całości przeznaczone zostaną na nabycie nieruchomości i nie będą mogły być wykorzystywane przez Zleceniobiorcę w jakimkolwiek innym celu.

Z treści notarialnej umowy powierniczego nabycia nieruchomości zawartej ze Zleceniobiorcą wynikać będzie, że Zleceniobiorca zobowiązany będzie do przeniesienia własności przedmiotowej nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy w cenie nabycia nieruchomości na każde Jego żądanie w określonym terminie od daty zgłoszenia przez niego żądania. Do czasu zgłoszenia żądania i przeniesienia własności nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania na Wnioskodawcę, koszty utrzymania nieruchomości typu podatki, opłaty administracyjne i inne związane z nieruchomością będą opłacane przez Zleceniobiorcę i jemu zwracane przez Wnioskodawcę. Za wyżej opisane czynności Wnioskodawca, po dokonaniu przepisania własności nieruchomości na jego rzecz - wypłaci Zleceniobiorcy wynagrodzenie kwotowo określone w umowie nabycia powierniczego.

W umowie nabycia nieruchomości lub wieczystego użytkowania, jako nabywca, ujawniony będzie Zleceniobiorca, mimo że faktycznym nabywcą będzie Wnioskodawca. Okoliczność ta (działanie na rachunek i w interesie Wnioskodawcy) pozostanie niejawna do czasu, aż Wnioskodawca ujawni ten fakt stosowną umową przenoszącą na niego własność lub prawo wieczystego użytkowania zawartą w formie aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przekazanie przez Wnioskodawcę na rachunek bankowy Zleceniobiorcy środków pieniężnych przeznaczonych na zakup nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania nieruchomości, które w całości na ten cel zostaną wydane - spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

2.

Czy czynność przeniesienia własności nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania dokonana w celu wykonania umowy powierniczego nabycia nieruchomości przez Zleceniobiorcę na rzecz Wnioskodawcy, czyli faktycznego nabywcy obciążona będzie podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Katalog czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) nie wymienia czynności przelewu środków pieniężnych przez zlecającego na rzecz powiernika. Przekazane przez Wnioskodawcę środki pieniężne nie stanowią bowiem własności Zleceniobiorcy, a jedynie służą do realizacji umowy nabycia na rachunek Wnioskodawcy nieruchomości. W wykonaniu tej umowy Zleceniobiorca nie ma prawa dysponowania tymi środkami w inny sposób niż wynika to z umowy, a więc Zleceniobiorca zobowiązany będzie do przekazania ich zbywającemu nieruchomość i opłacenia kosztów zawarcia umowy przed notariuszem. Przekazanie środków pieniężnych Zleceniobiorcy dokonane będzie w ramach realizacji umowy zlecenia powierniczego, która nie została wymieniona w art. 1 ustawy o podatku o czynności cywilnoprawnych. Powierzenia przez Wnioskodawcę środków finansowych nie można utożsamiać z umowa pożyczki, gdyż, jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, mają one ściśle określone przeznaczenie i przekazywane są w celu nabycia nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy, co uniemożliwia dysponowanie nimi w sposób swobodny. Ponadto, zgodnie z art. 741 Kodeksu cywilnego Zleceniobiorcy nie wolno używać we własnym interesie rzeczy i pieniędzy dającego zlecenie, czyli Wnioskodawcy.

Ad. 2.

Przeniesienie własności nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania nieruchomości przez Zleceniobiorcę na Wnioskodawcę w wykonaniu umowy powierniczego nabycia nieruchomości nie jest czynnością prawną podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Czynność ta nie została wymieniona w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnym, stanowiącym o opodatkowaniu czynności umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. W orzecznictwie sądów administracyjnych jest utrwalony pogląd, iż podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają wyłącznie czynności cywilnoprawne, które są enumeratywnie wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych Nie podlegają zatem temu podatkowi czynności prawne, które wywierają podobny (analogiczny) skutek ekonomiczny czy skutek prawny, jak czynności wymienione w cytowanym art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wskazać należy również, że wprawdzie w powierniczym nabyciu nieruchomości opisanym w zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z dwoma aktami przeniesienia własności, jednakże pomiędzy Wnioskodawcą i Zleceniobiorca nie dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży. Przeniesienie własności zakupionej nieruchomości na własność Wnioskodawcy następuje bowiem w wykonaniu zobowiązania wynikającego z wcześniej zawartej umowy powierniczego nabycia nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy zawarte w punkcie 1 i punkcie 2 wniosku w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, uznaje się za prawidłowe

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl