IPTPB2/436-32/12-2/KK - Skutki podatkowe umowy zamiany.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/436-32/12-2/KK Skutki podatkowe umowy zamiany.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy zamiany - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy zamiany.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni wskazuje, że właściciele działek sąsiednich, których kształt (działki długie i wąskie bez możliwości wydzielenia drogi dojazdowej do dalszej części, oraz udziały we współwłasności rodzeństwa), uniemożliwiał racjonalne zagospodarowanie, rodzeństwo, będące współwłaścicielami działki oraz małżeństwo zawarli w formie aktu notarialnego oświadczenie zobowiązujące do zawarcia umów zamiany i zniesienia współwłasności z wydzieleniem drogi dojazdowej do nowopowstałych działek. Zamiana dokonana będzie bez dopłat.

Wnioskodawczyni podnosi, że wypis repertorium - akt notarialny brzmi:

"Dnia piętnastego kwietnia roku dwa tysiące jedenastego (15 kwietnia 2011 r.) przed notariuszem w Kancelarii stawili się:

§ 1

J. O. Stawający oświadczyli, że są właścicielami nieruchomości położonych w S., gminie K.: J. O. i Wnioskodawczyni, małżonkowie, w ramach współwłasności ustawowej małżeńskiej są właścicielami działki oznaczonej, jako działka Nr 50/1 o powierzchni 0,4230 ha (cztery tysiące dwieście trzydzieści m. kw.); własność tej nieruchomości uregulowana jest w księdze wieczystej, prowadzonej w Sądzie Rejonowym,

* I. B. w 1/4 (jednej czwartej) części, L. P. w 1/4 (jednej czwartej) części oraz Ł. P. w 1/2 (jednej drugiej) części, nabytej umową darowizny zawartą w 2004 r., oznaczonej jako działki nr 48/2 i nr 49 o łącznej powierzchni 0,5900 (pięć tysięcy dziewięćset m. kw.); własność tej nieruchomości uregulowana jest w księdze wieczystej, prowadzonej w Sądzie Rejonowym, I. B. i L. P. oświadczają, że opisane wyżej udziały w nieruchomości są przedmiotem ich osobistych majątków.

§ 2

Przy akcie notarialnym okazano wstępny projekt podziału w wyniku którego:

* działki nr 48/2 i nr 49 zostaną podzielone na działki nr nr: 48/3, 48/4, 48/5, 48/6, 48/7, 48/8, 49/1 i 49/2 o łącznej powierzchni 0,5905 ha (pięć tysięcy dziewięćset pięć m. kw.), zaś:

* działka nr 50/1 zostanie podzielona na działki nr nr: 50/3, 50/4, 50/5, 50/6 i 50/7 o łącznej powierzchni 0,4263 ha (cztery tysiące dwieście sześćdziesiąt trzy m. kw.).

Właściciele:

* wyjaśnili, że działka nr 50/6 jest zabudowana, pozostałe działki są niezabudowane i że ukształtowanie tych działek uniemożliwia ich racjonalne zagospodarowanie,

* oświadczyli, że działy III ksiąg wieczystych oraz dział IV księgi wieczystej nie zawierają wpisów, natomiast w dziale IV księgi wieczystej wpisane są hipoteki kaucyjne do kwoty XXX na rzecz Banku -

* zapewnili, że nieruchomości nie są obciążone innymi ograniczonymi prawami rzeczowymi, prawami osobistymi, ani roszczeniami osób trzecich.

§ 3

Stawający zobowiązali się, w trybie przepisu art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami:

1.

złożyć zgodny wniosek o zatwierdzenie opisanego w § 2 wstępnego projektu podziału nieruchomości:

2.

dokonać, w drodze zamian i zniesienia współwłasności, po zatwierdzeniu projektu podziału, przeniesienia własności podzielonych nieruchomości w taki sposób, by powstały następujące nieruchomości:

* oznaczona nr 48/3 o powierzchni 0,1537 ha, składająca się z działek nr 48/6 i nr 50/4 - po dokonaniu zamiany nieruchomość ta otrzyma numer 195 o powierzchni 0,1077 ha,

* składająca się z działek nr 48/7 i nr 50/5 - po dokonaniu zamiany nieruchomość ta otrzyma numer 196 o powierzchni 0,1291 ha,

* składająca się z działek nr 49/2 i nr 50/7 - po dokonaniu zamiany nieruchomość ta otrzyma numer 199 o powierzchni 0,1386 ha,

* składająca się z działek nr 48/5 i nr 50/3 - po dokonaniu zamiany nieruchomość ta otrzyma numer 194 o powierzchni 0,1225 ha,

* składająca się z działek ar 48/8 i nr 50/6 - po dokonaniu zamiany nieruchomość ta otrzyma numer 197 o powierzchni 0,2549 ha,

* składająca się z działek nr 49/1 i nr 48/4 - po dokonaniu zamiany nieruchomością otrzyma numer 198 o powierzchni 0,1058 ha, która stanowić będzie wewnętrzną drogę dojazdową, a właściciele poszczególnych działek staną się współwłaścicielami drogi w częściach ujętych w projekcie podziału.

§ 4

Do umowy zamiany i znoszącej współwłasność Strony zobowiązały się przedłożyć:

* odpisy z ksiąg wieczystych,

* mapę z projektem podziału,

* decyzję zatwierdzającą projekt podziału".

Wnioskodawczyni wskazuje, że Wójt Gminy wydał decyzję z dnia 25 stycznia 2012 r., zatwierdzającą podział. Decyzja jest prawomocna. Treść decyzji znajduje się w załącznikach nr 1 i 2 wniosku:

Decyzja została wydana za podstawie art. 96 ust. 1 i 4 oraz art. 94 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 93 ust. 1, 2a, 3 i 4, art. 97 i art. 98b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) oraz § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. Nr 268, poz. 2663) i art. 104 k.p.a.

Wnioskodawczyni wyjaśnia, że w decyzji tej orzeczono "zatwierdzić, na zgodny wniosek właścicieli, geodezyjny projekt podziału nieruchomości położonych we wsi S., gm. K., oznaczonych w Rejestrze ewidencji gruntów i budynków obrębu Nr 8 - S. gmina K., jako działki:

Nr 48/2 i Nr 49, będącej własnością:

* I. B. (udział%),

* L. P. (udział%),

* Ł. P. (udział%),

50)1 - będącej własnością:

* (małżeństwo): J. O. oraz Wnioskodawczyni w sposób następujący:

Z działki nr 48/2 o pow. 0,5104 ha tworzy się:

* działkę nr 48/3 o pow. 0,1537 ha,

* działkę nr 48/4 o pow. 0.0865 ha,

* działkę nr 48/5 o pow. 0.0529 ha,

* działkę nr 48/6 o pow. 0,0466 ha,

* działkę nr 48/7 o pow. 0,0567 ha,

* działkę nr 48/8 o pow. 0,1140 ha,

Z działki nr 49 o pow. 0.0801 ha tworzy się:

* działkę nr 49/1 o pow. 0.0193 ha,

* działkę nr 49/2 o pow. 0.0608 ha,

Z działki nr 50/1 o pow. 0.4263 ha tworzy się:

* działkę nr 50/3 o pow. 0.0696 ha

* działkę nr 50/4 o pow. 0.0611 ha

* działkę nr 50/5 o pow. 0.0724 ha

* działkę nr 50/6 o pow. 0.1454 ha

* działkę nr 50/7 o pow. 0.0778 ha.

Na podstawie art. 93 ust. 2a i 3 i art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami, działki o numerach 48/5, 48/8, 50/4, 50/5, przeznaczone pod powiększenie nieruchomości sąsiedniej, działki 48/4 i 49/1 pod drogę wewnętrzną dojazdową oraz pozostałe działki o numerach: 48/3,48/6,48/7,49/2, 50/6 i 50/3, dla dokonania zamiany i wzajemnego przeniesienia praw do części nieruchomości i zniesienia współwłasności, zgodnie z zobowiązaniem złożonym w formie aktu notarialnego z dnia 15 kwietnia 2012 r."

Wnioskodawczyni wskazuje, że podziału nieruchomości dokonuje się pod warunkiem, że właściciele dokonają w drodze zamiany wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielanych działek gruntu o nowych numerach po połączeniu:

* działek 48/6 i 50/4 w nowy numer działki - 195 o pow. 0.1077 ha,

* działek48/7 i 50/5 w nowy numer działki - 196 o pow. 0.1291 ha,

* działek 49/2 i 50/7 w nowy numer działki - 199 o pow. 0.1386 ha,

* działek 48/5 i 50/3 w nowy numer działki - 194 o pow. 0.1225 ha,

* działek 48/8/50/6 w nowy numer działki - 197 o pow. 0.2594 ha,

* działek 49/1 i 48/4 w nowy numer działki - 198 o pow. 0.1058 ha.

Decyzja, na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz katastrze nieruchomości.

Wnioskodawczyni podnosi, że w uzasadnieniu decyzji wskazano: "Podziału nieruchomości położonej we wsi S., gm. K., dokonano na zgodny wniosek właścicieli, zgodnie z postanowieniem Wójta Gminy z dnia 24 listopada 2011 r., pozytywnie opiniując wstępny projekt połączenia i ponownego podziału nieruchomości - działek 48/2 i 49 oraz działki nr 50/1 w wyniku, którego powstają nowe działki powstałe w wyniku połączenia sąsiednich nieruchomości i ich ponownego podziału, co jest zgodne z przepisem zawartym w art. 98b ww. ustawy i nie jest sprzeczne z przepisami odrębnymi.

Dokumentacja geodezyjno - prawna została przyjęta do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Mając na uwadze, że opracowany przez geodetę uprawnionego ww. projekt podziału przedmiotowych nieruchomości odpowiada wymogom formalnym i nie jest sprzeczny z przepisami odrębnymi, wydzielając działki do dokonania zamiany dla racjonalnego ich zagospodarowania, spełnione zostały przesłanki do wydania niniejszej decyzji na podstawie art. 94 i 98b, powołanej na wstępie ustawy o gospodarce nieruchomościami.

W tym stanie faktycznym i prawnym orzeczono jak w sentencji decyzji.

Decyzja jest prawomocna".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowa zamiany dokonywana w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zamiana nieruchomości, na podstawie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.). Zgodnie z art. 98b ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), właściciele oraz użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie, mogą złożyć zgody wniosek o ich połączenie i ponowy podział działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Art. 98b ust. 3 stanowi, że podziału nieruchomości, o których mowa w ust. 1, dokonuje się pod warunkiem że właściciele albo użytkownicy wieczyści, dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. Wnioskodawczyni wskazuje, że opisana we wniosku umowa zamiany części nowo wydzielonych nieruchomości w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie stanowi typowej umowy zamiany w przewidzianej w Kodeksie cywilnym, jest natomiast czynnością narzuconą w art. 98b ust. 3 przedmiotowej ustawy, warunkującej dokonanie połączenia i ponownego podziału nieruchomości.

W opinii Wnioskodawczyni, brak zawarcia przewidzianej w art. 98b ust. 3 umowy zamiany, powoduje brak możliwości dokonania połączenia i ponownego podziału nieruchomości, przewidzianego w art. 98b przytoczonej ustawy. Przedmiotowa umowa podlega przepisom o gospodarce nieruchomościami oraz nie może zostać dokonana bez ich uwzględnienia. Zdaniem Wnioskodawczyni, przewidziany w art. 98b ustawy o gospodarce gruntami tryb połączenia i podziału, a następnie zamiany ich części w wyniku, której nowowydzielone działki stają się odpowiednio własnością stron umowy zamiany, wprowadzony zostanie do obrotu na mocy znowelizowanej ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie znajduje ścisłego odwzorowania w zawieranych na podstawie Kodeksu cywilnego umowach zamiany. Umowa zamiany dokonana w opisanym trybie posiada charakterystyczne cechy scalania, a jedynie ustawa o gospodarce nieruchomościami narzuca realizację w formie aktu notarialnego umowy zamiany, która powoduje skutki prawne przeniesienia własności. Zawarcie takiej umowy podlega przepisom ustawy o gospodarce nieruchomościami i może mieć miejsce tylko w świetle obowiązujących przepisów tej ustawy.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni stwierdza, że umowa zamiany części nowo wydzielonych nieruchomości w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami, opisana w przedmiotowym wniosku, nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Stanowisko o jakie wnosi Wnioskodawczyni Minister Finansów wyraził w sprawach IPPB2/436-181/08-2/MZ, IPPB2/436-253/10-2/AF oraz w sprawie IPPB2/436-393/10-2/AF.

Dodatkowo, w celu wizualizacji, Wnioskodawczyni załącza kopię mapy projektu podziału zatwierdzoną przez Starostwo Powiatowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Do wniosku Wnioskodawczyni załączyła dokumenty. Zaznacza się, iż tut. Organ wydając interpretacje w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię oraz Jej stanowiskiem.

Końcowo należy wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawczyni, jako występującej z wnioskiem. Nie dotyczy jednak pozostałych uczestników zamiany gruntów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl