IPTPB2/415-788/11-4/JR - Zwolnienie z opodatkowania wynagrodzenia otrzymywanego ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-788/11-4/JR Zwolnienie z opodatkowania wynagrodzenia otrzymywanego ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2011 r. (data wpływu 16 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia na podstawie umowy o pracę z pieniędzy pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia na podstawie umowy o pracę z pieniędzy pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 17 stycznia 2012 r., Nr IPTPB2/415-788/11-2/JR, wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 25 stycznia 2012 r., natomiast w dniu 30 stycznia 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 27 stycznia 2012 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni realizuje projekt ze środków Unii Europejskiej pt "...", w ramach 7. Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej Badań, Akcja: SP3 - Kapitał ludzki (Ludzie)-wspomaganie treningu i rozwoju kariery badacza (Marie Curie) - International Re-integration Grants (IRG, Międzynarodowy grant na Reintegracje). Realizacja grantu rozpoczęła się. kwietnia 2010 r., został on przyznany na okres 48 miesięcy od daty rozpoczęcia.

Wnioskodawczyni jest jedyną i bezpośrednią wykonawczynią projektu i specjalnie w celu jego realizacji powróciła do Polski po 12 letnim pobycie. Dla celów realizacji projektu jest ona zatrudniona na umowę o pracę.

Środki na realizację projektu pochodzą z Unii Europejskiej. Zostały one przekazane na wyodrębniony, wyłącznie do celu tego projektu, dewizowy rachunek bankowy przez Komisję Europejską w Brukseli. Uczelnia od czasu rozpoczęcia realizacji grantu automatycznie potrąca podatek dochodowy od tego wynagrodzenia.

Projekty IRG przyznawane są imiennie wybitnym badaczom pragnącym powrócić do kraju i podjąć pracę w instytucji na terenie Unii Europejskiej i mają na celu reintegrację w kraju doświadczonego naukowca przebywającego dłuższy czas zagranicą. Realizujący go naukowiec - Wnioskodawczyni - jest jedyną laureatką projektu i tylko ona jest bezpośrednio zatrudniona przy wykonywaniu poszczególnych zadań badawczych (...) wyszczególnionych w ww. projekcie. Fundusze grantu reintegracyjnego są przeznaczone wyłącznie na pensje laureata-badacza oraz na jego szkolenia i wyjazdy konferencyjne związane z realizacją projektu. Nie mogą być one przeznaczone na zakup aparatury oraz na wynagrodzenia osób trzecich.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 46, ustawa z dnia 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku dochodowego, są dochody uzyskane przez podatnika, jeżeli: "pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO". W myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz na podstawie pisma Ministra Finansów z dnia 27 lutego 2009 r., z którego wynika, iż zwolnienie przedmiotowe dotyczy także środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, dochód pochodzący z projektu powinien być objęty zwolnieniem podatkowym, gdyż zostały spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia:

1.

Wnioskodawczyni jest jedyną autorką projektu badawczego, który stanął do konkursu i otrzymał finansowanie czyli grant "...". Jest także jego jedynym wykonawcą i realizuje bezpośrednio cele tego projektu. Środki unijne przeznaczone są wyłącznie na reintegrację naukowca. Wnioskodawczyni jest więc bezpośrednim beneficjentem.

2.

Dla celów realizacji projektu Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę Jej wynagrodzenie w ramach umowy o pracę jest pokrywane z powyższego grantu czyli bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej na podstawie umowy.

Ponadto, według informacji pochodzących od przedstawicieli Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych Unii Europejskiej w Polsce, stypendia i dochody otrzymywane z programów ramowych zwolnione są z płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych. W przypadku poprawnie skonstruowanej umowy płacony jest tylko od wynagrodzenia ZUS (brutto-brutto). Podobne tego typu granty reintegracyjne realizowane na terenie kraju były dotąd zwalniane z podatku dochodowego (np. Interpretacje indywidualne o sygnaturach: ITPB2/415-716/08/ENB, IBPBII/1/415-273/I0/BJ, ITPB2/415-125/11/ENB, ITPB2/415-716/08/ENB, etc.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawczyni na podstawie umowy o pracę z pieniędzy pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej na podstawie umowy nr Y z tytułu bezpośredniej realizacji projektu jest zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy kwota pobieranego od czasu rozpoczęcia realizacji grantu (. kwietnia 2010 r.) do chwili obecnej podatku dochodowego powinna zostać zwrócona.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w świetle obowiązującej ustawy o podatku dochodowym (art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.) oraz na podstawie pisma Ministra Finansów z dnia 27 lutego 2009 r., Wnioskodawczyni nie powinna odprowadzać podatku dochodowego od wynagrodzenia wypłacanego na podstawie umowy o pracę z pieniędzy pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy z UE na podstawie umowy nr Y. Dotychczas potrącona kwota podatku dochodowego powinna zostać zwrócona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawczyni od... kwietnia 2010 r., przez okres 48 miesięcy w ramach programu Marie Curie International- Re-integration Grants (IRG), bezpośrednio realizuje cel projektu. Projekty IRG przyznawane są imiennie wybitnym badaczom pragnącym powrócić do kraju i podjąć pracę w Instytucji na terenie Unii Europejskiej. Ma to na celu reintegrację w kraju doświadczonego naukowca przebywającego dłuższy czas zagranicą. Wnioskodawczyni w celu realizacji projektu powróciła do Polski po 12 letnim pobycie.... W tym celu została zatrudniona na umowę o pracę Wnioskodawczyni - jest jedyną laureatką projektu i tylko ona jest bezpośrednio zatrudniona przy wykonywaniu poszczególnych zadań badawczych (...) wyszczególnionych w ww. projekcie. Fundusze grantu reintegracyjnego są przeznaczone wyłącznie na pensje laureata-badacza oraz na jego szkolenia i wyjazdy konferencyjne związane z realizacją projektu.

Środki na realizację projektu pochodzą z Unii Europejskiej w ramach Siódmego Programu Ramowego Badań. Zostały one przekazane na wyodrębniony wyłącznie do celu tego projektu dewizowy rachunek bankowy przez Komisję Europejską w Brukseli.

Siódmy Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. Program stypendialny Marie Curie w ramach Siódmego Programu Ramowego badań wchodzi w skład podprogramu szczegółowego People (Ludzie). Jednym ze stypendiów w ramach programu Marie Curie jest Marie Curie International Re-integration (IRG).

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji, gdyby dochody otrzymywane przez Wnioskodawczynię nie były finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, lecz następowałaby refundacja ze środków Komisji Europejskiej, dochody te nie spełniałyby warunków do zwolnienia ich z podatku dochodowego.

Jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca - płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię, natomiast może opierać się wyłącznie na treści wniosku oraz odnieść się do stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawczynię w tym zakresie.

Jeżeli chodzi o zwrot podatku dochodowego, to stosownie do art. 72 § 1 pkt 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Zgodnie z art. 73 § 1 pkt 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

Natomiast stosownie do art. 73 § 2 pkt 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego.

Stosownie do art. 75 § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Ponadto z § 2 pkt 1 lit. a) i c) powyższego przepisu wynika, iż uprawnienie to przysługuje również podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, jeżeli w zeznaniach (deklaracjach) rocznych, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej lub nie będąc obowiązanymi do składania zeznań (deklaracji) dokonali wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

Zgodnie natomiast z art. 75 § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty obowiązany jest złożyć skorygowane zeznanie (deklarację). Art. 81 § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, stanowi, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Należy również wskazać, iż zgodnie z art. 79 § 2 pkt 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa - prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Reasumując, dochody Wnioskodawczyni finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że Wnioskodawczyni bezpośrednio realizuje cel programu objętego pomocą. W takim przypadku Wnioskodawczyni, może:

* wykazać nadpłatę z tego tytułu w zeznaniu podatkowym składanym za 2011 rok;

* wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2010 rok, składając jednocześnie skorygowane zeznanie podatkowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl