IPTPB2/415-765/13-5/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-765/13-5/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2013 r. (data wpływu 19 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2014 r. (data wpływu 18 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości w części:

* nabytej po zmarłej matce - jest prawidłowe,

* nabytej w wyniku działu spadku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości oraz udziału w nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 6 marca 2014 r., Nr IPTPB2/415-765/13-2/TS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ww. ustawy, wystąpił do Wnioskodawczyni o usunięcie braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 10 marca 2014 r., natomiast w dniu 18 marca 2014 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 17 marca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Na podstawie Postanowienia Sądu Rejonowego w XXX Sygn. akt I Ns xx z dnia 24 maja 2007 r. Wnioskodawczyni nabyła w 1/3 części spadek po zmarłej matce. Pozostałymi spadkobiercami byli xx oraz xx, którzy nabyli spadek w równych częściach w wysokości 1/3 każde z nich. Przedmiotem nabycia była zabudowana nieruchomość położona w xx przy ulicy xx. Na mocy decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego w xx z dnia 6 sierpnia 2007 r. Wnioskodawczyni zapłaciła podatek od spadków i darowizn w wysokości odpowiadającej udziałowi Wnioskodawczyni. Następnie na mocy Ugody z dnia 10 listopada 2009 r. Wnioskodawczyni nabyła przedmiotową nieruchomość w całości. W związku z zawartą ugodą dokonała spłaty na rzecz oraz dokonała dopłaty na rzecz xx. W wyniku wspomnianego nabycia w dniu 30 listopada 2009 r. Wnioskodawczyni złożyła deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz uiściła należny podatek.

Następnie zgodnie z Postanowieniem Sądu Rejonowego w xx z dnia 24 września 2012 r. Sygn. akt I Ns xx Wnioskodawczyni nabyła spadek po zmarłym w dniu 3 stycznia 2007 r. ojcu w wysokości 1/8 części. W dniu 11 kwietnia 2013 r. Wnioskodawczyni złożyła zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (SD-Z2). Na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, podatek od spadków i darowizn nie należał się, co potwierdza zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w xx z dnia 23 września 2013 r. (XXX). W wyniku przyjęcia spadku Wnioskodawczyni stała się właścicielką m.in. 1/8 części nieruchomości o powierzchni gruntu 967 m2, zabudowanej budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej 60 m2 oraz garażem (komórką), położonej w XXX przy ul. xx. Pozostałymi współwłaścicielami byli druga żona ojca xx (w wysokości 5/8 części) oraz dzieci xx i xx w wysokości 1/8 części każde z nich. W dniu 2 października 2013 r. wraz z pozostałymi współwłaścicielami Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży nieruchomości położonej w xx przy ul. xx. Fakt ten został potwierdzony aktem notarialnym nr XXX.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni dodała, że odpłatne zbycie udziału w przedmiotowej nieruchomości nie nastąpiło w wykonywaniu działalności gospodarczej. Jej matka zmarła w dniu 9 listopada 2006 r. W testamencie pozostawionym przez Jej ojca (Rep. A nr xx z dnia 11 kwietnia 2002 r.) wskazano, iż xx jest współwłaścicielem nieruchomości położonej we wsi xx, stanowiącej zabudowaną działkę nr 76 o powierzchni 20 arów <...> oraz, że xx oświadcza, że wydziedzicza dzieci z pierwszego małżeństwa tj. Wnioskodawczynię, xx oraz xx. Natomiast Sąd Rejonowy w xx postanowieniem z dnia 24 września 2012 r. (uprawomocnienie nastąpiło w dniu 16 października 2012 r.) stwierdził, iż spadek po ojcu <...> nabyli żona, oraz dzieci: xx, xx, xx po #188; każde. Sąd stwierdził, że zapis testamentu nie dotyczy nieruchomości położonej w xx ul. xx, odnosi się jedynie do nieruchomości położonej we wsi xx.

W związku z uzupełnieniem wniosku ostatecznie zadano następujące pytania:

1. W jaki sposób należy określić datę nabycia przez Wnioskodawczynię nieruchomości położonej w Skierniewicach przy ul. xx, od której będzie liczony termin pięciu lat określony w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy ewentualna sprzedaż nieruchomości nabytej w drodze spadku po matce będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2, natomiast na pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), w myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zdaniem Wnioskodawczyni powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, wówczas nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym rozpatrując konsekwencje podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości kluczowe znaczenie ma moment jej nabycia.

W ocenie Wnioskodawczyni zastosowanie będzie miał art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), zgodnie z którym spadek - to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. Stosownie do art. 924 i 925 Kodeksu spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia. Zdaniem Wnioskodawczyni oznacza to, że dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy, natomiast postanowienie sądu o nabyciu spadku, potwierdza jedynie prawo spadkobierców do tego spadku.

Odnośnie ewentualnej sprzedaży nieruchomości po matce Wnioskodawczyni, przychód uzyskany ze sprzedaży tej nieruchomości, będzie wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych, w części odpowiadającej udziałowi Wnioskodawczyni nabytemu w drodze spadku tj. 1/3, gdyż spadkodawca tj. mama zmarła w dniu 9 listopada 2006 r. i datę tę należy uznać za datę nabycia udziału w nieruchomości, stosownie do ww. art. 924 i art. 925 Kodeksu cywilnego (spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia). Ewentualne zbycie nastąpi więc po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie. Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, wówczas nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych części nieruchomości nabytej na podstawie ugody sądowej - dział spadku, w związku z zawarciem której dokonała spłaty na rzecz siostry i brata, przychód ze sprzedaży nieruchomości również będzie wolny od podatku. Nabycie nieruchomości w drodze działu spadku mieści się w pojęciu nabycie w drodze spadku. Dlatego też, w zdaniem Wnioskodawczyni celem wydania postanowienia o nabyciu spadku jest ustalenie kręgu spadkobierców, a nie konkretnych praw i rzeczy wchodzących w skład spadku. Ta konkretyzacja następuje dopiero w drodze działu spadku. Ma ona charakter wtórny w stosunku do nabycia spadku. Oznacza to, że przy sprzedaży nieruchomości nabytej ponad udział spadkowy od innych spadkobierców w drodze działu spadku, nie ma dwóch terminów nabycia, dlatego też w mojej ocenie przychód ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będzie wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ termin nabycia jest jeden - nabycie spadku, czyli chwila śmierci spadkodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w części:

* nabytej po zmarłej matce - jest prawidłowe,

* nabytej w wyniku działu spadku - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy, formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości (udziału w nieruchomości) istotne znaczenie ma data nabycia nieruchomości (udziału w nieruchomości) oraz podstawa jej nabycia.

Przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają moment i podstawę nabycia nieruchomości (udziałów w nieruchomości). W przypadku nabycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości w drodze spadku pięcioletni termin, o którym mowa powyżej winien być liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło otwarcie spadku czyli śmierć spadkodawcy.

Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121) - spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

W myśl art. 1035 Kodeksu cywilnego - jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Do momentu zniesienia tej współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku. Z instytucją działu spadku mamy więc do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. Wskutek działu spadku poszczególni spadkobiercy stają się podmiotami wyłącznie uprawnionymi względem przyznanych im praw majątkowych, stanowiących do chwili działu przedmiot wspólności. Dział spadku bez wątpienia jest konsekwencją nabycia w drodze spadku. Dział spadku polega na dokonaniu podziału rzeczy wspólnej należącej do wszystkich współwłaścicieli, ponieważ współwłaściciele mają swoje udziały w prawie, ale nie w rzeczy.

W wyniku działu spadku prawa majątkowe objęte spadkiem przyznane poszczególnym spadkobiercom, przechodzą na nich, ustaje więc wspólność majątku spadkowego. Umowa o dział spadku lub prawomocne orzeczenie sądowe o dziale spadku stanowią tytuł własności rzeczy, które w dziale przypadły poszczególnym spadkobiercom.

Tak więc, na skutek działu spadku następuje "konkretyzacja" składników masy spadkowej przypadających poszczególnym spadkobiercom.

Mając zatem na uwadze przywołane powyżej uregulowania prawne należy stwierdzić, że w sytuacji gdy w wyniku działu spadku udział danej osoby nie ulega powiększeniu, dział spadku nie może być traktowany w kategorii nabycia, gdyż w ten sposób nie uległ powiększeniu zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (w tym przypadku nieruchomością), jak też stan jej majątku osobistego. Dział spadku, w wyniku którego udział w nieruchomości nie zwiększył się, zmienia wyłącznie charakter własności.

Jednakże nabycie nieruchomości w drodze działu spadku w części przekraczającej udział spadkowy stanowi o nowej dacie nabycia nieruchomości (udziału w nieruchomości) w tej części, która przekracza udział nabyty w spadku.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że na podstawie postanowienia sądu Wnioskodawczyni nabyła w 1/3 części spadek po zmarłej matce. Pozostałymi spadkobiercami byli brat i siostra, którzy nabyli spadek w równych częściach w wysokości 1/3 każde z nich. Następnie na mocy ugody w 2009 r. przedmiotową nieruchomość Wnioskodawczyni nabyła w całości. W związku z zawartą ugodą Wnioskodawczyni dokonała spłaty na rzecz siostry i brata.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że ww. nieruchomość Wnioskodawczyni nabyła w dwóch datach:

* 2006 r. tytułem dziedziczenia po zmarłej matce (1/3 udziału ww. nieruchomości),

* 2009 r. pozostałą część na podstawie działu spadku w wyniku ugody sądowej.

W związku z zawarciem ugody Wnioskodawczyni dokonała spłaty na rzecz siostry i brata. W wyniku ugody sądowej zawartej w 2009 r. udział Wnioskodawczyni w ww. nieruchomości zwiększył się w stosunku do udziału, jaki przysługiwał Jej w wyniku nabycia spadku po śmierci matki. Zatem pozostały udział w wysokości 2/3 Wnioskodawczyni nabyła w 2009 r.

Tym samym odpłatne zbycie ww. nieruchomości w części 1/3 nabytej w 2006 r. nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a, ponieważ pięcioletni okres minął z dniem 31 grudnia 2011 r. Natomiast w pozostałej części będzie stanowił źródło przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem pięcioletni termin, o którym mowa w tym przepisie upłynie dopiero z dniem 31 grudnia 2014 r.

W konsekwencji, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. W myśl natomiast jego ust. 2 podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy tym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Na mocy art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, uważa się udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Z kolei w myśl art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Podsumowując odpłatne zbycie ww. nieruchomości w części 1/3 nabytej w 2006 r. tytułem dziedziczenia po zmarłej mamie nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a, ponieważ pięcioletni okres minął z dniem 31 grudnia 2011 r. Natomiast w pozostałej części 2/3 nabytej w 2009 r. w wyniku ugody sądowej będzie stanowiło źródło przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem pięcioletni termin, o którym mowa w tym przepisie upłynie dopiero z dniem 31 grudnia 2014 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl