IPTPB2/415-717/11-4/DS - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród o wartości przekraczającej kwotę 760 zł, ufundowanych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, organizowanych pod patronatem wojewody.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-717/11-4/DS Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród o wartości przekraczającej kwotę 760 zł, ufundowanych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, organizowanych pod patronatem wojewody.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wojewody przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 7 lutego 2012 r. (data wpływu 10 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród ufundowanych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, organizowanych pod patronatem Wojewody... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 i art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ww. ustawy, pismem z dnia 27 stycznia 2012 r., wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 31 stycznia 2012 r., natomiast w dniu 3 lutego 2012 r. wniesiono należną opłatę, a w dniu 10 lutego 2012 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 7 lutego 2012 r.), uzupełniono ww. wniosek w zakresie pozostałych braków formalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach konkursów organizowanych pod patronatem Wojewody z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, fundowane są nagrody pieniężne oraz rzeczowe, tj. puchary, statuetki. Zdarzają się przypadki, że nagroda pieniężna połączona jest z wręczeniem pucharu z logo Województwa bądź dyplomu czy też statuetki. Wartość przyznanych nagród w wielu przypadkach nie przekracza kwoty 760,00 zł. Zdarzają się jednak pojedyncze przypadki nagród przekraczających kwotę 760 zł (pieniądze i puchar).

W uzupełnieniu z dnia 10 lutego 2012 r. wyjaśniono, iż:

1.

Wnioskodawca występuje w niniejszej sprawie w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Dokonuje wypłat nagród pieniężnych i ustala wartość nagród rzeczowych. W przypadku nagrody przekraczającej 760 zł oblicza, pobiera i wpłaca podatek dochodowy na rachunek organu podatkowego.

2.

Przedmiotowe konkursy organizowane przez Wojewodę lub innych organizatorów zawsze organizowane są na podstawie regulaminu określającego jego formalne elementy (nazwę konkursu, organizatora, uczestników, nagrody, sposób wyłonienia zwycięzców).

W większości organizowanych przez Wojewodę lub innych organizatorów przedsięwzięciach konkursowych występuje element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu (zwycięzcy). Jednakże Wojewoda... funduje także nagrody w tzw. "plebiscytach", gdzie nagradzani nie rywalizują ze sobą bezpośrednio, a zwycięzca wyłaniany jest na podstawie głosowania czytelników, słuchaczy, publiczności, np. plebiscyt "Lekarz Roku" - na najlepszego zdaniem czytelników lekarza, organizowany przez dziennik "...", "Plebiscyt na najlepszego sportowca" organizowany przez "...", "Plebiscyt o dziką różę" - na najlepszego aktora i spektakl Teatru... itp.

3.

Wojewoda... nie organizuje konkursów i nie funduje nagród w konkursach przeznaczonych dla osób posiadających status artysty lub twórcy. Jednak nie może zagwarantować, że osoby biorące udział w organizowanych konkursach, plebiscytach nie posiadają takiego statusu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wręczenie nagrody do kwoty 760 zł należy opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%.

2.

Jeśli wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł i na wartość tę składa się nagroda pieniężna i puchar, dyplom lub statuetka, to czy do wartości nagrody pieniężnej należy wliczyć wartość statuetki czy pucharu i odprowadzić 10% zryczałtowany podatek dochodowy, czy też statuetkę czy puchar potraktować jako wartość sentymentalną i nie wliczać do wartości przyznanej nagrody.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku numerem 1. Natomiast odnośnie pytania Nr 2, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz konkursy w dziedzinie nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych i nagród nie przekracza kwoty 760 zł, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Warunkiem zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin, wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Przepisy podatkowe posługują się pojęciem "konkurs", chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego, konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami". Równie ważna jak element współzawodnictwa, jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy jednoznacznie określa, iż zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają wygrane nagrody o jednorazowej wartości do 760 zł, otrzymywane przez zwycięzców danego konkursu czy gry.

Zwolnienie to odnosi się do każdorazowej nagrody (wygranej) zdobytej w ramach pojedynczego konkursu, gry czy turnieju.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotowe konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, organizowane są pod patronatem Wnioskodawcy, który występuje w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłat nagród, których wartość w większości przypadków nie przekracza 760 zł. Konkursy organizowane są na podstawie regulaminu określającego jego formalne elementy, tj. nazwę konkursu, organizatora, uczestników, nagrody, sposób wyłonienia zwycięzców.

Z treści uzupełnienia wniosku wynika ponadto, że Wnioskodawca jest fundatorem nagród również w tzw. plebiscytach, np. "Lekarz Roku", "Plebiscyt na najlepszego sportowca", czy "Plebiscyt o dziką różę", w których zwycięzca zostaje wyłoniony na podstawie głosowania czytelników, słuchaczy, publiczności.

Konkursy organizowane przez Wnioskodawcę nie są skierowane do osób posiadających status artysty czy twórcy, jednak Wnioskodawca nie może zagwarantować, że osoba o takim statusie nie weźmie udziału w konkursie.

W świetle powyższego, jeżeli istotnie konkursy organizowane przez Wnioskodawcę, których jednorazowa wartość wygranej nie przekracza kwoty 760 zł, spełniają warunki konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, bądź, gdy są to konkursy z innych dziedzin, ale wyłącznie takie, których organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu, to wygrane w takich konkursach zwolnione są z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

Jednocześnie należy podkreślić, że jeśli wartość wygranej nie przekracza 760 zł a konkurs nie spełnia ww. przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 68, wówczas nagrody stanowić będą przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Przy czym zauważyć należy, iż w sytuacji, kiedy nie zostaną spełnione przesłanki pojęcia "konkurs", wartość nagrody stanowić będzie przychód z innych źródeł, o którym mowa w cyt. wyżej art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany według skali podatkowej, a Wnioskodawca miałby obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Stosownie bowiem do przepisu art. 42a powyższej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl