IPTPB2/415-692/13-6/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-692/13-6/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) oraz pismem z dnia 24 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.). Pismem z dnia 29 stycznia 2014 r., Nr IPTPB2/415-692/13-2/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie wysłano w dniu 29 stycznia 2014 r. (data doręczenia 3 lutego 2014 r.), natomiast w dniu 10 lutego 2014 r. do tutejszego Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie (data nadania 6 lutego 2014 r.).

Z uwagi na to, że złożony wniosek i jego uzupełnienie nie spełniało wymogów określonych w art. 137 § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 17 lutego 2014 r., nr IPTPB2/415-692/13-4/MR, ponownie wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Ponowne wezwanie wysłano w dniu 17 lutego 2014 r., (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 20 lutego 2014 r.). Pismem z dnia 24 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek (data nadania 25 lutego 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu... października 1986 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa, po spełnieniu wszystkich warunków, przydzieliła Wnioskodawcy na warunkach lokatorskich mieszkanie kat. M5 o powierzchni użytkowej m2. Mieszkanie jest usytuowane w... przy ulicy....... stycznia 1990 r. Wnioskodawca nabył na własność od. Spółdzielni Mieszkaniowej po uprzednim wykupieniu lokal mieszkalny, o którym mowa powyżej. W ramach uzupełnienia wkładu budowlanego Wnioskodawca wpłacił na rzecz. Spółdzielni Mieszkaniowej kwotę... zł... gr. W wyniku powyższych czynności Namysłowska Spółdzielnia Mieszkaniowa przeniosła na Wnioskodawcę spółdzielczą własność lokal mieszkalny, o którym mowa powyżej (......,...).

... marca 2009 r. Kancelaria Notarialna sporządziła Akt Notarialny na podstawie przydziału spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego z dnia... stycznia 1990 r. na zasadach wspólności ustawowej.

Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych odłączył z nieruchomości objętej księgą wieczystą Kw nr... lokal mieszkalny nr... w budynku nr..., założył dla niego księgę wieczystą i dokonał w niej na podstawie umowy wpisu prawa własności na rzecz... syna... i... oraz..., córki... i..., na zasadach wspólności ustawowej z równoczesnym ujawnieniem na rzecz właścicieli tego lokalu współwłasności nieruchomości wspólnej objętej księgą wieczystą Kw nr... w udziale... części. Dla mieszkania tego prowadzona jest w Sądzie Rejonowym Wydział Ksiąg Wieczystych w Kluczborku księga wieczysta Kw nr....

W dniu... października 2013 r. mieszkanie, o którym mowa powyżej zostało sprzedane.

Wnioskodawca nadmienia, że jest w posiadaniu wszystkich dokumentów przedmiotowego mieszkania tj.:

1. Przydział lokalu mieszkalnego z dnia... października 1983 r.

2. Przydział lokalu mieszkaniowego własnościowego z dnia... stycznia 1990 r.

3. Akt Notarialny z dnia... marca 2009 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

* ... stycznia 1990 r. wykupił od. Spółdzielni Mieszkaniowej lokal mieszkalny,

* ... marca 2009 r. na podstawie umowy przeniesienia własności założono księgę wieczystą dla tego lokalu i wykupiono grunt przynależny do tego lokalu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy od mieszkania, które Wnioskodawca wykupił na własność od. Spółdzielni Mieszkaniowej w dniu... stycznia 1990 r., dla którego... marca 2009 r. założył księgę wieczystą i następnie... października 2013 r. sprzedał, powinien zapłacić podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy opis przebiegu zmian statusu prawnego mieszkania zwalnia go z opłat podatkowych względem Państwa. Swoją opinię formułuje w oparciu o interpretację Pana Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi o sygnaturze: IPTPB2/415-450/11-2/ASZ z dnia 14 października 2011 r., w której to interpretacji opisany jest dokładnie taki sam przypadek oraz w oparciu o Ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. art. 10 ust. 1 pkt 8 litera b. zgodnie, z którą za datę wykupu spółdzielczego własnościowego mieszkania uznaje się datę nabycia od Spółdzielni Mieszkaniowej.

Wnioskodawca uważa, że datą nabycia lokalu mieszkalnego wraz z przynależnym do tego lokalu gruntem jest data... stycznia 1990 r., a nie data sporządzenia aktu notarialnego dla tego mieszkania, która nastąpiła dopiero... marca 2009 r.

Sporządzenie aktu notarialnego było jedynie prawnym potwierdzeniem prawa własności do lokalu mieszkalnego. Wszelkie koszty związane z nabyciem lokalu własnościowego Wnioskodawca poniósł ponad 23 lata temu. Ustawa natomiast nakłada podatek od mieszkań zbytych przed upływem pięciu lat od chwili na bycia. Zbycie lokalu mieszkalnego nie nastąpiło w wyniku prowadzenia przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej. Lokal zawsze służył do celów mieszkaniowych, Wnioskodawca nigdy nie prowadził w nim żadnej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie, dla oceny skutków prawnopodatkowych odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości istotne jest ustalenie daty i sposobu jej nabycia.

Z wniosku wynika, że w dniu... października 1986 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa, przydzieliła Wnioskodawcy na warunkach lokatorskich mieszkanie usytuowane w... przy ulicy....... stycznia 1990 r. Wnioskodawca nabył na własność od. Spółdzielni Mieszkaniowej po uprzednim wykupieniu lokal mieszkalny, o którym mowa powyżej. W ramach uzupełnienia wkładu budowlanego Wnioskodawca wpłacił na rzecz Namysłowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej kwotę... zł. W wyniku powyższych czynności. Spółdzielnia Mieszkaniowa przeniosła na Wnioskodawcę spółdzielczą własność lokalu mieszkalnego, o którym mowa powyżej.

W dniu... marca 2009 r. Kancelaria Notarialna sporządziła Akt Notarialny na podstawie, którego Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych odłączył z nieruchomości objętej księgą wieczystą Kw nr... lokal mieszkalny nr... w budynku nr..., założył dla niego księgę wieczystą i dokonał w niej na podstawie umowy wpisu prawa własności na rzecz...... syna... i... oraz......, córki... i..., na zasadach wspólności ustawowej z równoczesnym ujawnieniem na rzecz właścicieli tego lokalu współwłasności nieruchomości wspólnej objętej księgą wieczystą Kw nr... w udziale... części.

... października 2013 r. przedmiotowe mieszkanie zostało sprzedane.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), przez umowę o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia zobowiązuje się oddać członkowi lokal mieszkalny do używania, a członek zobowiązuje się wnieść wkład mieszkaniowy oraz uiszczać opłaty określone w ustawie i statucie spółdzielni. Wskazać należy, że w przypadku spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego właścicielem i zarządzającym mieszkaniem jest spółdzielnia mieszkaniowa. Zgodnie z art. 9 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego jest niezbywalne, nie przechodzi na spadkobierców i nie podlega egzekucji.

Zatem w wyniku umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia oddaje członkowi lokal mieszkalny jedynie do używania, a nie na własność. W konsekwencji, ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nie jest nabyciem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego w nie ma charakteru własnościowego. Prawa tego nie można nabyć, można je jedynie ustanowić. Osoba posiadająca takie prawo jest jedynie osobą uprawnioną do używania lokalu jako najemca, nie jest natomiast jego właścicielem.

Jednakże, stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty przypadającej na ten lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami, a jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków - spłaty przypadającej na ten lokal części umorzenia kredytu w kwocie podlegającej odprowadzeniu przez spółdzielnię do budżetu państwa,

2.

spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1.

Oznacza to, że osoba, na rzecz której ustanowiono spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, aby nabyć od spółdzielni własność tego lokalu, musi najpierw spłacić przypadającą na jego lokal część zobowiązań związanych z budową - w tym wkład lokatorski, o ile go jeszcze nie wpłaciła. Wkład ten stanowi udział w kosztach budowy lokalu. W sytuacji kiedy przedmiotowe prawo wygaśnie, spółdzielnia zwraca zwaloryzowaną wartość wkładu. Na pisemne żądanie członka spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę - stosownie do wniosku - o przeniesienie własności lokalu.

W sytuacji, w której nastąpiło nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, a następnie przeniesienie własności tego lokalu na rzecz podatnika w trybie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, za datę nabycia lokalu (nieruchomości), od której liczy się bieg pięcioletniego terminu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać datę nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Należy wskazać, iż spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego jest ograniczonym prawem rzeczowym. Jest to prawo zbywalne, przechodzi na spadkobierców i podlega egzekucji. Umożliwia ono korzystanie z lokalu oraz rozporządzanie tym prawem, z pewnymi ograniczeniami, na zasadach zbliżonych do prawa własności. Świadczy o tym chociażby umiejscowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w Księdze Drugiej Kodeksu cywilnego - "Własność i inne prawa rzeczowe".

Ustanowienie prawa odrębnej własności lokalu powoduje, że osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo, uzyskuje pełnię uprawnień właścicielskich do lokalu mieszkalnego oraz prawo do udziału w związanej z tym lokalem nieruchomości wspólnej.

Przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności, oznacza jednak tylko zmianę formy prawnej prawa do tego lokalu i nie stanowi nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odrębna własność lokalu stanowi natomiast nieruchomość lokalową, która po wyodrębnieniu z dotychczasowej zabudowanej nieruchomości macierzystej stanowi odrębny przedmiot własności. Zasadniczym stosunkiem prawnym, z którego wywodzi się odrębna własność lokalu jest stosunek współwłasności. Zawsze więc odrębnej własności lokali wewnątrz budynku towarzyszy przymusowa współwłasność nieruchomości wspólnej.

Oznacza to, że nabywając odrębną własność lokalu mieszkalnego Wnioskodawca nabył jednocześnie odpowiedni udział w nieruchomości gruntowej, na której posadowiony był budynek, w skład którego wchodził przedmiotowy lokal. Stanowił on bowiem, zgodnie z teorią prawa cywilnego, część składową gruntu, na której znajdował się ten budynek.

Zatem, w przedstawionym stanie faktycznym datą nabycia lokalu, od której liczony jest 5-letni termin określony w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest data nabycia przez Wnioskodawcę spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, czyli 1990 r.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawne, stwierdzić należy, iż sprzedaż przedmiotowego lokalu nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nastąpiła po upływie 5 lat, licząc od końca 1990 r., w którym faktycznie nastąpiło nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Zatem, Wnioskodawca nie jest zobligowany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu zbycia lokalu mieszkalnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto informuje się, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest zobowiązany ani uprawniony do oceny dokumentów załączonych do wniosku; Organ jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl