IPTPB2/415-613/12-4/KSM - Określenie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-613/12-4/KSM Określenie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2012 r. (data wpływu 28 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2012 r. (data wpływu 19 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), w związku z czym pismem z dnia 10 września 2012 r., Nr IPTPB2/415-613/12-2/KSM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, wystąpił do Wnioskodawczyni o usunięcie braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 13 września 2012 r., natomiast w dniu 17 września 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 18 września 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 1998 r. Wnioskodawczyni otrzymała spadek po babci i wuju, a następnie w roku 2010 został sporządzony akt notarialny dla otrzymanego spadku w wyniku czego Wnioskodawczyni otrzymała działki o nr 18/11, 18/12, 18/13 i udział w działce 18/1 (jest to droga).

W 2011 r. zostały sprzedane przez Wnioskodawczynię działki o numerach 18/13 i 18/12, a następnie w 2012 r. Wnioskodawczyni dokonała podziału działki nr 18/11 na pięć mniejszych działek o numerach 18/21, 18/20, 18/19, 18/18, 18/17 i dwie z nich sprzedała, są to działki 18/21 i 18/20.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni podała, że babcia zmarła dnia 27 stycznia 1984 r. Po zmarłej otrzymała spadek w 1/12 części. Wuj zmarł dnia 10 czerwca 1994 r. Po zmarłym otrzymała spadek w 1/4 części. Dnia 17 grudnia 2010 r. został sporządzony akt notarialny dla otrzymanego spadku, zgodnie z częściami Wnioskodawczyni otrzymała działki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze sprzedażą działek otrzymanych w spadku Wnioskodawczyni odprowadza podatek dochodowy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 września 2012 r. przeformułowano następująco ww. pytanie:

Czy od sprzedanych działek w roku 2011 i w roku 2012 oraz sprzedawanych w przyszłości działek Wnioskodawczyni odprowadza podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna Ona odprowadzać podatku dochodowego od sprzedaży działek nabytych w drodze spadku w 1998 r., gdyż upłynęło od tego czasu więcej niż 5 lat.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni dodała, iż uważa, że zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z późn. zm., art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od sprzedanych działek i sprzedawanych w przyszłym czasie nie podlegają opodatkowaniu zgodnie z ustawą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 316 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 9 ust. 1 ustanawia ogólną zasadę, że opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wskazanych w ustawie. Mamy zatem do czynienia z domniemaniem, że każdy rodzaj dochodu podlega opodatkowaniu, o ile nie jest on zwolniony na mocy przepisu szczególnego.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

1.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

2.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

3.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Natomiast, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, tylko wówczas jeżeli nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z ich sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie, dla oceny skutków prawnopodatkowych odpłatnego zbycia udziałów nieruchomości istotne jest ustalenie daty i sposobu jej nabycia.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Natomiast akt notarialny to szczególna forma dokumentu urzędowego potwierdzająca jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.

Stosownie do art. 1035 Kodeksu cywilnego jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Do momentu zniesienia tej współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku.

Z instytucją działu spadku mamy do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. Dochodzi wówczas do powstania wspólności majątku spadkowego. Wspólność ta nie jest tożsama ze wspólnością w częściach ułamkowych w rozumieniu art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, gdyż jej przedmiotem jest spadek, a nie rzecz. Wspólnością objęte są wszystkie prawa majątkowe podlegające dziedziczeniu i istniejące w chwili otwarcia spadku, a więc także prawa z istoty swej podzielne.

W wyniku działu spadku prawa majątkowe objęte spadkiem przyznane poszczególnym spadkobiercom, stosownie do wielkości ich udziałów, przechodzą na nich, ustaje więc wspólność majątku spadkowego. Umowa o dział spadku lub prawomocne orzeczenie sądowe o dziale spadku stanowią tytuł własności rzeczy, które w dziale przypadły poszczególnym spadkobiercom i nie zmieni tego fakt, że dział spadku jest czynnością wtórną do nabycia spadku.

Jeżeli zatem udział w nieruchomości nabytej przez spadkobiercę w wyniku podziału jest zgodny z udziałem posiadanym przed działem spadku - nie następuje nabycie skutkujące dla opodatkowania, ponieważ w ten sposób nie ulega powiększeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczami (nieruchomościami), jak i stan jej majątku osobistego. Dział spadku, w wyniku którego udział w nieruchomości nie zwiększył się, zmienia wyłącznie charakter własności. Jednakże nabycie nieruchomości w drodze działu spadku w części przekraczającej udział spadkowy (nawet wówczas, jeżeli nabycie to następuje nieodpłatnie) stanowi o nowej dacie nabycia nieruchomości w tej części, która przekracza udział nabyty w spadku.

Z analizy wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni otrzymała spadek po babci, która zmarła 27 stycznia 1984 r. tj. 1/12 części nieruchomości, oraz po zmarłym w dniu 10 czerwca 1994 r. wuju tj. 1/4 części nieruchomości. Dnia 17 grudnia 2010 r. został sporządzony akt notarialny dla otrzymanego spadku. Do spadku, który otrzymała Wnioskodawczyni wliczały się działki o nr 18/11, 18/12, 18/13 i udział w działce 18/1 (jest to droga). W 2011 r. sprzedane zostały działki o numerach 18/13 i 18/12, a następnie w 2012 r. dokonano podziału działki nr 18/11 na pięć mniejszych działek o numerach 18/21, 18/20, 18/19, 18/18, 18/17 i dwie z nich zostały sprzedane - działki o nr 18/21 i 18/80.

Przenosząc postanowienia art. 924 i 925 Kodeksu cywilnego na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni nabyła części nieruchomości w dwóch datach. W dniu 27 stycznia 1984 r. w części 1/12 nieruchomości, natomiast w dniu 10 czerwca 1994 r. w części 1/4.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego, wynika, iż udział w spadku Wnioskodawczyni, nie zmienił się od momentu nabycia spadku, czyli od dnia 27 stycznia 1984 r. oraz 10 czerwca 1994 r. do momentu odpłatnego zbycia części nieruchomości.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż z uwagi na upływ 5-letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dla części nieruchomości nabytych w 1984 r. powyższy termin upłynął z dniem 31 grudnia 1989 r., natomiast dla części nieruchomości nabytych w 1994 r. termin ten minął z dniem 31 grudnia 1999 r.), odpłatne zbycie powyższych części nieruchomości nie stanowi źródła przychodu i nie rodzi konsekwencji podatkowych. Zatem przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowych działek zbytych w 2011 r. i 2012 r. korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zwolnienie dotyczy również pozostałych części nieruchomości, które Wnioskodawczyni nabyła w drodze przedmiotowego spadku, które w przyszłości chciałaby odpłatnie zbyć.

Ponadto tut. Organ wskazuje, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nadmienia się również, iż jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od zaistniałego w rzeczywistości, wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl