IPTPB2/415-605/11-4/KR - Obowiązek deklarowania w zeznaniach rocznych dochodu uzyskanego z tytułu otrzymania dywidendy wypłacanej przez luksemburski fundusz inwestycyjny, w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-605/11-4/KR Obowiązek deklarowania w zeznaniach rocznych dochodu uzyskanego z tytułu otrzymania dywidendy wypłacanej przez luksemburski fundusz inwestycyjny, w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku deklarowania w zeznaniach rocznych uzyskanego dochodu z tytułu otrzymania dywidendy wypłacanej przez luksemburski fundusz inwestycyjny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu otrzymania dywidendy wypłacanej przez luksemburski fundusz inwestycyjny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą, fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce. Wnioskodawca rozważa uzyskanie statusu akcjonariusza w spółce handlowej prawa luksemburskiego, posiadającej osobowość prawną - luksemburskiej spółki kapitałowej, zarejestrowanej jako societe anonyme (spółka akcyjna) (dalej jako: "Spółka luksemburska"). W związku z tym Wnioskodawca rozważa inwestowanie w utworzone na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga (dalej jako: "Luksemburg"), wyspecjalizowane fundusze inwestycyjne (dalej jako: "SIF"), zarejestrowane jako spółka inwestycyjna o zmiennym kapitale "" (dalej jako: "Fundusz"). Inwestycja będzie polegać na zakupie oraz obejmowaniu przez Wnioskodawcę akcji lub innych tytułów uczestnictwa upoważniających do udziału w zyskach Funduszu.

Wnioskodawca nie posiada i nie będzie posiadał na terytorium Luksemburga zakładu ani nie wykonuje i nie będzie tam wykonywać wolnego zawodu w oparciu o położoną tam stałą placówkę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz Konwencji.

Fundusz będzie działał w formie Spółki luksemburskiej. Fundusz będzie posiadał rezydencję podatkową w Luksemburgu i będzie podlegał tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Fundusz nie będzie spółką holdingową o której mowa w art. 29 Konwencji. W związku z inwestowaniem w Fundusz, Wnioskodawca będzie miał prawo partycypowania w zysku wypracowanym przez ten Fundusz w postaci wypłacanej Wnioskodawcy dywidendy. Może się również zdarzyć, iż Wnioskodawca dokona "reinwestycji" dywidendy, rozumianej jako mechanizm polegający na przeznaczeniu kwoty przysługującej Wnioskodawcy dywidendy na podwyższenie kapitału zakładowego poprzez emisję kolejnych akcji i tytułów uczestnictwa w Funduszu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychód powstały po stronie Wnioskodawcy z tytułu dywidendy wypłaconej mu przez Fundusz z siedzibą w Luksemburgu, będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce.

2.

Czy przychód powstały po stronie Wnioskodawcy z tytułu dywidendy przysługującej mu od Funduszu, która zostanie przeznaczona na podwyższenie kapitału zakładowego przez emisję kolejnych akcji/tytułów uczestnictwa w Funduszu SIF SICAV, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce.

3.

Czy wypłata dywidendy ze spółki luksemburskiej - o ile dywidenda ta podlegałaby zwolnieniu z opodatkowania w Polsce oraz w Luksemburgu - będzie podlegać obowiązkowi deklarowania jej wysokości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36, PIT-37 lub deklaracji PIT-38 albo innej deklaracji podatkowej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 3, natomiast wniosek w zakresie pytania oznaczonego nr 1 i nr 2 zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania nr 3, zgodnie z art. 30a ust. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów dywidendowych uzyskanych poza granicami Polski oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu rocznym o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. PIT-36 lub PIT-37) oraz w art. 45 ust. 1a ww. ustawy (tj. PIT-38).

Jak wynika z powyższego przepisu podatnik jest obowiązany do wykazania w stosownych deklaracjach podatkowych kwot:

a.

zryczałtowanego podatku obliczanego od przychodów z zagranicznej (luksemburskiej) dywidendy,

b.

kwoty podatku zapłaconego za granicą (w Luksemburgu).

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, gdy otrzymana dywidenda jest zwolniona z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w Polsce oraz byłaby zwolniona z opodatkowania podatkiem u źródła w Luksemburgu, kwoty uzyskanego przychodu dywidendowego - w myśl cytowanego powyżej przepisu art. 30a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie będą podlegać obowiązkowi deklarowania w zeznaniach rocznych PIT-36 lub PIT-37 oraz/lub deklaracji PIT-38.

Zdaniem podatnika, ze względu na brak przepisów w tym zakresie, nie powinny być one również deklarowane w żadnej innej deklaracji podatkowej w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl