IPTPB2/415-593/13-6/Akr - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-593/13-6/Akr Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z 17 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 19 listopada 2013 r. (data wpływu 21 listopada 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości zabudowanej.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z 7 listopada 2013 r., nr IPTPB2/415-593/13-2/AKr, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 7 listopada 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 13 listopada 2013 r.). W dniu 21 listopada 2013 r. (data nadania 19 listopada 2013 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wskazuje, że 12 kwietnia 2011 r. w wyniku postanowienia Sądu Rejonowego nabyła w spadku po rodzicach gospodarstwo rolne. Zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 19 września 2011 r., nie była zobowiązana do uiszczenia podatku z tytułu nabycia majątku na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. W skład otrzymanego w spadku gospodarstwa rolnego wchodziło 2,91 ha gruntów rolnych, łąk, sadu wraz z zabudowaniami gospodarczymi, tj. budynek mieszkalny, budynek gospodarczy, stodoła, garaż, ruiny budynku gospodarczego.

Wnioskodawczyni wyżej wymienione gospodarstwo w części sprzedała w 2012 r. na podstawie czterech aktów notarialnych:

1. Repertorium A nr... - umowa sprzedaży, za kwotę 5.700 zł działki gruntu rolnego i łąk trwałych nr 507, 509, 510, 511 o obszarze łącznym 0,47 ha, działki sadu i łąk trwałych nr 96 o obszarze 0,10 ha. Sprzedaż została dokonana na rzecz K. J. S., który oświadczył, że przedmiotowe działki o łącznej powierzchni 0,57 ha kupuje w celu włączenia w skład własnego gospodarstwa rolnego obszaru około 6,70 ha.

2. Repertorium A nr... z 13 listopada 2012 r. - umowa sprzedaży, za cenę 1.350 zł działki gruntu rolnego nr 533 o obszarze 0,09 ha. Sprzedaż została dokonana na rzecz Ł. K., który oświadczył, że przedmiotową działkę kupuje w celu włączenia w skład własnego gospodarstwa rolnego o powierzchni 1,46 ha.

3. Repertorium A nr... z 13 listopada 2012 r.- umowa sprzedaży, za cenę 62.500 zł działki gruntu 0,53 ha wraz z częściami składowymi (budynek mieszkalny, budynek gospodarczy, stodoła, garaż, ruiny budynku gospodarczego). Sprzedaż została dokonana na rzecz M. i E. K. K., którzy oświadczyli, że nieruchomość kupują w celu utworzenia własnego gospodarstwa rolnego wraz z ich własną posiadaną już nieruchomością o powierzchni 0,74 ha.

4. Repertorium A nr.... z 4 stycznia 2012 r. - umowa sprzedaży, za cenę 7.200 zł działki gruntu rolnego nr 514 o obszarze 0,48 ha. Sprzedaż została dokonana na rzecz G. I. K., która oświadczyła, że przedmiotową działkę kupuje w celu włączenia w skład własnego gospodarstwa rolnego o powierzchni około 3 ha.

We wszystkich wymienionych powyżej transakcjach sprzedaży otrzymanego w spadku gospodarstwa rolnego kupujący grunty rolne oświadczyli, że nabyte nieruchomości włączają w skład swoich gospodarstw rolnych. Zgodnie z powyższym ponieważ grunty nie utraciły charakteru rolnego, Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna płacić podatku dochodowego z tytułu sprzedaży gospodarstwa rolnego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni stwierdziła, że sprzedaż gospodarstwa rolnego, o którym mowa we wniosku nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej. Wskazała ponadto daty śmierci rodziców: 22 grudnia 1997 r. (H. W.), 4 grudnia 1958 r. (S. W.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana zapłacić podatek dochodowy z tytułu sprzedaży gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek z tytułu sprzedaży gospodarstwa rolnego nie jest należny. Zgodnie z danymi zawartymi W aktach notarialnych sprzedaży, w których nabywający włączają nabyte grunty do gospodarstwa rolnego, nie utraciły one charakteru rolnego. W związku z tym dokonaną sprzedaż gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni uważa za zwolnioną od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Wobec powyższego odpłatne zbycie nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu) ma moment ich nabycia z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulegały zmianie.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych.

W myśl art. 924 powyższej ustawy, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego).

Oznacza to, iż dniem nabycia przez spadkobiercę spadku jest data śmierci spadkodawcy. Natomiast postanowienie sądu o nabyciu spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni nabyła w spadku po rodzicach gospodarstwo rolne. W dniu 4 grudnia 1958 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni a 22 grudnia 1997 r. matka. W skład otrzymanego w spadku gospodarstwa rolnego wchodziło 2,91 ha gruntów rolnych, łąk, sadu wraz z zabudowaniami gospodarczymi, tj. budynek mieszkalny, budynek gospodarczy, stodoła, garaż, ruiny budynku gospodarczego. W 2012 r. Wnioskodawczyni dokonała odpłatnego zbycia części ww. gospodarstwa rolnego na podstawie czterech aktów notarialnych. We wszystkich transakcjach kupujący grunty rolne oświadczyli, że nabyte nieruchomości włączają w skład swoich gospodarstw rolnych. Ww. odpłatne zbycie nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej.

Zatem, w świetle powyższego stwierdzić należy, że ww. gospodarstwo rolne (będące przedmiotem sprzedaży w 2012 r., Wnioskodawczyni nabyła w następujących datach:

* w 1958 r. - w spadku po ojcu,

* w 1997 r. - w spadku po matce.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, iż przychód z odpłatnego zbycia w 2012 r. części gospodarstwa rolnego, którego nabycie nastąpiło odpowiednio w 1958 r. i 1997 r. nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, albowiem jej zbycie zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie. Co oznacza, że przychód z tego tytułu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe, ponieważ we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego wskazała błędną podstawę prawną, tj. art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zamiast art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy.

Jednocześnie Organ zauważa że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl