IPTPB2/415-512/11-5/DS - Kwalifikacja podatkowa dodatków spisowych i nagród, wypłaconych pracownikom urzędu miasta, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym w związku z powszechnym spisem ludności i mieszkań w 2011 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-512/11-5/DS Kwalifikacja podatkowa dodatków spisowych i nagród, wypłaconych pracownikom urzędu miasta, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym w związku z powszechnym spisem ludności i mieszkań w 2011 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 19 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 15 i 17 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych i nagród wypłaconych pracownikom Urzędu Gminy oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym w związku z Powszechnym Spisem Rolnym w 2010 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych i nagród wypłaconych pracownikom Urzędu Gminy, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym w związku z Powszechnym Spisem Rolnym w 2010 r. oraz Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań w 2011 r.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 oraz w art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 8 listopada 2011 r., wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 listopada 2011 r., natomiast w dniu 15 i 17 listopada 2011 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania faksu 15 listopada 2011 r., data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 16 listopada 2011 r.), oraz w dniu 15 listopada 2011 r. uiszczono brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Gminy realizując zadania zlecone przez GUS, związane z przeprowadzeniem Powszechnego Spisu Rolnego w 2010 r. oraz Narodowego Spisu Powszechnego w 2011 r. oddelegował własnych pracowników (za czas wykonywania prac spisowych zachowali oni prawo do wynagrodzenia) do biur spisowych. Prace spisowe, zgodnie z harmonogramem, odbywały się w godzinach pracy rachmistrzów, a więc do godziny 20 (w razie potrzeby do 22), również w dni wolne od pracy, tj. soboty, niedziele lub święta. Za wykonane prace na rzecz Powszechnego Spisu Rolnego w 2010 r. i Narodowego Spisu Powszechnego w 2011 r., Urząd dokonał wypłaty należności za zlecone prace w formie dodatków spisowych, od których naliczono i potrącono składki ZUS oraz zastosowano koszty uzyskania przychodu. Główny Urząd Statystyczny przekazał środki "łącznie z pochodnymi".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dodatki i nagrody spisowe dla osoby oddelegowanej i wykonującej prace spisowe, są przychodami ze stosunku pracy czy z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a zatem czy składka ZUS została należnie potrącona.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest rozstrzygnięcie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych i nagród, przyznanych pracownikom Urzędu Gminy, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym w związku z Powszechnym Spisem Rolnym w 2010 r.

Odnośnie kwestii zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych i nagród, przyznanych pracownikom Urzędu Gminy, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, w związku z Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań w 2011 r., zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dodatki i nagrody spisowe wypłacone pracownikom oddelegowanym z Urzędu do prac w biurach spisowych, należą do działalności wykonywanej osobiście.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 6 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040), na terenie gminy pracami spisowymi kieruje wójt (burmistrz, prezydent miasta) - jako gminny komisarz spisowy. Zastępcą gminnego komisarza spisowego jest osoba wyznaczona przez gminnego komisarza spisowego.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

1.

Centralne Biuro Spisowe;

2.

wojewódzkie biura spisowe;

3.

gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

Z przepisu art. 17 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego, oraz ze środków Unii Europejskiej. Natomiast z ust. 3 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy.

Osobom, o których mowa w ust. 3, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej, wykonującym prace spisowe, mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 17 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582). Z jego § 1 wynika, iż rozporządzenie określa kryteria obliczania i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie prac spisowych dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r., zwanej dalej "ustawą", oraz kryteria przyznawania i wysokość dodatków spisowych i nagród dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 4 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z ustawą o powszechnym spisie rolnym w 2010 r., do pracy w gminnym biurze spisowym oddelegowani zostali pracownicy Urzędu Gminy. Pracownikom tym, za wykonywanie prac spisowych, przyznane zostały dodatki spisowe i nagrody. Jednocześnie osoby te zachowały prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż dodatki spisowe i nagrody wypłacone Wnioskodawczyni, będącej pracownikiem Urzędu Gminy, oddelegowanej do pracy w gminnym biurze spisowym, nie stanowią przychodu ze stosunku pracy. Świadczenia te zostały otrzymane w związku z wykonywaniem przez Wnioskodawczynię prac zleconych przez Komisarza Spisowego czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w sprawach związanych z wymiarem składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz podleganiem ubezpieczeniom społecznym, właściwym organem jest ZUS. Do tych zatem organów w sprawach dotyczących obowiązku potrącania składek zdrowotnych oraz składek na ubezpieczenie społeczne Wnioskodawczyni powinna wnieść odrębne podania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl