IPTPB2/415-494/11-2/AKr - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych odsetek od lokat jednodniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-494/11-2/AKr Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych odsetek od lokat jednodniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia (data wpływu 9 sierpnia 2011 r. do Izby Skarbowej w Łodzi) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od lokat jednodniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2011 r. został złożony do Izby Skarbowej w Łodzi ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od lokat jednodniowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca stwierdza, iż "Rzecz dotyczy popularnych mniej więcej od dwóch lat (a w ostatnich 6 miesiącach nawet bardzo popularnych) tak zwanych "lokat jednodniowych". Lokaty te oferowane są klientom banków. Początkowo takie lokaty miało w swoich ofertach tylko kilka banków, obecnie w swoich ofertach mają je już wszystkie banki. Filozofia wszystkich tych lokat jest taka sama. Bank nalicza odsetki od zdeponowanego kapitału, ale robi to nie raz na miesiąc, raz na kwartał, czy raz na rok, ale robi to raz na dzień - po zakończeniu każdego dnia. Oprocentowanie tych lokat jest tak pomyślane, że dopisane do lokaty dzienne odsetki nigdy nie są większe niż 2,50 zł, a co za tym idzie i naliczony podatek 2,50 zł x 19% = 0,475 zł jest troszkę mniejszy niż 50 groszy. Z kolei podatek do zapłacenia jest liczony w zaokrągleniu do pełnych złotych. Jeżeli podatek naliczony wnosi 0,475 zł to zaokrąglenie jest w dół czyli, do zera i do zapłacenia będzie to "zero" złoty czyli nic.

Natomiast gdyby podatek przekraczał 0,5 zł lub był dokładnie równy 0,5 zł to zaokrąglenie jest w górę i do zapłacenia będzie to 1 zł.

Bank pilnuje tylko dwóch rzeczy:

1.

startowa kwota, którą klient banku przynosi i wpłaca do banku nie była zbyt wysoka (z reguły jest to 17.000 zł),

2.

oprocentowanie lokaty było tylko tak wysokie, aby codziennie dopisywane odsetki nie przekraczały 2,5 zł.

Przy takich taktycznych założeniach taka lokata może trwać nawet 2 lata i bank nie zapłaci od niej ani grosza podatku. Bo każdego dnia podatek do zapłacenia będzie wynosił 0,475 zł lub mniej i po zaokrągleniu w dół (czyli do zera) nie będzie płacony wcale. Po 2 latach klient banku przychodzi do banku i likwiduje całą lokatę czyli zabiera:

* pieniądze które przyniósł na starcie (17.000 zł),

* odsetki, które bank dopisywał do lokaty każdego dnia (pamiętajmy - każdego dnia nie więcej niż 2,5 zł, dla przejrzystości rachunków niech to będzie 2,45 zł na każdy dzień).

Po 2 latach będzie tego 2 x 365 x 2.45 zł = 1.788,50 zł.

Ja rozumiem, że bank od zysków kapitałowych, czyli od zysków klienta tego banku związanych z tą konkretną lokatą (te zyski kapitałowe to 1.788,50 zł, a podatek od nich to 19% x 1.788,50 zł = 339,82 zł). Skoro bank przez 2 lata podatku nie płacił żadnego to również i teraz w chwili likwidacji lokaty podatku nie zapłaci żadnego.

Ja rozumiem również, że bank nie wystawi dla swojego klienta druku (deklaracji) Pit 11 (lub innego o podobnym charakterze), z którego miałoby wynikać w jakiej wysokości podatek ma klient banku zapłacić do Urzędu Skarbowego sam z tytułu tych konkretnych zysków kapitałowych. Zresztą żadna ustawa podatkowa nie obliguje banku do podobnego działania.

Z jednej strony podatek od zysków kapitałowych musi być zapłacony (tak zwany "podatek Belki"). Z drugiej strony bank tego podatku nie zapłaci. Z trzeciej strony płatnikiem podatku (19%) od zysków z lokat jest właśnie bank - to bank podatek nalicza i odprowadza do urzędu skarbowego. Z czwartej strony Urząd Skarbowy o niezapłacony podatek zapyta właśnie mnie, bo to jest mój podatek".

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przedstawionej sytuacji, Wnioskodawca - właściciel takiej "lokaty jednodniowej", klient banku likwidujący tę lokatę ma zapłacić od tej lokaty i tych zysków kapitałowych podatek (19%).

2.

Kiedy miałby podatek zapłacić.

3.

Czy miałby zapłacić podatek w chwili likwidacji tej lokaty (likwidacja nastąpi za kilka miesięcy tzn. 15 listopada 2011 r.), czy może w jakimś późniejszym terminie.

4.

Jaką deklarację musiałby wypełnić płacąc taki podatek do urzędu skarbowego (może Pit-38, Pit-8C a może jeszcze jakąś inną).

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli zyski z takiej lokaty wyniosłyby 2 x 365 x 2,45 zł =1.788,50 zł, to podatku policzonego w sposób następujący 19% x 1.788,50.zł = 339,82 zł nie powinien płacić ani w chwili likwidacji tej lokaty ani kiedykolwiek w przyszłości, ponieważ płatnikiem podatku od wszystkich lokat jest bank i to jego obowiązkiem jest podatek od lokaty naliczyć, odprowadzić i wpłacić do urzędu skarbowego.

Wnioskodawca stwierdza, że "Oprócz tego deklaracja Pit - 38 ze swoimi zapisami:

Formularz jest przeznaczony dla podatników którzy w roku podatkowym uzyskali przychody:

1.

z odpłatnego zbycia:

* papierów wartościowych,

* pożyczonych papierów wartościowych (sprzedaż krótka),

* pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających,

* udziałów w spółkach mających osobowość prawną,

2.

z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana całość nie pasuje do mojej sytuacji".

Zdaniem Wnioskodawcy, tego podatku (339,82 zł) nie powinien płacić ani w chwili likwidacji lokaty, ani kiedykolwiek w przeszłości. Przepisy obligują do zapłacenia tego podatku bank, lecz bank z powodów szczegółowo opisanych powyżej też tego podatku nigdy nie zapłaci.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), od uzyskanych przychodów z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 ww. ustawy, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 tej ustawy).

Zatem, z istoty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wynika, że należny podatek jest płatny każdorazowo jako wykonanie powstałego zobowiązania podatkowego.

Z kolei art. 41 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że płatnicy, o których mowa w ust. 1 tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu przychodów z odsetek od lokat bankowych (art. 30a ust. 1 ustawy).

Obliczając i pobierając zryczałtowany podatek dochodowy płatnik jest zobligowany do stosowania przepisu art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera szczególnych regulacji dotyczących zaokrąglania. Z tego względu w tym zakresie należy stosować przepisy ogólne zawarte w Ordynacji podatkowej.

W świetle powyższego gdy kwota obliczonego podatku od przychodu z tytułu odsetek od środków ulokowanych na lokacie bankowej jest niższa niż 50 groszy, płatnik (np. bank) - zgodnie z zasadami zaokrąglania przewidzianymi w art. 63 Ordynacji podatkowej - nie jest zobowiązany do pobrania tego podatku (podatek nie występuje).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że odsetki od lokaty jednodniowej Wnioskodawcy są naliczane codziennie, natomiast maksymalna wartość lokaty jest taka, aby dzienna wysokość odsetek od lokaty nie przekraczała kwoty 2,50 zł.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż bank nie jest zobowiązany do pobrania tego podatku (podatek nie występuje).

Przy tym, obowiązek pobrania podatku przez płatnika nie wystąpi, niezależnie od ilości takich lokat bankowych posiadanych przez podatnika.

Ponadto, nie ma w tym przypadku zastosowania przepis art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podatnik w zeznaniu rocznym wykazuje należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika. Podatnik nie musi zatem samodzielnie wykazywać i odprowadzać tego podatku.

Reasumując, w sytuacji, gdy Wnioskodawca w banku posiada lokatę jednodniową z dzienną kapitalizacją odsetek (tzn. codziennym doliczaniem odsetek do kwoty kapitału), przy czym lokata ta oprocentowana jest w takim stosunku, iż dzienna wysokość odsetek od lokaty nie przekracza kwoty 2,49 zł, podatek o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy od podatku dochodowym od osób fizycznych będzie obliczany od podstawy opodatkowania nie przekraczającej 2 zł, tzn. podstawą opodatkowania będzie zaokrąglona zgodnie z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej wysokość naliczonych - dziennych odsetek od lokaty. Wobec powyższego wysokość ww. podatku będzie wynosiła 0 zł, a Zainteresowany nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku po okresie zapadalności lokaty z uwzględnieniem jako podstawy opodatkowania sumy wszystkich naliczonych i skapitalizowanych w czasie trwania lokaty odsetek.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl