IPTPB2/415-488/11-6/KSU - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych zryczałtowanych diet wypłaconych członkom komisji należącym do składu jednego z organów okręgowej izby pielęgniarek i położnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-488/11-6/KSU Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych zryczałtowanych diet wypłaconych członkom komisji należącym do składu jednego z organów okręgowej izby pielęgniarek i położnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych reprezentowanej przez radcę prawnego przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów członków Komisji będących jednocześnie członkami organów Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów członków organów Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych oraz członków Komisji nienależących do składu żadnego z organów Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych, zwana dalej "OlPiP" jest jednostką organizacyjną samorządu działającą w oparciu o ustawę z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 178 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą". Przepis art. 1 ust. 2 ww. ustawy przyznaje Okręgowym Izbom Pielęgniarek i Położnych osobowość prawną.

Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe Nr 1

Organami OlPiP są zgodnie z art. 12 ustawy, Okręgowy Zjazd Pielęgniarek i Położnych, Okręgowa Rada Pielęgniarek i Położnych, Okręgowa Komisja Rewizyjna, Okręgowy Sąd Pielęgniarek i Położnych, Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej. Członkowie organów Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych (poza osobami pełniącymi funkcje Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza, Skarbnika), członkowie Okręgowej Komisji Rewizyjnej, Okręgowego Sądu Pielęgniarek i Położnych oraz Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej za udział w posiedzeniu tychże organów, które tworzą otrzymują zryczałtowaną dietę (naliczaną osobno za każde posiedzenie), nie przekraczającą 200,00 zł za udział w posiedzeniu. Podstawą naliczenia diety jest obowiązująca uchwała Rady OIPiP, z członkami organów nie są zawierane żadne umowy. Natomiast wchodzący w skład Rady Przewodniczący Rady wybrany przez Okręgowy Zjazd oraz wybrani przez Radę spośród jej członków: Wiceprzewodniczący Rady, Sekretarz i Skarbnik otrzymują comiesięczne wynagrodzenie z tytułu pełnionych funkcji (nie otrzymują natomiast zryczałtowanych diet za udział w posiedzeniach Rady czy Prezydium Rady). Wnioskodawcę i ww. osoby nie wiąże żadna umowa, z tytuły której osoby te miałyby otrzymywać ww. przychody, podstawą naliczenia diety (wynagrodzenia) jest uchwała Rady.

Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe Nr 2

Podstawowe zadania samorządu na obszarze działania OlPiP, wykonuje Rada Pielęgniarek i Położnych, zwana dalej "Radą". W ramach tego organu, ustawa o samorządzie pielęgniarek i położnych (art. 25 ust. 1 ustawy) wyodrębnia Prezydium. W skład Prezydium wchodzą, obok Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczących, Sekretarza, Skarbnika - którzy otrzymują comiesięczne wynagrodzenie z tytułu pełnionych funkcji w Radzie - pozostali członkowie Prezydium.

Prezydium działa w imieniu Rady w sprawach określonych jej uchwałą, jedynie za wyjątkiem spraw związanych ze sprawozdaniami z działalności Rady oraz wykonania budżetu. Pozostali członkowie Prezydium Rady (będący również członkami Rady) otrzymują zryczałtowane diety w określonej wysokości za udział w posiedzeniu Prezydium Rady nie przekraczającą 200,00 zł za udział w posiedzeniu Prezydium. Osobno wypłacana jest zryczałtowana dieta za udział w posiedzeniu Rady. Wnioskodawcę i ww. osoby nie wiąże żadna umowa, z tytuły której osoby te miałyby otrzymywać ww. przychody, podstawą naliczenia diety jest uchwała Rady.

Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe Nr 3

Niektórzy członkowie organów OlPiP (np. Rady), wchodzą również w skład regulaminowych komisji (komisje te nie są organami OlPiP - poza katalogiem z art. 12 ustawy) np. Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych - rozpatrującej wnioski pielęgniarek położnych o refundację kosztów związanych z kształceniem i doskonaleniem zawodowym, Komisji Socjalnej - rozpatrującej wnioski o zapomogi losowe, zapomogi socjalne przyznawane pielęgniarkom, położnym w ramach świadczonej przez OlPiP pomocy socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej - przygotowującej i nadzorującej wybory na delegatów na Okręgowy Zjazd OlPiP. Z tego tytułu otrzymują zryczałtowane diety w określonej wysokości za udział w posiedzeniu danej komisji (naliczane osobno za każde posiedzenie). Diety te obecnie wynoszą 75,00 zł za udział w posiedzeniu członka komisji (a w wypadku przewodniczących komisji 155,00 zł), a w przypadku członków Okręgowej Komisji Wyborczej 50,00 zł za udział w zebraniach wyborczych. Należności te stanowią ekwiwalent za wykonaną na rzecz samorządu pracę, osobno osobom tym służy również wypłata środków z tytułu zwrotu kosztów podróży liczona na podstawie wypełnionych delegacji, zgodnie z ceną biletu środkiem komunikacji publicznej (bilety PKP, PKS). Wnioskodawcę i ww. osoby nie wiąże żadna umowa, z tytuły której osoby te miałyby otrzymywać ww. przychody, podstawą naliczenia diety jest uchwała Rady.

Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe Nr 4

W ramach przynależności do OlPiP wykonywane są przez jej członków także czynności związane z uczestnictwem w regulaminowych komisjach (komisje te nie są organami OlPiP, - poza katalogiem z art. 12 ustawy) np. Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych - rozpatrującej wnioski pielęgniarek położnych o refundację kosztów związanych z kształceniem i doskonaleniem zawodowym, Komisji Socjalnej - rozpatrującej wnioski o zapomogi losowe, zapomogi socjalne przyznawane pielęgniarkom, położnym w ramach świadczonej przez OlPiP pomocy socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej-przygotowującej i nadzorującej wybory na delegatów na Okręgowy Zjazd OlPiP. Członkami tychże komisji są (obok osób będących jednocześnie członkami organów - stan faktyczny Nr 3) osoby niepełniące żadnych funkcji w organach OlPiP. Będące jedynie członkami samorządu zawodowego. Diety te obecnie wynoszą 75,00 zł za udział w posiedzeniu członka komisji (a w wypadku przewodniczących komisji 155,00 zł), a w przypadku członków Okręgowej Komisji Wyborczej 50,00 zł za udział w zebraniach wyborczych. Wypłacane należności stanowią ekwiwalent za wykonaną w ramach komisji pracę na rzecz samorządu pielęgniarek i położnych. Osobno osobom tym służy również wypłata środków z tytułu zwrotu kosztów podróży liczona na podstawie wypełnionych delegacji, zgodnie ceną biletu środkiem komunikacji publicznej (bilety PKP, PKS). Wnioskodawcę i ww. osoby nie wiąże żadna umowa, z tytuły której osoby te miałyby otrzymywać ww. przychody, podstawą naliczenia diety jest uchwala Rady. Do chwili obecnej od ww. zryczałtowanych diet odprowadzany jest podatek. Jednakże Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przychody te nie korzystają czasem ze zwolnienia przewidzianego przez art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Pytania do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Nr 1:

1.

1.Czy uzyskiwane przez członków organów OlPiP określonych w art. 12 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 178 z późn. zm.), przychody (tj. zryczałtowane diety za uczestnictwo w posiedzeniach organów oraz wynagrodzenia otrzymywane przez Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczących, Sekretarz i Skarbnika) należy zaliczyć do źródeł przychodu, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

1.

2.Czy w przypadku członków organów OlPiP otrzymujących zryczałtowane diety za uczestnictwo w posiedzeniach organów (wynoszące 75,00 zł) w przypadku wynagrodzenia niższego niż przysługująca kwota kosztów uzyskania przychodów - koszty należy pomniejszyć do wysokości otrzymanego przychodu, a w rozliczeniu rocznym należy uwzględnić za poszczególne miesiące roku podatkowego pełną normę kosztów, a w przypadku wystąpienia straty, podatnik będzie mógł ją odliczyć od dochodu z tego samego źródła w ciągu pięciu kolejnych lat, czy może w sytuacji, gdy przewidziane wynagrodzenie za udział w posiedzeniu organów, nie przekracza kwoty 200,00 zł możliwe jest zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku do dochodowym od osób fizycznych i pobranie zryczałtowanego podatku w wysokości 18% przychodu.

Pytanie do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Nr 2:

2.

Czy przychody uzyskiwane przez członków Prezydium Rady będących jednocześnie członkami Rady OlPiP (poza Przewodniczącą, Wiceprzewodniczącym, Sekretarzem i Skarbnikiem) z tytułu udziału w posiedzeniach Prezydium Rady powinny zostać opodatkowane na zasadach określonych w art. 13 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Nr 3:

3.

Czy przychody osób wykonujących funkcje w komisjach regulaminowych: Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, Komisji Socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej - zryczałtowana dieta za udział w posiedzeniu komisji, gdy członkowie ww. komisji są jednocześnie członkami organów OIPIP (np. Rady) należy zaliczyć do innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym istnieje obowiązek sporządzania informacji o wysokości otrzymanych dochodów na formularzu PIT-8C.

Pytanie do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Nr 4;

4.

Czy w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowana dieta za udział w posiedzeniu Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, Komisji Socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej, gdy członkowie ww. Komisji nie należą do składu żadnego z organów OIPiP - pełniącego tą funkcją społecznie, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku numerem 3. Wniosek w zakresie pytań oznaczonych numerami 1.1, 1.2, 2 i 4 zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 3, w zakresie wynagrodzeń wypłacanych członkom komisji regulaminowych (działających na podstawie regulaminów uchwalonych przez organy OlPiP) np. Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, Komisji Socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej - w sytuacji, gdy komisje te nie należą do organów OlPiP, a jedynie członkowie komisji są powoływani spośród członków organów, zdaniem Wnioskodawcy otrzymane przez nich przychody z tytułu pełnionych funkcji, stanowią przychód kwalifikowany do odrębnego źródła przychodów - tj. przychodów z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komisje te nie należą do organów OlPiP zatem, nie jest możliwe zaliczenie ww. przychodów do kategorii wynagrodzeń za udział w organach osoby prawnej tj. OlPiP na podstawie art. 13 ust. 7 ww. ustawy, w związku z czym istnieje konieczność sporządzenia informacji o wysokości otrzymanego dochodu na formularzu PIT-8C. Przychody te nie korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem osoby, o które chodzi w niniejszym zapytaniu należą również do składu organów osoby prawnej jaką jest OlPiP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Jak stanowi art. 13 pkt 7 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodów są również inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie "w szczególności", świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż członkowie komisji regulaminowych (działających na podstawie regulaminów uchwalonych przez organy OlPiP) np. Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, Komisji socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej z tytułu pełnionych w nich funkcji otrzymują wynagrodzenia. Komisje te nie należą do organów OlPiP, jedynie członkowie komisji są powoływani spośród członków organów OIPiP.

Przychody członków komisji regulaminowych tj. Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, Komisji Socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej z tytułu pełnionych funkcji, byłyby przychodami ze źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych gdyby ww. Komisje były organem stanowiącym osoby prawnej. Z zawartych we wniosku informacji wynika, iż Komisje te nie należą do organów stanowiących OIPiP. Członkowie tych Komisji pełnią swoje zadania na podstawie powołania co wynika z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 178 z późn. zm.), który mówi, że "Okręgowa rada wykonuje zadania samorządu na obszarze działania izby, a w szczególności m.in. powołuje komisje problemowe i kieruje ich pracą". Oznacza to, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przedmiotowych przychodów do kategorii określonej w art. 13 pkt 7 ww. ustawy. Przychody z tego źródła nie mieszczą się również w zakresie żadnej innej kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście. W tym stanie prawnym i faktycznym przychody członków komisji regulaminowych zaliczyć należy do innych przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Natomiast w myśl art. 45 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż zryczałtowane diety otrzymane przez członków komisji regulaminowych tj. Komisji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, Komisji Socjalnej, Okręgowej Komisji Wyborczej z tytułu pełnionych funkcji stanowią przychody z innych źródeł. Na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika, wypłata diety następuję więc w kwocie brutto, zaś podatnik sam dokonuje rozliczenia powyższych dochodów w zeznaniu podatkowym i zapłaty podatku. Na Wnioskodawcy spoczywa jedynie obowiązek wystawienia PIT-8C stosownie do treści art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl