IPTPB2/415-487/11-2/ASZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-487/11-2/ASZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu ze stosunku pracy z tytułu uczestnictwa pracowników w imprezie sportowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu ze stosunku pracy z tytułu uczestnictwa pracowników w imprezie sportowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest głównie pobór i uzdatnianie wody, działalność usługowa w zakresie rozprowadzania wody oraz odprowadzanie i oczyszczanie ścieków.

W Spółce co roku jest naliczany i odprowadzany na rachunek bankowy odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Ze środków tych Spółka zamierza sfinansować uczestnictwo zespołu pracowników w tegorocznej ogólnopolskiej spartakiadzie pracowników wodociągów i kanalizacji. Udział w zawodach weźmie wyznaczona grupa pracowników Spółki, wytypowana drogą eliminacji wewnątrzzakładowych. Spartakiada ma charakter typowo sportowy. Uczestnicy będą rywalizować między sobą w różnego rodzaju dyscyplinach sportowych (najlepsi pracownicy w danej dyscyplinie). Zawodnicy wystąpią w strojach z logo firmy.

Organizatorowi spartakiady zostanie przedstawiona z odpowiednim wyprzedzeniem lista uczestników. Koszty spartakiady obejmujące zakwaterowanie, wyżywienie uczestników, opiekę medyczną, korzystanie z obiektów sportowych, określone są w kwocie wpisowego na jednego uczestnika spartakiady. Faktura organizatora tych zawodów będzie wystawiona na Spółkę. Z tego tytułu do organizatora spartakiady wniesiona zostanie opłata zbiorcza, wyliczona w oparciu o liczbę zgłoszonych przez Spółkę osób na spartakiadę. Ponadto, Spółka poniesie dodatkowo koszty wynajmu autokaru na dowóz pracowników na spartakiadę i powrót z niej oraz koszty ubezpieczenia tych pracowników, które zostaną sfinansowane również z ZFŚS.

Mimo, że koszt udziału jednego uczestnika określony jest kwotą wpisowego, w rzeczywistości, w czasie trwania spartakiady pracownicy w różnym stopniu będą korzystać ze świadczeń w trakcie tej imprezy. Niektóre zawody odbywają się na wolnym powietrzu, inne zawody prowadzone są w zamkniętych obiektach sportowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki na sfinansowanie kosztów uczestnictwa pracowników w imprezie sportowej należy uznać jako świadczenie na rzecz pracowników i w związku z powyższym będą one stanowić dla tych pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatków, które zostaną poniesione na udział pracowników firmy w ogólnopolskiej spartakiadzie branżowej nie należy uznawać jako świadczenia na rzecz pracowników. W myśl bowiem ogólnej zasady, aby wartość świadczenia była uwzględniana w rachunku podatkowym jako przychód osoby fizycznej, muszą występować łącznie dwa elementy: podatnik (tzn. osoba, która uzyskała przychód) i przypisany temu podatnikowi przychód określony konkretną i ustaloną co do wielkości kwotą. Ponieważ opłata za spartakiadę obejmuje różne koszty jakie ponosi organizator, trudno jest precyzyjnie ustalić, czy w jednakowy sposób wszyscy uczestnicy spartakiady korzystają z tych samych świadczeń.

W ocenie Wnioskodawcy, pomimo, iż wiadomo kto uczestniczy w spartakiadzie i znana jest wysokość wpisowego oraz koszty transportu i ubezpieczenia pracowników, to trudno zindywidualizować świadczenia dla konkretnego uczestnika. W sytuacji, w której każdy pracownik w rożnym stopniu może korzystać ze świadczeń (w zależności od rodzaju dyscypliny), to świadczenie to nie stanowi dla pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, pracownicy są delegowani przez pracodawcę jako reprezentacja Spółki. Są to najlepsi w danej dziedzinie sportowej pracownicy, podejmujący działania na rzecz firmy. Zawodnicy wystąpią w strojach z logo firmy. W takiej sytuacji trudno przyjąć, iż działania pracodawcy będą poczynione jako nieodpłatne świadczenia na rzecz pracownika. Ewentualne zdobycie pucharu jako nagrody również dedykowane będzie dla Spółki, a nie jako wyróżnienie dla poszczególnych pracowników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powyższej definicji przychodów pracownika wynika, iż ustawodawca zaliczył do niej nie tylko otrzymane pieniądze, ale i świadczenia, które przybrały postać rzeczy oraz wykonywanie usług, bądź udostępnianie rzeczy lub praw. Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, iż w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 3 ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Przedmiotem nieodpłatnych świadczeń nie są tylko rzeczy, lecz również świadczone na rzecz podatnika usługi. Przychód może być wyrażony wyłącznie w pieniądzu. Stąd też, przychodem są nie tyle same świadczenia, lecz ich wartość. Do nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych na rzecz pracownika związanych ze stosunkiem pracy zalicza się zatem, między innymi różnego rodzaju spotkania o charakterze imprez sportowych, a w zasadzie ich wartość. Stąd też, w sytuacji usług zakupionych przez pracodawcę, wartość pieniężną tych świadczeń ustala się według cen zakupu.

Sposób określenia tej wartości wynika z art. 11 ust. 2a cyt. ustawy, stanowiącego, że wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie do art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zamierza sfinansować uczestnictwo zespołu pracowników w tegorocznej ogólnopolskiej spartakiadzie pracowników. Udział w zawodach weźmie wyznaczona grupa pracowników (reprezentacja Spółki), wytypowana drogą eliminacji wewnątrzzakładowych. Spartakiada ma charakter typowo sportowy. Uczestnicy będą rywalizować między sobą w różnego rodzaju dyscyplinach sportowych (najlepsi pracownicy w danej dziedzinie). Zawodnicy wystąpią w strojach z logo firmy.

Koszty spartakiady obejmujące zakwaterowanie, wyżywienie uczestników, opiekę medyczną, korzystanie z obiektów sportowych, określone są w kwocie wpisowego na jednego uczestnika spartakiady. Faktura organizatora tych zawodów będzie wystawiona na Spółkę. Z tego tytułu, do organizatora spartakiady wniesiona zostanie opłata zbiorcza, wyliczona w oparciu o liczbę zgłoszonych przez Spółkę osób na spartakiadę. Ponadto, Spółka poniesie dodatkowo koszty wynajmu autokaru na dowóz pracowników na spartakiadę i powrót z niej oraz koszty ubezpieczenia tych pracowników, które zostaną sfinansowane również z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W sytuacji przedstawionej wyżej, pracownicy uczestnicząc w zawodach sportowych branżowych wystąpią w imieniu i na rzecz swojego pracodawcy. Przez uczestnictwo w zawodach branżowych utrwalą, wypromują wizerunek firmy, co w konsekwencji może spowodować zwiększenie przychodów firmy. Trudno w takiej sytuacji przyjąć, iż wysyłając drużynę sportową składającą się z pracowników i ponosząc koszty jej udziału w imprezie sportowej branżowej działanie pracodawcy (ponoszenie kosztów tej imprezy) nakierowane będzie na rzecz pracowników. W takiej sytuacji mamy do czynienia wręcz z sytuacją odwrotną, a mianowicie, to pracownicy oddelegowani, najlepsi w danej dziedzinie sportowej, podejmą działania na rzecz pracodawcy, promując w ten sposób jego wizerunek na rynku handlowym. W takiej sytuacji nie sposób przyjąć, iż działania pracodawcy zostaną poczynione jako nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż wydatki poniesione na rzecz pracowników reprezentujących Wnioskodawcę w zawodach sportowych nie będą stanowić dla pracowników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika z przedmiotowego tytułu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl