IPTPB2/415-478/14-3/Akr - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę komandytową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-478/14-3/Akr Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę komandytową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 22 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia Spółki komandytowo-akcyjnej w Spółkę komandytową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2014 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia Spółki komandytowo-akcyjnej w Spółkę komandytową.

Pismem z dnia 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 22 sierpnia 2014 r.) wniosek został uzupełniony o pełnomocnictwo oraz potwierdzenie wniesienia opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym (dalej: "Wnioskodawca", "Wspólnik"). Wnioskodawca planuje dokonać reorganizacji swoich aktywów. W ramach jednego z rozważanych scenariuszy może zostać akcjonariuszem L. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w W. (dalej: "Spółka").

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 11 kwietnia 2014 r. wydał interpretację indywidualną (Nr IPPB3/423-31/14-6/DP, dalej: "Interpretacja"), w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w stosunku do Spółki, jednocześnie na podstawie art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) odstępując od uzasadnienia. Zgodnie z powołaną Interpretacją, Spółka nie miała obowiązku zamknięcia ksiąg na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz jej rok podatkowy nie rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2014 r. Tym samym z dniem 1 stycznia 2014 r. Spółka nie stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i tym samym w chwili objęcia akcji w Spółce przez Wnioskodawcę nie będzie On obejmował akcji w Spółce będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca nie wyklucza, że wraz z rozwojem działalności w ramach Spółki zostanie podjęta decyzja o zmianie formy prawnej Spółki w Spółkę komandytową (dalej jako: "Spółka komandytowa"). Na moment przekształcenia, Spółka będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka może czerpać dochody m.in. z tytułu zbycia udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych. W majątku Spółki, na moment przekształcenia, znajdować się mogą akcje spółek akcyjnych.

Na moment przekształcenia majątek Spółki może składać się z kapitału zakładowego, wkładów komplementariusza, jak również ewentualnie kapitału zapasowego. W wyniku przekształcenia komplementariusz oraz akcjonariusz Spółki staną się: komplementariusz Spółki stanie się komplementariuszem Spółki komandytowej, natomiast akcjonariusz Spółki stanie się komandytariuszem Spółki komandytowej.

W wyniku przekształcenia wartość wkładu komplementariusza Spółki komandytowej odpowiadać będzie wartości wkładu komplementariusza Spółki natomiast wartość wkładu komandytariusza Spółki komandytowej odpowiadać będzie wartości udziału akcjonariusza Spółki w jej kapitale zakładowym. W konsekwencji, udziały poszczególnych wspólników Spółki komandytowej w zyskach/stratach Spółki komandytowej pozostaną na takim samym poziomie, jak odpowiednio udziały w zyskach/stratach akcjonariusza oraz komplementariusza Spółki. W konsekwencji, również w ujęciu bilansowym, wartość oraz struktura kapitału własnego Spółki komandytowej będzie równa wartości kapitału własnego Spółki przed przekształceniem.

Na moment przekształcenia, w Spółce nie będą zgromadzone niepodzielone zyski z lat poprzednich, ani z roku bieżącego. Zatem na moment przekształcenia w Spółce nie będą występować skumulowane i niewypłacone zyski Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy i w jakiej wysokości przekształcenie Spółki w Spółkę komandytową skutkuje powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie Spółki w Spółkę komandytową będzie dla Wnioskodawcy operacją neutralną na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych powoduje, zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Nie dochodzi przy tym do likwidacji spółki przekształcanej, a jedynie do zmiany jej formy prawnej.

Mając na uwadze fakt, że spółka przekształcana nie jest traktowana jako podmiot likwidowany, gdyż działalność gospodarcza będzie kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez następcę prawnego, natomiast wspólnik spółki przekształcanej staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem spółki przekształconej, w związku z powyższym po stronie akcjonariusza spółki przekształcanej nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. Zdaniem Wnioskodawcy, oczywiście dotyczy to tylko takich sytuacji, kiedy przekształcenie spółek nie staje się okazją do przyznania lub wypłaty wspólnikowi Wnioskodawcy

- jakichkolwiek świadczeń ze spółek z jakiegokolwiek tytułu.

Spółka w momencie przekształcenia będzie podatnikiem podatku dochodowego.

W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm., dalej: ustawie PIT), z dniem 1 stycznia 2014 r. zmieniony został art. 5a pkt 28, zawierający definicję "spółki". Zgodnie z tym przepisem przez "spółkę" rozumie się m.in. będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zmianie uległ również art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy PIT. Zgodnie z jego treścią do przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zysku osób prawych zalicza się wartość niepodzielonych zysków w spółce w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną; przychód określa się na dzień przekształcenia.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że począwszy od 1 stycznia 2014 r. do przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zysku osób prawnych zalicza się wartość niepodzielonych zysków w spółce komandytowo-akcyjnej w przypadku przekształcenia jej w spółkę niebędącą osobą prawną (w tym spółkę komandytową). Jednocześnie, z uwagi, że w przypadku przekształcenia Spółki, na moment przekształcenia nie wstąpią niepodzielone zyski, zdarzenie to będzie dla Wnioskodawcy neutralne na gruncie podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).

Dodać należy, że właściwym publikatorem ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych jest Dziennik Ustaw z 2013 r., poz. 1030.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja oparta została na gruncie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w kontekście sformułowanego we wniosku pytania, nie zawiera natomiast potwierdzenia, czy Spółka komandytowo - akcyjna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, czy podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl