IPTPB2/415-464/11-8/DS - Kwalifikacja podatkowa dodatków spisowych i nagród, wypłaconych pracownikom urzędu gminy, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym w związku z powszechnym spisem ludności i mieszkań w 2011 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-464/11-8/DS Kwalifikacja podatkowa dodatków spisowych i nagród, wypłaconych pracownikom urzędu gminy, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym w związku z powszechnym spisem ludności i mieszkań w 2011 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 8 i 9 sierpnia 2011 r. oraz w dniu 8 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych i nagród, przyznanych pracownikom Urzędu Gminy, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym w związku z powszechnym spisem rolnym w 2010 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatku spisowego i nagrody spisowej przyznanych członkom Gminnego Biura Spisowego, oddelegowanym do prac przy narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. oraz przy powszechnym spisie rolnym w 2010 r., będącym pracownikami jednostki samorządu terytorialnego, do odpowiedniego źródła przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 oraz w art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 25 października 2011 r., wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 2 listopada 2011 r., natomiast w dniu 9 listopada 2011 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego w dniu 8 listopada 2011 r.), oraz uiszczono brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wójt Gminy powołał Gminne Biuro Spisowe do prac przy narodowym powszechnym spisie ludności i mieszkań w 2011 r. oraz do prac przy powszechnym spisie rolnym w 2010 r. Członkami Biura są oddelegowani pracownicy Urzędu Gminy, którzy zachowują prawo do wynagrodzenia w Urzędzie, a jednocześnie przyznawane są im dodatki spisowe. Biuro Spisowe wykonywało obowiązki w dniach od poniedziałku do niedzieli w godzinach 8-20.

Pracodawcą dla Członków Biura Spisowego jest Urząd Gminy a nie Biuro Spisowe czy Komisarz. Natomiast prace wykonywane w Biurze Spisowym są pracami zleconymi przez Komisarza Spisowego, którym jest Wójt Gminy. Dlatego też dodatki spisowe nie są związane ze stosunkiem pracy, ale wykonywane na zlecenie przez Komisarza Spisowego jako dodatkowe zadania w ramach pracy w Biurze Spisowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dodatki spisowe oraz nagrody należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy czy działalności wykonywanej osobiście.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest rozstrzygnięcie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych i nagród, przyznanych pracownikom Urzędu Gminy, oddelegowanym do pracy w Gminnym Biurze Spisowym w związku z powszechnym spisem rolnym w 2010 r.

W odniesieniu do kwestii związanej z zakwalifikowaniem do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych i nagród, przyznanych pracownikom Urzędu Gminy, oddelegowanym do pracy w Gminnym Biurze Spisowym, w związku z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r., w dniu 31 października 2011 r. została wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy, dodatki spisowe oraz nagrody wypłacane pracownikom jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w Biurze Spisowym, powinny być uznane za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od takich przychodów składki na ubezpieczenie społeczne nie powinny być naliczane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 6 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040), na terenie gminy pracami spisowymi kieruje wójt (burmistrz, prezydent miasta) - jako gminny komisarz spisowy. Zastępcą gminnego komisarza spisowego jest osoba wyznaczona przez gminnego komisarza spisowego.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

1.

Centralne Biuro Spisowe;

2.

wojewódzkie biura spisowe;

3.

gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

Z przepisu art. 17 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego, oraz ze środków Unii Europejskiej. Natomiast z ust. 3 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy.

Osobom, o których mowa w ust. 3, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej, wykonującym prace spisowe, mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 17 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582). Z jego § 1 wynika, iż rozporządzenie określa kryteria obliczania i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie prac spisowych dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r., zwanej dalej "ustawą", oraz kryteria przyznawania i wysokość dodatków spisowych i nagród dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 4 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z ustawą o powszechnym spisie rolnym w 2010 r., do pracy w Gminnym Biurze Spisowym oddelegowani zostali pracownicy Urzędu Gminy, którzy zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Pracownikom tym, za wykonywanie prac spisowych, zleconych przez Komisarza Spisowego, przyznane zostały dodatki spisowe i nagrody.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom Urzędu Gminy, oddelegowanym do pracy w Gminnym Biurze Spisowym, nie stanowią przychodu ze stosunku pracy. Świadczenia te zostały otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez Komisarza Spisowego czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 42 ust. 1 powoływanej ustawy, płatnik w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaliczkę pobrano ma obowiązek przekazania pobranej zaliczki na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik ma obowiązek przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu na formularzu PIT-11 (art. 42 ust. 2 powołanej ustawy).

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w sprawach związanych z wymiarem składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz podleganiem ubezpieczeniom społecznym, właściwym organem jest ZUS. Do tych zatem organów w sprawach dotyczących obowiązku potrącania składek zdrowotnych oraz składek na ubezpieczenie społeczne Wnioskodawca powinien wnieść odrębne podania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl