IPTPB2/415-462/11-4/KR - Opodatkowanie zwrotu wkładu wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej oraz obowiązek wystawienia informacji PIT-8C przez spółdzielnię.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-462/11-4/KR Opodatkowanie zwrotu wkładu wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej oraz obowiązek wystawienia informacji PIT-8C przez spółdzielnię.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* opodatkowania zwrotu wkładu wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej - jest nieprawidłowe,

* obowiązku wystawienia informacji PIT-8C przez spółdzielnię - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu wkładu wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej, oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C przez spółdzielnię.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 1 września 2011 r., Nr IPTPB2/415-462/11-2/Kr, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wezwał Wnioskodawczynię do usunięcia braków formalnych wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 1 września 2011 r. (skutecznie doręczono dnia 5 września 2011 r.), zaś w dniu 12 września 2011 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - 3 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2005 r. za zgodą Spółdzielni Mieszkaniowej Wnioskodawczyni zamieniła mieszkanie typu lokatorskiego, na inne też lokatorskie. W związku z zamianą, zajmowane przez Wnioskodawczynię mieszkanie zostało wycenione według aktualnych cen i obliczono aktualny wkład mieszkaniowy. Wkład mieszkaniowy w tym mieszkaniu wynosił 71% wartości. Nominalna wartość wkładu w 2005 r. to 11,12 zł, natomiast ta zwaloryzowana wynosiła 28.646,04 zł W mieszkaniu, które Wnioskodawczyni miała objąć, również dokonano waloryzacji wkładu mieszkaniowego i wymagana kwota tegoż wkładu wynosiła 26.805,00 zł. Spółdzielnia Mieszkaniowa przeksięgowała kwotę 26.805,00 zł z Jej poprzedniego mieszkania na następne, natomiast różnicę w kwocie 1.841,04 zł wypłaciła Wnioskodawczyni.

W kwietniu 2011 r. Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej pismo (z załączoną informacją PIT-8C), o tym, iż zwaloryzowany w 2005 r. wkład mieszkaniowy stanowi dla Niej przychód do opodatkowania. Tym samym została zobowiązana do złożenia korekty zeznania podatkowego za 2005 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Która kwota stanowiła dla mnie przychód w 2005 r. Czy ta, która była nadwyżką wymaganego, zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, czyli 1.841,04 zł i została wypłacona, czy cała kwota uaktualnionego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona jedynie o nominalną jego wartość czyli kwota 28.633,93 zł.

2.

Jeżeli ta ostatnia, to czy Spółdzielnia Mieszkaniowa miała obowiązek wystawienia mi PIT-8C w 2005 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, odnośnie pytania nr 1, waloryzacja wkładu mieszkaniowego, przy zamianie lokalu mieszkalnego - lokatorskiego, była jedynie uaktualnieniem kwot. Wkład mieszkaniowy, cały czas stanowił 71% wartości tego mieszkania; zarówno w dniu przydziału w 1991 r. jak i po zwaloryzowaniu w 2005 r. Ponadto przez cały czas pozostawał na koncie Spółdzielni Mieszkaniowej i spełniał tę samą funkcję, gdyż Wnioskodawczyni nie utraciła lokatorskiego prawa do lokalu w Spółdzielni. Wnioskodawczyni uważa, że kwota, która została Jej wypłacona czyli 1.841,04 zł stanowiła dla Niej przychód podlegający opodatkowaniu.

Odnośnie natomiast pytania nr 2, Wnioskodawczyni uważa, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa powinna wystawić PIT-8C za 2005 r. w terminie do końca lutego 2006 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

* w części dotyczącej opodatkowania zwrotu wkładu wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej uznaje się za nieprawidłowe,

* w części dotyczącej obowiązku wystawienia informacji PIT-8C przez spółdzielnię jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" wskazuje, iż zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem. Zatem zwrot wkładów wniesionych przez spółdzielnię mieszkaniową stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej,

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w 2005 r. za zgodą Spółdzielni Mieszkaniowej Wnioskodawczyni dokonała zamiany spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na inne mieszkanie też typu lokatorskiego. W związku z zamianą zostały zwaloryzowane wkłady mieszkaniowe, przypadające oddzielnie na każde mieszkanie. Wkład mieszkaniowy Wnioskodawczyni w Jej mieszkaniu wynosił 71% wartości. Nominalna wartość wkładu w 2005 r. stanowiła kwotę 11,12 zł, a zwaloryzowany wkład mieszkaniowy wyniósł 28.646,04 zł. Natomiast zwaloryzowany wkład mieszkaniowy i wymagana kwota wkładu mieszkania, które Wnioskodawczyni miała przejąć w drodze zamiany wyniosła 26.805,00 zł. Spółdzielnia Mieszkaniowa przeksięgowała kwotę 26.805,00 zł na wkład mieszkaniowy wymagany na przejmowane przez Wnioskodawczynię w wyniku zamiany mieszkanie, natomiast różnicę w kwocie 1.841,04 zł wypłaciła Wnioskodawczyni. W kwietniu 2011 r. Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej pismo wraz z informacją PIT-8C, z którego wynikało, iż zwaloryzowany w 2005 r. wkład mieszkaniowy stanowił dla Wnioskodawczyni przychód do opodatkowania.

Zatem, w przedmiotowej sprawie uznać, należy, że nastąpił zwrot wniesionego przez Wnioskodawczynię wkładu mieszkaniowego do Spółdzielni Mieszkaniowej, który Wnioskodawczyni wydatkowała (w drodze zamiany) na nabycie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest cała kwota zwróconego wkładu, a nie tylko kwota stanowiąca nadwyżkę zwróconego wkładu ponad wkład wniesiony do spółdzielni na nabycie (w drodze zamiany) nowego, odrębnego spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Kwota zwróconego wkładu mieszkaniowego, do wysokości uprzednio wniesionego do Spółdzielni Mieszkaniowej wkładu jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego na mocy ww. art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast nadwyżka pomiędzy wypłaconym wkładem a wniesionym wkładem stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 tej ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Fakt, iż z kwoty zwróconego wkładu, Spółdzielnia potrąciła wkład mieszkaniowy na nowy lokal mieszkalny (po zamianie) nie może oznaczać, iż Wnioskodawczyni nie otrzymała konkretnego przysporzenia w postaci zwracanego wkładu mieszkaniowego. Gdyby bowiem Spółdzielnia nie zgodziła się na zamianę zajmowanego mieszkania na inny lokal mieszkalny, to Wnioskodawczyni zwrócona zostałaby cała kwota wkładu mieszkaniowego.

Zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W tak przedstawionym stanie faktycznym - prawnym stwierdzić należy, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa obowiązana była do sporządzenia informacji PIT-8C (informacja o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych), o której mowa w art. 42a ww. ustawy.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawne, stwierdzić należy, iż kwota zwróconego wkładu mieszkaniowego do wysokości wkładu uprzednio wniesionego do Spółdzielni Mieszkaniowej korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem, a wniesionym wkładem stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, a Spółdzielnia Mieszkaniowa zobowiązana była do sporządzenia informacji PIT-8C.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C przez Spółdzielnię, należało uznać za prawidłowe. Natomiast za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie opodatkowania zwrotu wkładu wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej.

Jednocześnie należy wskazać, że organ upoważniony dokonując interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie dokonuje ustalenia podstawy kwoty podlegającej opodatkowaniu, jak i kwoty podatku, bowiem przedmiotem interpretacji indywidualnej są jedynie przepisy regulujące zasady ustalenia opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl