IPTPB2/415-452/11-4/MP - Obowiązek uiszczenia podatku dochodowego z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-452/11-4/MP Obowiązek uiszczenia podatku dochodowego z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.) uzupełnionego pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku uiszczenia 19% podatku dochodowego z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2011 r. do tut. Organu, wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), pismem z dnia 18 października 2011 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Wezwanie wysłano w dniu 18 października 2011 r., natomiast w dniu 24 października 2011 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie złożona na piśmie z dnia 20 października 2011 r. (data nadania 22 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony zaistniały stan faktyczny.

W 2007 r., Sąd Rejonowy po rozpoznaniu sprawy z wniosku Wnioskodawczyni o stwierdzenie nabycia spadku siostrze stwierdził, że spadek w #189; udziału został nabyty przez Wnioskodawczynię i w #189; udziału spadek nabyła druga siostra (w załączeniu postanowienie Sądu Rejonowego). Po uprawomocnieniu się postanowienia Wnioskodawczyni złożyła stosowne dokumenty do Urzędu Skarbowego, zgłaszając majątek spadkowy. Otrzymała zaświadczenie z Urzędu Skarbowego, informujące o zwolnieniu z podatku na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadku i darowizn.

W chwili otrzymania postanowienia sądowego o nabyciu spadku, zmarła jej druga siostra, która nabyła spadek w części #189; udziału. W związku z faktem dziedziczenia majątku po drugiej siostrze przez jej syna, cyt. "nastąpiły perturbacje dotyczące działu spadku". Wnioskodawczyni złożyła wniosek do Sądu Rejonowego o dział spadku pomiędzy Nią, a synem drugiej siostry, który odziedziczył po mamie część spadku. Wnioskodawczyni, nie nabyła #189; udziału spadku po zmarłej siostrze, całość została przekierowana na spadkobiercę (syna drugiej siostry).

W trakcie spraw sądowych zapadło postanowienie w którym strony ustaliły, że Wnioskodawczyni przejmuje mieszkanie, na wyłączną własność, Sąd zasądził od Wnioskodawczyni na rzecz uczestnika spadkobiercy kwotę 159.850 zł, tytułem spłaty. Termin spłaty, Sąd określił na 14 dni od daty sprzedaży mieszkania przez Wnioskodawczynię, nie później jednak niż 6 miesięcy od daty uprawomocnienia się tego postanowienia. W postanowieniu zostało zawarte zobowiązanie dla spadkobiercy (siostrzeńca) do wydania lokalu w terminie 7 dni oraz Sąd ustalił, iż on zobowiązany będzie do uregulowania w całości istniejącego zadłużenia lokalu, związanego z korzystaniem przez niego wskazanego lokalu.

W dniu 25 marca 2011 r. wskazany lokal został sprzedany za kwotę 200.000 zł (akt notarialny). W chwili obecnej Wnioskodawczyni, dokonała spłaty spadkobiercy (siostrzeńca) w kwocie 159.850 zł. Pozostała kwota jaką posiada wynosi 40.150 zł. Wnioskodawczyni informuje jednocześnie, iż dokonała stosownych opłat z tytułu zobowiązań do Urzędu Skarbowego tj. na podstawie art. 10 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), uiszczona została opłata w wysokości 3.197 zł, tytułem spłaty na rzecz spadkobiercy (zeznanie p.c.c.-3 w załączeniu). Wnioskodawczyni poniosła koszty związane z zadłużeniem mieszkania tj. uregulowała istniejące zadłużenie w wysokości 6.680,38 zł oraz odsetki w wysokości 330,58 zł z tytułu zaległości dokonanych przez spadkobiercę. Suma wpłaty do Spółdzielni Mieszkaniowej wyniosła łącznie 7.010,96 zł. Wnioskodawczyni uregulowała zaległość w stosunku do Urzędu Miasta z tytułu użytkowania wieczystego w kwocie 170,78 zł oraz pokryła koszty zadłużenia powstałe przez użytkowanie mieszkania przez spadkobiercę w PGNiG w kwocie 221,78 zł i PGE w kwocie 35,14 zł. Pragnąc wywiązać się z postanowienia sądowego (dokonać sprzedaży mieszkania) w stosunku do spadkobiercy, Wnioskodawczyni wynajęła biuro pośredniczące w sprzedaży nieruchomości i z tego tytułu również poniosła koszty w wysokości 7.134 zł. Jednocześnie Wnioskodawczyni informuje, że w mieszkaniu nigdy nie była zameldowana. Sprzedaży dokonała według postanowienia Sądu.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 20 października 2011 r. Wnioskodawczyni, podaje że nabycie spadku przez Nią w wysokości #189; udziału, nastąpiło w drodze Postanowienia Sądu Rejonowego z 2009 r., po zmarłej w 2007 r. siostrze.

Spadek po siostrze Wnioskodawczyni dziedziczyła wyłącznie w wysokości #189; udziału, drugą część w wysokości #189; udziału dziedziczyła druga siostra. Wnioskodawczyni nie dziedziczyła spadku, przypadającego drugiej siostrze.

Spadkobierca (siostrzeniec) nabył spadek po siostrze przypadający jego matce, w części jaki przypadał jego matce tj. #189; udziału w spadku. Spadek został nabyty przez niego w chwili śmierci matki.

Postanowieniem Sądu Rejonowego z 2010 r. o dział spadku, uprawomocnionym w 2010 r., Sąd dokonał działu spadku przyznając na wyłączną własność Wnioskodawczyni, lokal mieszkalny ze zobowiązaniem do spłaty na rzecz uczestnika spadkobiercy kwoty w wysokości 159.850 zł tytułem spłaty.

Sprzedaż lokalu nie nastąpiła w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do uiszczenia opłaty w wysokości 19% podatku dochodowego.

2.

Czy kwota podlegająca opodatkowaniu to 40.150 zł.

3.

Czy koszty uzyskania przychodu to kwoty wynikłe z:

a.

tytułu spłaty spadkobiercy w kwocie 159.850 zł - podatek 3.197 zł p.c.c. - 3,

b.

f-ra za pośrednictwo w sprzedaży mieszkania w kwocie 7.134 zł.

Niniejsza interpretacja jest odpowiedzią na pytanie Nr 1, natomiast w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, cyt. "z informacji jakie uzyskałam w Urzędzie Skarbowym, nikt jednoznacznie nie potrafił mi odpowiedzieć, od jakiej kwoty mam uiścić podatek i jakie kwoty są kosztem uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży mieszkania. Wręcz sugerowano, że kwota do opodatkowania wynosi 200.000 tysięcy złotych, co dla mnie dokonanie wpłaty takiego podatku jest niemożliwe. Jestem emerytką i mam lat, zmarł mój mąż i sama z pomocą synów prowadzę dom. W moim imieniu sprawy urzędowe wynikłe z istniejącej sytuacji prowadzą synowie. Przejęłam mieszkanie po zmarłej siostrze z jednej przyczyny. Nie chciałam dopuścić do zmarnowania ciężko zapracowanych pieniędzy przez moją siostrę. Mieszkanie ulegało zadłużeniu z tytułu niepłacenia czynszu przez siostrzeńca nie miałam wpływu na jego użytkowanie. Z tego też względu wniosłam sprawę o dział spadku. Nie chcąc wchodzić w konflikt z siostrzeńcem z trudem porozumiałam się przed Sądem w sprawie działu spadku i na prośbę moich synów oddałam większą część kwoty ze sprzedaży mieszkania siostrzeńcowi. Obecnie może się okazać, że poniosę dotkliwe koszty związane z podatkiem, których nie będę mogła zrealizować, a moja uczciwość i dobroć odwróci się przeciwko mnie. Z kwoty uzyskanej po sprzedaży mieszkania 200.000 zł zgodnie z postanowieniem Sądu, spadkobiercy przekazałam kwotę 159.850 zł pozostawiając w swojej dyspozycji 40.150 zł. Po dokonaniu wszystkich opłat wyszczególnionych w powyższym piśmie w mojej dyspozycji pozostało 29.819 zł. Jestem uczciwym człowiekiem i jeśli jest należny podatek do zapłaty to, należy to zrobić. Ale według mnie kwota opodatkowania powinna być adekwatna do kwoty, jaką się pozyskało. Proszę o odpowiedź na moje pytania z jednoczesnym uwzględnieniem faktycznie pozyskanych pieniędzy ze sprzedaży mieszkania po mojej siostrze".

Według stanowiska Wnioskodawczyni zawartego w uzupełnieniu wniosku, cyt. "kwota do opodatkowania mojej osoby to 40.150 zł. Taka wartość pieniędzy faktycznie mi pozostała, po dokonaniu spłaty siostrzeńca, nie licząc kosztów związanych ze spłatą zadłużonego mieszkania. Proszę przychylić się do mojego stanowiska. Realnie od takiej kwoty jestem w stanie zapłacić należny podatek Naszemu Państwu. Pozyskana kwota jest zgodna z postanowieniem. Sąd jednocześnie określił termin dokonania spłaty do 6 miesięcy, a w przypadku wcześniejszej sprzedaży mieszkania w terminie do 14 dni po sprzedaży. Postępowałam zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (w zakresie pytania Nr 1) uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Jeżeli natomiast odpłatne zbycie nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z tego tytułu nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości, dla określenia właściwej podstawy prawnej normującej zasady opodatkowania przychodu uzyskanego z jej zbycia, istotne jest z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustalenie zarówno daty jak i formy nabycia nieruchomości.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 ustawy - Kodeks cywilny, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego).

Oznacza to, iż dniem nabycia przez spadkobiercę spadku jest data śmierci spadkodawcy. Natomiast postanowienie sądu o nabyciu spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Wobec powyższego udział 1/2 części w będącym przedmiotem spadku lokalu mieszkalnym Wnioskodawczyni nabyła w dacie śmierci siostry, czyli w 2007 r.

Natomiast w odniesieniu do udziału w nieruchomości nabytego w drodze działu spadku prawomocnym postanowieniem Sądu w dniu 6 września 2010 r., należy stwierdzić, co następuje.

W myśl art. 1035 Kodeksu cywilnego, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Do momentu zniesienia tej współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku.

Dochodzi wówczas do powstania wspólności majątku spadkowego. Wspólnością objęte są wszystkie prawa majątkowe podlegające dziedziczeniu i istniejące w chwili otwarcia spadku, a więc także prawa z istoty swej podzielne.

W wyniku działu spadku prawa majątkowe objęte spadkiem przyznane poszczególnym spadkobiercom, stosownie do wielkości ich udziałów, przechodzą na nich, ustaje więc wspólność majątku spadkowego. Umowa o dział spadku lub prawomocne orzeczenie sądowe o dziale spadku stanowią tytuł własności rzeczy, które w dziale przypadły poszczególnym spadkobiercom. Na skutek działu spadku następuje, konkretyzacja składników masy spadkowej przypadających poszczególnym spadkobiercom. Dział spadku jest więc czynnością wtórną do nabycia spadku, nie można nabyć własności rzeczy tylko i wyłącznie w drodze działu spadku, bez nabycia spadku.

Jeżeli w wyniku działu spadku udział w nieruchomości się zwiększa, tj. przekracza udział nabyty uprzednio w spadku, to data działu spadku będzie również datą nabycia tego udziału w nieruchomości, o który zwiększył się udział w niej po dokonaniu działu spadku. Zatem, nabycie w wyniku działu spadku części majątku spadkowego, który należał do innych spadkobierców, co do zasady należy, traktować jako nabycie w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni w wyniku zniesienia współwłasności stała się właścicielką całej nieruchomości z obowiązkiem spłaty siostrzeńca, co oznacza, że Jej udział w nieruchomości uległ zwiększeniu. Posiadając bowiem przed zniesieniem współwłasności nabyte w drodze spadku prawo do 1/2 udziału w nieruchomości, po dokonanym zniesieniu współwłasności udział Wnioskodawczyni wzrósł o 1/2, tym samym stała się Ona jedyną właścicielką tej nieruchomości (tj. mieszkania). Zwiększył się udział Wnioskodawczyni w przedmiotowej nieruchomości w porównaniu do udziału nabytego w drodze spadku. Właścicielką w tej części Wnioskodawczyni stała się odpłatnie, ponieważ została zobowiązana do dokonania spłaty siostrzeńca.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni lokal mieszkalny nabyła w dwóch datach: w 2007 r. w drodze spadku - udział wynoszący 1/2 oraz w 2010 r. w wyniku działu spadku udział wynoszący 1/2. W dniu 25 marca 2011 r. Wnioskodawczyni sprzedała mieszkanie za kwotę 200.000 zł. Wnioskodawczyni podaje, że dokonała spłaty siostrzeńca (spadkobiercy) w kwocie 159.850 zł oraz dokonała stosownej zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 3.197 zł z tytułu jego spłaty. Wnioskodawczyni wynajęła biuro pośredniczące w sprzedaży mieszkania ponosząc koszty w wysokości 7.134 zł. Jednocześnie Wnioskodawczyni informuje, że w przyjętym mieszkaniu nigdy nie była zameldowana.

Wobec powyższego wskazać należy, że udział wynoszący 1/2 części w nieruchomości nabyty w drodze spadku po zmarłej siostrze, został nabyty przez Wnioskodawczynię w dacie śmierci spadkodawczyni, czyli w 2007 r. W związku z tym, dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego w sprawie stanu faktycznego należy wskazać, że do opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży tej części nieruchomości będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.

Natomiast udział wynoszący 1/2 części lokalu mieszkalnego, Wnioskodawczyni nabyła w drodze działu spadku stosownie do postanowienia Sądu, które uprawomocniło się w 2010 r., (odpłatnie z obowiązkiem spłaty spadkobiercy/siostrzeńca). Do opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży tej części nabytej w 2010 r., będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w roku 2010 r. (zmiana regulacji nastąpiła od dnia 1 stycznia 2009 r.).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r..

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w brzmieniu obowiązującym na dzień 1 stycznia 2007 r., podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Jednocześnie podkreślić należy, iż zgodnie z art. 19 ust. 3 ww. ustawy, wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. W myśl art. 19 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

W myśl art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości (udziału w nieruchomości) uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku.

Można do takich kosztów zaliczyć m.in. koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, opłatę notarialną, opłatę skarbową. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Można do takich kosztów zaliczyć:

* koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,

* prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,

* koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,

* wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej,

* koszty i opłaty sądowe.

Wyżej powołane przepisy art. 19 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 30e ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mają taką samą treść w brzmieniu obowiązującym w 2007 r. i 2010 r.

W świetle powyższego Wnioskodawczyni, ustalając dochód z tytułu zbycia udziału w lokalu mieszkalnym (1/2), nabytego w drodze spadku w 2007 r., może do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć wydatki, które dotyczą przychodu ze sprzedaży tego udziału np. udział w prowizji za pośrednictwo.

Natomiast, przychód z tytułu odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym w części nabytej w 2010 r. w drodze działu spadku, odpłatnie z obowiązkiem spłaty spadkobiercy, Wnioskodawczyni może pomniejszyć o koszty uzyskania przychodu, które są związane z przychodem ze zbycia tego udziału.

W latach 2007 i 2010 obowiązywały różne regulacje dotyczące zwolnienia przychodu/dochodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości z opodatkowania, określone w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mianowicie, w 2007 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określał zwolnienie przychodu z odpłatnego zbycia m.in. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, - jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

W myśl art. 21 ust. 21 ww. ustawy, zwolnienie to miało zastosowanie do przychodów podatnika, który w określonym ustawowo terminie złoży we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia.

W treści złożonego wniosku Wnioskodawczyni podaje, że w przedmiotowym mieszkaniu nigdy nie była zameldowana, nie spełnia więc, ustawowej przesłanki zastosowania zwolnienia tj. warunku zameldowania na pobyt stały przez okres co najmniej dwunastu miesięcy przed datą sprzedaży. W związku z tym, przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania w części przypadającej na #189; udziału nabytego w 2007 r., nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2007 r., podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie dochodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30e ust. 4 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest zobowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego i przytoczone przepisy prawne należy stwierdzić, iż dochód ze sprzedaży w dniu 25 marca 2011 r. lokalu mieszkalnego, odpowiadający udziałowi nabytemu w drodze spadku w 2007 r., podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni zobowiązana jest stosownie do art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zapłacić od uzyskanego ze sprzedaży dochodu (przychód - koszty) - 19% podatek dochodowy, płatny w terminie złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, czyli do dnia 30 kwietnia 2012 r.

Przychód uzyskany z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego w części nabytej w drodze spadku w 2007 r., Wnioskodawczyni może pomniejszyć o wydatki dotyczące udziału nabytego w 2007 r.

Dochód ze sprzedaży w dniu 25 marca 2011 r. udziału w lokalu mieszkalnym, odpowiadający udziałowi nabytemu (odpłatnie) w 2010 r. w wyniku działu spadku, w myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19% podstawy obliczenia podatku, stanowiącej dochód (przychód - koszty). Stosownie do art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawczyni jest zobowiązana w zeznaniu podatkowym za 2011 r., wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.

Przychód z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, w części nabytej w 2010 r. w drodze działu spadku, Wnioskodawczyni może pomniejszyć o wydatki dotyczące przychodu ze zbycia tego udziału np. podatek od czynności cywilnoprawnych.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Tut. Organ, wydając interpretację indywidualną w trybie art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, nie prowadzi postępowania podatkowego, a tym samym nie jest uprawniony do określania kwoty dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy w ewentualnym postępowaniu podatkowym.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl