IPTPB2/415-437/13-4/JR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-437/13-4/JR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie ustalenia prawa do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie ustalenia prawa do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Pismem z dnia 1 sierpnia 2013 r. Nr IPTPB2/415-437/13-2/JR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawczynię do usunięcia braków, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 7 sierpnia 2013 r., natomiast w dniu 9 sierpnia 2013 r. wpłynęło uzupełnienie ww. wniosku (data nadania 8 sierpnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2011 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem postanowiła kupić mieszkanie na rynku pierwotnym. Jak sama wskazuje, żaden z banków nie chciał udzielić im kredytu, ponieważ mają 4 dzieci. Aby nie przepadła im zaliczka wpłacona do spółdzielni w celu rezerwacji mieszkania, rodzice Wnioskodawczyni wraz z bratem postanowili Jej pomóc i zaczęli starać się w bankach o kredyt, który został im przyznany. Rodzice z bratem wzięli kredyt na mieszkanie, które z góry miało zostać przepisane w postaci darowizny na Wnioskodawczynię. W maju 2011 r. została zawarta ze Spółdzielnią Mieszkaniową przedwstępna umowa zakupu lokalu mieszkalnego. Odbiór mieszkania odbył się w marcu 2012 r. Akt notarialny na podstawie, którego nastąpiło ustanowienie odrębnej własności lokalu i przeniesienie własności, został podpisany...lipca 2012 r. Na podstawie wskazanego dokumentu rodzice Wnioskodawczyni i brat zostali właścicielami. Następnie na podstawie umowy darowizny z dnia...stycznia 2013 r. Jej rodzice wraz z bratem notarialnie przekazali mieszkanie Wnioskodawczyni i Jej mężowi. Ponieważ mieszkanie od początku przeznaczone było dla rodziny Wnioskodawczyni, wraz z mężem poczynając od czerwca 2011 r. dokonywali zakupów materiałów potrzebnych do remontu i wykonali remont w mieszkaniu. W związku z tym faktury za materiały niezbędne do wykonania remontu i wyposażenia mieszkania pochodzą z 2012 r. czyli zanim formalnie Wnioskodawczyni z mężem zostali właścicielami mieszkania. Jak wskazuje Wnioskodawczyni, wszystkie faktury dokumentujące poniesienie przez Nich wskazanych wydatków wystawione są na Jej nazwisko. Wnioskodawczyni zaznacza, że w mieszkaniu tym mieszka Ona wraz z rodziną i to Ona z mężem ponoszą wszystkie koszty związane z jego eksploatacją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do uzyskania zwrotu części podatku VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych, niezbędnych do wykończenia mieszkania.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ma Ona prawo do uzyskania zwrotu części podatku VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych, niezbędnych do wykończenia mieszkania, mimo że w momencie ponoszenia wydatków na jego remont nie była formalnie jego właścicielką.

Zawarty w art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.), warunek w postaci tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego nie ogranicza możliwości zwrotu tylko i wyłącznie do sytuacji, gdy wydatki te ponoszone są w czasie gdy posiada się już wskazany tytuł prawny. Wystarczy, że tytułem prawnym do lokalu mieszkalnego dysponuje się podczas składania wniosku o zwrot części podatku VAT. Wnioskodawczyni wskazuje, że takie stanowisko popiera również Krajowa Informacja Podatkowa, z którą się kontaktowała z zapytaniem o poprawność Jej stanowiska oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 13 lipca 2012 r. sygn. IBPBII/2/415-574/12/MW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby m.in. w związku z remontem budynku mieszkalnego lub jego części regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie rozumie się przez to wykonanie robót określonych w załączniku do ustawy (art. 2 pkt 5 ww. ustawy).

Przepis art. 3 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Z treści art. 3 ust. 4 tej ustawy wynika, że dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl natomiast art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3 (remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego) prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Z kolei z treści art. 5 ust. 1 ww. ustawy wynika, że zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym, który to wniosek może być składany nie częściej niż raz w roku (art. 5 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. Jeżeli małżonkowie składają odrębne wnioski, do różnych urzędów skarbowych, są jednocześnie obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka.

Zgodnie z art. 5 ust. 4 ww. ustawy wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:

1.

imię i nazwisko, identyfikator podatkowy, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano go - rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżonków - obojga małżonków;

2.

wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;

3.

rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;

4.

rok rozpoczęcia inwestycji;

5.

wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;

6.

kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5-7;

7.

oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;

8.

wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy - wskazanie numeru rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków - numeru rachunku obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot;

9.

podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków - podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.

W myśl art. 5 ust. 5 ustawy do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć kopię:

1.

pozwolenia na budowę albo - w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 - dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;

2.

faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 w sprawie zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, urząd skarbowy wydaje decyzję, w której określa kwotę zwrotu, z zastrzeżeniem ust. 3.

Decyzję, o której mowa w ust. 1, urząd skarbowy wydaje w terminie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku (art. 6 ust. 2). Jeżeli prawidłowość złożonego przez osobę fizyczną wniosku, o którym mowa w art. 5 ust. 1, nie budzi wątpliwości, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty wykazanej we wniosku bez wydania decyzji (art. 6 ust. 3 ustawy).

Przepisy ustawy nie precyzują momentu na jaki osoba fizyczna, ubiegająca się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z remontem budynku mieszkalnego lub jego części, musi posiadać prawo lub tytuł, o którym mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy. Należy zatem przyjąć, że spełnienie powyższego warunku powinno być rozpatrywane w okresie realizacji inwestycji, nie zaś wyłącznie w dacie złożenia wniosku, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy. Przepis art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy mówi bowiem o prawie do zwrotu a nie o prawie wystąpienia o zwrot, czy dokonania zwrotu przez naczelnika urzędu skarbowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni wraz z mężem, od czerwca 2011 r. dokonywała zakupów materiałów potrzebnych do remontu i wykonała remont w mieszkaniu należącym wówczas do Jej rodziców oraz brata. Faktury za materiały pochodzą z 2012 r. W dniu..stycznia 2013 r. rodzice Wnioskodawczyni oraz Jej brat dokonali aktem notarialnym darowizny przedmiotowego mieszkania na rzecz Wnioskodawczyni i Jej męża.

Analizując powyższe zauważyć zatem należy, że nie ma podstaw dowodzenie, że prowadzenie inwestycji może dotyczyć cudzych nieruchomości bądź lokali. Ustawodawca bowiem przyznał prawo do ww. zwrotu osobom, które posiadają pozwolenie na budowę lub tytuł prawny do budynku lub lokalu w przypadku remontu. Do korzystania z przepisów tej ustawy prawo mają zatem tylko te osoby, które prowadziły określonego rodzaju inwestycje. Nie ma znaczenia przy tym czy w przypadku remontu tytuł prawny do budynku bądź lokalu podatnik uzyska przed rozpoczęciem inwestycji czy nawet w trakcie, ważne jest aby w czasie jej prowadzenia tytułem prawnym do budynku lub lokalu dysponował. Ten tytuł prawny podatnik ma obowiązek załączyć do wniosku o zwrot niektórych wydatków, lecz nie jest uprawnionym twierdzenie, że tytułu tego nie musi mieć kiedy prowadzi inwestycję. Zwrot wydatków jest bowiem pochodną prowadzonej inwestycji. Z tego powodu nie chodzi o jakąkolwiek inwestycję w jakimkolwiek budynku lub lokalu. Kopię tytułu prawnego do budynku lub lokalu podatnik jest zobowiązany dołączyć do wniosku.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni wskazała, że inwestycja remontowa lokalu prowadzona była od czerwca 2011 r. i dotyczyła mieszkania Jej rodziców i brata. Tytuł prawny do tego lokalu Wnioskodawczyni uzyskała dopiero...stycznia 2013 r. To oznacza, że Wnioskodawczyni dokonała nakładów na cudzy lokal, do którego nie miała tytułu prawnego. Tytuł uzyskała dopiero po zakończeniu inwestycji. Z tego powodu nie jest w stanie uczynić zadość wymogom wniosku o zwrot wydatków, gdyż nie ma dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, którego dotyczyła inwestycja, w chwili kiedy ją prowadziła. Tak więc zwrot części wydatków Wnioskodawczyni nie przysługuje.

Podsumowując, w świetle powyższego należy stwierdzić, iż nawet jeśli Wnioskodawczyni poniosła wydatki na cel wskazany w art. 3 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, tj. remont lokalu mieszkalnego, ale w dacie prowadzenia inwestycji nie dysponowała tytułem prawnym do tego lokalu to nie ma prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z remontem przedmiotowego lokalu mieszkalnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl