IPTPB2/415-436/11-4/KR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-436/11-4/KR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu otrzymania dywidendy od spółki z siedzibą w Luksemburgu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu otrzymania dywidendy od spółki z siedzibą w Luksemburgu.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 26 września 2011 r. Nr IPTPB2/415-436/11-2/Kr, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wezwał Wnioskodawczynię do usunięcia braków formalnych wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 27 września 2011 r. (skutecznie doręczono dnia 30 września 2011 r.), zaś w dniu 3 października 2011 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - 30 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, opodatkowaną w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawczyni rozważa możliwość, iż w przyszłości stanie się wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej zarejestrowanej w Wielkim Księstwie Luksemburg ("Spółka Luksemburska"). Spółka Luksemburska będzie rezydentem podatkowym Luksemburga w rozumieniu stosownych krajowych luksemburskich przepisów podatkowych, a także w rozumieniu art. 4 ust. 1 Umowy Polska-Luksemburg. Spółka Luksemburska będzie miała status SIF lub SICAV w świetle stosownych krajowych przepisów luksemburskich.

Wnioskodawczyni dopuszcza, iż w przyszłości Spółka Luksemburska będzie osiągać dochody ze zbycia udziałów lub akcji spółek kapitałowych, w tym również być może spółek mających siedzibę w Polsce ("Zbywane Spółki"). W żadnym przypadku, ponad połowa majątku Zbywanych Spółek nie będzie stanowiła nieruchomości położonych w Polsce.

Z tytułu udziału w zyskach Spółki Luksemburskiej, Wnioskodawczyni planuje w przyszłości uzyskiwać przychody. Przychody te będą wypłacane w formie zaliczki na poczet dywidendy za dany rok obrachunkowy lub w formie dywidendy, co będzie, wskazane w stosownej uchwale zgromadzenia wspólników Spółki Luksemburskiej. Przychody nie będą związane z umorzeniem kapitału zakładowego Spółki Luksemburskiej. Przychody będą przekazywane bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni będzie faktycznym właścicielem przychodów będących przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymywane przez Wnioskodawczynię przychody, wypłacane przez Spółkę Luksemburską będą kwalifikowane jako dywidenda dla celów określenia zasad ich opodatkowania w Polsce.

2.

Czy otrzymywane przez Wnioskodawczynię przychody, wypłacane przez Spółkę Luksemburską, będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.

W uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, iż nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności w Luksemburgu przez położony tam zakład, a także iż nie wykonuje i nie będzie wykonywała wolnego zawodu w oparciu o położoną w Luksemburgu stałą placówkę w rozumieniu Umowy Polska-Luksemburg.

Zdaniem Wnioskodawczyni, odnośnie pytania nr 1, w myśl art. 10 ust. 3 Umowy Polska - Luksemburg dywidenda obejmuje "dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane z prawami akcji".

Wnioskodawczyni podaje, że zgodnie z art. 24 ust. 5 u.p.d.o.f., dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przychody wypłacane przez Spółkę Luksemburską Wnioskodawczyni będą wynikały z jej udziału w zyskach Spółki Luksemburskiej. Przychody te będą pochodziły z zysków osiąganych przez Spółkę Luksemburską. Przyjmą one formę zaliczki na poczet dywidendy (wypłacanej przed corocznym podziałem zysku i rozliczanej przy podziale zysku) lub dywidendy w wysokości określonej stosowną uchwałą o podziale zysku, zgodnie ze stosownymi krajowymi przepisami luksemburskimi.

Zdaniem Wnioskodawczyni nie ma zatem wątpliwości, iż omawiane przychody należy kwalifikować jako dywidendę dla celów określenia zasad ich opodatkowania w Polsce.

Odnośnie natomiast pytania nr 2, Wnioskodawczyni uważa, iż wskazane we wniosku przychody wypłacane przez Spółkę Luksemburską na rzecz Wnioskodawczyni będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce na podstawie art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy Polska- Luksemburg w związku z art. 30a ust. 2 u.p.d.o.f., przy czym będzie to tzw. zwolnienie z progresją.

Zgodnie z art. 1 Umowy Polska - Luksemburg, dotyczy ona "osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach". Przy czym pojęcie "osoba", zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. e) Konwencji, obejmuje osoby fizyczne, spółki jak i każde inne zrzeszenie osób. Zgodnie art. 4 ust. 1 Umowy Polska - Luksemburg, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Nie ma zatem wątpliwości, że w świetle Umowy Polska-Luksemburg, Wnioskodawczyni jest osobą mającą miejsce zamieszkania w Polsce, natomiast Spółka Luksemburska jest osobą mającą siedzibę w Luksemburgu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, Umowa Polska - Luksemburg ma zastosowanie do spółek prawa luksemburskiego tworzonych w reżimie SICAV lub SIF, ponieważ jedyne wyłączenie podmiotowe zostało sformułowane w art. 29 Umowy Polska - Luksemburg, według którego Umowa Polska - Luksemburg nie ma zastosowania do spółek holdingowych w rozumieniu szczegółowego ustawodawstwa Luksemburga opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r., oraz dochodów, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje z takich spółek.

Wnioskodawczyni, wskazuje, iż w związku z tym, że spółki prawa luksemburskiego (societe anonyme lub societe a responsibilite limitee) typu SICAV oraz SIF nie są spółkami holdingowymi w rozumieniu przepisów wewnętrznych Luksemburga należy a contrario przyjąć, że Umowa Polska - Luksemburg będzie miała zastosowanie w odniesieniu do spółek działających w ramach reżimu SICAV lub SIF. Zostało to potwierdzone w piśmie Dyrektora Administracji Podatkowej Księstwa Luksemburga (Administration de Contributions Directes), wydanym 24 października 2001 r., sygn. II/1425-S38 HE/CG, opublikowane na oficjalnej stronie internetowej (http://www.impotsdirects.public.lu/legislation/legi01/Note_de_Service_du_24_octobre_2001.pdf). W tym piśmie Umowa Polska - Luksemburg została wymieniona pośród tych umów, które mają zastosowanie do spółek inwestycyjnych o zmiennym kapitale z siedzibą w Luksemburgu. W konsekwencji nie ma wątpliwości, że postanowienia Umowy Polska - Luksemburg znajdują pełne zastosowanie do Spółki Luksemburskiej, w tym do przychodów uzyskiwanych od Spółki Luksemburskiej przez Wnioskodawcę.

W związku z tym, że Wnioskodawczyni zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gdzie podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, ma zastosowanie przepis art. 4a u.p.d.o.f. mówiący o tym, że w przypadku nieograniczonego obowiązku podatkowego mają zastosowanie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. od uzyskanych przez podatników dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy. Jednakże powiązany z nim art. 30a ust. 2 u.p.d.o.f. stwierdza, że w przypadku przychodów z tytułu dywidend ustalenie wysokości podatku stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. W związku z tym, że Umowa Polska - Luksemburg jest aktem nadrzędnym w stosunku do u.p.d.o.f. i w sposób wiążący określa reguły opodatkowania dochodów z tytułu wypłacanych im dywidend ze spółki z siedzibą w Luksemburgu, będzie ona miała zastosowanie w opisanym stanie faktycznym.

Wnioskodawczyni podaje, iż zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 oraz ust. 2 lit. a) i b) Umowy Polska - Luksemburg zostało przyznane prawo do opodatkowania dywidend wypłacanych z Luksemburga do Polski zarówno Luksemburgowi (państwo źródła), jak i Polsce (państwo, w którym Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy). W myśl art. 10 ust. 1 Umowy Polska - Luksemburg, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie (tj. Luksemburgu) osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (tj. Polsce) mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (tj. w Polsce). Zgodnie z art. 10 ust. 2 Umowy Polska - Luksemburg, dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę (tj. w Luksemburgu), ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

a.

5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,

b.

15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

W przypadku wskazanym w niniejszym wniosku, zastosowanie znajdzie przepis art. 10 ust. 2 lit. b) Umowy Polska- Luksemburg.

Jednocześnie, art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy Polska - Luksemburg regulującym reguły unikania podwójnego opodatkowania odnośnie do stanu faktycznego opisanego przez Wnioskodawczynię stanowi, iż "jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień zawartych pod literą b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki sposób zwolniony od opodatkowania". Jest to tzw. metoda wyłączenia z progresją. Na podstawie powyższego przepisu dywidendy wypłacane przez spółki z siedzibą w Luksemburgu na rzecz polskich rezydentów podatkowych mogą (lecz nic muszą) być opodatkowane w Luksemburgu i jednocześnie podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania w Polsce.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż na zastosowanie w Polsce zwolnienia dywidend od podatku dochodowego od osób fizycznych nie wpływa faktyczne opodatkowanie wypłacanych do Polski dywidend na terenie Luksemburga. Dywidendy te, nawet jeśli nie będą opodatkowane w Luksemburgu, będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. Znaczenie wyrażenia użytego w art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy Polska-Luksemburg "może być opodatkowany w Luksemburgu" należy bowiem rozumieć zgodnie z odpowiednimi zapisami tej Umowy. W analizowanym przypadku jest to art. 10 ust. 2 lit. b) Umowy Polska-Luksemburg, który stanowi, że "dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę". Taka interpretacja została potwierdzona w Komentarzu do Konwencji Modelowej OECD (Model Tax Convention on Income and on Capital, OECD, January 2003, Commentary on Article 23 A and 23 B, par. 8.). Nie ma przy tym znaczenia, czy na mocy art. 66 ust. 1 luksemburskiej ustawy z dnia 13 lutego 2007 r. o Specjalistycznych Funduszach Inwestycyjnych przedmiotowe wypłaty wypłacane nierezydentom są zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym w Luksemburgu. Zgodnie z postanowieniami Umowy Polska - Luksemburg, Polska przyznaje zwolnienie (określone w art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy Polska - Luksemburg) niezależnie od tego, czy drugie Państwo skorzystało z prawa do opodatkowania.

W ocenie Wnioskodawczyni, należy stwierdzić, iż przychody otrzymywane przez Wnioskodawczynię z tytułu dywidendy wypłacanej przez Spółkę Luksemburską będą zwolnione w Polsce z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawczynię znalazło uznanie w wielu wydanych interpretacjach indywidualnych:

a.

interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 marca 2011 r. (IPPB2/415-1053/10-3/MK)

b.

interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 maja 2009 r. (IBPBII/2/415-130/09/NG)

c.

interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 stycznia 2011 r. (IPPB2/4I5-963/10-2/AK)

d.

interpretacji indywidualnej Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 sierpnia 2010 r. (IPPB2/415-497/I0-2/MK)

e.

interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 października 2008 r. (ILPB2/415-495/08-5/JK oraz (ILPB2/415-472/08-2/AJ)

f.

interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 grudnia 2008 r. (IPPB1/415-1128/08-2/AM)

g.

interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 grudnia 2008 r. (IPPB5/423-75/08-2/AJ)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie do art. 4a ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Zgodnie natomiast z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%.

Jednocześnie art. 30a ust. 2 ww. ustawy przewiduje, że powyższy przepis należy stosować z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

W niniejszej sprawie aktem nadrzędnym w stosunku do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest Konwencja z dnia 14 czerwca 1995 r. zawarta między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527), która w sposób wiążący określa reguły opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez polskich rezydentów podatkowych z tytułu dywidend wypłacanych im przez spółki z siedzibą na terytorium Luksemburga.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. Konwencji, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże, zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji, dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę (w niniejszej sprawie w Luksemburgu), ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

a.

5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,

b.

15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Stosownie do art. 10 ust. 3 Konwencji określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Z powyższego wynika, iż dochód uzyskany z tytułu dywidendy wypłacany na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce może być opodatkowany w Luksemburgu, przy czym podatek nie może przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, opodatkowaną w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawczyni rozważa możliwość, iż w przyszłości stanie się wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej zarejestrowanej w Wielkim Księstwie Luksemburg ("Spółka Luksemburska"). Spółka Luksemburska będzie rezydentem podatkowym Luksemburga w rozumieniu stosownych krajowych luksemburskich przepisów podatkowych, a także w rozumieniu art. 4 ust. 1 Umowy Polska-Luksemburg. Spółka Luksemburska będzie miała status SIF lub SICAV w świetle stosownych krajowych przepisów luksemburskich. Wnioskodawczyni dopuszcza, iż w przyszłości Spółka Luksemburska będzie osiągać dochody ze zbycia udziałów lub akcji spółek kapitałowych, w tym również być może spółek mających siedzibę w Polsce ("Zbywane Spółki"). W żadnym przypadku, ponad połowa majątku Zbywanych Spółek nie będzie stanowiła nieruchomości położonych w Polsce. Z tytułu udziału w zyskach Spółki Luksemburskiej, Wnioskodawczyni planuje w przyszłości uzyskiwać przychody. Przychody te będą wypłacane w formie zaliczki na poczet dywidendy za dany rok obrachunkowy lub w formie dywidendy, co będzie, wskazane w stosownej uchwale zgromadzenia wspólników Spółki Luksemburskiej. Przychody nie będą związane z umorzeniem kapitału zakładowego Spółki Luksemburskiej. Przychody będą przekazywane bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wnioskodawczyni będzie faktycznym właścicielem przychodów będących przedmiotem wniosku. Ponadto Wnioskodawczyni nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności w Luksemburgu poprzez położony tam zakład, jak również nie wykonuje i nie będzie wykonywała wolnego zawodu w oparciu o położoną w Luksemburgu stałą placówkę.

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania wzorowane są na Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Polska, jako państwo członkowskie OECD, przestrzega zasad i zaleceń wypracowanych w ramach Komitetu Podatkowego tej Organizacji. W Komentarzu do art. 10 ust. 3 (pkt 28 Komentarza) wyraźnie stwierdzono, iż "za dywidendy uważa się nie tylko podział zysków uchwalany każdego roku przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, lecz także inne zyski wyrażone w pieniądzu, takie jak premie w postaci udziałów, premie, zyski z likwidacji i ukryty podział zysków. Przewidziane w artykule ulgi mają zastosowanie o tyle, o ile państwo, którego rezydentem jest spółka wypłacająca, opodatkowuje wymienione świadczenia, jako dywidendy".

Z powyższego wynika, iż Komentarz do Modelowej Konwencji OECD rozszerza zakres przedmiotowy pojęcia dywidend i obok dochodów wymienionych w art. 10 ust. 3 Modelowej Konwencji OECD, jako dywidendę traktuje nie tylko podział zysków uchwalany każdego roku przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, lecz także inne zyski wyrażone w pieniądzu, takie jak premie w postaci udziałów, premie, zyski z likwidacji i ukryty podział zysków. Jednakże w stosunku do tych dochodów Komentarz do Modelowej Konwencji OECD przewiduje zastrzeżenie, że ulgi w stosunku do tych dochodów stosuje się o ile państwo, w którym spółka ma siedzibę zrównuje taki dochód z wpływami z akcji.

Konkludując należy wskazać, iż aby wypłacane przez spółkę z siedzibą w Luksemburgu na rzecz Wnioskodawczyni dochody mogły zostać uznane za dywidendę muszą w taki sposób być traktowane przez luksemburskie prawo wewnętrzne.

Dochód wypłacany przez spółkę z siedzibą w Luksemburgu, o ile prawo luksemburskie zrównuje dochód z wpływami z akcji, podlega dyspozycji art. 10 Konwencji, który stanowi, że dochód ten może podlegać opodatkowaniu w Polsce i Luksemburgu.

W celu wyeliminowania podwójnego opodatkowania, zastosowanie znajdzie art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji (metoda wyłączenia z progresją).

Zgodnie z tym przepisem, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień zawartych pod literą b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania.

Zgodnie z art. 1 Konwencji dotyczy ona osób które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub obu umawiających się państwach, tj. w Polsce lub Luksemburgu, a zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a) pkt 2 Konwencja dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pojęcie osoba, zdefiniowane w art. 3 ust. 1 lit. e) Konwencji, obejmuje zarówno osoby fizyczne, spółki jak i każde inne zrzeszenie osób. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 Konwencji określenie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w tym Państwie.

W konsekwencji, użyte w Konwencji pojęcie "osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę" oznacza osobę podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce lub Luksemburgu (czyli będącą rezydentem podatkowym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka Luksemburska będzie miała status SIF lub SICAV w świetle stosownych krajowych przepisów luksemburskich.

W związku z tym, że spółki prawa luksemburskiego o zmiennym kapitale typu SICAV oraz SIF nie stanowią spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga wskazanego w Konwencji, o którym mowa w art. 29 Konwencji oraz przepisy Konwencji nie wyłączają jej zastosowania do spółek prawa luksemburskiego utworzonych w reżimie SICAV lub SIF w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie przepisy Konwencji.

Tak więc, na mocy Konwencji, dochody z dywidend ze źródła w Luksemburgu uzyskiwane przez osoby o nieograniczonym obowiązku podatkowym podlegają zwolnieniu z opodatkowania w Polsce, niezależnie od tego, czy i w jakiej wysokości byłby pobrany podatek w Luksemburgu przy wypłacie takiej dywidendy.

Zgodnie z Konwencją, ma jedynie zastosowanie tzw. metoda wyłączenia z progresją, tj. Polska ma prawo uwzględnić zwolniony dochód przy ustalaniu stawki podatkowej dla innych dochodów osiąganych przez polskich rezydentów podatkowych. Jednakże należy podkreślić, iż na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (jak wskazano powyżej) przychody z tytułu dywidend podlegają zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu.

Jednocześnie art. 30a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych, tj. przy zastosowaniu progresji. W konsekwencji zapis Konwencji, wskazujący na możliwość zastosowania metody wyłączenia z progresją, nie będzie miał w tym przypadku zastosowania. Tym samym zwolniony przychód nie będzie uwzględniany przy ustalaniu stawki podatkowej dla innych dochodów osiąganych przez podatnika.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż przychody otrzymywane przez Wnioskodawczynię z tytułu dywidendy wypłacanej przez Spółkę kapitałową z siedzibą w Luksemburgu, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, pod warunkiem, że otrzymywane przychody dla celów podatkowych będą uznane w Luksemburgu za dywidendę.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji organów upoważnionych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl