IPTPB2/415-426/12-2/TS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń mieszkaniowych otrzymanych od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-426/12-2/TS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń mieszkaniowych otrzymanych od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych świadczeń mieszkaniowych otrzymanych od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych świadczeń mieszkaniowych otrzymanych od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od dnia 1 lipca 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. otrzymywał świadczenie mieszkaniowe od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, pomniejszone o podatek. Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwoty otrzymywane od agencji rządowych oraz agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymywały środki na ten cel z budżetu państwa, są wolne od podatku.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367 z późn. zm.). Wojskowa Agencja Mieszkaniowa jest państwową osobą prawną podległą Ministrowi Obrony Narodowej. Ponadto art. 9 ust. 1 ustawy o zakwaterowaniu stwierdza, iż Wojskowa Agencja Mieszkaniowa dział

a na podstawie ustawy oraz statutu. Idąc dalej należy się odnieść do rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 maja 2010 r. w sprawie nadania statutu Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Rozporządzenie to nadaje Wojskowej Agencji Mieszkaniowej odpowiedni statut, a w samym statucie Wojskowej Agencji Mieszkaniowej określone jest, iż działa na podstawie ustawy oraz, że jest państwową osobą prawną podległą Ministrowi Obrony Narodowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód otrzymywany przez Wnioskodawcę w formie świadczenia mieszkaniowego od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa (dalej: "WAM") od początku pobierania przez Wnioskodawcę świadczenia mieszkaniowego była i jest nadal agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Wynika to z faktu, iż zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240), " agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzona na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa". Ponadto art. 19 ww. ustawy o finansach publicznych określa, iż zasady działania agencji wykonawczej określa ustawa, o której mowa w art. 18 oraz statut.

Z powyższych zapisów wynika, iż w całym okresie pobierania przez Wnioskodawcę świadczenia mieszkaniowego WAM należy uznać za agencję wykonawczą w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, a w związku z tym podatek od świadczenia mieszkaniowego pobierany w okresie od 1 lipca 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. został pobrany nienależnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367 z późn. zm.) tworzy się państwową jednostkę organizacyjną pod nazwą "Wojskowa Agencja Mieszkaniowa". Agencja jest państwową osobą prawną podległą Ministrowi Obrony Narodowej (art. 8 ust. 3 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od dnia 1 lipca 2010 r. do 31 grudnia 2011 r., zgodnie z art. 48d ust. 4 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, Wnioskodawca pobierał świadczenia mieszkaniowe od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, która od początku powstania jest agencją rządową, natomiast od 1 stycznia 2012 r. jest także agencją wykonawczą. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa jest państwową jednostką organizacyjną, oraz zgodnie z ww. art. 48d ust. 4 cyt. ustawy świadczenie mieszkaniowe wypłacane przez Agencję jest pokrywane z dotacji budżetowej.

Katalog zwolnień przewidzianych dla świadczeń wypłacanych żołnierzom został przez ustawodawcę ściśle określony. Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu zwolnień przedmiotowych skierowanych do żołnierzy nie pozostawia wątpliwości, że w sytuacji przedstawionej we wniosku nie będzie miał zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 47c tej ustawy.

Należy zauważyć, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy. W konsekwencji przy stosowaniu ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą.

W świetle powyższego, brak jest zatem podstaw, aby uznać, że świadczenia mieszkaniowe, które Wnioskodawca otrzymywał w okresie od dnia 1 lipca 2010 r. do 31 grudnia 2011 r., od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl