IPTPB2/415-413/12-6/AK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wypoczynku dziecka do lat 18, uzyskanej przez rodzica samotnie wychowującego dziecko.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-413/12-6/AK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wypoczynku dziecka do lat 18, uzyskanej przez rodzica samotnie wychowującego dziecko.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu dnia 20 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dopłaty do wypoczynku dziecka do lat 18 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dopłaty do wypoczynku dziecka do lat 18.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749). Pismem z dnia 30 lipca 2012 r., znak IPTPB2/415-413/12-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie wysłano w dniu 31 lipca 2012 r., (skutecznie doręczono dnia 3 sierpnia 2012 r.), natomiast w dniu 10 sierpnia 2012 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie (data nadania 9 sierpnia 2012 r.).

Pismem z dnia 11 września 2012 r., Nr IPTPB2/415-413/12-4/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, ponownie wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia tego wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano dnia 12 września 2012 r. (skutecznie doręczono dnia 17 września 2012 r.), natomiast w dniu 20 września 2012 r. do tut. Organu wpłynęło pismo z dnia 19 września 2012 r., stanowiące odpowiedź na wezwanie (data nadania 19 września 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o udzielenie informacji, czy jako matka samotnie wychowująca syna, może być zwolniona z opodatkowania dopłaty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wypoczynku Jej syna zorganizowanego przez Hotel Legoland w Danii. Wnioskodawczyni nadmienia, że posiada fakturę z Hotelu, który zapewnił nie tylko noclegi i półwyżywienie, ale także rozrywkę w jednym z największych europejskich parków rozrywki dla dzieci Legoland, jako pakiet usług wypoczynkowych. Jednocześnie informuje, że zna art. 21 ust. 1, pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 - tekst jednolity): "dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

a.

z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,

b.

z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł".

Na podstawie niniejszego przepisu Wnioskodawczyni twierdzi, że podmiotem prowadzącym działalność w zakresie wypoczynku dzieci, zarówno w świetle polskich, jak i europejskich przepisów, jest Hotel Legoland w Parku Rozrywki.

W uzupełnieniu z dnia 9 sierpnia 2012 r. Wnioskodawczyni wskazała że:

1.

wypoczynek syna miał charakter zorganizowany, gdyż hotel organizuje tzw. "pakiety przyjazdowe",

2.

organizatorem tego wypoczynku był podmiot prowadzący działalność w tym zakresie tj. zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.),

3.

wypoczynek miał charakter wczasów,

4.

dopłata z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dotyczyła dzieci i młodzieży uczestniczącej w wypoczynku, która nie ukończyła 18-tego roku życia.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 września 2012 r. Wnioskodawczyni wskazała że:

1.

zakupu wypoczynku i opłaty za niego dokonała Wnioskodawczyni,

2.

zwrot ani dofinansowanie za wypoczynek dziecka z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie nastąpiło, gdyż Wnioskodawczyni oczekuje odpowiedzi i nie złożyła jeszcze odpowiedniego wniosku o dofinansowanie z ZFŚS,

3.

dofinansowanie z ZFŚS nie miało jeszcze miejsca, Wnioskodawczyni oczekuje zajęcia stanowiska we wnioskowanej sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna, matka samotnie wychowująca syna, może być zwolniona z opodatkowania dopłaty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wypoczynku Jej syna zorganizowanego przez Hotel Legoland w Danii.

Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 - tekst jednolity) podmiotem prowadzącym działalność w zakresie wypoczynku dzieci, zarówno w świetle polskich, jak i europejskich przepisów, jest Hotel Legoland w Parku Rozrywki, a w związku z tym powinna być zwolniona z opodatkowania dopłaty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wypoczynku Jej syna, zorganizowanego przez Hotel Legoland w Danii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

a.

z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,

b.

z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Z brzmienia ww. przepisu wynika, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

* wypoczynek powinien być zorganizowany,

* organizatorem wypoczynku musi być podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,

* wypoczynek powinien przybrać formę: wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych,

* dopłata powinna dotyczyć dzieci i młodzieży uczestniczącej w wypoczynku, które nie ukończyły 18-tego roku życia.

Dopłaty do wypoczynku, które spełniają łącznie ww. warunki i są finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podlegają w całości zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym, natomiast w przypadku sfinansowania z innych źródeł zwolnienie przysługuje do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Wskazanie przez ustawodawcę w ww. przepisie czterech form wypoczynku oznacza, że nie każda dopłata do wypoczynku może korzystać ze zwolnienia, a tylko ta, która związana była z wypoczynkiem zorganizowanym przybierającym postać wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska. Ustawodawca jednoznacznie określił katalog zwolnień, a także wymóg dla organizatorów tego wypoczynku, co powoduje, że tylko dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa wyżej.

Wprowadzając obowiązek zorganizowania wypoczynku przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, ustawodawca nie sprecyzował bliżej tego pojęcia. Powołany przepis nie wskazuje czy ma być to podmiot, który świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy podmiot zajmujący się statutowo tego typu działalnością. Istotne jest to, czy tego typu wypoczynek organizowany jest zgodnie ze specjalnymi regulacjami dotyczącymi organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Tak więc, zasadnicze znaczenie ma formalno-prawne umocowanie danego podmiotu do wykonywania czynności związanych z organizowaniem wypoczynku, określone w dokumentach stanowiących podstawę funkcjonowania danego podmiotu.

Przez zorganizowany wypoczynek należy rozumieć wszelkie formy wypoczynku zorganizowanego z wyjątkiem takich form wypoczynku jak: wczasów "pod gruszą", pobytu u rodziny oraz wypoczynku organizowanego "na własna rękę" przez rodziców (pracowników) i związanego z tym pobytu dzieci w hotelach, pensjonatach, domach wczasowych, czy wynajmowanych pokojach.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w sytuacji gdy wypoczynek nie był zorganizowany przez podmiot prowadzący działalność w zakresie wypoczynku dla dzieci i młodzieży, dofinansowanie pobytu hotelowego, usług hotelowych, czy też pobytu w ośrodku hotelowym łącznie z usługą gastronomiczną nie stanowi takiej formy wypoczynku jaką są czasy, obóz, kolonie lub zimowisko, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy.

Natomiast dopłaty do wypoczynku organizowanego "na własną rękę" przez pracowników, w związku z pobytem dzieci w hotelach, pensjonatach, domach wczasowych, gospodarstwach agroturystycznych, wynajmowanych kwaterach nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy, gdyż nie jest to zorganizowany wypoczynek, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż dopłaty do wypoczynku organizowanego "na własną rękę" przez pracowników - rodziców dzieci i młodzieży do 18 lat będą mogły korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. W myśl powołanego przepisu zwalnia się od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o udzielenie informacji, czy jako matka samotnie wychowująca syna, może być zwolniona z opodatkowania dopłaty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wypoczynku Jej syna zorganizowanego przez Hotel Legoland w Danii. Wnioskodawczyni nadmienia, że posiada fakturę z Hotelu, który zapewnił nie tylko noclegi i półwyżywienie, ale także rozrywkę w jednym z największych europejskich parków rozrywki dla dzieci Legoland, jako pakiet usług wypoczynkowych. Jednocześnie informuje, że zna art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

a.

z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,

b.

z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł".

Na podstawie niniejszego przepisu Wnioskodawczyni twierdzi, że podmiotem prowadzącym działalność w zakresie wypoczynku dzieci, zarówno w świetle polskich, jak i europejskich przepisów, jest Hotel w Parku Rozrywki.

W uzupełnieniu z dnia 9 sierpnia 2012 r. Wnioskodawczyni wskazała że:

1.

wypoczynek syna miał charakter zorganizowany, gdyż hotel organizuje tzw. "pakiety przyjazdowe",

2.

organizatorem tego wypoczynku był podmiot prowadzący działalność w tym zakresie tj. zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.),

3.

wypoczynek miał charakter wczasów,

4.

dopłata z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dotyczyła dzieci i młodzieży uczestniczącej w wypoczynku, która nie ukończyła 18-tego roku życia.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 września 2012 r. Wnioskodawczyni wskazała że:

1.

zakupu wypoczynku i opłaty za niego dokonała Wnioskodawczyni,

2.

zwrot ani dofinansowanie za wypoczynek dziecka z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie nastąpiło, gdyż Wnioskodawczyni oczekuje odpowiedzi i nie złożyła jeszcze odpowiedniego wniosku o dofinansowanie z ZFŚS,

3.

dofinansowanie z ZFŚS nie miało jeszcze miejsca, Wnioskodawczyni oczekuje zajęcia stanowiska we wnioskowanej sprawie.

Mając na uwadze powyższe tut. Organ nie podziela stanowiska Wnioskodawczyni i stwierdza, że wypoczynek syna nie był zorganizowany przez podmiot zobowiązany do przestrzegania i stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.), uznając, że wypoczynek został zorganizowany na własną rękę. Tym samym, dopłata do wypoczynku syna nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl