IPTPB2/415-39/12-2/JR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-39/12-2/JR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu przekazanej darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu przekazanej darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od wielu lat dokonuje darowizn na rzecz Fundacji z siedzibą, jednakże od wejścia w życie ustawy o działalności pożytku publicznego, darowizn tych nie rozlicza w zeznaniu podatkowym.

Obecnie w przypadku uzyskania cyt. "pozytywnej decyzji Izby Skarbowej" Wnioskodawca ma zamiar takiego rozliczenia dokonać.

Fundacja jest organizacją pozarządową, nie działającą w celu osiągnięcia zysku (non profit), nieposiadającą jednak statusu organizacji pożytku publicznego.

Celami statutowymi Fundacji, zgodnie z § 2 ust. 1 Statutu Fundacji jest: "zaspokajanie potrzeb społecznych związanych z nauką i oświatą, a w szczególności inicjowanie, popieranie, finansowanie lub prowadzenie:

a.

rozpowszechniania Biblii,

b.

nauczania biblijnego dotyczącego zarówno wiedzy o Biblii, jak i egzegezy i teologii biblijnej,

c.

krzewienia wiedzy i umiejętności rozwiązywania praktycznych problemów życia jednostek i grup społecznych w oparciu o Biblię,

d.

badań biblijnych oraz przekładów Biblii z języków oryginalnych Biblii na język polski,

e.

krajowej i międzynarodowej wymiany doświadczeń nad tłumaczeniami Biblii z języków oryginalnych na języki narodowe,

f.

inicjatyw społecznych zgodnych z celami Fundacji,

g.

publikacji dla celów statutowych, w szczególności programów, podręczników, słowników, publikacji i innych pomocy do studiów i nauczania biblijnego."

Zgodnie natomiast z § 4 pkt 1) Statutu, Fundacja w swojej działalności kieruje się zasadą "Non Profit" i dlatego nie prowadzi działalności gospodarczej. Dodatkowym potwierdzeniem tego jest wpis w KRS o niezarejestrowaniu Fundacji w rejestrze przedsiębiorców (pierwsza strona KRS)

Jako dowód został załączony do wniosku:

* podpisany przez Fundatorów statut Fundacji;

* odpis z KRS, który zachowuje w całości swoją aktualność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy darowizny dokonywane na rzecz opisanej wyżej Fundacji, nieprowadzącej działalności gospodarczej i w związku z tym nie działającej w celu osiągnięcia zysku,

* realizowane w formie przelewów bankowych na konto bankowe Fundacji,

* w wysokości nieprzekraczającej 6% dochodów darczyńcy,

* dla realizacji przez nią celów, którymi jest zaspokajanie potrzeb społecznych związanych z nauką i oświatą,

- podlegają odliczeniu, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo, że nie posiada ona statusu organizacji pożytku publicznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że stan faktyczny wyczerpuje zezwolenia określone dyspozycją art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT, uzasadnia to odpowiedź twierdzącą na tak postawione pytanie.

W przeciwieństwie do art. 45c ust. 1 ustawy PIT (w którym ustawodawca wpłatę uzależnia od posiadania przez beneficjenta statusu organizacji pożytku publicznego), ustawodawca w art. 26 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy, jako jedyne kryteria zastosowania możliwości odliczenia, uwzględnił:

1.

cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,

2.

realizowane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy,

Ad 1.

Wnioskodawca wskazuje, że celami tymi - zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - są zadania w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania; co jest współbieżne z postanowieniami § 2 ust. 1 Statutu Fundacji, który określa jako cele Fundacji zaspokajanie potrzeb społecznych związanych z nauką i oświatą.

Ad 2.

Zainteresowany podaje, że organizacjami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie - w przypadku Wnioskodawcy, określonymi w art. 3 ust. 2 - są organizacje pozarządowe "niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4".

Warunek ten fundacja realizuje przez fakt zarejestrowania w rejestrze fundacji KRS, oraz przez postanowienia § 4 pkt 1) Statutu Fundacji, który stanowi, że Fundacja w swojej działalności kieruje się (1) zasadą "Non Profit" i dlatego nie prowadzi działalności gospodarczej, co jest zaznaczone w jej odpisie KRS.

Podobne stanowisko w stosunku do podatku CIT prezentowane jest w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów, z dnia 15 kwietnia 2004 r., Nr PB3/8214-108/WK/04, przekazanego do wiadomości wszystkich izb skarbowych, w sprawie przekazywania darowizn przez osoby prawne na rzecz organizacji pozarządowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

a.

określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,

b.

kultu religijnego,

c.

krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681, z późn. zm.), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy,

- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Pod pojęciem darowizny należy, zgodnie z definicją zawartą w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z przytoczonego przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

* być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

* obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Katalog zawarty w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) zawiera różne cele pożytku publicznego, wśród których w punkcie 14 wymieniono zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Fundacja, na rzecz której Wnioskodawca przekazuje darowizny, posiada w statucie cele ukierunkowane na zaspakajanie potrzeb społecznych związanych z nauką i oświatą, a zatem mieszczące się w zakresie art. 4 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Kolejnym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Organizacje wymienione w tych przepisach to organizacje pozarządowe:

1.

osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku;

2.

kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne.

3.

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,

4.

spółdzielnie socjalne;

5.

spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857, z późn. zm.), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Zatem, zakres ulgi przewidzianej w przepisie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz organizacji pozarządowych nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl z art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prawo do odliczenia darowizn nie przysługuje w przypadku, gdy podmiotami obdarowanymi są: osoby fizyczne, a także osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Należy także zaznaczyć, że łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Ponadto stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków w przypadku darowizny pieniężnej ustala się na podstawie wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego. Należy zauważyć, iż użyte przez ustawodawcę pojęcie "dowód wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego" jest pojęciem szerokim i obejmuje swym zakresem różne formy wpłat na rachunek bankowy. Dlatego też, wszelkie dowody wpłat na rachunek bankowy obdarowanego, z których oprócz numeru tego rachunku, jednoznacznie wynika: nazwisko darczyńcy, kwota darowizny, jak również na jaki cel ją przekazano, będą stanowiły dowód, o którym mowa w powołanym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przekazuje pieniądze na rzecz Fundacji. Zainteresowany zaznaczył, że darowizna realizowana jest w formie przelewów bankowych na konto Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 6% dochodów darczyńcy, dla realizacji przez nią celów, którymi jest zaspakajanie potrzeb społecznych związanych z nauką i oświatą.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że darowizna przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz wskazanej Fundacji będzie podlegała odliczeniu od dochodu, jeżeli Fundacja ta jest organizacją, o której mowa ww. przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ponadto darowizna pieniężna musi być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego i nie może przekroczyć 6% dochodu darczyńcy.

Tutejszy Organ zaznacza, że Wnioskodawca będzie mógł odliczyć ww. darowiznę od dochodu, jeżeli nie będą to dochody opodatkowane zgodnie z art. 30c, czyli, tzw. podatkiem liniowym.

Nadmienia się, że dokumenty dołączone do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl