IPTPB2/415-329/13-4/KR - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych renty wdowiej wypłacanej przez Towarzystwo Ubezpieczeniowo-Wypadkowe w Luksemburgu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-329/13-4/KR Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych renty wdowiej wypłacanej przez Towarzystwo Ubezpieczeniowo-Wypadkowe w Luksemburgu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2013 r. (data wpływu 7 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty wypłacanej przez organ z Luksemburga - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty wypłacanej przez organ z Luksemburga.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 17 lipca 2013 r., Nr IPTPB2/415-329/13-2/Kr, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawczynię do usunięcia braków wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 17 lipca 2013 r. (skutecznie doręczono dnia 22 lipca 2013 r.), zaś w dniu 29 lipca 2013 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek (data nadania - 26 lipca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w dniu 19 listopada 2012 r. decyzją Towarzystwa Ubezpieczeniowo-Wypadkowego w Luksemburgu została przyznana renta w następstwie śmiertelnego wypadku Jej męża w dniu 2 grudnia 2010 r. Decyzja ta rentę dla małżonki (Wnioskodawczyni) określa w wysokości 42,8% rocznej pensji w wysokości 23.088,00 euro (wskaźnik 709,60; zarobki realne w momencie wypadku), aż do śmierci lub ponownego wyjścia za mąż, rentę sierocą dla córki, urodzonej 11 listopada 1987 r. w wysokości 21,4% i syna, urodzonego 27 października 1989 r. w wysokości 21,4% do momentu ukończenia 18 lat lub do ukończenia 27 lat w przypadku studiów. Renta dla małżonki podlega zmniejszeniu zgodnie z art. 105 bis Kodeksu Pomocy Społecznej prawa luksemburskiego (w treści sprzed ustawy z dnia 12 maja 2010 r. dotyczącej reformy ubezpieczenia wypadkowego). Decyzja została wydana tylko na nazwisko Wnioskodawczyni, jednocześnie została ona zobowiązana do dostarczania zaświadczenia o dochodach po upływającym roku, do dnia 1 marca każdego roku. Nie zastosowanie się do tego zapisu automatycznie spowoduje przerwanie wypłacania renty. Należność na dzień 19 listopada 2012 r. przedstawia się następująco: renta dla małżonki (Wnioskodawczyni) 20.384,22 euro, renta sieroca dla córki 9.314,68 euro, renta sieroca dla syna 10.192,36 euro, razem 39.891,26 euro (z wyrównaniem za dwa lata). W listopadzie 2012 r. kwota została przekazana za pośrednictwem banku w kilku transzach w łącznej wysokości 162.903,94 zł na konto Wnioskodawczyni. Ponadto co miesiąc na rachunek bankowy Wnioskodawczyni wpływa renta w wysokości 3.576,60 zł jak i syna w wysokości 1,788,36 zł Bank jako płatnik nie pobiera z powyższych kwot miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. Zwrócił się do Wnioskodawczyni o informację, czy wypłacana renta podlega opodatkowaniu w Polsce. Wnioskodawczyni podjęła kroki wyjaśniające tą okoliczność. Nie uzyskała jednoznacznej odpowiedzi ani w Urzędzie Skarbowym, Ministerstwie Spraw Zagranicznych, ambasadzie w Luksemburgu jak i telefonicznej informacji podatkowej, czy dochody są opodatkowane, czy zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce i na jakiej podstawie prawnej. Jednocześnie 18 grudnia 2012 r. zwrócono się drogą mailową do Towarzystwa Ubezpieczeniowo-Wypadkowego w Luksemburgu z zapytaniem czy renta ta podlega opodatkowaniu w Luksemburgu. Uzyskano odpowiedź, że "renty dla współmałżonka pozostającego przy życiu i sierot, wypłacane przez Towarzystwo Ubezpieczeń od wypadków, są obliczane na podstawie przepisów i zasad zawartych w księdze II kodeksu zabezpieczenia społecznego (w brzmieniu sprzed ustawy z 12 maja 2010 r. zmieniającej przepisy ubezpieczeń od wypadków)". Wnioskodawczyni, chcąc uniknąć ewentualnych kar za niedopełnienie obowiązku rozliczenia się z fiskusem, złożyła PIT-36 z załącznikiem ZG, rozliczający łączny dochód z rent, który wpłynął na jej rachunek bankowy w 2012 r., metodą wyłączenia z progresją (PIT-36 pozycja 166, załącznik ZG pozycja 23). Przez łączny dochód rozumie się rentę wdowią jak i renty sieroce.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 26 lipca 2013 r., Wnioskodawczyni wskazała, że wypłacane świadczenie - renta wdowia przyznana Jej decyzją Towarzystwa Ubezpieczeniowo-Wypadkowego w Luksemburgu jest świadczeniem wypłacanym w ramach systemu ochrony socjalnej w Luksemburgu, który obejmuje kilka działów (obecnie funkcjonuje około 10 instytucji w obszarze ochrony socjalnej; są to instytucje publiczne), między innymi Towarzystwo Ubezpieczeniowo-Wypadkowe (Association dassurance accident). Tak więc, wypłata świadczenia następuje na mocy ustawodawstwa o ubezpieczeniach socjalnych Luksemburga. Wnioskodawczyni podaje, że w odpowiedzi na zapytanie skierowane do Towarzystwa, czy wypłacana renta podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Luksemburgu 3 stycznia 2013 r. otrzymała odpowiedź, że "renty dla współmałżonka pozostającego przy życiu i sierot, wypłacane przez Towarzystwo Ubezpieczeń od wypadków, są obliczane na podstawie przepisów i zasad zawartych w księdze II kodeksu zabezpieczenia społecznego (w brzmieniu sprzed ustawy z 12 maja 2010 r. zmieniające przepisy ubezpieczeń od wypadków)". Ponadto poinformowało, że "Towarzystwo Ubezpieczeń od wypadków nie nakłada obciążeń z tytułu ewentualnego podatku należnego luksemburskiej podatkowej jednostce organizacyjnej".

Wnioskodawczyni podała, że jest zainteresowana wydaniem interpretacji indywidualnej w zakresie roku podatkowego 2012.

Ponadto wskazała, że zeznanie PIT-36 za 2012 r. wraz z załącznikiem ZG i rozliczenie dochodów z wypłaconego świadczenia metodą wyłączenia z progresją na podstawie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, został złożony z ostrożności, by uniknąć ewentualnych kar za nieterminowe złożenie zeznania. Wypłacane świadczenie jest jedynym dochodem Wnioskodawczyni. Stanowisko wyrażone w interpretacji indywidualnej za 2012 r. będzie wiążące Wnioskodawczynię oraz w aktualnym stanie prawnym, będzie obowiązywało w latach następnych do momentu pobierania świadczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 26 lipca 2013 r.):

1.

Czy Wnioskodawczyni ma obowiązek opodatkowywać w Polsce dochody w postaci świadczenia - renta wdowia - uzyskiwanego z luksemburskiego systemu ubezpieczeń socjalnych podatkiem dochodowym od osób fizycznych w przypadku, gdy przepisy prawa luksemburskiego nie nakładają obciążeń fiskalnych w ramach swojego system.

2.

Czy Wnioskodawczyni miała obowiązek wykazywać dochody z wypłaconego świadczenia w rocznym zeznaniu podatkowym dla celów obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych PIT za 2012 r. na podstawie w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, odnośnie pytania nr 1, świadczenie - renta wdowia - wypłacone przez Towarzystwo Ubezpieczeniowo-Wypadkowe z Luksemburga jest zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 18 ust. 2 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 14 czerwca 1995 r. Płatności otrzymane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym umawiającym się państwie (w Polsce) na mocy ustawodawstwa o ubezpieczeniach socjalnych drugiego umawiającego się państwa (Luksemburga), podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim państwie, czyli w Luksemburgu. Świadczenie - renta wdowia - z tytułu utraty członka rodziny w wyniku śmiertelnego wypadku jest świadczeniem socjalnym.

Wnioskodawczyni wskazuje, że w opisanym stanie faktycznym nie mają zastosowanie przepisy art. 18 ust. 1 Konwencji na podstawie, którego emerytury i inne podobne wynagrodzenia z tytułu poprzedniej pracy najemnej, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, czyli w Polsce. To oznacza, że luksemburskie świadczenie rentowe wypłacane z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Luksemburga (art. 105 bis Kodeksu Pomocy Społecznej prawa luksemburskiego) osobie fizycznej, mającej miejsce zamieszkania w Polsce zgodnie z postanowieniami Konwencji polsko-luksemburskiej nie podlega opodatkowaniu w Polsce; podlega opodatkowaniu wyłącznie w Luksemburgu.

Odnośnie pytania nr 2, Wnioskodawczyni uważa, że nie ma obowiązku wykazywania w polskim zeznaniu podatkowym PIT, kwot - renty wdowiej - uzyskiwanych z Luksemburga, jako świadczeń z systemu ubezpieczeń socjalnych. Wnioskodawczyni podaje, że regulacje obowiązujące w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, takiego obowiązku nie przewidują. Kwestia opodatkowania otrzymywanych świadczeń jest bowiem jednoznacznie uregulowana w samej treści Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga i nie zachodzi tutaj sytuacja podwójnego opodatkowania, która wymagałaby zastosowania odpowiedniej metody jego unikania - art. 24 ust. 1 lit. a Konwencji. Dzieje się tak dlatego, że świadczenie otrzymywane z luksemburskiego systemu ubezpieczeń socjalnych podlega ustawodawstwu wyłącznie w Luksemburgu, więc nie powstaje w tym zakresie przypadek jednoczesnego obowiązywania reżimów podatkowych obu państw a zatem, nie istnieje konieczność stosowania metody unikania podwójnego opodatkowania, z której stosowaniem przepisy polskiej ustawy wiążą określone skutki prawne, m.in. składanie rocznego zeznania podatkowego PIT.

Wnioskodawczyni uważa, że nie miała obowiązku składania zeznania rocznego PIT za 2012 r. i rozliczenia dochodu - renty wdowiej, otrzymanej z Luksemburga metodą wyłączenia z progresją, na podstawie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 19 listopada 2012 r. decyzją Towarzystwa Ubezpieczeniowo-Wypadkowego w Luksemburgu została przyznana Wnioskodawczyni renta wdowia w następstwie śmiertelnego wypadku Jej męża w dniu 2 grudnia 2012 r., a dzieciom (córce i synowi) renta sieroca. Decyzja została wydana tylko na nazwisko Wnioskodawczyni. W listopadzie 2012 r. renta dla Wnioskodawczyni oraz renta sieroca dla córki i syna z wyrównaniem za dwa lata, została przekazana za pośrednictwem banku w kilku transzach na konto Wnioskodawczyni. Ponadto co miesiąc na rachunek bankowy Wnioskodawczyni wpływa renta jak i renta syna. Bank jako płatnik nie pobiera z powyższych kwot miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. Wnioskodawczyni, złożyła PIT-36 z załącznikiem ZG, rozliczający łączny dochód z rent, który wpłynął na jej rachunek bankowy w 2012 r., metodą wyłączenia z progresją.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że wypłacane świadczenie - renta wdowia przyznana Jej decyzją Towarzystwa Ubezpieczeniowo-Wypadkowego w Luksemburgu jest świadczeniem wypłacanym w ramach systemu ochrony socjalnej w Luksemburgu, który obejmuje kilka działów (obecnie funkcjonuje około 10 instytucji w obszarze ochrony socjalnej; są to instytucje publiczne), między innymi Towarzystwo Ubezpieczeniowo-Wypadkowe (Association dassurance accident). Tak więc, wypłata świadczenia następuje na mocy ustawodawstwa o ubezpieczeniach socjalnych Luksemburga. Wypłacane świadczenie jest jedynym dochodem Wnioskodawczyni.

Stosownie do art. 18 ust. 1 Konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527) z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 emerytury i inne podobne wynagrodzenia z tytułu poprzedniej pracy najemnej, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Na podstawie art. 18 ust. 2 ww. Konwencji bez względu na postanowienia ustępu 1 emerytury i inne podobne wynagrodzenia wypłacane na mocy ustawodawstwa o ubezpieczeniach socjalnych Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu w tym Państwie.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz faktyczny, należy stwierdzić, że renta wdowia jako wypłacana na mocy ustawodawstwa o ubezpieczeniach socjalnych Luksemburga, zgodnie z art. 18 ust. 2 Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podlega opodatkowaniu w Luksemburgu, wobec czego nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Ponadto, nie będzie miała zastosowania w tym przypadku metoda unikania podwójnego opodatkowania, bowiem przedmiotowe dochody (renta wdowia) zgodnie z cytowaną Konwencją podlegają opodatkowaniu w Luksemburgu i tym samym nie występuje podwójne opodatkowanie. W konsekwencji, dochodów tych nie należy wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym, jak również nie podlegają one uwzględnieniu dla celów progresji, tj. do ustalenia stopy podatkowej mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl