IPTPB2/415-306/14-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-306/14-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2014 r. (data wpływu 7 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2014 r. (data wpływu 23 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu wkładu mieszkaniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2014 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wpłynął wniosek z dnia 5 maja 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania zwrotu wkładu mieszkaniowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pismem z dnia 12 maja 2014 r., Nr IPPB4/071-13/14-1/JK, na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), przekazał ww. wniosek do załatwienia zgodnie z właściwością Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 14 maja 2014 r.).

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Pismem z dnia 8 lipca 2014 r., Nr IPTPB2/415-306/14-2/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie wysłano w dniu 8 lipca 2014 r. (skutecznie doręczono 17 lipca 2014 r.). Natomiast w dniu 23 lipca 2014 r. do tutejszego Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie. (data nadania 21 lipca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Z uwagi na wygaśnięcie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu zamieszkiwanego od początku lat osiemdziesiątych do dnia 31 sierpnia 2013 r. przez Wnioskodawcę, i Jego byłą żonę (oboje byli członkami spółdzielni), Spółdzielnia wypłaciła Wnioskodawcy w październiku 2013 r., kwotę 189 651 zł 20 gr po potrąceniu kosztów Spółdzielni, która stanowiła zwrot przypadającej Wnioskodawcy części wkładu mieszkaniowego, obliczonej na podstawie wartości rynkowej mieszkania. Następnie Spółdzielnia wystawiła Wnioskodawcy w lutym 2014 r. PIT-8C wykazujący, że zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągnął On przychód podlegający opodatkowaniu w wysokości 189 651 zł 20 gr.

Z informacji uzyskanej z Krajowej Informacji Podatkowej wynika, że wystawienie przez Spółdzielnię PIT-8C, nie powinno mieć w tym przypadku miejsca, albowiem zwroty wkładów mieszkaniowych do wysokości wniesionych wkładów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie podlegają opodatkowaniu i w związku z tym nie wymagają wystawienia PIT-8C. W związku z tym Wnioskodawca zwrócił się do Spółdzielni z prośbą o skorygowanie wystawionego PIT-8C do kwoty 0 zł. Niestety Spółdzielnia nie zgodziła się z Jego stanowiskiem i wystawiła w marcu 2014 r., kolejny PIT-8C z korektą na kwotę 189 925 zł 01 gr (tekst jedn.: z kwotą wyższą o 273 zł 81 gr). Wnioskodawca stwierdza, że kwoty wykazanej w nawiasie Spółdzielnia nie przelała na Jego konto, więc jak można zapłacić podatek od kwoty, której On nigdy nie otrzymał. W związku z zaistniałym stanem faktycznym oraz terminem rozliczenia podatku dochodowego za 2013 r., do 30 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca uznał, że nie pozostało nic innego jak rozliczyć swoje dochody za 2013 r., uwzględniając wystawiony przez Spółdzielnię PIT-8C (na konto Urzędu Skarbowego podatek w kwocie 54 260 zł).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

1. Czy w związku z opisanym stanem faktycznym zwrot wkładu mieszkaniowego w wysokości 189 651 zł 20 gr wykazany w PIT-8C (będący w całości - zgodnie z obowiązującymi przepisami - zrewaloryzowaną wartością wkładu mieszkaniowego, który Wnioskodawca wniósł do Spółdzielni ponad 30 lat temu) należy potraktować, jako przychód z innych źródeł powodujący przysporzenie majątkowe (w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatkach od osób fizycznych), od którego został wyliczony i zapłacony przez Wnioskodawcę podatek dochodowy i czy w związku z tym podatek ten został zapłacony słusznie.

2. Czy też, zwrot ten powinien być w całości z tego podatku zwolniony, albowiem w wypadku przychodów otrzymanych w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni (zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nie zachodzi w sytuacji Wnioskodawcy przysporzenie majątkowe (jeśli uwzględnimy, że wyliczona kwota zwrotu wkładu w wysokości 189 651 zł 20 gr, to zrewaloryzowana wartość wkładu, który wniósł do Spółdzielni ponad 30 lat temu).

3. Czy też, w opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji zwrot zrewaloryzowanego wkładu mieszkaniowego wskazanego w PIT-8C w kwocie 189 651 zł 20 gr, podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł (zgodnie z wykładnią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym).

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot wkładów mieszkaniowych wniesionych do Spółdzielni może stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynie wtedy, gdy stanowi przysporzenie majątkowe i tylko wtedy podlega opodatkowaniu. Wnioskodawca uważa, że przysporzenie majątkowe może mieć jedynie miejsce tylko wtedy, gdy pomiędzy wypłaconą przez Spółdzielnię kwotą, a zwróconym wkładem mieszkaniowym istnieje nadwyżka. W Jego zaś przypadku kwota wykazana w PIT-8C stanowi w całości zwrot przypadającej Wnioskodawcy części wniesionego przez Niego wkładu mieszkaniowego, którego urealniona wielkość została określona przez samą Spółdzielnię zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa spółdzielczego i statutu Spółdzielni i odniesiona do wartości rynkowej mieszkania. Jak wynika z informacji przekazanych Wnioskodawcy wcześniej przez Spółdzielnię, w przypadku wygaśnięcia po dniu 23 kwietnia 2001 r., spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, Spółdzielnia zwraca zgodnie z postanowieniami swojego statutu i obowiązujących ją przepisów wewnętrznych, osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego wniesioną część, według wartości rynkowej lokalu (po potrąceniu ewentualnych kosztów i rozliczeń).

W związku z tym Wnioskodawca uznaje, że w Jego wypadku nie zachodzi przysporzenie majątkowe. Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przytacza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 21 grudnia 2009 r., sygn. akt I SA/Kr 1531/091, w którym Sąd orzekł, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że przychody otrzymane w związku ze zwrotem wkładów mieszkaniowych są wolne od podatku do wysokości wniesionych wkładów. Zdaniem Sądu sformułowanie"do wysokości wniesionych wkładów", należy rozumieć nie jako odniesienie do wartości początkowej wkładu, ale do jego wielkości, co oznacza, że zwrócony wkład mieszkaniowy stanowi urealnioną kwotę, współmierną do wkładu wniesionego przed ponad trzydziestu laty. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy powyższe zwolnienie od podatku obejmuje, co do zasady, cały zwrócony wkład.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że Spółdzielnia niesłusznie wystawiła PIT-8C zobowiązujący Wnioskodawcę do zapłacenia podatku, którego płacić nie powinien wobec opisanego wyżej stanu faktycznego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko, stwierdzając, że wypłacona Wnioskodawcy przez Spółdzielnię kwota w wysokości 189 651 zł 20 gr, stanowiąca zwrot przypadającej Jemu części wkładu mieszkaniowego, według Niego w całości odpowiada - zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami prawa spółdzielczego i statutu Spółdzielni - zwaloryzowanej wartości cześć wkładu mieszkaniowego wniesionego przez Wnioskodawcę na początku lat osiemdziesiątych. Inaczej, jest to wartość urealniona wniesionego wcześniej wkładu. Waloryzacja została przeprowadzona przez Spółdzielnię w oparciu o wycenę rynkową lokalu (według cen obowiązujących w dniu wygaśnięcia prawa do lokalu). Zgodnie z prawem spółdzielczym i statutem Spółdzielni wartość tę w rozliczeniu z członkiem spółdzielni, Spółdzielnia rozumie jako zwrot należnego wkładu mieszkaniowego. Zaś przeprowadzona w ten sposób rewaloryzacja powoduje, że zwrócona Wnioskodawcy kwota stanowi urealnioną wartość wniesionego ponad 30 lat temu przez Niego wkładu.

Sprawę tę wyjaśniono Wnioskodawcy dokładnie w Spółdzielni, która poinformowała, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami prawa spółdzielczego oraz statutu Spółdzielni w przypadku wygaśnięcia po dniu 23 kwietnia 2001 r., spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkaniowego Spółdzielnia zwraca zgodnie z przepisami prawa spółdzielczego i postanowieniami statutu osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego wniesioną część, zwaloryzowane według wartości rynkowej lokalu. Rozliczenia wkładu mieszkaniowego związanego z wygaśnięciem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu dokonuje się według zasad prawnych i relacji cenowych obowiązujących w dniu wygaśnięcia prawa do lokalu, określanych na podstawie cen rynkowych.

Zgodnie z powyższym po opuszczeniu przez Wnioskodawcę mieszkania została dokonana wycena rynkowa lokalu przez rzeczoznawcę (z ramienia Spółdzielni) i po odliczeniu kosztów amortyzacji zwaloryzowana kwota przypadającej Mu części zwrotu wniesionego przez Niego wkładu mieszkaniowego wyniosła 189 651 zł 20 gr.

W podobny sposób w opinii Wnioskodawcy, rozliczany jest zwrot wkładu mieszkaniowego w sytuacji dziedziczenia wkładu mieszkaniowego. O ile samo prawo do spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu nie podlega dziedziczeniu, o tyle dziedziczeniu podlega wkład mieszkaniowy, którego obecnie zrewaloryzowaną wartość Spółdzielnia oblicza w taki sam sposób i wypłaca spadkobiercom, jak w sytuacji wygaśnięcia prawa do lokalu, czyli odnosi ją do wartości rynkowej lokalu. Oznacza to, że z prawnego punktu, widzenia wysokość zrewaloryzowanego wkładu mieszkaniowego równoważna jest z wartością wkładu wniesionego w przeszłości. W związku z tym, wobec takich warunków rozliczenia wniesionego wcześniej wkładu mieszkaniowego (lub jego części) nie zachodzi według Wnioskodawcy przysporzenie majątkowe i otrzymana przez Niego kwota zwrotu wkładu mieszkaniowego powinna być w całości zwolniona od podatku (zgodnie z wykładnią art. 21 ust. 1 pkt 50 przepisów prawa podatkowego).

Mimo to, Spółdzielnia potraktowała cały zwrot zrewaloryzowanego wkładu mieszkaniowego jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, i wystawiła Wnioskodawcy PIT-8C - najpierw na kwotę 189 651 zł 20 gr, a następnie dokonała korekty w kolejnym PIT-8C i wpisała kwotę wyższą o 273 zł 81 gr, czyli 189 925 zł 01 gr - choć różnica z niej wynikająca nie wpłynęła już dodatkowo na Jego konto. W związku z tym - do czasu wyjaśnienia tej sprawy - Wnioskodawca został zobligowany do zapłacenia podatku pomimo, że w Jego ocenie nie powinien tego robić.

Nominalne wartości wkładów mieszkaniowych w latach 1970-1994 oscylowały od kilkudziesięciu tysięcy złotych do prawie miliarda złotych (z uwagi na galopującą inflację). Stąd w rozliczeniach (zarówno w przypadku dziedziczenia, jak i w sytuacji wygaśnięcia prawa do lokalu), zawsze były i są nadal, stosowane formy rewaloryzacji wkładów (zgodnie z obowiązującymi na dany moment przepisami), uwzględniające tę zmienną sytuację, albowiem odnoszenie się do wartości nominalnych (szczególnie do wkładów z lat 1988-1994) uniemożliwiałoby w praktyce to rozliczenie. Obecnie spółdzielnie stosują rozliczenie w oparciu o wartość rynkową lokalu i nie stosują innej. Stąd w ocenie Wnioskodawcy, nie może być mowy w przypadku takich rozliczeń o jakimkolwiek przysporzeniu majątkowym.

Dlatego zgodnie z przepisami prawa spółdzielczego obowiązującymi obecnie Wnioskodawca uznaje, że zwrot przypadającej Mu części wkładu mieszkaniowego dokonany w 2013 r. przez Spółdzielnię w wysokości 189 651 zł 20 gr, liczony według wartości rynkowej lokalu to zrewaloryzowana wartość wniesionej przez Niego części tego wkładu, który wniósł na początku lat osiemdziesiątych i w całości stanowi zwrot przypadającej części wniesionego wkładu do jego pełnej (zrewaloryzowanej) wysokości.

Zgodnie więc z art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwrot ten, według Wnioskodawcy nie powinien podlegać opodatkowaniu, zwrócona kwota stanowi realną wartość wniesionego ponad 30 lat temu wkładu mieszkaniowego.

Z uwagi na obecnie stosowany przez spółdzielnie sposób rozliczania wkładów mieszkaniowych przez rewaloryzację ich wartości nominalnych w oparciu o wartości rynkowe, nie istnieje w opinii Wnioskodawcy (w odniesieniu do zwróconego Wnioskodawcy wkładu mieszkaniowego), możliwość wyliczenia wartości ewentualnego przysporzenia majątkowego i wykazania jego wielkości w dokumencie PIT-8C. W związku z tym Spółdzielnia, nie powinna w ogóle takiego dokumentu wystawiać, albowiem w dokumencie tym (zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym), powinna być podana jedynie wartość przysporzenia majątkowego, które podlega opodatkowaniu, a tej - wobec ww. powodów - w przypadku Wnioskodawcy nie było.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Kwestię nabycia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz warunków zwrotu wniesionego wkładu reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222).

Stosownie do art. 4 ust. 3 ww. ustawy, członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych. Od chwili postawienia im lokali do dyspozycji uiszczają oni opłaty określone w ust. 1 albo 2.

W sprawach nieuregulowanych w ustawie prawa i obowiązki członków spółdzielni dotyczące w szczególności wnoszenia i ustalania wysokości wkładu mieszkaniowego i budowlanego określają postanowienia statutu spółdzielni (art. 8 pkt 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Mając na względzie powyższe, wkład mieszkaniowy (budowlany) stanowi formę, w jakiej członek spółdzielni uczestniczy w pokrywaniu kosztów budowy budynku (lokalu). Wydatki na wkłady mieszkaniowe lub budowlane do spółdzielni wpłacane są natomiast w celu uzyskania spółdzielczego prawa do lokalu lub odrębnej własności lokalu.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w rozdziale 2 tej ustawy. Natomiast z ust. 11 tego artykułu wynika, że spółdzielnia może podjąć uchwałę o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego z następujących przyczyn:

1.

jeżeli członek pomimo pisemnego upomnienia nadal używa lokal niezgodnie z jego przeznaczeniem lub zaniedbuje obowiązki, dopuszczając do powstania szkód, lub niszczy urządzenia przeznaczone do wspólnego korzystania przez mieszkańców albo wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi domowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych lokali, lub

2.

jeżeli członek jest w zwłoce z uiszczeniem opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, za 6 miesięcy.

Zgodnie z art. 11 ust. 21 ww. ustawy, w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu, przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie w postanowieniami statutu.

Z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu (art. 11 ust. 22).

W myśl art. 11 ust. 24 ww. ustawy warunkiem wypłaty, o której mowa w ust. 21, jest opróżnienie lokalu.

Nadmienić należy, że według brzmienia art. 11 ust. 2 ww. ustawy, obowiązującego do dnia 30 lipca 2007 r., spółdzielnia zwracała osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy lub jego część, zwaloryzowany według wartości rynkowej lokalu. Aktualnie wypłaca wartość rynkową lokalu.

Z wniosku wynika, że z uwagi na wygaśnięcie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, zamieszkiwanego przez Wnioskodawcę i Jego byłą żonę, od początku lat osiemdziesiątych do dnia 31 sierpnia 2013 r., Spółdzielnia w październiku 2013 r., wypłaciła Wnioskodawcy kwotę 189 651 zł 20 gr, po potrąceniu kosztów Spółdzielni. Kwota ta, stanowiła zwrot przypadającej Wnioskodawcy części wkładu mieszkaniowego, obliczonej na podstawie wartości rynkowej mieszkania. W lutym 2014 r., Spółdzielnia wystawiła Wnioskodawcy informację PIT-8C za 2013 r., w której wykazano przychód z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tytułem zwrotu wkładu mieszkaniowego w wysokości 189 651 zł 20 gr. W marcu 2014 r., Spółdzielnia wystawiła Wnioskodawcy kolejną informację PIT-8C za 2013 r. (korektę) na kwotę 189 925 zł 01 gr.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyty we wskazanym przepisie zwrot "w szczególności" oznacza, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co oznacza, że do tej kategorii przychodów można zaliczyć również inne niż te, które zostały w nim wymienione. Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie, których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe. Zwrot wkładów wniesionych do spółdzielni stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Tym samym przychód uzyskany przez byłego członka spółdzielni mieszkaniowej w związku ze zwrotem wkładu mieszkaniowego, zwaloryzowanego według wartości rynkowej lokalu, stanowi co do zasady przychód podatkowy, przy czym do wysokości uprzednio wniesionego wkładu, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy ww. przepisu.

W związku z powyższym, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że wykazana w informacji PIT-8C za 2013 r. (wraz z korektą), kwota wypłacona przez Spółdzielnię mieszkaniową tytułem zwrotu wkładu mieszkaniowego w całości odpowiada zwaloryzowanej wartości części wkładu mieszkaniowego wniesionego przez Wnioskodawcę na początku lat osiemdziesiątych i - tym samym w całości - jest zwolniona od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wcześniej podkreślono do dnia 30 lipca 2007 r., spółdzielnia zwracała osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy lub jego część, zwaloryzowany według wartości rynkowej lokalu. Aktualnie zgodnie z powołanym art. 11 ust. 21 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia wypłaca wartość rynkową lokalu.

W świetle powyższego cała kwota przypisana byłemu członkowi przez spółdzielnię mieszkaniową tytułem wkładu mieszkaniowego, stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Jednakże kwotą podlegającą opodatkowaniu jest jedynie różnica pomiędzy wkładem zwróconym, a wniesionym wkładem. W świetle powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota zwróconego przez spółdzielnię mieszkaniową wkładu mieszkaniowego do wysokości wniesionego do spółdzielni wkładu, jest bowiem zwolniona z podatku dochodowego.

Zgodnie z treścią art. 42a wyżej cyt. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że zwrot wkładu mieszkaniowego wykazany w informacji PIT-8C za 2013 r., stanowi co do zasady przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatkach od osób fizycznych, przy czym do wysokości uprzednio wniesionego wkładu, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy. Natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem, tj. kwotą wynikającą z waloryzacji wkładu (kwotą wypłaconą przez Spółdzielnię mieszkaniową), a nominalną wartością wniesionego wkładu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że zwaloryzowany wkład mieszkaniowy, wypłacony byłemu członkowi spółdzielni, jest zwolniony w całości od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli intencją ustawodawcy byłoby zwolnienie przychodu otrzymanego w związku ze zwrotem m.in. wkładów w spółdzielni do wysokości zwaloryzowanej wartości wniesionych wkładów, zostałoby to wyraźnie wskazane w ww. przepisie.

Należy podkreślić, że wszystkie ulgi i zwolnienia podatkowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków określonych w ustawie. Zatem oceniając, czy w danej sytuacji przysługuje do niej prawo, należy przepisy stosować w sposób ścisły tj. nie należy dokonywać ich wykładni rozszerzającej, ani też zawężającej. Należy zaznaczyć również, iż to na podatniku spoczywa ciężar udowodnienia, że spełnia warunki do uzyskania ulgi określonej w art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Okoliczność ta w każdej sytuacji, jako indywidualny przypadek, podlega ocenie organów podatkowych.

Należy przy tym nadmienić, że skoro przedmiotowy wkład mieszkaniowy wniesiony został do Spółdzielni mieszkaniowej przed 2005 r., to w chwili obecnej ustalając wartość wniesionego wkładu należy uwzględnić ją w kwocie odpowiadającej kwocie po denominacji. Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego (Dz. U. Nr 84, poz. 386), wszelkie prawa majątkowe, a także zobowiązania i należności pieniężne powstałe przed datą 1 stycznia 1995 r., a płatne po tej dacie - podlegają przeliczeniu w stosunku określonym w art. 2 ust. 2 przedmiotowej ustawy. W szczególności przeliczeniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, podlegają: wynagrodzenia za pracę, emerytury, renty, inne należności wynikające z praw i zobowiązań majątkowych (publicznych i prywatnych) bez względu na tytuł ich powstania, wartości materiałów i surowców, wkładów oszczędnościowych, lokat i depozytów bankowych. W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy o denominacji złotego, nowa jednostka pieniężna, będzie miała wartość równą 10 000 starych złotych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednoczenie w niniejszej interpretacji indywidualnej nie odniesiono się do przedstawionego w pytaniach przykładu liczbowego (wyliczonej kwoty zwrotu wkładu) z uwagi na fakt, że przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) nakłada na Ministra Finansów obowiązek wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego. Zatem, liczbowe przykłady nie podlegają urzędowej interpretacji. Szczegółowe ustalenia w tym zakresie mogą być poczynione wyłącznie w ramach prowadzonego przez właściwy organ podatkowy postępowania podatkowego. Ponadto należy dodać, że w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku.

Nadmienia się, że dokumenty dołączone do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl