IPTPB2/415-276/11-4/KSU - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji z budżetu gminy oraz obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C i PIT-11.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-276/11-4/KSU Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji z budżetu gminy oraz obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C i PIT-11.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji z budżetu gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2011 r. do Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji z budżetu gminy. Pismem z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, stosownie do art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazał ww. wniosek celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, w związku z czym, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy pismem z dnia 15 lipca 2011 r., wezwał do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20 lipca 2011 r., natomiast w dniu 25 lipca 2011 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 22 lipca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z uchwałą Rady Gminy i na podstawie zarządzenia Wójta Gminy Wnioskodawca udziela dotacji ze środków budżetu gminy na realizację zadania związanego z ochroną powietrza, polegającego na zastosowaniu indywidualnego ekologicznego źródła ciepła, poprzez modernizację istniejącego lub montowanie nowego systemu grzewczego w budynku mieszkalnym. Dodatkowo gmina dotuje z budżetu gminy zakup kolektorów słonecznych do podgrzewania wody użytkowej. Z wyżej wymienionych dotacji korzystają wyłącznie osoby fizyczne będące właścicielami budynków mieszkalnych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podaje również, że w Dzienniku Ustaw Nr 215, poz. 1664 art. 16 ustawy z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo Ochrony Środowiska oraz niektórych innych ustaw - zlikwidowane zostały z dniem 1 stycznia 2010 r. gminne i powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. W związku z tym środki pochodzące z tego funduszu stały się środkami własnymi budżetu gminy. Z tych właśnie środków udzielane są dotacje osobom fizycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego należy wystawić osobom fizycznym korzystającym z wyżej wymienionych dotacji na podstawie umowy cywilnoprawnej PIT 8C lub PIT-11.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie musi wystawiać PIT-8C ani PIT-11 ponieważ dofinansowanie nie jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Świadczy o tym art. 21 ust. 1 pkt 129, który mówi, że dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. Wynika ona z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z kolei przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację) oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca udziela dotacji ze środków własnych budżetu gminy na realizację zadania związanego z ochroną powietrza, polegającego na zastosowaniu indywidualnego ekologicznego źródła ciepła, poprzez modernizację istniejącego lub montowanie nowego systemu grzewczego w budynku mieszkalnym. Dodatkowo Gmina dotuje z budżetu gminy zakup kolektorów słonecznych do podgrzewania wody użytkowej. Z wyżej wymienionych dotacji korzystają wyłącznie osoby fizyczne będące właścicielami budynków mieszkalnych.

W związku z powyższym, stwierdza się, że jeżeli forma udzielonego przez Wnioskodawcę dofinansowania była istotnie dotacją w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) i istotnie była wypłacona z budżetu gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od Wnioskodawcy mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania rocznych informacji PIT- 8C dla osób, które otrzymały dofinansowanie (dotacje) z budżetu gminy na modernizację istniejącego lub montowanie nowego systemu grzewczego w budynku mieszkalnym czy zakup kolektorów słonecznych do podgrzewania wody użytkowej.

Przy czym podkreślić należy, iż samo ustalenie, że udzielane dofinansowanie pochodzi z budżetu gminy jest niewystarczające dla uzyskania przedmiotowego zwolnienia, niezbędnym jest również ustalenie, iż jest ono w istocie dotacją w rozumieniu przepisów powołanej ustawy o finansach publicznych.

Należy zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 ww. ustawy, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. W związku z powyższym sprawa ustalenia czy środki przeznaczone na realizację zadania związanego z ochroną powietrza, polegającego na zastosowaniu indywidualnego ekologicznego źródła ciepła, poprzez modernizację istniejącego lub montowanie nowego systemu grzewczego w budynku mieszkalnym oraz zakup kolektorów słonecznych do podgrzewania wody użytkowej mają formę dotacji nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego lecz przepisami ustawy o finansach publicznych.

Oznacza to zarazem, że działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi nie jest organem właściwym do oceny czy środki wypłacone z budżetu gminy są dotacją.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl