IPTPB2/415-166/11-3/ASZ - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów z tytułu diet i zwrotu kosztów podróży przysługujących osobom pełniącym funkcje w komitecie stowarzyszenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-166/11-3/ASZ Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów z tytułu diet i zwrotu kosztów podróży przysługujących osobom pełniącym funkcje w komitecie stowarzyszenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu diet i zwrotu kosztów podróży przysługujących osobom pełniącym funkcje w Komitecie Stowarzyszenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu diet i zwrotu kosztów podróży przysługujących osobom pełniącym funkcje we władzach Stowarzyszenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym organizacją członkowską o charakterze stowarzyszenia, posiadającą osobowość prawną, której działalność ma na celu zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa, a w szczególności:

1.

opracowanie Lokalnej Strategii Rozwoju dla obszaru 11 gmin,

2.

wspieranie działań na rzecz realizacji Strategii dla obszaru gmin, o których mowa w pkt 1,

3.

promocję obszarów rybackich położonych w gminach, o których mowa w pkt 1,

4.

mobilizowanie ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów rybackich położonych w gminach, o których mowa w pkt 1,

5.

upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach rybackich położonych w gminach, o których mowa w pkt 1,

6.

wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju obszarów rybackich.

Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy jej członków, którymi mogą być:

* podmioty sektora publicznego: w tym gminy i powiaty,

* podmioty sektora gospodarczego: w tym osoby prawne, osoby fizyczne,

* podmioty sektora społecznego: w tym stowarzyszenia i związki.

Podstawą prawną działania stowarzyszenia są przepisy: ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. z 2009 r. Nr 72, poz. 619), rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej Nr L 223 z dnia 15 sierpnia 2006 r., str. 1), a także przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 498/2007 z dnia 26 marca 2007 r., ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej Nr L 120 z dnia 10 maja 2007 r., str. 1) oraz własny statut (w załączeniu).

Statut ten przewiduje w paragrafie 17 ust. 1, iż władzami Stowarzyszenia są: Walne Zebranie Członków, Zarząd, Komitet oraz Komisja Rewizyjna, a także stanowi w paragrafie 17 ust. 6, iż pełnienie funkcji we władzach Stowarzyszenia ma charakter nieodpłatny, przy czym osobom pełniącym funkcje we władzach Stowarzyszenia przysługują:

a.

zwrot kosztów podróży odbywanej w związku z realizacją zadań statutowych,

b.

diety z tytułu udokumentowanego wykonywania zadań statutowych

- w wysokości i na warunkach określonych Regulaminem świadczeń dla osób pełniących funkcje we władzach Stowarzyszenia, uchwalonym przez Walne Zebranie Członków.

Stosowny Regulamin świadczeń dla osób pełniących funkcje we władzach Stowarzyszenia (w załączeniu) przewiduje, iż osobom pełniącym funkcje we władzach Stowarzyszenia, tj. Zarządzie, Komitecie i Komisji Rewizyjnej przysługują następujące świadczenia:

a.

zwrot kosztów podróży odbywanej w związku z realizacją zadań statutowych - według obowiązujących przepisów w postaci rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) - przy zachowaniu zasady dogodności w czasie i racjonalności kosztów w przypadku, gdy podróż odbywana jest środkami lokomocji nie należącymi do Stowarzyszenia,

b.

diety z tytułu udokumentowanego wykonywania zadań statutowych w formie udziału:

* w posiedzeniach władz Stowarzyszenia, tj. Zarządu, Komitetu i Komisji Rewizyjnej,

* w spotkaniach operacyjnych związanych z wdrażaniem Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich organizowanych przez Biuro Stowarzyszenia,

* w wysokości i na warunkach określonych w tymże Regulaminie.

Tak więc, obok typowych władz stowarzyszenia, jak Zarząd, czy Komisja Rewizyjna, w Stowarzyszeniu tym istnieje również Komitet, do którego wyłącznej kompetencji - stosownie do zapisu paragrafu 24 ust. 4 Statutu - należy wybór operacji, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej Nr L 223 z dnia 15 sierpnia 2006 r., str. 1), a także przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 498/2007 z dnia 26 marca 2007 r., ustanawiającymi szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej Nr L 120 z dnia 10 maja 2007 r., str. 1), które mają być realizowane w ramach opracowanej przez Stowarzyszenie Lokalnej Strategii Rozwoju. Z tego względu wobec wymienienia Komitetu jako władzy Stowarzyszenia i wskazanego powyżej zakresu kompetencji Komitetu można mieć wątpliwość, czy jest on organem stanowiącym osoby prawnej, o którym mowa w art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy diety i zwrot kosztów podróży, przysługujące w myśl Statutu Stowarzyszenia osobom pełniącym funkcje w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej, podlegają podatkowi dochodowemu od osób fizycznych jako przychód wymieniony w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (u.p.d.o.f.), czy też - jeśli zważyć, iż praca w stowarzyszeniu ma charakter wykonywania czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych - przychody takie należałoby zakwalifikować jako przychody - otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek - o których mowa w art. 13 pkt 5 u.p.d.o.f. ze skutkiem zwolnienia kwot otrzymanych z tego tytułu z podatku dochodowego na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 u.p.d.o.f., przewidującego zwolnienie do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

2.

Czy diety i zwrot kosztów podróży, przysługujące w myśl Statutu Stowarzyszenia osobom pełniącym funkcje w Komitecie, podlegają podatkowi dochodowemu od osób fizycznych jako przychód wymieniony w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (u.p.d.o.f.), czy też - jeśli uznać, iż Komitet nie jest organem stanowiącym osoby prawnej i oprzeć się na generalnej zasadzie, iż praca w stowarzyszeniu ma charakter wykonywania czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych - przychody takich osób należałoby zakwalifikować jako przychody - otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek - o których mowa w art. 13 pkt 5 u.p.d.o.f. ze skutkiem zwolnienia kwot otrzymanych z tego tytułu z podatku dochodowego na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 u.p.d.o.f. przewidującego zwolnienie do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody osób pełniących funkcje we władzach Stowarzyszenia w postaci Zarządu i Komisji Rewizyjnej, a także - mimo istotnych wątpliwości - również Komitetu stanowią przychody w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 21 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a tym samym kwoty uzyskane z tego tytułu nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 17 u.p.d.o.f.

Odpowiedź na pytanie nr 2 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Wniosek w zakresie pytania oznaczonego nr 1 zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją Nr IPTPB2/415-166/11-2/ASZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zaliczona została działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z art. 13 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

* przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (pkt 2);

* przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 5);

* przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 6);

* przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7);

* przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

* z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 8);

* przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 9).

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie "w szczególności", świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie mające na celu zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa, obok typowych władz stowarzyszenia, jak Zarząd, czy Komisja Rewizyjna, powołało również Komitet. Do wyłącznej kompetencji Komitetu należy wybór operacji, które mają być realizowane w ramach opracowanej przez Stowarzyszenie Lokalnej Strategii Rozwoju. Regulamin świadczeń dla osób pełniących funkcje we władzach Stowarzyszenia uchwalony przez Walne Zebranie Członków przewiduje, iż osobom pełniącym funkcje w Zarządzie, Komitecie i Komisji Rewizyjnej przysługują świadczenia z tytułu zwrotu kosztów podróży oraz diety za posiedzenie.

Przychody osób pełniących funkcje w Komitecie Stowarzyszenia byłyby przychodami ze źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyby Komitet Stowarzyszenia był organem stanowiącym osoby prawnej. Z zawartych we wniosku informacji wynika, iż Komitet nie jest organem stanowiącym Stowarzyszenia. Oznacza to, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przedmiotowych przychodów do kategorii określonej w art. 13 pkt 7 ww. ustawy.

Analizując ww. rodzaje przychodów wymienione w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, iż należności (diety, zwrot kosztów podróży) wypłacane osobom pełniącym funkcje w Komitecie nie mieszczą się w żadnej z powyższych kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W tym stanie prawnym i faktycznym przychody osób pełniących funkcje w Komitecie zaliczyć należy do innych przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, informuje się, że zgodnie z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Natomiast w myśl art. 45 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Mając na uwadze powyższe przepisy, należności otrzymywane przez osoby pełniące funkcje w Komitecie stanowią przychody z innych źródeł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl