IPTPB2/415-155/12-3/13-S/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-155/12-3/13-S/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 23 listopada 2012 r., sygn. akt I SA/Lu 709/12 (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.), stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania stypendium naukowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania stypendium naukowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.

W dniu 4 listopada 2011 r. została zawarta umowa pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Uniwersytetem, której przedmiotem jest finansowanie stypendium naukowego ustanowionego decyzją Ministra dla Wnioskodawczyni, wybitnego młodego naukowca (§ 1 umowy).

Zasady przyznawania, finansowania i rozliczania stypendium oraz sposób współdziałania stron regulują przepisy aktów prawnych przytoczonych w § 2 ww. umowy, a wśród których wymieniono ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615), ustawę z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455), rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo - techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

Starając się o przyznanie stypendium dla wybitnych młodych naukowców Wnioskodawczyni spełniła wymagania formalne wymagane w ww. przepisach.

Po pierwsze jest młodym naukowcem, a stypendium zostało Jej przyznane przed 35 rokiem życia. Po drugie, wniosek o przyznanie stypendium został złożony przez Radę Wydziału Nauk Humanistycznych Uniwersytetu na podstawie wybitnego dorobku naukowego proponowanej do stypendium kandydatki. Oceny wniosku dokonał powołany przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zespół ekspertów.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż przyznane stypendium ma charakter naukowy, ponieważ jest ściśle związane z dotychczasowymi osiągnięciami naukowo-badawczymi i z faktyczną działalnością naukową stypendystki.

Podkreśla, iż stypendium zostało przyznane na zasadach określonych przez ministra właściwego do spraw nauki (m.in. rozporządzenie MNiSW z dnia 9 września 2010 r.), po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego (uchwała Prezydium RGSW nr 472/2009), o czym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stypendium naukowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307).

Zdaniem Wnioskodawczyni, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są "stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania".

Wnioskodawczyni uważa, iż przyznane Jej stypendium naukowe dla wybitnego młodego naukowca zawiera się również w powyższym przepisie.

Po pierwsze jest "stypendium naukowym" o czym mówi sama umowa o finansowaniu stypendium zawarta pomiędzy MNiSW a Uniwersytetem. O naukowym charakterze stypendium świadczą także cel i rodzaj działania stypendystki.

Po drugie, stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców zalicza się do kategorii "innych stypendiów naukowych" uzyskiwanych na innej podstawie prawnej niż przepisy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Do zasad przyznawania tychże "innych stypendiów naukowych" mają zastosowanie przytoczone w opisie stanu faktycznego przepisy tj. ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615), ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych t tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455) oraz rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

Po trzecie, rozporządzenie wykonawcze z dnia 9 września 2010 r., które określa zasady przyznawania innych stypendiów naukowych, o których mowa w art. 21. ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostało pozytywnie zaopiniowane przez Prezydium Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego uchwałą nr 472/2009, co jest stawiane jako wymóg art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawczyni z powyższego wynika, że stypendium dla wybitnych młodych naukowców spełnia wymóg stawiany w art. 21. ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: jest stypendium naukowym i jest przyznawane na zasadach zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po pozytywnym zaopiniowaniu tychże zasad przez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego.

W związku z powyższym, stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców jest wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39.

Według Wnioskodawczyni przekonanie o tym, że stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców jest wolne od podatku wynika również z faktu, że przywołana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w umowie o finansowaniu stypendium naukowego ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455) zmienia ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a konkretnie wprowadza zapis w art. 21 ust. 1 pkt 39 o trzech grupach stypendiów nie podlegających podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

Wydaje się naturalnym, w ocenie Wnioskodawczyni, że intencją ustawodawcy było zaniechanie poboru podatku od innych stypendiów przyznawanych nie na mocy ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, ale innych rozporządzeń i aktów prawnych, które uzyskały aprobatę Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, co ma miejsce w przypadku stypendiów dla wybitnych młodych naukowców.

W ocenie Wnioskodawczyni, w § 2 umowy pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Uniwersytetem, gdzie mowa o zasadach przyznawania, finansowania i rozliczania stypendium, sam Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wskazuje na ustawę z dnia 18 marca 2011 r. jako tę, która zmienia ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym precyzuje kwestie podatkowe dotyczące "innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania".

Poza tym, na mocy aktu prawnego, jakim jest rozporządzenie wykonawcze z dnia 9 września 2010 r. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców, według Wnioskodawczyni, sam organ tj. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie tylko precyzyjnie określa zasady przyznawania stypendiów naukowych, ale również jest uprawniony do zatwierdzania tych zasad.

Wnioskodawczyni uważa, iż potwierdzenie tego faktu znaleźć można choćby w sentencjach wyroków sądowych ogłoszonych w podobnych sprawach przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 605/10) i Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach (sygn. akt I SA/Ke 326/11), które zgodnie mówią o "autozatwierdzeniu, gdyż w jednym organie skupiły się kompetencje zarówno ukształtowania regulacji stypendialnej, jak i kontroli prawidłowości tej regulacji".

W myśl powyższego, zważywszy na rodzaj przyznanego stypendium, jak również w świetle przywołanych powyżej aktów prawnych, które regulują zasady jego przyznawania, finansowania i rozliczania, zdaniem Wnioskodawczyni, stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W dniu 28 maja 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów wydał interpretację indywidualną Nr IPTPB2/415-155/12-2/AKr stwierdzając, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania stypendium naukowego jest nieprawidłowe.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w ww. interpretacji indywidualnej Nr IPTPB2/415-155/12-2/AKr wniesiono w dniu 8 czerwca 2012 r. Odpowiedź na powyższe wezwanie została udzielona pismem z dnia 3 lipca 2012 r., Nr IPTPB2/415W-87/12-2/AKr.

W dniu 16 lipca 2012 r. wpłynęła do tut. Organu skarga adresowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie na ww. interpretację indywidualną, w której Strona wniosła o uchylenie przedmiotowej interpretacji.

Pismem z dnia 8 sierpnia 2012 r., Nr IPTPB2/4160-99/12-2/AKr, tut. Organ udzielił odpowiedzi na ww. skargę wnosząc o jej oddalenie.

W wyniku rozpatrzenia skargi Strony na wydaną interpretację indywidualną z dnia 28 maja 2012 r., Nr IPTPB2/415-155/12-2/AKr, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 23 listopadzie 2012 r., sygn. akt I SA/Lu 709/12, uchylił zaskarżoną interpretację. W uzasadnieniu wyroku Sąd stwierdził, iż skarga zasługuje na uwzględnienie, gdyż uzasadniony jest zarzut wydania zaskarżonej interpretacji indywidualnej z naruszeniem materialnego prawa podatkowego - art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. przez jego błędną wykładnię prowadzącą do stwierdzenia, że wynikająca z tego przepisu norma nie ma zastosowania do dochodów stanowiących stypendium opisane we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej.

Podkreślił, że - jak prawidłowo wyjaśniono w zaskarżonej interpretacji indywidualnej - środki pieniężne otrzymane z tytułu stypendiów podlegają, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a wynika to z art. 9 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f.

Pierwszy z powołanych przepisów stanowi jednak, że opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody, za wyjątkiem dochodów w tym przepisie wymienionych, w tym dochodów objętych regulacją art. 21. Ten zaś przepis stanowi, w ust. 1 pkt 39, że wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Sąd zauważa, iż w przedmiocie wykładni art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. (w brzmieniu obowiązującym przed 1 października 2011 r.) wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 29 czerwca 2012 r., sygn. akt II FSK 2617/10.

W uzasadnieniu tego wyroku stwierdził w szczególności, że mocą tego przepisu zwolniono z opodatkowania przychody osób fizycznych uzyskiwane w formie stypendiów:

1.

otrzymywanych na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki,

2.

doktoranckich, otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym,

3.

innych naukowych i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,

oraz skonstatował, że wyłączone z opodatkowania są jedynie te stypendia naukowe, których przyznanie nie jest uzależnione (w szerokim znaczeniu tego słowa) od decyzji organów państwowych. Stwierdził nadto, że wśród grup stypendiów wymienionych w przywołanym przepisie najszerszą kategorię stanowią "inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania", a formuła przepisu prowadzi do wniosku, że objęcie tej grupy stypendiów naukowych zwolnieniem podatkowym nie jest uzależnione od uregulowania procedury ich otrzymywania w określonych przepisach ustawowych, istotne jest jedynie to by organy władzy wykonawczej odpowiedzialne za oświatę i szkolnictwo wyższe sprawowały pieczę nad zasadami ich przyznawania.

Uwzględniając powyższe, Naczelny Sąd Administracyjny wyraził pogląd, że mieści się w zakresie normy zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. stypendium, zasady przyznawania którego zostały nie tylko zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, ale wręcz przez niego określone i to po zasięgnięciu wymaganej opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego wyrażonej w formie pozytywnego zaopiniowania przedłożonego jej projektu rozporządzenia MNiSW w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców, który to projekt przybrał formę rozporządzenia. Podniósł, że wydając rozporządzenie regulujące zasady przyznawania stypendiów naukowych MNiSW dokonał czynności o charakterze szerszym, niż samo tylko zatwierdzenie zasad przyznawania stypendiów określonych przez inny podmiot, a stosując zasady wnioskowania a fortiori uznać należy, że skoro dla objęcia określonego stypendium omawianym zwolnieniem wystarcza samo zatwierdzenie przez ministra zasad przyznawania stypendium (przy spełnieniu przesłanki dotyczącej uzyskania stosownej opinii), to tym bardziej warunek ten należy uznać za spełniony w sytuacji, gdy zasady te zostały uregulowane przez samego ministra. Mówiąc inaczej, jeśli zwolnienie dotyczy stypendiów, których tryb przyznawania pozostaje jedynie pod nadzorem ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, to tym bardziej obejmuje ono stypendia, które przyznawane są na podstawie wykonawczego aktu normatywnego wydanego przez tego ministra.

Jednocześnie, uznając za nietrafne argumenty Ministra Finansów, że stypendium nie jest objęte zwolnieniem, gdyż ustawa, na podstawie której zostało ono przyznane, nie została wymieniona w przepisie podatkowym, Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, iż wykładnia językowa art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. prowadzi do jednoznacznego wniosku, że dla zastosowania zwolnienia nie zawsze jest wymagane, by zasady przyznawania stypendiów uregulowane były w ustawach w nim wskazanych. Wymóg taki dotyczy jedynie stypendiów otrzymywanych na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. W stosunku do pozostałej kategorii stypendiów wymagane jest jedynie zatwierdzenie zasad ich przyznawania przez wskazane w przepisie organy władzy wykonawczej - ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego (dodatkowy wymóg uprzedniego zasięgnięcia opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego) albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Bez znaczenia jest więc okoliczność, czy zostały one przyznane na podstawie ustaw wymienionych w przepisie podatkowym, a ważne jest jedynie to, by zasady przyznawania stypendium zatwierdzone zostały przez jeden z wymienionych w ustawie organów władzy wykonawczej.

Sąd stwierdził następnie, iż w pełni podziela przedstawioną wyżej wykładnię art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. oraz wspierająca ją argumentację. Za uzasadnione uważa przy tym, w związku z twierdzeniami Ministra Finansów, podkreślenie, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. nie wynika, aby "inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (...)" nie mogły być innymi, niż wymienione wyżej w pkt 1 i 2, stypendiami, których przyznawanie przez określony podmiot jest jego kompetencją, wynikającą z przepisu ustawy, w szczególności ustawy o zasadach finansowania nauki. Przepis ten nie ogranicza również w żaden sposób warunków i trybu, w jakich winna być wyrażona przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego opinia w przedmiocie zasad przyznawania stypendium, stąd, według Sądu, za jego nadinterpretację uznać należy pogląd Ministra Finansów, że wymagane zasięgnięcie opinii o zasadach przyznawania stypendium nie obejmuje sytuacji opiniowania przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego (przed 1 października 2011 r. - Radę Główną Szkolnictwa Wyższego) projektu rozporządzenia MNiSW, które określa zasady przyznawania stypendium i które następnie stało się prawem obowiązującym.

Podkreśla, iż jak wskazano wyżej, brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. uległo zmianie z dniem 1 października 2011 r. Nastąpiło to na podstawie art. 3 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 84, poz. 455; por. też art. 38 powołanej ustawy), z mocy którego dotychczasowa treść tego przepisu - "wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania" zastąpiona została przepisem o treści "wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania". Jedyna zmiana analizowanej regulacji dotyczyła więc wymogu zasięgnięcia opinii nie, jak uprzednio, Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, lecz Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Mając powyższe na względzie, według Sądu, zauważyć należy, że wymienioną ustawą z dnia 18 marca 2011 r., zmieniającą art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f., dokonano również, a właściwie przede wszystkim, zmian ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), w tym jej rozdziału 5 w dziale I, który przed zmianą zawierał regulacje odnoszące się do Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, zaś po zmianie obejmuje regulacje dotyczące Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (por.: art. 45-47 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym przed omawianą zmianą oraz art. 1 pkt 31 - 34 ustawy zmieniającej). Z analizy zawartych w tym rozdziale przed i po zmianach, przepisów wynika przy tym, że zmiana prowadziła w szczególności, do rozszerzenie kompetencji Rady, w tym na sprawy związane z nauką, przy jednoczesnym zasadniczym zachowaniu kompetencji dotychczasowych, oraz do rozszerzenia składu Rady o przedstawicieli nauki, w celu zapewnienia większej spójności sektora nauki i szkolnictwa wyższego, co potwierdza także treść uzasadnienia projektu ustawy zmieniającej (por.: druk sejmowy nr 3391 z dnia 17 września 2010 r.). Nie można nadto pominąć, że regulacja zawarta w art. 19 ust. 1 ustawy zmieniającej jednoznacznie przesądza, że Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego stanowi kontynuację, chociaż ustrojowo zmienioną, dotychczasowej Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego.

Zdaniem Sądu, w świetle powyższego stwierdzić należy, że wskazana wyżej zmiana brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. była prostą konsekwencją, zmian wprowadzonych jednocześnie w rozdziale 5 działu I ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nie miała ona charakteru jakościowego, lecz porządkujący. Argumentów dla innej oceny nie dostarczają ani względy natury systemowej, ani funkcjonalnej. Brak jest zatem również podstaw, aby przyjąć, iż po dniu 1 października 2011 r. stracił jakkolwiek na aktualności pogląd prawny wyrażony przez Naczelny Sąd Administracyjny w powołanym wyżej wyroku.

Jednocześnie, zauważa Sąd, skoro Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego przejęła z dniem 1 października 2011 r. kompetencje dotychczasowej Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego i stanowi kontynuację tego organu, to brak jest uzasadnienia prawnego dla przyjęcia, że czynności podjęte przez Radę Główną. Szkolnictwa Wyższego w ramach posiadanych kompetencji, w tym wyrażone opinie o zasadach przyznawania stypendiów, utraciły z dniem 1 października 2011 r. znaczenie i moc prawną. Stanowisko takie wspiera także regulacja zawarta w art. 37 pkt 1 ustawy zmieniającej w powiązaniu z art. 45 ust. 2 pkt 4 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2011 r. Przeciwnie, za zaopiniowane przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. należy uważać również zasady przyznawania stypendiów, co do których opinię wyraziła przed dniem 1 października 2011 r., w ramach swoich ustawowych kompetencji, Rada Główna Szkolnictwa Wyższego.

W ocenie Sądu, zauważyć należy, że przyjęcie odmiennej, niż wskazana wyżej, wykładni art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f prowadziłoby do sytuacji, że osoby, którym przyznane zostały stypendia na podstawie dokładnie tych samych przepisów, tj. przepisów rozporządzenia, a więc - w ocenie Sądu - znajdujące się w takiej samej sytuacji prawnej - mogłyby lub nie mogłyby skorzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w powołanym przepisie podatkowym, wyłącznie w zależności od tego, czy stypendium przyznane im zostało przed czy po dniu 1 października 2011 r. Zdaniem Sądu, byłoby to nie do pogodzenia z zasadą państwa prawnego i zasadą równości wobec prawa wynikającymi z art. 2 i art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Konkludując, zdaniem Sądu, stypendium takie, o jakim mowa we wniosku o udzielenie interpretacji, przyznane przez MNiSW zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu, jest innym stypendium naukowym, którego zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwolnionym od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. i dla oceny tej nie ma istotnego znaczenia, że zasady przyznawania takiego stypendium zostały zatwierdzone (a także określone) przez MNiSW w wydanym przez ten organ rozporządzeniu, że opinia o tych zasadach wyrażona została w trybie opiniowania projektu aktu prawnego w ramach prac legislacyjnych, ani że opinię tę wydała nie Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ale działająca w ramach swoich ustawowych kompetencji Rada Główna Szkolnictwa Wyższego.

W dniu 23 kwietnia 2013 r. do tut. Organu wpłynął odpis prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 23 listopada 2012 r., sygn. akt I SA/Lu 709/12.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 23 listopada 2012 r., sygn. akt I SA/Lu 709/12 - stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania stypendium naukowego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ww. ustawy.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Według art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2011 r., wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Na podstawie powyższego przepisu zwolnieniem od podatku dochodowego objęte są wyłącznie stypendia spełniające kryteria określone w tym przepisie.

Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów konkretnej ustawy, czyli aktu powszechnie obowiązującego. Omawiane zwolnienie przywołuje bowiem stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Druga grupa, dotyczy innych (niż określonych w ustawach) stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje, w sposób autonomiczny w ramach prowadzonej przez nie działalności. Jednakże, aby zapewnić stosowanie przedmiotowego zwolnienia od podatku wyłącznie do stypendiów, które w rzeczywistości mają charakter stypendiów naukowych lub za wyniki w nauce, a nie są stypendiami tylko i wyłącznie z nazwy, wprowadzono dodatkowy warunek: konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 4 listopada 2011 r. została zawarta umowa pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Uniwersytetem, której przedmiotem jest finansowanie stypendium naukowego ustanowionego decyzją Ministra dla Wnioskodawczyni, wybitnego młodego naukowca. W § 2 ww. umowy wymienione zostały następujące akty prawne: ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615), ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455), rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204). Stypendium zostało przyznane Wnioskodawczyni przed 35 rokiem życia. Wniosek o przyznanie stypendium został złożony przez Radę Wydziału Nauk Humanistycznych Uniwersytetu na podstawie wybitnego dorobku naukowego Wnioskodawczyni. Oceny wniosku dokonał powołany przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zespół ekspertów. Przyznane stypendium ma charakter naukowy, ponieważ jest ściśle związane z dotychczasowymi osiągnięciami naukowo-badawczymi i z faktyczną działalnością naukową Wnioskodawczyni. Stypendium zostało przyznane na zasadach określonych przez ministra właściwego do spraw nauki (m.in. Rozporządzenie MNiSW z dnia 9 września 2010 r.) po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego (uchwała Prezydium RGSW nr 472/2009).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.), minister przyznaje środki finansowe na zadania określone w art. 5 pkt 4-7 oraz pkt 9-11 i 13 w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez uprawnione podmioty, po zasięgnięciu opinii właściwego zespołu, o którym mowa w art. 52 ust. 1-3.

W myśl art. 28 ust. 2 ww. ustawy, minister przyznaje corocznie, na podstawie złożonych wniosków, stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej. Do okresu, na który przyznano stypendium, nie wlicza się przerwy w działalności naukowej związanej z urlopem macierzyńskim lub wychowawczym stypendysty, udzielonych na zasadach określonych w przepisach Kodeksu pracy, albo jego długoletniej choroby, w tym wymagającej rehabilitacji. W tym okresie wypłata stypendium jest zawieszona.

Szczegóły dotyczące przyznawania tych stypendiów określa rozporządzenie wykonawcze do ustawy o zasadach finansowania nauki, wydane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dniu 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

Stosownie do § 4 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia, środki finansowe na wypłatę stypendium są przekazywane jednostce naukowej zatrudniającej osobę, której przyznano stypendium, zwaną dalej "stypendystą", na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministrem a jednostką naukową, w półrocznych ratach. Środki finansowe są wypłacane stypendyście przez jednostkę, o której mowa w ust. 1, w ratach miesięcznych, na podstawie umowy zawartej pomiędzy jednostką naukową zatrudniającą stypendystę a stypendystą. Kwota przyznanego stypendium nie podlega waloryzacji (§ 4 ust. 3).

W przedmiotowym wyroku z dnia 23 listopada 2012 r. Sąd stwierdził, iż stypendium takie, o jakim mowa we wniosku o udzielenie interpretacji, przyznane przez MNiSW zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu, jest innym stypendium naukowym, którego zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwolnionym od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. i dla oceny tej nie ma istotnego znaczenia, że zasady przyznawania takiego stypendium zostały zatwierdzone (a także określone) przez MNiSW w wydanym przez ten organ rozporządzeniu, że opinia o tych zasadach wyrażona została w trybie opiniowania projektu aktu prawnego w ramach prac legislacyjnych, ani że opinię tę wydała nie Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ale działająca w ramach swoich ustawowych kompetencji Rada Główna Szkolnictwa Wyższego.

Biorąc pod uwagę wyżej wskazane orzeczenie Sądu należy stwierdzić, iż stypendium naukowe przyznane Wnioskodawczyni przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki oraz rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy z dnia 9 września 2010 r. stanowi przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl