IPTPB2/415-120/11-3/AKr - Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z zapłatą przez niego składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które obciążają ubezpieczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-120/11-3/AKr Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z zapłatą przez niego składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które obciążają ubezpieczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku zapłatą przez niego składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które obciążają ubezpieczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011 r., ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku zapłatą przez niego składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które obciążają ubezpieczonego, został złożony do Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.

Na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r., Nr IBPB II/1/415-419/11/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przekazał powyższy wniosek, celem załatwienia zgodnie z właściwością, do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (wpływ 28 kwietnia 2011 r.).

Wyjaśnić należy, że zgodnie z przepisem art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów. Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów upoważnił w drodze rozporządzenia dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów. W przypadku przedmiotowego wniosku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego od dnia 1 kwietnia 2011 r. jest Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizując roboty budowlane na zlecenie i na rzecz swej spółki dominującej ("Spółka"), wobec niedostatecznej liczby kadry pracowniczej zapewniającej należyte wykonanie zleconych prac, w okresie od maja 2006 r. do lutego 2007 r. zawarł umowy o dzieło z osobami fizycznymi będącymi jednocześnie pracownikami Spółki. W ramach tych umów o dzieło, ich wykonawcy wykonywali de facto prace na rzecz Spółki, tj. ich jednoczesnego pracodawcy z innego stosunku prawnego będącego stosunkiem pracy. Wypłacając wynagrodzenia na rzecz owych wykonawców, Wnioskodawca pobierał jedynie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, nie pobierano natomiast składek na ubezpieczenie społeczne. Powyższa okoliczność została zakwestionowana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzący w okresie od lutego do kwietnia 2010 r. kontrolę u Wnioskodawcy. W konsekwencji Zakład Ubezpieczeń Społecznych naliczył Wnioskodawcy zaległość z tytułu nienaliczonych i nieodprowadzonych składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu ww. umów o dzieło. Jako podstawę ustalenia zaległości podatkowej organ rentowy wskazał art. 8 ust. 2a. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zgodnie z którym "Za pracownika, w rozumieniu ustawy, uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy".

Wnioskodawca dokonał w 2010 r. zapłaty ustalonej zaległości składek "zusowskich" pokrywając je w pełnej wysokości z własnych środków i jednocześnie odstąpił od dochodzenia zwrotu kosztów tych składek w części jaka powinna obciążać ubezpieczonego. W konsekwencji powyższego, w lutym 2011 r. Wnioskodawca sporządził i przesłał do wykonawców, z którymi w latach 2006 - 2007 miał zawarte umowy o dzieło, informację PIT-11, w której wykazał przychód/dochód odpowiadający nieodpłatnemu świadczeniu związanemu z ww. umowami o dzieło, w postaci zapłaconych za podatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Płatnik sporządzając informację PIT-11 uzupełnił ją w następujący sposób: w pozycji 55 wpisano wartość zapłaconych przez płatnika za podatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w części, w jakiej obowiązek ich sfinansowania spoczywał na podatniku (jako ubezpieczonym) oraz co do których płatnik odstąpił od dochodzenia ich zwrotu, w poz. 56 - "0", w poz. 57 - wpisano kwotę odpowiadającą kwocie wskazanej w poz. 55, w poz. 58 - wpisano wysokość obliczonego podatku dochodowego od wykazanego dochodu (mimo że zaliczka ta nie została odprowadzona przez płatnika) w poz. 75 i 77 - "0". Ponieważ Wnioskodawca nie miał możliwości pobrania zaliczek na podatek dochodowy od ww. dochodu, zaliczki te nie zostały przez Wnioskodawcę odprowadzone na rachunek urzędu skarbowego, a jednocześnie wraz z informacją PIT-11 Wnioskodawca pouczył podatników o obowiązku uwzględnienia i zapłaty tego podatku w rozliczeniu rocznym za 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy wartość składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które obciążają ubezpieczonego a zostały zapłacone w całości przez płatnika, który odstąpił od dochodzenia zwrotu kosztów tych składek od ubezpieczonego, stanowi dochód ubezpieczonego z tytułu podatku dochodowego cd osób fizycznych.

2.

Do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć dochód, o którym mowa w pytaniu 1.

3.

Czy w opisanym stanie faktycznym płatnik miał obowiązek sporządzić i przesłać informację PIT-11.

4.

Kto (podatnik czy płatnik) zobowiązany jest/był w opisanym stanie faktycznym zapłacić podatek od dochodu, o którym mowa w pytaniu 1.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego jest odpowiedź na pytania zawarte w pkt 3 - 4 wniosku. Jednocześnie wniosek w zakresie pytań 1 - 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją IPTPB2/415-120/11-2/AKr.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które obciążają ubezpieczonego a zostały zapłacone w całości przez płatnika, który odstąpił od dochodzenia zwrotu kosztów tych składek od ubezpieczonego, stanowi dochód ubezpieczonego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Wnioskodawca uważa, iż prawidłowo sporządził informację PIT-11, wykazując w niej w pozycji 55 wartość zapłaconych przez płatnika za podatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w części, w jakiej obowiązek ich sfinansowania spoczywał na podatniku (jako ubezpieczonym), oraz co do których płatnik odstąpił od dochodzenia ich zwrotu, w poz. 56 - "0", w poz, 57 - kwotę odpowiadającą kwocie wskazanej w poz. 55, w poz. 58 - wysokość obliczonego dodatku dochodowego od wykazanego dochodu, w poz. 75 i 77 - "0". Wnioskodawca podkreśla, iż działając na podstawie art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wobec powyżej przedstawionej argumentacji wystawił formularz PIT-11 i pouczył podatnika w odrębnym piśmie, iż jest zobowiązany do uwzględnienia wykazanego w PIT-11 przychodu, dochodu i podatku w rozliczeniu rocznym oraz jest zobowiązany do zapłaty do dnia 2 maja 2011 r. wykazanego w PIT-11 podatku dochodowego.

W ocenie Wnioskodawcy, obowiązek zapłaty podatku dochodowego obliczonego od dochodu, o którym mowa powyżej spoczywa bezpośrednio na podatniku; płatnik nie miał obowiązku dokonywać zapłaty naliczonego podatku dochodowego z własnych środków.

Stosownie do art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa "Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu". Natomiast zgodnie z art. 7 tej ustawy "Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca nie miał możliwości poboru zaliczki na ten podatek.

W opisanym stanie faktycznym, płatnik nie miał możliwości pobrać podatku od podatnika. W szczególności płatnik zobowiązany był odprowadzić naliczone składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne w ściśle określonej wysokości na rachunek organu rentowego bez pomniejszania ich o zaliczkę na podatek dochodowy. Ponadto płatnik wobec braku obecnie jakiegokolwiek innego stosunku prawnego z podatnikiem, nie miał możliwości dokonać potrącenia tej zaliczki z jakichkolwiek innych płatności na rzecz podatnika, gdyż takie nie występowały po 2007 r. W konsekwencji, wobec niemożliwości pobrania podatku od podatnika, płatnik nie miał obowiązku pokrywać tego podatku z własnych środków, a obowiązek zapłaty obliczonego przez płatnika podatku i wykazanego w PIT-11 spoczywa bezpośrednio na podatniku, który powinien uwzględnić ten podatek i dokonać jego zapłaty w rozliczeniu rocznym za 2010 r.

Końcowo Wnioskodawca powołuje się na podobne stanowisko przedstawione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 29 października 2010 r. o sygnaturze IBPBII/1 /415-666/10.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 30 marca 2010 r. - tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., natomiast w brzmieniu obowiązującym od 31 marca 2010 r. - tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Przepis art. 13 pkt 8 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

1.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

2.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 41 ust. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast zgodnie z dyspozycją art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w 2010 r. dokonał zapłaty w 2010 r. zaległych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne dotyczących zawartych w okresie od maja 2006 r. do lutego 2007 r. umów o dzieło z osobami fizycznymi, pokrywając je w pełnej wysokości z własnych środków. Jednocześnie Wnioskodawca odstąpił od dochodzenia zwrotu kosztów tych składek w części jaka powinna obciążać ubezpieczonego. W konsekwencji powyższego, w lutym 2011 r. Wnioskodawca sporządził i przesłał do tych osób, informację PIT-11, w której wykazał przychód/dochód odpowiadający nieodpłatnemu świadczeniu związanemu z ww. umowami o dzieło, w postaci zapłaconych za podatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Wnioskodawca sporządzając informację PIT-11 uzupełnił ją w następujący sposób: w pozycji 55 wpisano wartość zapłaconych przez płatnika za podatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w części, w jakiej obowiązek ich sfinansowania spoczywał na podatniku (jako ubezpieczonym) oraz co do których płatnik odstąpił od dochodzenia ich zwrotu, w poz. 56 - "0", w poz. 57 - wpisano kwotę odpowiadającą kwocie wskazanej w poz. 55, w poz. 58 - wpisano wysokość obliczonego podatku dochodowego od wykazanego dochodu (mimo że zaliczka ta nie została odprowadzona przez płatnika) w poz. 75 i 77 - "0". Wnioskodawca wskazał, iż nie miał możliwości pobrania zaliczek na podatek dochodowy od ww. dochodu. Zaliczki te nie zostały przez Wnioskodawcę odprowadzone na rachunek urzędu skarbowego, ale jednocześnie Wnioskodawca pouczył podatników o obowiązku uwzględnienia i zapłaty tego podatku w rozliczeniu rocznym za 2010 r.

Zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ww. składki społeczne i zdrowotne zapłacone w 2010 r. przez Wnioskodawcę za pracownika, w tej części, która powinna być finansowana przez ubezpieczonego, stanowią przychód pracownika, jako uzyskane od pracodawcy nieodpłatne świadczenie. Zatem, Wnioskodawca jako płatnik obowiązany był do wystawienia i wykazania tych przychodów w informacji o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w PIT-11 za 2010 r. Podkreślić należy, iż również w przypadku, gdy pracodawca przekazuje na rzecz swego pracownika (aktualnego lub byłego) nieodpłatne świadczenie, winien wykonać obowiązki płatnika nałożone na niego przez ustawodawcę przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Te jednoznacznie wskazują, iż obowiązkiem pracodawcy jako płatnika jest obliczyć, pobrać i odprowadzić podatek od przychodu pracownika (byłego pracownika). Jeżeli zatem pracodawca nie ma możliwości potrącenia zaliczki (bo nie przekazuje świadczenia pieniężnego), winien pobrać od pracownika środki pieniężne na zaliczkę (mimo braku wyraźnego uregulowania w podatku dochodowym od osób fizycznych), bowiem obowiązek poboru zaliczki istnieje w każdej sytuacji, gdy powstaje przychód do opodatkowania.

Dla porządku prawnego podkreślić należy, iż na mocy art. 45b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Minister Finansów w dniu 24 kwietnia 2008 r. wydał rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 74, poz. 445 z późn. zm.). W § 1 pkt 3 lit. c) powołanego rozporządzenia określono wzór informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), stanowiący załącznik nr 11 do rozporządzenia. W odniesieniu do dochodów uzyskanych przez podatników w roku 2010 zastosowanie miał ten właśnie formularz.

Reasumując, w związku z zapłatą w 2010 r. przez Wnioskodawcę, z jego środków, kwoty zaległych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w części jaka powinna obciążać ubezpieczonego pracownika, stanowiącej przychód dla tego pracownika Wnioskodawca winien wystawić informację o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za 2010 r. w zakresie tego przychodu. Winien również wykazać w tej informacji pobrane od pracownika środki pieniężne na zaliczkę i odprowadzone na rachunek urzędu skarbowego, bowiem obowiązek poboru zaliczki istnieje w każdej sytuacji, gdy powstaje przychód do opodatkowania.

Ponadto w odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 października 2010 r., nr lBPBII/1/415-666/10, należy stwierdzić, że rozstrzygnięcie t zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl