IPTPB2/415-115/14-5/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-115/14-5/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu w dniu 5 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r) oraz pismem z dnia 18 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania środków pieniężnych z konta w banku w USA na konto w banku w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2014 r. do Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynął ww. wniosek dotyczący ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania środków pieniężnych z konta w banku w USA na konto w banku w Polsce. Przy piśmie z dnia 17 lutego 2014 r. IPPB4/071-5/14-1/JK, stosownie do art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), powyższy wniosek został przekazany, celem załatwienia zgodnie z właściwością, do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim. Zgodnie z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), od 1 kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: lubelskim, łódzkim, opolskim, lub świętokrzyskim.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 11 kwietnia 2014 r., Nr IPTPB2/415-115/14-3/AKr, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 11 kwietnia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 14 kwietnia 2014 r.). W dniu 22 kwietnia 2014 r. (data nadania 18 kwietnia 2014 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest wdową, przyjechała z USA do Polski. Tam pracowała legalnie 36 lat. Zostawiła w banku w USA pieniądze, których jest właścicielką. W chwili obecnej pośrednik przesyła Jej te pieniądze co pewien czas. Pośrednik nie jest właścicielem tych pieniędzy, wykonuje czynność techniczną w postaci przekazywania dolarów na konto do banku w Polsce.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 kwietnia 2014 r. Wnioskodawczyni stwierdziła, że przyjechała z USA do Polski w 2012 r. i od 2013 r. ma rezydencję podatkową w Polsce. W USA pracowała legalnie 36 lat i zostawiła w banku w USA pieniądze, których jest właścicielką. Pieniądze te pochodzą z pracy i były tam uprzednio opodatkowane. W chwili obecnej pośrednik co pewien czas przesyła Jej do Polski pewne kwoty z Jej konta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

1. Czy kwoty pieniężne otrzymywane przez Wnioskodawczynię z USA w 2013 r. pochodzące z konta, którego jest właścicielką stanowią źródło przychodów i czy powinna drugi raz opodatkować je w Polsce.

2. Jeżeli należałoby opodatkować te kwoty to z jakiego artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jakim procentem.

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), pieniądze przekazywane dla Wnioskodawczyni do Polski z własnego konta w USA nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. W art. 10 ustawy wymienione są źródła przychodów w punktach 1-8 oraz w punkcie 9 jako "inne źródła". Wnioskodawczyni wskazuje, że art. 20 wymienia, co uważa się za "inne źródła" i nie ma tam sytuacji opisanej przez Nią. Nie jest to też sytuacja opisana w art. 17 gdzie wymienia się "przychody z kapitałów pieniężnych". Wnioskodawczyni podkreśla, że "nie ma tu przychodów tylko zmienia się miejsce położenia rzeczy (tekst jedn.: pieniędzy)". Według Wnioskodawczyni, zgodnie z porozumieniem o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartym między USA i Polską, opodatkowanie ww. kwot byłoby "podwójnym opodatkowaniem".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 cyt. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłem przychodów są "inne źródła".

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego we wniosku tanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest wdową, przyjechała z USA do Polski w 2012 r. i od 2013 r. ma rezydencję podatkową w Polsce. W USA pracowała legalnie 36 lat i zostawiła w banku w USA pieniądze, których jest właścicielką. Pieniądze te pochodzą z pracy i były tam opodatkowane. W chwili obecnej pośrednik co pewien czas przesyła Jej do Polski pewne kwoty z Jej konta w USA na Jej konto bankowe w Polsce. Wnioskodawczyni zaznaczyła we wniosku, że w związku z ww. przesyłaniem pieniędzy nie uzyskuje przychodów.

Przyjmując za Wnioskodawczynią, że otrzymane środki pieniężne pochodzą z Jej konta należy stwierdzić, że transfer ten nie stanowi źródła przychodu i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja indywidualna wydana została wyłącznie w odniesieniu do czynności przekazywania środków finansowych w ramach kont bankowych należących do jednego właściciela.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo dodać należy, że przedmiotowy wniosek dotyczy jednego stanu faktycznego. Zatem, opłata od złożonego wniosku powinna być uiszczona w kwocie 40 zł, na rachunek Izby Skarbowej w Łodzi. W dniu 4 lutego 2014 r. dokonano opłaty od złożonego wniosku w kwocie 40 zł na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie oraz w dniu 18 kwietnia 2014 r. kwoty 40 zł na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Łodzi, w związku z tym kwota 40 zł stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona na wskazany we wniosku adres zamieszkania, w terminie określonym w art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl