IPTPB2/415-100/11-4/KK - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-100/11-4/KK Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 czerwca 2011 r. (wpływ w 14 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych ww. wniosku, pismem z dnia 31 maja 2011 r., (doręczonym w dniu 8 czerwca 2011 r.), Dyrektor Izby Skarbowej, działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wezwał o uzupełnienie ww. wniosku o informację, czy elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek pismem z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.).

W ww. piśmie Wnioskodawczyni oświadczyła, że nie jest prowadzone postępowanie podatkowe lub kontrolne oraz, że nie zostało wydane żadne rozstrzygnięcie.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W maju 2006 r. Wnioskodawczyni wykupiła mieszkanie od spółdzielni mieszkaniowej, na co zaciągnęła kredyt w banku. W marcu 2010 r. Wnioskodawczyni sprzedała mieszkanie za kwotę 272.000 zł, z czego spłaciła kredyt hipoteczny w banku w kwocie 36.700 zł oraz zakupiła nowe mieszkanie za kwotę 240.000 zł. Kwota spłaty kredytu zaciągniętego na zakup zbywanego mieszkania, pokryta ze środków ze sprzedaży, stanowi podstawę do zwolnionego z podatku przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania tj. art. 21 ust. 1 pkt 32e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w treści tego przepisu podano, że zwolnieniu od podatku podlega także spłata kredytu mieszkaniowego. Nie wykazano, czy ma to być tylko kredyt na nowe, czy może być na zbywane mieszkanie. Taką treść Wnioskodawczyni umieściła we wniosku ORD-IN w dniu 23 czerwca 2010 r., skierowanym do Dyrektora Izby Skarbowej.

W odpowiedzi Wnioskodawczyni otrzymała pismo z dnia 30 sierpnia 2010 r. informujące, że w świetle obowiązującego stanu prawnego, Jej stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, czyli przyznające, że powinna być zwolniona od podatku ze sprzedaży mieszkania. Po otrzymaniu takiej interpretacji indywidualnej i złożeniu jej w Urzędzie Skarbowym, urzędniczka poinformowała Wnioskodawczynię, że zwolnienie od podatku nie przysługuje, ponieważ z chwilą wykupienia mieszkania zostało ono przekształcone ze spółdzielczego na własnościowe. Urzędniczka przedstawiła Wnioskodawczyni protokół z kwotą podatku do zapłaty.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r. Wnioskodawczyni oświadczyła, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji, w dniu złożenia wniosku, nie są przedmiotem prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego oraz nie zostało wydane żadne rozstrzygnięcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy fakt przekształcenia mieszkania spółdzielczego lokatorskiego w spółdzielcze własnościowe w chwili wykupienia mieszkania od spółdzielni mieszkaniowej jest prawnie istotny dla pozbawienia Wnioskodawczyni ulgi podatkowej, mimo spełnienia innych wymaganych warunków. Wnioskodawczyni biorąc kredyt hipoteczny w banku myślała, przede wszystkim o spłaceniu odsetek od kredytu, który wzrastał wraz z upływającym czasem. Podstawowym celem Wnioskodawczyni było zapobieżenie temu faktowi.

Czy pomimo wszystko powinna być pozbawiona ulgi podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, spełnia warunki, tzn. wszystkie wydatki zarówno spłata kredytu na zbywane mieszkanie, jak i zakup nowego lokalu mieszkalnego korzystają ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W wyżej wymienionym przepisie nie wskazano, czy zwolnieniu podlega wydatek związany tylko ze spłatą kredytu zaciągniętego w związku z zakupem nowego mieszkania, czy również kredytem zaciągniętym na zbywane mieszkanie.

Według Wnioskodawczyni, logicznym jest fakt, że aby wykupić mieszkanie i spłacić odsetki, które na skutek hiperinflacji wzrosły o kwotę większą od kredytu, który spółdzielnia zaciągnęła na budowę, należy je przekształcić na własnościowe.

W tej sytuacji Wnioskodawczyni czuje się podwójnie skrzywdzona przez Państwo, w którym żyje. Raz bowiem musiała co miesiąc spłacać wysokie odsetki od kredytu spółdzielni mieszkaniowej, a spłacała je przez 10 lat, i kwota zamiast maleć rosła. Drugi raz poprzez pozbawienia Jej ulgi podatkowej, która powinna przysługiwać.

Wnioskodawczyni podnosi, że nie poinformowano Jej o takiej możliwości w pierwszej interpretacji indywidulanej. Ponadto Wnioskodawczyni nie była w stanie wcześniej zwrócić się o ponowne rozpatrzenie jej sprawy, ponieważ zmarł Jej brat i ten fakt wstrzymał bieg wydarzeń związanych z ww. czynnościami.

Ponadto w piśmie z dnia 13 czerwca 2011 r. Wnioskodawczyni podaje, że interpretacja z dnia 30 września 2010 r. słusznie podnosi, że okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej na spłatę kredytu lub pożyczki, jest cel zaciągnięcia tego kredytu lub pożyczki.

Według Wnioskodawczyni Jej celem było spożytkowanie kwoty uzyskanej ze sprzedaży mieszkania na cel mieszkaniowy, czyli nabycie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w Spółdzielni Mieszkaniowej tj. celu określonego na str. 3 wspomnianej interpretacji Ministra Finansów. Jest nim bowiem zarówno spłata 36.700 zł (nabycie własnościowego prawa do mieszkania) jak i 240.000 zł (nabycie nowego mieszkania).

Podnosi również, że rzetelnie informowała Ministerstwo Finansów w swoim wniosku o interpretację i co w owej interpretacji zostało przywołane.

Wnioskodawczyni informuje, że wszystkie złożone w Jej wniosku dokumenty, załączniki oraz złożone niniejszym pismem oświadczenia są prawdziwe i odzwierciedlają stan faktyczny sprawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z analizy przytoczonego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w 2006 r. zostało dokonane przekształcenie przysługującego Wnioskodawczyni spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do ww. lokalu. Stosownie do treści art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego jest niezbywalne, nie przechodzi na spadkobierców i nie podlega egzekucji. W związku z tym, nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu przez Wnioskodawczynię nastąpiło w 2006 r. tj. z chwilą przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do ww. lokalu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. W przedmiotowej sprawie spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, którego zbycia dokonała Wnioskodawczyni nabyte zostało w 2006 r., a zatem zastosowanie znajdą przepisy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Stosownie do treści art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Podatek od przychodu, o którym wyżej mowa, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 % uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny w terminie 14 dni od daty sprzedaży, za wyjątkiem sytuacji, gdy podatnik złoży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) przedmiotowej ustawy wynika, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, iż okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w części wydatkowanej na spłatę kredytu (pożyczki) jest cel zaciągnięcia tej pożyczki (kredytu). Kredyt musi być zaciągnięty na cele mieszkaniowe, co z kolei powinno wynikać z treści umowy kredytowej. Spłata kredytu stanowi bowiem etap realizacji tego celu mieszkaniowego. Skutek prawny w postaci zwolnienia określonego przychodu od podatku dochodowego od osób fizycznych jest związany z terminem wydatkowania tych środków na cel określony w ustawie. Momentem wydatkowania przez podatnika kwot uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości jest moment spłaty kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe. Nie ma więc przeszkód, aby skorzystać ze zwolnienia w sytuacji, gdy podatnik przed sprzedażą zaciągnął kredyt na sfinansowanie celu mieszkalnego wymienionego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego), a następnie spłaca ten kredyt ze środków uzyskanych ze sprzedaży. Ważny jest bowiem moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Środki przeznaczone na spłatę kredytu muszą pochodzić ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawczyni w 2006 r. nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, które następnie zbyła w 2010 r. Środki uzyskane z tytułu ww. zbycia zostały wydatkowane na spłatę kredytu zaciągniętego na nabycie zbywanego mieszkania oraz zakup nowego lokalu mieszkalnego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz przywołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, iż przychód uzyskany z tytułu zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, wydatkowany zarówno na spłatę kredytu zaciągniętego na jego zakup jak i nabycie nowego mieszkania, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.,

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl