IPTPB1/4511-746/15-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/4511-746/15-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) w zw. z art. 16 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 1649) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2015 r. (data wpływu 20 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w 2015 r. po złożeniu aplikacji do Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych (REA) Komisji Europejskiej i pozytywnej weryfikacji Jego kandydatury, został zaproszony do udziału w pracach w wyżej wymienionej Agencji jako niezależny ekspert. Po podpisaniu kontraktu wraz z aneksami określającymi warunki jego wykonywania (zakres obowiązków, czas pracy zdalnej i czas pracy podczas pobytu w Brukseli) oraz po dopełnieniu wymogów formalnych (podpisanie zobowiązania do zachowania poufności, oświadczenie o braku konfliktu interesów) Wnioskodawca odbył dwa obowiązkowe szkolenia zdalne w formie telekonferencji. Uczestnictwo w szkoleniach było warunkiem przystąpienia do pracy.

Do obowiązków Wnioskodawcy jako eksperta, wynikających z podpisanego kontraktu, należało opracowanie pisemnej opinii o projektach składanych do Agencji w ramach konkursu w programie Horyzont 2020, przesyłanie sporządzonych recenzji drogą elektroniczną do Agencji, nanoszenie ewentualnych poprawek w opiniach, sporządzenie uzgodnionej opinii trzech ekspertów oraz udział w spotkaniach panelu ekspertów w Brukseli. Praca zdalna była nadzorowana przez przydzielonego Wnioskodawcy z ramienia Agencji opiekuna, z którym musiał utrzymywać regularny kontakt e-mailowy, i który sprawował kontrolę nad realizacją przydzielonych Mu zadań.

Praca w Brukseli odbywała się w grupach ekspertów, w określonych godzinach (8-16, z przerwą na lunch), pod kierunkiem przydzielonych opiekunów reprezentujących Agencję. Obecność na spotkaniach była sprawdzana i potwierdzana podpisem dwa razy dziennie. Za wykonaną pracę Wnioskodawca otrzymał wynagrodzenie w formie ryczałtu za każdy dzień pracy podczas spotkań ekspertów w Brukseli oraz za każdy dzień pracy zdalnej, diety za każdy dzień pobytu w Brukseli, ryczałt na hotel i zwrot kosztów podróży. Wynagrodzenie to zostało wypłacone po zakończeniu wszelkich prac i przesłaniu dokumentów dotyczących podróży, na rachunek bankowy bezpośrednio z Komisji Europejskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wyżej wymienione wynagrodzenie otrzymane z Komisji Europejskiej jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymane z Komisji Europejskiej jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższy przepis zwalnia od podatku dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r., ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r., z późn. zm.).

Rozporządzenie, o którym mowa powyżej, określa zasady opodatkowania dochodów urzędników i innych pracowników Wspólnoty Europejskiej.

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu. Zgodnie z art. 12 (dawny 13) Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzenia, zgodnie ze zwykłą procedura, ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami, są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Z opisanego wyżej stanu faktycznego wynika, że po podpisaniu kontraktu z Agencją Wykonawczą ds. Badań Naukowych (REA) Komisji Europejskiej, Wnioskodawca:

* wykonywał zadania na rzecz Agencji,

* wykonywał zadania za wynagrodzeniem,

* wykonywał zadania (zarówno zdalnie jak i w Brukseli) pod kontrolą przydzielonego z ramienia Agencji opiekuna,

* był zobowiązany do stosowania się do instrukcji udzielanych Mu przez przedstawiciela Agencji.

W kontrakcie wielokrotnie użyte zostało słowo "praca": określono czas na wykonanie pracy zdalnej, czas i miejsce pracy w Brukseli.

Wnioskodawca uważa zatem, że spełnione zostały przesłanki do zaistnienia stosunku pracy, a podpisany kontrakt kwalifikuje Go jako innego pracownika Wspólnoty Europejskiej, a więc wynagrodzenie uzyskane przez Niego z tytułu realizacji kontraktu z Agencją Wykonawczą ds. Badań Naukowych (REA), wypłacone bezpośrednio przez Komisję Europejską jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r., z późn. zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864)4, z późn. zm.), urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzenia zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2015 r. Wnioskodawca po złożeniu aplikacji do Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych (REA) Komisji Europejskiej został zaproszony do udziału w pracach w wyżej wymienionej Agencji jako niezależny ekspert. Po podpisaniu kontraktu Wnioskodawca odbył dwa obowiązkowe szkolenia. Do obowiązków Wnioskodawcy jako eksperta należało opracowanie pisemnej opinii o projektach składanych do Agencji w ramach konkursu w programie Horyzont 2020, przesyłanie sporządzonych recenzji drogą elektroniczną do Agencji, nanoszenie ewentualnych poprawek w opiniach, sporządzenie uzgodnionej opinii trzech ekspertów oraz udział w spotkaniach panelu ekspertów w Brukseli. Za wykonaną pracę Wnioskodawca otrzymał wynagrodzenie w formie ryczałtu za każdy dzień pracy podczas spotkań ekspertów w Brukseli oraz za każdy dzień pracy zdalnej, diety za każdy dzień pobytu w Brukseli, ryczałt na hotel i zwrot kosztów podróży. Wynagrodzenie to zostało wypłacone po zakończeniu wszelkich prac i przesłaniu dokumentów dotyczących podróży, na rachunek bankowy bezpośrednio z Komisji Europejskiej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, w szczególności zaś okoliczność, że - jak twierdzi Wnioskodawca - należy Go kwalifikować jako "innego pracownika Wspólnoty Europejskiej", do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r., ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich, uznać należy, że dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z Komisji Europejskiej są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, w przedmiotowej sprawie zaznaczyć należy, że zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, tak że w związku z tym, nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji przedmiotem oceny tutejszego Organu podatkowego nie mogła być i nie była ocena, czy praca eksperta w ramach Programu Horyzont 2020, która stała się podstawą wypłaty należności odbywała się w charakterze "innego pracownika Wspólnot", do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady (EWG, EURATON, EWWIS) Nr 260/68. Powyższe stanowi wyłącznie okoliczność faktyczną podaną przez Wnioskodawcę i nie podlega kwalifikacji przez tutejszy Organ.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl