IPTPB1/4511-490/15-3/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/4511-490/15-3/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2015 r. (data wpływu 4 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka) zorganizowała w grudniu 2014 r. imprezę okolicznościową - spotkanie świąteczne dla pracowników firmy. Na spotkaniu przedstawiane było podsumowanie mijającego roku oraz nastąpiła prezentacja planów na rok następny. Celem imprezy było również zintegrowanie pracowników z firmą oraz pomiędzy sobą, co w założeniu miało wpłynąć na poprawę atmosfery pracy oraz na wzrost motywacji w zakresie wykonywania obowiązków pracowniczych, co w sposób bezpośredni może przełożyć się na wymierne korzyści ekonomiczne Spółki.

Wydatki poniesione na zorganizowanie imprezy obejmowały: wynajęcie sali, catering, oprawę muzyczną. Na spotkanie zaproszeni zostali wyłącznie pracownicy Spółki. Uczestnictwo w imprezie było całkowicie dobrowolne. Wydatki związane ze zorganizowaniem imprezy sfinansowane zostały ze środków obrotowych Spółki. Zapłata za organizację spotkania dokonana była w sposób zryczałtowany. Spółka nie prowadziła rejestru przybyłych na imprezę pracowników, nie jest także możliwe ustalenie dokładnej wartości otrzymanego przez danego pracownika świadczenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy udział pracownika w imprezie okolicznościowej - spotkaniu świątecznym Spółki, rodzi dla pracownika konsekwencje w postaci opodatkowania świadczenia podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, czy Spółka, jako płatnik, jest zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowiązku potrącania pracownikom zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczenia, jakim jest udział w imprezie okolicznościowej - spotkaniu świątecznym Spółki, w związku z czym Spółka, jako płatnik, nie będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń.

Udział pracownika w imprezie Spółki można uznać jako inne nieodpłatne świadczenie lub świadczenie w naturze, jednak mimo dobrowolnego charakteru spotkania nie można uznać, że udział w imprezie jest w interesie pracownika i po jego stronie pojawi się korzyść w postaci zaoszczędzenia wydatku, gdyż nie zakładano sytuacji, w której pracownik wydałby pieniądze na udział w takim przedsięwzięciu. Ponadto korzyść z udziału w imprezie nie jest wymierna i nie ma możliwości przypisania jej indywidualnemu pracownikowi.

Wymienione przesłanki definiujące "inne nieodpłatne świadczenie ze stosunku pracy" zostały zaprezentowane w orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r. o sygn. akt K 7/13. Również pojawiające się indywidualne interpretacje podatkowe (m.in. interpretacje indywidualne IBPBII/1/415-767/14/BD z dnia 15 grudnia 2014 r. oraz IPPB2/4511-107/15-2/MK1 z dnia 20 kwietnia 2015 r.), potwierdzają zaprezentowane powyżej stanowisko, podkreślając równocześnie, że zgodnie z pojawiającym się orzecznictwem sądów administracyjnych, przychodem pracownika z tytułu nieodpłatnych świadczeń mogą być jedynie świadczenia faktycznie otrzymane, których wartość bezspornie możliwa jest do ustalenia, zgodnie z treścią przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co jest niemożliwe do ustalenia przy tego typu spotkaniach i tym samym nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla pracowników biorących w nich udział.

Nie można uznać usług zakupionych od podmiotów zewnętrznych, w celu zorganizowania imprezy okolicznościowej, za przychód ze stosunku pracy, ponieważ wysokość kosztów została ustalona w sposób zryczałtowany i nie podlegała weryfikacji w zależności od ilości osób, które wzięły udział w spotkaniu. Spółka nie miała możliwości określenia w jakim stopniu poszczególni pracownicy korzystali z oferowanych świadczeń.

Reasumując, biorąc pod uwagę powyższe Spółka uznaje, że przychód u pracowników z tytułu uczestnictwa w uroczystości nie powstaje, a Spółka jako płatnik nie jest zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności w ramach przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, gdyż w trybie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa nie ma możliwości jego modyfikowania, czy też prowadzenia postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ponadto tutejszy Organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu faktycznego, który wystąpił w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl