IPTPB1/4511-311/15-4/MH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/4511-311/15-4/MH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2015 r. (data wpływu 25 maja 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2015 r. (data wpływu 6 sierpnia 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych, otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój oraz możliwości zaliczenia otrzymanego wynagrodzenia do kosztów uzyskania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613), w związku z czym pismem z dnia 24 lipca 2015 r., Nr IPTPB1/4511-311/15-2/MH, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 24 lipca 2015 r. (data doręczenia 27 lipca 2015 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 3 sierpnia 2015 r. (data wpływu 6 sierpnia 2015 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 3 sierpnia 2015 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Firma x ubiega się o dofinansowanie unijne w ramach działania 1.1. "Projekty B+R przedsiębiorstw", Poddziałanie 1.1.1. "Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa", POIR w 2015 r. (Konkurs 1/1.1.1/2015). Kosztem kwalifikowanym w projekcie jest wynagrodzenie za pracę dla właściciela.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 sierpnia 2015 r., Wnioskodawca dodał, że głównym profilem prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej jest działalność związana z oprogramowaniem, PKD 62.01. Działalność ta jest opodatkowana 19% podatkiem liniowym, rozliczana na formularzu PIT-36L, a zaliczka na podatek dochodowy odprowadzana jest kwartalnie. Firma prowadzi książkę przychodów i rozchodów.

Realizowany przez Wnioskodawcę projekt dotyczy podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstwa x poprzez wprowadzenie innowacyjnego sposobu świadczenia usług przetwarzania, wsparcia procesu pozyskiwania danych geoinformacyjnych i ich publikacja w modelu oprogramowanie jako usługa, pozyskanych za pomocą metod teledetekcyjnych, dzięki wykorzystywaniu rezultatów prac B+R.

Technologia zostanie opracowana w ramach badań przemysłowych we współpracy z utytułowaną jednostką badawczo-rozwojową, posiadającą szeroki dorobek w zakresie przedmiotowego projektu.

Rezultaty badań przemysłowych zostaną zaimplementowane w instalacji prototypowej w ramach prac rozwojowych. W oparciu o tę instalację zostanie dokonana demonstracja technologii w warunkach operacyjnych, w zakresie:

1. Przechowywania/zarządzania danymi geoprzestrzennymi w chmurze, pozyskanymi za pomocą metod teledetekcyjnych;

2. Zautomatyzowanego sposobu przetwarzania danych geoinformacyjnych w chmurze, w tym: generowania tzw. "prawdziwej" ortofotomapy dla terenów miejskich pochodzących z opracowań fotogrametrycznych z niskiego pułapu i lotniczego skaningu laserowego, chmury punktów, numerycznego modelu pokrycia terenu;

3. Publikacji i wizualizacji wyników przetwarzania w chmurze w postaci standardowych protokołów, a także technik rzeczywistości wirtualnej i nowoczesnych interfejsów użytkownika HMD (ang.: headmounted display);

4. Usług wsparcia dla planowania i przeprowadzenia misji;

5. Wspomagania wykonywania teledetekcji dzięki użyciu zaprojektowanego urządzenia telemetrii dedykowanego na popularne i ogólnodostępne platformy BSL (Bezzałogowy Statek Latający);

6. Planowania i przeprowadzania misji i integracji uniwersalnego urządzenia telemetrii z usługami dostępnymi w chmurze, dzięki użyciu zaprojektowanego modułu naziemnego.

Na bazie opracowanej technologii zostanie zbudowane portfolio produktów, które zostaną wprowadzone do własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, jako zestaw nowych produktów.

Wnioskodawca - w realizowanym projekcie będzie pełnił rolę kierownika merytorycznego projektu ds. badań przemysłowych/product owner.

Stroną umowy o dofinansowanie realizacji projektu będzie Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (ul......).

Projekt będzie finansowany ze środków własnych Wnioskodawcy oraz dofinansowania przyznanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.

Środki przyznane w ramach ww. projektu zostaną wypłacone przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenie Instytucji Pośredniczącej tj. Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Środki przyznane w ramach projektu to środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Środki przyznane w ramach projektu zostaną wypłacone przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenie Instytucji Pośredniczącej, tj. Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (dalej: "uzppr") umowa o dofinansowanie stanowi podstawowy instrument prawny będący podstawą udzielenia dofinansowania projektu ze środków finansowych pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Koszty (bezpośrednio finansowane z dofinansowania), o których mowa w złożonym wniosku, są kosztami poniesionymi za pracę właściciela firmy w projekcie na stanowisku kierownik projektu.

W budżecie projektu przewidziano wynagrodzenie dla właściciela.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

1. Czy wynagrodzenie pobierane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa będzie stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie:

* art. 21 ust. 1 pkt 136 - w części, w jakiej otrzymane dofinansowanie będzie pochodziło ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

* art. 21 ust. 1 pkt 129 - w części, w jakiej otrzymane dofinansowanie będzie miało formę współfinansowania krajowego.

2. Czy wynagrodzenie pobierane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie, które mogłoby zostać pobrane przez Niego w związku z realizacją projektu w ramach Działania 1.1 "Projekty B+R przedsiębiorstw", Poddziałania 1.1.1 "Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa" (w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020), finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, będzie stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 oraz art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Ze środków otrzymanych z dotacji Wnioskodawca miałby ponosić wydatki m.in. na swoje własne wynagrodzenie.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymana dotacja będzie stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są "dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego." Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 136 stanowi, że: wolne od podatku są "płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców."

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020 (POIR) został opracowany na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (zwanego dalej: "rozporządzeniem ogólnym"), a także na podstawie ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (zwane dalej: "ustawą wdrożeniową").

Program został zaakceptowany przez Komisję Europejską (KE) decyzją C (2015) 855 z dnia 12 lutego 2015 r.

POIR jest krajowym programem operacyjnym finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Szczegółowy opis osi priorytetowych Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 - 2020 (dalej: "SZOOP POIR") stanowi rozwinięcie zapisów programu i zawiera informacje odnoszące się do ogólnych zasad i reguł realizacji programu w podziale na priorytety, działania i poddziałania. Zgodnie z art. 2 pkt 25 ustawy wdrożeniowej, SZOOP jest przygotowywany i przyjmowany przez Instytucję Zarządzającą Programem (ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego) oraz zatwierdzany w zakresie kryteriów wyboru projektów przez Komitet Monitorujący POIR.

Zgodnie z SZOOP POIR Program Inteligentny Rozwój finansowany jest z dwóch źródeł: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków krajowych.

Umowa Partnerstwa (UP) stanowi, że alokacja środków EFRR na POIR wynosi 8 613 929 014 euro. Minimalne zaangażowanie środków krajowych - szacowane na podstawie art. 120 rozporządzenia ogólnego - wynosi w momencie programowania 1 575 940 euro.

Zgodnie z umową o dofinansowanie środki przyznane w ramach Programu zostaną wypłacone przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenie Instytucji Pośredniczącej, tj. Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Środki przyznane w ramach programu to środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z § 8 ust. 4 Umowy o dofinansowanie, "Dofinansowanie przekazywane jest beneficjentowi w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych, które będą wypłacane w wysokości określonej w harmonogramie płatności Projektu na podstawie złożonych przez beneficjenta i zaakceptowanych przez Instytucję Pośredniczącą wniosków o płatność." Wydatkami kwalifikowanymi mogą być m.in. wynagrodzenia dla pracowników. W przypadku osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które nie pobierają za wykonywaną pracę wynagrodzenia (są finansowane z zysku), mogą one rozliczać koszty swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu, zgodnie z zasadami określonymi w Załączniku nr 1 do Regulaminu przeprowadzania konkursu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, "Katalog kosztów kwalifikowanych w ramach badań przemysłowych i prac rozwojowych." Warunkiem uznania takiego wynagrodzenia za koszt kwalifikowany jest posiadanie przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą odpowiednich kwalifikacji do prowadzenia badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu. Wnioskodawca posiada takie kwalifikacje.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy ww. koszt może zostać uznany za koszt kwalifikowany, a tym samym dopuszczalna jest możliwość zaewidencjonowania wynagrodzenia jako kosztu kwalifikowanego w ramach realizowanego przedsięwzięcia (projektu).

Rozliczenie kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą następuje według ustalonej stawki godzinowej, w zależności od faktycznie przepracowanych godzin w projekcie. Koszt pracy = stawka godzinowa x liczba godzin przepracowanych na rzecz projektu, zgodnie z kartą czasu pracy. W projekcie można rozliczyć maksymalnie 860 godzin pracy (1720/2) w ciągu roku (maksymalnie 72 godziny pracy w ciągu miesiąca) - ograniczenie to wynika z założenia, że projekt nie może stanowić jedynego przedmiotu działalności przedsiębiorstwa, tym samym obowiązki właściciela jednostki nie mogą dotyczyć wyłącznie badań wykonywanych w ramach projektu.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie, które mogłoby zostać pobrane przez Niego, będzie stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 oraz art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy, koszty związane z realizacją projektu nie stanowią kosztu uzyskania przychodu i w konsekwencji nie powinny być uwzględniane w książce przychodów i rozchodów.

Związane jest to z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tejże ustawy. Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój to jeden z najważniejszych programów realizowanych w ramach Funduszy Europejskich przewidzianych na rok 2014-2020. Program został zaakceptowany przez Komisję Europejską (KE) decyzją C (2015) 855 z dnia 12 lutego 2015 r. Program w całości jest realizowany w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Celem głównym Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR) jest wspieranie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki, wyrażające się głównie zwiększeniem nakładów na B+R, w szczególności poprzez:

* wsparcie przedsiębiorstw w obszarach innowacyjności i działalności badawczo-rozwojowej,

* podniesienie jakości i interdyscyplinarności badań naukowych i prac rozwojowych,

* zwiększenie stopnia komercjalizacji oraz umiędzynarodowienia badań naukowych i prac rozwojowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r., o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1649, z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Rozważając charakter środków pieniężnych, o których mowa w ww. przepisach, należy odnieść się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 powyższej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b), tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,

b.

programów, o których mowa w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 ww. ustawy mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, że w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Stosownie do art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (...).

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym w zakresie związanym z oprogramowaniem, PKD 62.01. Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie unijne w ramach działania 1.1. "Projekty B+R przedsiębiorstw", Poddziałanie 1.1.1. "Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa". POIR w 2015 r. (Konkurs 1/1.1.1/2015). Realizowany przez Wnioskodawcę projekt dotyczy podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie innowacyjnego sposobu świadczenia usług przetwarzania, wsparcia procesu pozyskiwania danych geoinformacyjnych i ich publikacji w modelu oprogramowanie jako usługa, pozyskanych za pomocą metod teledetekcyjnych, dzięki wykorzystywaniu rezultatów prac B+R. Technologia zostanie opracowana w ramach badań przemysłowych we współpracy z utytułowaną jednostką badawczo-rozwojową, posiadającą szeroki dorobek w zakresie przedmiotowego projektu. Rezultaty badań przemysłowych zostaną zaimplementowane w instalacji prototypowej w ramach prac rozwojowych. Na bazie opracowanej technologii zostanie zbudowane portfolio produktów, które zostaną wprowadzone do własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jako zestaw nowych produktów.

Kosztem kwalifikowanym w projekcie jest wynagrodzenie za pracę dla właściciela, który w realizowanym projekcie będzie pełnił rolę kierownika merytorycznego projektu ds. badań przemysłowych/product owner.

Stroną umowy o dofinansowanie realizacji projektu będzie Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (ul.....). Projekt będzie finansowany ze środków własnych Wnioskodawcy oraz dofinansowania przyznanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Środki przyznane w ramach ww. projektu zostaną wypłacone przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenie Instytucji Pośredniczącej, tj. Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Środki te pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Mając na względzie powyższe rozważania oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę (kierownika projektu), w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Praca wykonywana przez Wnioskodawcę na rzecz projektu jest pracą wykonywana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie stanowi przychów (dochód) z działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Odnosząc się do kwestii, czy wynagrodzenie pobierane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zauważyć należy co następuje:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 22 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Powyższą zasadę, w myśl ust. 3a tegoż artykułu, stosuje się również w przypadku, gdy część dochodów z tego samego źródła przychodów podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania, z wyłączeniem źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2.

O tym, że dane wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów decyduje fakt, że zostały one pokryte otrzymaną dotacją, zwolnioną z opodatkowania. Nie ma natomiast znaczenia to, że podmiot gospodarczy uzyskuje dochody opodatkowane i wolne od podatku.

Konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków (wynagrodzenia), jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków.

Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Reasumując, należy wskazać, że wynagrodzenie pobrane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa stanowić będzie dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychód ten będzie zwolniony z opodatkowania w części pochodzącej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w części pochodzącej z budżetu państwa - na postawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

Wynagrodzenie pobierane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa nie może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl