IPTPB1/415-90/11-7/ASZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-90/11-7/ASZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 29 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki".

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14f § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 23 września 2011 r., wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 września 2011 r., natomiast w dniu 29 września 2011 r. uzupełniono ww. wniosek o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, przeprowadzanie badań i analiz technicznych oraz prowadzenie pozaszkolnych form edukacji. Jest to działalność opodatkowana na zasadach ogólnych, w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - Wnioskodawca, jako beneficjent, realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. Wnioskodawca jest jednocześnie kierownikiem projektu, a więc jego bezpośrednim realizatorem i osobiście wykonuje czynności wskazane we wniosku o dofinansowanie w ramach zadania "zarządzanie projektem". Wnioskodawca zarządza całością projektu, sprawuje nadzór i monitoring nad prowadzonymi działaniami, odpowiada za całą administracyjną obsługę projektu, w tym prowadzi sprawozdawczość. Wnioskodawca na realizację każdego z projektów, zgodnie z podpisaną z właściwą Instytucją Pośredniczącą umową, otrzymuje dofinansowanie.

W okresie od 30 listopada 2010 r. do 31 marca 2011 r. Wnioskodawca jako beneficjent realizował, na mocy umowy podpisanej z Wojewódzkim Urzędem Pracy projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.3 "...". Środki na realizację projektu Wnioskodawcaotrzymał w formie:

1.

płatności ze środków europejskich w wysokości 85% wartości projektu (wydatków kwalifikowalnych projektu) z konta Banku Gospodarstwa Krajowego (środki z Europejskiego Funduszu Społecznego),

2.

dotacji celowej z budżetu państwa w wysokości 15% wartości projektu (wydatków kwalifikowalnych projektu).

Wnioskodawca podpisał również z Wojewódzkim Urzędem Pracy umowę na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 "...". Przewidywany okres realizacji projektu od 1 stycznia 2011 r. do 31 marca 2012 r.

Wnioskodawca jest beneficjentem projektu, a na jego realizację otrzymał środki w formie:

1.

płatności ze środków europejskich w wysokości 85% wartości udzielonego dofinansowania projektu (wydatków kwalifikowalnych projektu) z konta Banku Gospodarstwa Krajowego (środki z Europejskiego Funduszu Społecznego),

2.

dotacji celowej z budżetu państwa w wysokości 15% wartości udzielonego dofinansowania (wydatków kwalifikowalnych projektu).

Udzielone dofinansowanie obejmuje 87,5% wartości projektu, pozostałe 12,5% wartości projektu to wkład własny partnera projektu - jednostki samorządu terytorialnego (wkładu tego beneficjent nie otrzymuje).

W obu tych projektach Wnioskodawca pełni funkcję kierownika projektu.

Wnioskodawca w przyszłości ma zamiar realizować projekty w warunkach wskazanych powyżej, tj. poprzez uzyskanie dofinansowania na realizację projektów ze środków europejskich oraz współfinansowanie ze środków krajowych.

Wnioskodawca dodaje, iż środki pieniężne pochodzące z dofinansowania przeznaczone są na pokrycie ściśle określonych wydatków koniecznych do zrealizowania poszczególnych projektów, na podstawie przedstawionych przez podatnika budżetów. W ramach każdego budżetu wyznaczonego dla tych projektów przewidziane były środki finansowe m.in. na pokrycie wynagrodzenia kierownika projektu odpowiedzialnego za zarządzanie całością zadań merytorycznych. Wynagrodzenie Wnioskodawcy (beneficjenta/kierownika projektu) było/jest wypłacane co miesiąc, zgodnie z zatwierdzonym budżetem, w oparciu o notę księgową, będącą podstawą do wypłacania kwoty należnej za pełnione funkcje. Wynagrodzenie to jest kosztem kwalifikowanym rozliczanym w ramach projektu.

Niektóre wydatki w ramach projektu stanowią wydatki niekwalifikowane, które Wnioskodawca pokrywa samodzielnie, ze środków własnych (bez dofinansowania).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę, jako beneficjenta projektu, dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich z Europejskiego Funduszu Społecznego) na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w tym także część pozostawiona w dyspozycji beneficjenta jako wynagrodzenie kierownika projektu, stanowi przychód korzystający w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu, stanowiące koszty kwalifikowalne projektu, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

3.

Czy wydatki ponoszone ze środków własnych w związku z realizacją projektu stanowiące koszty niekwalifikowane, stanowią koszt uzyskania przychodu.

Ponieważ Wnioskodawca zamierza w przyszłości realizować zbliżone do dotychczasowych projekty wskazał, iż wnosi o udzielenie odpowiedzi również co do zdarzenia przyszłego w zakresie analogicznym do opisanego powyżej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone nr. 2 i 3, natomiast wniosek w zakresie pytania oznaczonego nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe, które otrzymał i otrzyma w przyszłości na realizację projektów (zarówno dotacja celowa jak i płatność ze środków europejskich) stanowią przychód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych, a koszty kwalifikowalne (wszystkie koszty ujęte w budżecie projektu, na które przeznaczone są określone środki pieniężne pokrywane z dofinansowania), które poniesie na realizacje projektów sfinansowane z otrzymanych środków nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu. Koszty niekwalifikowane (nie ujęte w budżecie projektu, a ponoszone na realizację projektu), które nie są zwracane ze środków unijnych będą stanowiły koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca wskazując podstawę prawną stwierdza, iż art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dotyczy dotacji celowej, art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy - dotyczy płatności ze środków europejskich (EFS), art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy - dotyczy kosztów kwalifikowalnych, zaś art. 22 ust. 1 cyt. ustawy - dotyczy kosztów niekwalifikowanych.

Wnioskodawca uważa, iż środki, które otrzymał na realizację pierwszego projektu, jak również środki, które otrzyma na realizacje drugiego projektu stanowią przychód z prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej, zwolniony jednakże z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie:

* art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło z dotacji celowej z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego,

* art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło ze środków europejskich.

Jednocześnie wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów, co wynika z treści przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wszelkie pozostałe wydatki związane z realizowanymi projektami, które nie są objęte dofinansowaniem, stanowiące wydatki niekwalifikowane, mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodu, o ile spełniają warunki z art. 22 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z opisane stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako beneficjent, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzi - okres programowania 2007 - 2013, realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. Wnioskodawca jest jednocześnie kierownikiem projektu, a więc jego bezpośrednim realizatorem i osobiście wykonuje czynności wskazane we wniosku o dofinansowanie w ramach zadania "zarządzanie projektem" (zarządza całością projektu, sprawuje nadzór i monitoring nad prowadzonymi działaniami, odpowiada za całą administracyjną obsługę projektu, w tym prowadzi sprawozdawczość). Wnioskodawca na realizację każdego z projektów, zgodnie z podpisaną z właściwą Instytucją Pośredniczącą umową, otrzymuje dofinansowanie.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskująca wynagrodzenie w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych oraz z budżetu państwa, osiąga z tego tytułu przychód zaliczany do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jeżeli zatem Wnioskodawca w istocie jest beneficjentem środków pochodzących z Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" to środki otrzymane w związku z realizacją ww. programu nie stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Jednocześnie, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 129, 136 i 137.

W związku z czym, wydatki sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem na mocy ww. przepisu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast wydatki, które nie zostały sfinansowane środkami z otrzymanego dofinansowania, mogą co do zasady stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile spełniać będą przesłanki wynikające z art. 22 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, iż konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

Tym samym, wydatki niekwalifikowane, ponoszone w związku z realizacją ww. projektów, których źródłem finansowania nie będzie otrzymane dofinansowanie, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, o ile nie zostały ujęte w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, a Wnioskodawca wykaże ich związek z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą i właściwie je udokumentuje.

Reasumując, wydatki (koszty kwalifikowane) bezpośrednio sfinansowane przychodami zwolnionymi od podatku dochodowego od osób fizycznych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, co wynika z treści przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wydatki, stanowiące koszty niekwalifikowane, związane z realizowanymi projektami, które nie są objęte dofinansowaniem, mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodu, o ile spełniają warunki z art. 22 ust. 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl