IPTPB1/415-89/11-7/MD - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z prowadzeniem firmowego rachunku bankowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-89/11-7/MD Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z prowadzeniem firmowego rachunku bankowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.) i z dnia 8 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.) oraz osobiście w dniu 28 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z prowadzeniem firmowego rachunku bankowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z prowadzeniem firmowego rachunku bankowego oraz przychodów z tytułu otrzymania pakietu ubezpieczeń w ramach umowy o prowadzenie rachunku bankowego.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismami z dnia 9 września 2011 r., Nr IPTPB1/415-89/11-2/MD, 5 października 2011 r., Nr IPTPB1/415-89/11-4/MD oraz z dnia 18 października 2011 r., Nr IPTPB1/415-89/11-6/MD, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 9 września 2011 r. skutecznie doręczono w dniu 15 września 2011 r., następnie w dniu 19 września 2011 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 17 września 2011 r.).

Wezwanie z dnia 5 października 2011 r. skutecznie doręczono w dniu 8 października 2011 r., następnie w dniu 13 października 2011 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 10 października 2011 r.).

Wezwanie z dnia 18 października 2011 r. skutecznie doręczono w dniu 28 października 2011 r., następnie w dniu 28 października 2011 r. uzupełniono wniosek osobiście.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wybrał rachunek bankowy dla tejże działalności "Firma i Emerytura X", prowadzony przez X Bank S.A. W ramach rachunku otrzymuje możliwość składania dyspozycji drogą telefoniczną, przez internet oraz w formie pisemnej w oddziale banku do wszystkich dopuszczalnych regulaminem transakcji. Rachunek oferuje dokonywanie przelewów oraz wydanie i użytkowanie karty płatniczej bez dodatkowych opłat. Wraz z rachunkiem Wnioskodawca otrzymuje również darmowe ubezpieczenie poprzez TU S.A. - "Firma i Emerytura X". Jako posiadacz rachunku Wnioskodawca mógł wybrać jeden z siedmiu wariantów dostępnych w ramach umowy Firma i Emerytura Plus.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.), Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem prowadzonej działalności jest prywatna praktyka lekarska, która opodatkowana jest na podstawie prowadzonej księgi przychodów i rozchodów na zasadach ogólnych - podatek liniowy oraz, że nie jest płatnikiem VAT.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło w dniu 13 października 2011 r., Wnioskodawca wskazał, że pod pojęciem: "darmowe ubezpieczenie" rozumie, że Bank zapewnia Mu ubezpieczenie emerytalne, które jest częścią umowy prowadzenia konta i opłaty związane z ubezpieczeniem ponosi Bank. Wnioskodawca natomiast ponosi koszty rachunku, a nie opłaca ubezpieczenia.

Ponadto Wnioskodawca przystępując do ubezpieczenia "Firma i Emerytura X", zadeklarował jedynie wariant konta i związane z tym opłaty w wysokości 1.000 zł miesięcznie. Wysokość ubezpieczenia zależy od wypracowanego przez Bank zysku i jest to zysk prognozowany. Okres ubezpieczenia to 30 lat z możliwością przerwania lub ewentualnego przedłużenia umowy. Ubezpieczenie ma charakter ubezpieczenia osobistego. Ubezpieczenie wynika z prowadzonego konta, więc zawarcie umowy prowadzenia konta firmowego jest warunkiem otrzymania ubezpieczenia. Bank nie określił odrębnych opłat za poszczególne produkty bankowe. Ubezpieczenie wynika z umowy prowadzenia rachunku i jedyną opłatą jaką ponosi Wnioskodawca jest 1.000 zł za prowadzenie rachunku i jest jedynie dodatkiem do konta. Opłata za prowadzenie rachunku pokrywa opłaty za operacje na koncie, a ubezpieczenie jest do niego dodane. Przewidywana wysokość ubezpieczenia zależy od typu wybranego rachunku, ale opłata za ubezpieczenie nie jest wyszczególniona. Ubezpieczeniem objęty może być jedynie właściciel rachunku, nie osoby trzecie. Środki odkładane na ubezpieczenie emerytalne są w dyspozycji Banku i prawdopodobnie są przez Bank inwestowane. Warunki ubezpieczenia reguluje umowa prowadzenia konta. Wnioskodawca nie reguluje składek na ubezpieczenie, a jedynie opłatę za prowadzenie konta. Gwarantem ubezpieczenia jest Bank.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przedstawione poniżej stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zaksięgowania kosztów prowadzenia ww. rachunku "Firma i Emerytura X" w koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności jest słuszne.

2.

Czy darmowe ubezpieczenie nie będzie traktowane jako przychód.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło w dniu 13 października 2011 r., Wnioskodawca zaznaczył, że pytanie postawione we wniosku, dotyczące przychodu odnosi się do ewentualnego przychodu jakim jest opłacanie składki, czy też gwarantowanie przez Bank ubezpieczenia emerytalnego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku numerem 1. W zakresie pytania numer 2 została wydana odrębna interpretacja Nr IPTPB1/415-89/11-8/MD.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści przepisu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w przepisie art. 23 ww. ustawy.

Pojęcie kosztów uzyskania przychodów nie jest równoznaczne z wydatkami (kosztami) w sensie ekonomicznym. Swoim zakresem obejmuje ono zarówno wszelkie, faktycznie poniesione wydatki w celu osiągnięcia przychodów, również straty, składki, odpisy, rezerwy, opłaty i inne wartości.

Ww. ustawa wprowadza zasadę specyfiki przychodów i związaną z nią specyfikę kosztów uzyskania przychodów, gdzie kosztem uzyskania przychodu jest każdy wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodu z danego źródła.

Wydatki ponoszone przez osobę fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą mogą zatem zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

1.

między wydatkiem a osiągnięciem przychodu istnieje związek przyczynowo - skutkowy (bezpośredni lub pośredni),

2.

wydatek nie jest wymieniony w katalogu określonym art. 23, zawierającym wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Oznacza to, że koszty ponoszone w związku z zawartą umową rachunku bankowego osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą będzie mogła zaliczyć jako koszty uzyskania przychodów, jeżeli wykaże, że ich poniesienie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło w dniu 19 września 2011 r., Wnioskodawca podaje również, że w Jego ocenie ubezpieczenie, które jest zawarte w rachunku firmowym nie jest przychodem firmy, ponieważ jest to warunek prowadzenia rachunku, a kosztem firmy jest rzeczywisty koszt prowadzenia rachunku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu, decydującym dla uznania danego wydatku za koszt podatkowy jest zaistnienie łącznie dwóch przesłanek:

* wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu podatkowego lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz

* nie może to być koszt wymieniony w zamkniętym katalogu negatywnym, nie uznawanym ustawowo za koszt podatkowy.

Sformułowana w tym przepisie definicja oznacza w praktyce, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy. Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego bezpośredni związek z prowadzoną działalnością oraz to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Ustawodawca wiąże bowiem koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodów, ewentualnie zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.), dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

1.

stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2.

jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Ponadto przepis art. 61 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), nakłada na podatników prowadzących działalność gospodarczą i zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów, obowiązek zapłaty podatków w formie polecenia przelewu.

W świetle powyższego, koszty prowadzenia rachunku bankowego utrzymywanego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej mogą być co do zasady zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca dla celów prowadzenia działalności gospodarczej wybrał rachunek bankowy w X Bank S.A. W ramach rachunku Wnioskodawca otrzymuje możliwość składania dyspozycji droga telefoniczną, przez internet oraz w formie pisemnej w Oddziale Banku do wszystkich dopuszczalnych regulaminem transakcji. Rachunek oferuje dokonywanie przelewów oraz wydanie i użytkowanie karty płatniczej bez dodatkowych opłat. Wraz z rachunkiem Wnioskodawca otrzymuje również darmowe ubezpieczenie poprzez TU S.A. - "Firma i Emerytura X". Jako posiadacz rachunku Wnioskodawca mógł wybrać jeden z 7 wariantów dostępnych w ramach umowy "Firma i Emerytura X". Zawarcie umowy prowadzenia konta firmowego jest warunkiem otrzymania ubezpieczenia. Ubezpieczenie ma charakter ubezpieczenia osobistego. Jedyną opłatą jaką Wnioskodawca ponosi jest 1.000 zł za prowadzenie rachunku, a ubezpieczenie jest jedynie dodatkiem do konta. Bank nie określił odrębnych opłat za poszczególne produkty bankowe. Środki odkładane na ubezpieczenie emerytalne są w dyspozycji Banku i prawdopodobnie są przez Bank inwestowane. Warunki ubezpieczenia reguluje umowa prowadzenia konta. Wnioskodawca nie reguluje składek na ubezpieczenie, a jedynie opłatę za prowadzenie konta. Gwarantem ubezpieczenia jest Bank.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że opłaty za prowadzenie rachunku bankowego, związanego z działalnością gospodarczą są ukrytą płatnością za pakiet "darmowych" ubezpieczeń, które mają charakter osobisty oraz stanowią formę inwestowania w ubezpieczeniowy fundusz inwestycyjny. Stąd też opłaty ponoszone za te usługi, nie są bezpośrednio związane z prowadzeniem rachunku, lecz są również odpłatnością za polisę ubezpieczeniową lub też inwestowanie środków w fundusz inwestycyjny.

Z uwagi na brak określenia opłat za poszczególne produkty bankowe (w tym opłat związanych stricte z prowadzeniem firmowego rachunku bankowego), opłata za wszystkie oferowane w ramach pakietu produkty bankowe, nie może być uznana jako koszt uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Zaznaczyć jednak należy, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl