IPTPB1/415-8/14-4/KO - Możliwość powstania przychodu w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku przekazania przez klienta sklepu internetowego środków pieniężnych na pokrycie zobowiązań względem poczty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-8/14-4/KO Możliwość powstania przychodu w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku przekazania przez klienta sklepu internetowego środków pieniężnych na pokrycie zobowiązań względem poczty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 8 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2014 r. (data wpływu 20 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania środków na pokrycie kosztów wysyłki towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 7 marca 2014 r., Nr IPTPB1/415-8/14-2/KO na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 7 marca 2014 r. (data doręczenia 11 marca 2014 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 17 marca 2014 r. (data wpływu 20 marca 2014 r.), nadanym za pośrednictwem operatora w dniu 18 marca 2014 r.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 marca 2014 r. Wnioskodawczyni wskazała, że wniosek dotyczy również podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą od 24 września 2010 r., w formie jednoosobowej, opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Działalność ta polega na sprzedaży detalicznej dywanów za pośrednictwem portali internetowych.

Jako sprzedający zawiera indywidualne umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rzecz (rachunek) kupującego, na podstawie umowy zawartej z kupującym i udzielonego pełnomocnictwa.

Zgodnie z regulaminem sklepu internetowego, kupujący wraz z zapłatą za towar przekazuje na konto Wnioskodawczyni (sprzedającego) środki pieniężne, na pokrycie jego zobowiązania (za wysyłkę) względem poczty.

W uzupełnieniu z dnia 17 marca 2014 r. Wnioskodawczyni dodała, że dywany sprzedaje tylko za pośrednictwem jednego portalu internetowego, a zakupiony towar wysyła między innymi za pośrednictwem poczty.

Kupujący wraz z zapłatą za zakupiony towar przekazuje na konto Wnioskodawczyni kwotę pieniędzy, która równa jest kwocie opłaty pocztowej. W latach wcześniejszych całą kwotę przekazaną przez kupującego Wnioskodawczyni nabijała na kasę fiskalną.

Od stycznia 2013 r., jako sprzedająca zawiera indywidualne umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rzecz (rachunek) kupującego, na podstawie umowy zawartej z kupującym i udzielonego pełnomocnictwa.

Zgodnie z regulaminem sklepu internetowego, kupujący wraz z zapłatą za towar przekazuje na konto Wnioskodawczyni (sprzedającego) również środki pieniężne na pokrycie jego zobowiązań (za wysyłkę względem poczty). Od 2013 r. zwrotu kosztów opłat pocztowych Wnioskodawczyni nie zalicza do przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni posiada dowody (faktury) potwierdzające wykonanie usługi pocztowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy środki pieniężne przekazane przez kupującego na pokrycie zobowiązań względem poczty, w sytuacji, gdy kupujący udziela sprzedającemu pełnomocnictwa do działania w jego imieniu i na jego rzecz stanowią dla Wnioskodawczyni, jako sprzedającego, przychód podlegający opodatkowaniu w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 marca 2014 r. sformułowano następujące pytanie:

Czy środki pieniężne przekazane przez kupującego na pokrycie zobowiązań względem poczty, w sytuacji, gdy kupujący udziela pełnomocnictwa do działania w jego imieniu i na jego rzecz stanowią dla Wnioskodawczyni jako sprzedającego przychód podlegający opodatkowaniu w rozumieniu:

a.

art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskanych przez osoby fizyczne - ustawa z dnia 20 listopada 1998 r., z późn. zm., w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ustawa z 26 lipca 1991 r., z późn. zm....

b.

art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT - ustawa z dnia 11 marca 2004 r., z późn. zm....

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w części dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, kwota która wpływa na Jej konto od danego klienta za wysyłkę jest jedynie zwrotem kosztów, i nie stanowi zatem podlegającego opodatkowaniu przychodu z działalności gospodarczej, tym samym nie powinna jej ewidencjonować na kasie fiskalnej.

W uzupełnieniu z dnia 17 marca 2014 r. Wnioskodawczyni wskazała, że Jej postępowanie w 2013 r. było prawidłowe ponieważ zwrot kosztów za przesyłkę pocztową nie stanowi przychodów z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; nie były to bowiem kwoty należne ze sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni wskazuje, że od 24 września 2010 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, która opodatkowana jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Działalność ta polega na sprzedaży detalicznej dywanów tylko za pośrednictwem jednego portalu internetowego. Zakupiony towar wysyłany jest między innymi za pośrednictwem poczty.

Kupujący wraz z zapłatą za zakupiony towar przekazuje na konto Wnioskodawczyni kwotę pieniędzy, która równa jest kwocie opłaty pocztowej.

Od stycznia 2013 r., jako sprzedająca, zawiera indywidualne umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rzecz (rachunek) kupującego, na podstawie umowy zawartej z kupującym i udzielonego pełnomocnictwa. Zgodnie z regulaminem sklepu internetowego, kupujący wraz z zapłatą za towar przekazuje na konto Wnioskodawczyni (sprzedającego) również środki pieniężne na pokrycie jego zobowiązań (za wysyłkę względem poczty). Od 2013 r. zwrotu kosztów opłat pocztowych nie zalicza do przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni posiada dowody (faktury) potwierdzające wykonanie usługi pocztowej.

Elementem istotnym w przedstawionym stanie faktycznym jest fakt, że Wnioskodawczyni posiada pełnomocnictwo do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych lub kurierskich, ponieważ dla uznania, że kwoty otrzymane nie są należne Wnioskodawczyni konieczne jest by działała na rzecz oraz w imieniu kupującego, a także w granicach ustalonych w umowie z kupującym oraz udzielonym pełnomocnictwie.

W związku z powyższym należy wspomnieć o przepisach regulujących instytucję przedstawicielstwa, które znajdują się w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121). W myśl art. 95 § 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Na mocy § 2 wymienionego art. 95 tej ustawy, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. W świetle powyższego, każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywołuje skutki bezpośrednio w sferze stosunków prawnych mocodawcy.

Wobec powyższego, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, należy uznać, że w opisanej sytuacji nie powstanie przychód w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niezależnie zatem od tego, czy usługa wykonywana jest przez pocztę, czy firmę kurierską, środki pieniężne przekazane przez kupującego na pokrycie zobowiązań względem poczty, nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zastrzec równocześnie należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego. Przedmiotu interpretacji nie stanowi ocena prawidłowości oraz możliwości udzielenia Wnioskodawczyni przez kupujących pełnomocnictwa. Kwestie te regulują bowiem przepisy ww. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Stosownie do tej definicji przepisy Kodeksu cywilnego nie są przepisami prawa podatkowego. W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma więc uprawnień do ich interpretowania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl