IPTPB1/415-8/11-3/DS - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji otrzymanej na prowadzenie przedszkola niepublicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-8/11-3/DS Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji otrzymanej na prowadzenie przedszkola niepublicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji na prowadzenie przedszkola niepublicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie: opodatkowania działalności gospodarczej - wychowanie przedszkolne według zasad ogólnych oraz zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej na prowadzenie przedszkola niepublicznego,

* podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego prowadzonej działalności gospodarczej - wychowanie przedszkolne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 8 kwietnia 2011 r. Prezydent Miasta wydał na wniosek Zainteresowanej, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Zgłoszony przedmiot działalności to "wychowanie przedszkolne" - PKD 85.10.Z. Planowany termin rozpoczęcia działalności gospodarczej - 11 kwietnia 2011 r. Aktualnie, w wynajętym lokalu, w którym będzie prowadzone przedszkole niepubliczne dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat, Wnioskodawczyni rozpoczyna prace remontowo-adaptacyjne.

W złożonym wniosku EDG-1, Wnioskodawczyni zadeklarowała prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów dla celów rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej, niepubliczne przedszkola będą otrzymywały z budżetu gminy dotacje w określonej wysokości, w przeliczeniu na każdego ucznia (przedszkolaka).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy prowadzona działalność - wychowanie przedszkolne PKD 85.10.Z - podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według zasad obowiązujących dla działalności gospodarczej na podstawie prowadzonej księgi przychodów i rozchodów.

2.

Czy dotacje otrzymane z budżetu gminy z przeznaczeniem na prowadzenie przedszkola niepublicznego, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy prowadzona działalność wychowania przedszkolnego PKWiU 85.10.10 podlega zwolnieniu przedmiotowemu z podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni,

1.

Wychowanie przedszkolne jest działalnością gospodarczą, ponieważ ujęte jest w Polskiej Klasyfikacji Działalności, w związku z tym obowiązującymi są zasady opodatkowania, jak dla działalności gospodarczej,

2.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego, zwolnione są z podatku dochodowego.

Zainteresowana w uzupełnieniu własnego stanowiska dodatkowo wyjaśnia, iż jest zobowiązana do prowadzenia dwóch odrębnych ewidencji. Pierwsza - prowadzona (według wzoru zalecanego przez gminę), przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej posłuży do rozliczania w gminie uzyskanych dotacji z wykazaniem poniesionych wydatków. Druga ewidencja - podatkowa księga przychodów i rozchodów, prowadzona przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą.

Wnioskodawczyni nadmienia, że przychodem z działalności będą wpłaty rodziców za świadczone usługi wychowania przedszkolnego. Do kosztów natomiast, zaliczy koszty działalności niewykazane w pierwszej ewidencji - rozliczającej wydatki finansowane z kwot uzyskanych dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe - w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej na prowadzenie przedszkola niepublicznego.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

W myśl art. 9 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Na podstawie zaś art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo, jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zwolnienie wynikające z powyższego przepisu dotyczy każdego rodzaju dotacji, która spełnia dwa warunki, a mianowicie jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz pochodzi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Łączne spełnienie powyższych elementów jest warunkiem koniecznym, ale i wystarczającym do stwierdzenia, że dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z brzmienia art. 218 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) wynika, iż z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje podmiotowe, o ile odrębne ustawy tak stanowią.

Taką odrębną ustawą jest ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Artykuł 90 ust. 1 tej ustawy stanowi, że niepubliczne przedszkola w tym specjalne, szkoły podstawowe i gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych otrzymują dotację z budżetu gminy.

Zatem dotacje przyznane przedszkolom niepublicznym pochodzące od jednostek samorządu terytorialnego - na podstawie art. 90 ustawy o systemie oświaty, przeznaczone na działalność oświatową, są dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Tak więc, w myśl powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedmiotowa dotacja przyznana niepublicznemu przedszkolu przez jednostkę samorządu terytorialnego, będąca przychodem z działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej, niepubliczne przedszkola będą otrzymywały z budżetu gminy dotacje w określonej wysokości, w przeliczeniu na każdego ucznia (przedszkolaka).

Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawczynię dotacje z budżetu gminy z przeznaczeniem na prowadzenie przedszkola niepublicznego są przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów zgodnie z treścią art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, upoważniony jest wyłącznie do wydawania pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Interpretacja indywidualna jest wyjaśnieniem przepisów prawnych wymienionych we wniosku o wydanie interpretacji i wyjaśnia wnioskującemu ich treść i zakres stosowania.

Rolą postępowania w sprawie wydawania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przez tut. Organ, nie może być ustalenie obowiązku prowadzenia ewidencji według wzoru zalecanego przez gminę, służącej do rozliczania dotacji.

Dodać również należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie są kolejne kwestie poruszane przez Wnioskodawczynię w "uzupełnieniu własnego stanowiska" (wpłaty od rodziców jako przychód z działalności gospodarczej oraz zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów kosztów działalności nie wykazanych w ewidencji prowadzonej według wzoru zalecanego przez gminę), ponieważ wykraczają poza stanowisko dotyczące dwóch ww. zagadnień, będących przedmiotem niniejszego pisma, a ponadto zamieszczone zostały we wniosku jedynie informacyjnie.

Tut. Organ informuje, że w kwestii dotyczącej pytania nr 1 oraz podatku od towarów i usług, zostaną wydane odrębne interpretacje.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl