IPTPB1/415-77/11-4/MD - Forma opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-77/11-4/MD Forma opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 13 lipca 2011 r., wezwano do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 18 lipca 2011 r., natomiast w dniu 20 lipca 2011 r. uzupełniono ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca obecnie jest komplementariuszem Spółki komandytowej, zatrudnionym na stanowisku Prezesa w trakcie wypowiedzenia umowy o pracę przez Zgromadzenie Wspólników. W związku z zaistniałą sytuacją postanowił utworzyć od dnia 16 czerwca 2011 r. własną firmę o podobnym profilu usług. Do chwili złożenia wniosku, Wnioskodawca nie uzyskał żadnych przychodów z nowo utworzonej działalności gospodarczej. Usługi chciałby wykonywać z powierzonego materiału, a więc dokonał wyboru opodatkowania w formie ryczałtu (PPE).

Z uzupełnienia wniosku wynika, że Wnioskodawca jest obecnie zatrudniony w Spółce komandytowej, wykonującej prace związane z poziomym i pionowym znakowaniem dróg i autostrad (PKWiU 42.11.Z). W czerwcu bieżącego roku Zgromadzenie Wspólników stwierdziło małą rentowność firmy i postanowiło zakończyć jej działalność. W związku z powyższym Wnioskodawca postanowił rozpocząć działalność na własne nazwisko, aby zatrudnić pracowników, którzy pracowali do tej pory w Spółce komandytowej, a posiadają wieloletnie doświadczenie jako operatorzy malowarek do znaków poziomych. Działalność nowopowstałej firmy w dużej części pokrywałaby się z profilem działalności Spółki komandytowej, jak również obejmowałaby naprawę pojazdów samochodowych oraz malowarek. Działalność gospodarczą Wnioskodawca zarejestrował 16 czerwca 2011 r., jednak ze względu na wątpliwości związane z formą opodatkowania do dnia złożenia uzupełnienia wniosku nie wykonano żadnej usługi i nie osiągnięto z tego tytułu przychodu. Formę opodatkowania Wnioskodawca zgłosił do Urzędu Skarbowego jako podatek zryczałtowany, gdyż będzie wykonywał usługi na zlecenie z powierzonego materiału. Ponadto Wnioskodawca nie będzie świadczył usług Spółce komandytowej w której obecnie jest zatrudniony. Wiodącą działalnością firmy będzie poziome i pionowe znakowanie dróg PKWiU 42.11.Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako były komplementariusz Spółki komandytowej Wnioskodawca może prowadzić własną firmę płacąc podatek dochodowy w formie ryczałtu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wybrana przez Niego forma podatku zryczałtowanego jest prawidłowa, gdyż nie będzie wykonywał żadnych usług na rzecz dotychczasowego pracodawcy, czyli Spółki komandytowej, w której jednocześnie był Komplementariuszem.

Nowa firma może wykonywać roboty jako podwykonawca, gdyż brak jej odpowiednich referencji, aby mogła wziąć udział w przetargach. Jako podwykonawca usługi byłyby wykonywane z powierzonego materiału, więc rozliczenie podatkowe w formie ryczałtu byłoby najkorzystniejsze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do postanowień zawartych w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,

2.

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

3.

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.

prowadzenia aptek,

b.

działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),

c.

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d.

prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,

e.

świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,

f.

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

4.

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,

5.

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,

6.

rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli podatnicy wymienieni w ust. 1 pkt 6 nie zamierzają wykonywać działalności na rzecz byłych lub obecnych pracodawców, mogą do dnia rozpoczęcia działalności, o którym mowa w art. 7, zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o korzystaniu z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku, gdy podatnik lub spółka dokona sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, traci prawo do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza głównie świadczyć usługi związane z poziomym i pionowym znakowaniem dróg i autostrad, jak również z naprawą pojazdów samochodowych i malowarek. Wiodącą działalnością będzie pionowe i poziome znakowanie dróg (PKWiU 42.11.Z). Usługi świadczone będą na zlecenie z powierzonego materiału. Zakres usług jakie będzie wykonywać Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie w dużej mierze pokrywać się z działalnością Spółki komandytowej, w której dotychczas Wnioskodawca był zatrudniony na stanowisku Prezesa.

Ponadto z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie zamierza wykonywać usług na rzecz byłego pracodawcy, czyli Spółki komandytowej w której był zatrudniony.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca ma prawo opodatkować przychody osiągane z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych, o ile nie wystąpią żadne inne okoliczności przewidziane w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które spowodowałyby utratę tego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Sandomierska 105, 25-324 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl