IPTPB1/415-766/13-2/DS - Określenie obowiązków teatru jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z zapewnieniem aktorom zakwaterowania w hotelach na koszt teatru w związku z wykonaniem umowy o dzieło.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-766/13-2/DS Określenie obowiązków teatru jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z zapewnieniem aktorom zakwaterowania w hotelach na koszt teatru w związku z wykonaniem umowy o dzieło.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Teatr jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, prowadzonego przez Prezydenta Miasta i działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406), oraz swojego Statutu. Statutowe cele działalności to m.in. wystawianie spektakli teatralnych. Dla realizacji tego celu statutowego Teatr zawiera umowy z artystami-twórcami. Umowy zawierane są na podstawie umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich majątkowych. Zakres tych usług to, np. reżyseria spektaklu, wykonanie choreografii, przygotowanie i odtworzenie roli w spektaklu. Z tytułu powyższego zlecenia wykonania określonego dzieła, Teatr zobowiązany jest do zapłaty honorarium.

Obok zapłaty tego honorarium, mając na uwadze okoliczność, że twórcy nie mają miejsca zamieszkania na terenie, gdyż sięganie do twórców z dorobkiem ogólnopolskim ubogaca program artystyczny, pojawiają się zapytania, czy śladem innych teatrów w Polsce, z którymi dany twórca pracuje, Teatr zapewni twórcy noclegi na okres wykonywania przedmiotu umowy.

Oznacza to w zasadzie zapewnienie noclegu w okresie prób do spektaklu lub w okresie wystawiania spektaklu. Teatr może poprzez kontakty z lokalnymi hotelami, uzyskać korzystniejsze ceny noclegów, a ponadto uzyskać zniżki przy ciągłości lub powtarzalności korzystania z usług. Ponadto dla twórców jest to duże ułatwienie organizacyjne i niewątpliwie jeden z ważnych czynników pozwalających nawiązać współpracę z Teatrem.

Stąd, mając na uwadze oczekiwania twórców oraz uznając ten czynnik za istotny dla pozyskania określonego współpracownika o bogatym dorobku, który może dobierać współpracujące teatry, Teatr zamierza zawrzeć w umowie o dzieło zapis, że obok honorarium Teatr zapewni na swój koszt twórcy, niezamieszkałemu, w okresie wykonywania umowy, zakwaterowanie w... w określonym standardzie. Koszt tego zakwaterowania nie obciążałby twórcy. Rachunki/faktury za hotel wystawiane byłyby wprost na Teatr, który ponosiłby całkowity koszt noclegu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy równowartość kosztów noclegów twórcy poniesionych przez Teatr, przy zapisie umownym ustalającym obowiązek Teatru, jako zmawiającego, będzie dla twórcy, który nie prowadzi działalność gospodarczej - niebędącego pracownikiem Teatru, przychodem, od którego Teatr jako płatnik zobowiązany jest pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych, czy też równowartość poniesionych przez Teatr kosztów noclegów dla twórcy, przy spełnieniu warunków z art. 21 ust. 13, tj. jeżeli otrzymane świadczenie nie zostało zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przez twórcę (poniósł je Teatr) i zostało poniesione w celu osiągnięcia przychodów przez Teatr z racji wystawiania spektaklu jako zadania statutowego i nie przekracza kosztów według odpowiednich przepisów z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b), zwolnione jest od tego podatku.

W związku z powyższym osoba, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, nie będzie musiała wykazywać uzyskanego świadczenia jako przychodu w zeznaniu rocznym, a Teatr nie będzie miał obowiązku wystawienia w tym zakresie informacji PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie na rzecz twórcy niebędącego Jego pracownikiem, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zasadniczo stanowi przychód. Jednakże konieczność poniesienia kosztów noclegu przez podmiot, który korzysta z efektów pracy twórcy (wystawienie spektaklu, do którego twórca przekazuje nie tylko swoją pracę, ale i udziela zezwolenia na korzystanie z praw autorskich majątkowych twórcy), wynikająca z warunków umowy i ponadto przyjęta zwyczajowo jako jeden z elementów ważnych dla twórcy przy wyborze współpracującego teatru, korzysta z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy, który pozwala zwolnić z opodatkowania przychód twórcy niebędącego pracownikiem, a tym samym pozwala twórcy uniknąć obciążenia podatkiem dochodowym i Teatr nie będzie miał obowiązku sporządzenia i doręczenia informacji PIT-8C w przypadku, gdy są spełnione warunki określone w art. 21 ust. 13 pkt 1 ww. ustawy - tj. jeżeli otrzymane świadczenie (równowartość kosztów noclegu) nie zostało przez twórcę niebędącego pracownikiem, zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostało poniesione w celu osiągnięcia przychodów przez Teatr.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródłem przychodów, zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z art. 13 pkt 2 tej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Natomiast za przychody z tej działalności, w rozumieniu art. 13 pkt 2 cyt. ustawy, uważa się zgodnie z art. 13 pkt 8 lit. a tej ustawy, przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2a cyt. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 11 ust. 2b ww. ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w cytowanym artykule, jest od 1 marca 2013 r. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167).

Należy zauważyć, że we wskazanym przepisie użyto pojęcia "podróż" bez określenia "służbowa", tym samym zakres zwolnienia jest znacznie szerszy, gdyż nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami.

Aby jednak przedmiotowe świadczenia, do wysokości określonej w ww. rozporządzeniu, korzystały ze zwolnienia, muszą być spełnione warunki, wynikające z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z jego treścią, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca - Teatr zawiera umowy o dzieło z artystami - twórcami w zakresie, np. reżyserii spektaklu, wykonania choreografii, przygotowania i odtworzenia roli w spektaklu. Z tytułu powyższego zlecenia wykonania określonego dzieła, Teatr zobowiązany jest do zapłaty honorarium.

Wnioskodawca chciałby zapewnić twórcom niemającym miejsca zamieszkania na terenie, noclegi na okres wykonywania przedmiotu umowy w okresie prób do spektaklu lub w czasie wystawiania spektaklu. Teatr zamierza zawrzeć w umowie o dzieło zapis, że obok honorarium zapewni twórcy niezamieszkałemu, zakwaterowanie w określonym standardzie, w okresie wykonywania umowy. Koszt tego zakwaterowania ponosiłby Wnioskodawca.

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że świadczenie polegające na zapewnieniu noclegu twórcom - do wysokości określonej w powołanym powyżej rozporządzeniu - na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie podlegć zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych pod warunkiem, że spełnione zostaną wymagania wynikające z ust. 13 tego artykułu.

W związku z tym, Wnioskodawca jako płatnik nie będzie miał obowiązku pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym, nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonego do wniosku ORD-IN przyszłego wzoru umowy o dzieło, jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Końcowo należy wskazać, że interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy.

W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do twórców (strony umowy o dzieło), w kwestii wykazywania uzyskanego świadczenia jako przychodu w zeznaniu rocznym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl