IPTPB1/415-72/11-2/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-72/11-2/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem do spółki komandytowo - akcyjnej całego przedsiębiorstwa i likwidacji działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

* podatku dochodowego od osób fizycznych,

* podatku od czynności cywilnoprawnych,

* podatku od towarów i usług,

* ustawy - Ordynacja podatkowa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną - przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobowo działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Zamierza w przyszłości wnieść całe prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego - w drodze aportu jako wkład akcjonariusza do spółki komandytowo - akcyjnej. Aport przedmiotowego przedsiębiorstwa nastąpi przed dniem likwidacji jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Niezwłocznie po wniesieniu całego przedsiębiorstwa do spółki komandytowo - akcyjnej, Wnioskodawca zaprzestanie prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej i wystąpi z wnioskiem o wykreślenie z Ewidencji Działalności Gospodarczej. W okresie pomiędzy wniesieniem całego przedsiębiorstwa aportem do spółki osobowej, a wykreśleniem z Ewidencji Działalności Gospodarczej, Wnioskodawca nie nabędzie na potrzeby działalności gospodarczej żadnych towarów, ani innych składników majątku. Tym samym, w dniu zaprzestania prowadzenia działalności Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych składników majątku, jako że wszystkie, wchodząc w skład przedsiębiorstwa, zostaną wniesione aportem do spółki osobowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w zaistniałej w opisanym stanie faktycznym sytuacji wniesienie całego przedsiębiorstwa aportem do spółki komandytowo - akcyjnej i następnie zaprzestanie (likwidacja) prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, skutkuje po stronie Wnioskodawcy powstaniem zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu likwidacji działalności gospodarczej.

2.

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę całego prowadzonego przez Niego przedsiębiorstwa aportem do spółki komandytowo - akcyjnej skutkuje po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu.

3.

Czy w zaistniałej w opisanym stanie faktycznym sytuacji wniesienie całego przedsiębiorstwa aportem do spółki komandytowo - akcyjnej i następnie zaprzestanie (likwidacja) prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej skutkuje po stronie Wnioskodawcy powstaniem zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług.

4.

Czy wniesienie całego przedsiębiorstwa aportem do spółki komandytowo - akcyjnej skutkuje powstaniem zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług po stronie Wnioskodawcy lub spółki komandytowo - akcyjnej.

5.

Czy wniesienie całego przedsiębiorstwa aportem do spółki komandytowo - akcyjnej skutkuje po stronie spółki powstaniem zobowiązania podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5% wartości wnoszonego przedsiębiorstwa, płatnego w terminie 14 dni od wpisania spółki do rejestru przedsiębiorców.

6.

Czy przy obliczeniu wartości wnoszonego aportem przedsiębiorstwa na potrzeby podatku od czynności cywilnoprawnych, za wartość wchodzących w skład przedsiębiorstwa i amortyzowanych przez Wnioskodawcę środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych należy przyjąć wartość uwzględniającą wysokość dokonanych odpisów amortyzacyjnych, czy też ich wartość rynkową. Czy podstawą opodatkowania wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki komandytowo - akcyjnej na potrzeby podatku od czynności cywilnoprawnych będzie wartość rynkowa przedsiębiorstwa, czy też wartość przedsiębiorstwa określona w umowie spółki komandytowo-akcyjnej.

7.

Czy na potrzeby amortyzacji spółka komandytowo - akcyjna będzie zobowiązana przyjąć wartość początkową wniesionych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wynikającą z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej w przedsiębiorstwie będącym przedmiotem aportu, czy też przyjąć jako nową wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wartość rynkową. Czy należy kontynuować przyjęte w przedsiębiorstwie będącym przedmiotem aportu metody amortyzacji wnoszonych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem dotychczas dokonanych odpisów amortyzacyjnych.

8.

Czy spółka komandytowo - akcyjna, do której wniesiono na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa, wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki wnoszonego przedsiębiorstwa.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie pierwsze. W zakresie pozostałych pytań zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przedsiębiorstwa jako wkładu do spółki komandytowo - akcyjnej wiąże się z likwidacją działalności dotychczas prowadzonej przez podatnika indywidualnie. Po aporcie całego przedsiębiorstwa podatnik zobowiązany jest dokonać czynności, których dokonuje się przy likwidacji działalności gospodarczej. W zakresie obowiązków wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wniesienie całego przedsiębiorstwa aportem do spółki komandytowo - akcyjnej i następnie zaprzestanie (likwidacja) prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej nie będzie skutkowało po stronie wnoszącego aport powstaniem zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu likwidacji działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., w przypadku likwidacji działalności gospodarczej, Wnioskodawca zobowiązany będzie sporządzić wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej. Wykaz powinien zawierać co najmniej dane określone w art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych).

Wnioskodawca sporządzając wykaz określony w art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wykaże żadnych składników majątku pozostających na dzień likwidacji działalności gospodarczej, mogących stanowić podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym w przypadku likwidacji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będzie to konsekwencją wniesienia całego przedsiębiorstwa aportem do spółki osobowej jeszcze przed zaprzestaniem przez Wnioskodawcę działalności i złożeniem wniosku o wykreślenie z Ewidencji Działalności Gospodarczej. Ponadto zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podlegają przychody z odpłatnego zbycia składników majątkowych. Aport przedsiębiorstwa nie stanowi odpłatnego zbycia składników majątkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl